EU försvarar Intel-dom

Permalänk
Medlem

Har en fundering som kanske inte ritigt hör hemma här men som berör ämnet. Hur fungerar det egentligen inom tv-spelsbranschen med så kallade tidsexlusiva titlar? Kommer man undan med detta genom att påstå att produkten inte är färdigutvecklad för samtliga plattformer eller är det här ok att "köpa tid" då denna marknad är mer balanserad?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
och till alla fina middagar som eu parlmentet har.

De är bra på lux själva dessa "politiker".

Fick även höjda löner stackarna.. skattefritt.. my god!

Tyvärr spelar alla efter samma visa.. Cash is king..
sorligt.

Du kan ju slänga ett öga på min post direkt ovanför din. Klart att man hade kunnat bränna upp pengarna. Men det hade ju varit dumt. Eller? Vart skulle bötesbeloppen hamn annars. Och säg nu inteAMD för det handlar inte om skadestånd utan böter som inte skall delas ut till företag.
Bättre att använda dem till något. Bland annat för att finansiera domstolssystemet som kostar en hel del. Tror du att EUdomstolen inte kostar några pengar? Dessa domstolar finns till för oss, tänk på det. Däremot kan pengarna såklart inte gå direkt till EUdomstolen. Skule kunna ses som provision. Ju högre bötesbelopp, desto mer pengar för domstolen. Men det begriper ju du med

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du förstår inte min sarkasm? Tycker det har varit rätt roliga inlägg hittills, mycket fanboys. Istället för korrekta reaktionen "Detta är ju bra för utvecklingen då det blir mer konkurrens" är det massa "OMG, BRA! INTEL ÄR ONDA! AMD ÄR GODA!!!111"

Ursäkta mig, men hur in i hela helvete kan det vara bra för utvecklingen? Vet du ens vad ordet konkurrens betyder?

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du förstår inte min sarkasm? Tycker det har varit rätt roliga inlägg hittills, mycket fanboys. Istället för korrekta reaktionen "Detta är ju bra för utvecklingen då det blir mer konkurrens" är det massa "OMG, BRA! INTEL ÄR ONDA! AMD ÄR GODA!!!111"

Heh, jag borde väl anat någon med alla dessa ';)' smilisar, får väl skylla på bristen av kaffe och morgontrötthet

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Har en äldre AMD CPU nu, tänkte uppgradera till Intel, men börjar fundera på om man ska supporta AMD igen istället. Synd att det verkar dröja lite med nästa stora generationsskifte hos dem. Kanske köpa billigt och uppgradera igen 2011+.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Har en fundering som kanske inte ritigt hör hemma här men som berör ämnet. Hur fungerar det egentligen inom tv-spelsbranschen med så kallade tidsexlusiva titlar? Kommer man undan med detta genom att påstå att produkten inte är färdigutvecklad för samtliga plattformer eller är det här ok att "köpa tid" då denna marknad är mer balanserad?

Ja, jag förstår din koppling. Det kommer man nog undan med. Skillnaden kanske är att i processordebatten har tillverkaren ställt krav på mellanhanden, medan i spelbranchen är det mellanhanden (ex. Xbox) som ställt krav på tillverkaren (ex. Rockstar). Hmm... frågeställningen är iaf intressant.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

För en del av oss som köpte hårdvara under den tiden var detta en självklar grej. Man såg alla stora märken som Dell och HP köra bara Intel cpus trotts att AMD hade bättre cpus. Själva Intel varumärket var ju känd som "kvalite" överallt medan AMD var nån budgetskit som ingen brydde sig om förutom oss insatta. Så Intel dominerade överallt. Moderkortstillverkarna "vågade" inte ens göra moderkort till Athlon i början. Först när Asus körde igång så följde resten med...

På den tiden var man påhoppad direkt av alla Intel fanboys om man sade nåt negativt om företaget och det verkar ju fortfarande vara en del av dessa fanboys kvar här.

EU har förresten gjort razzia mot Intel-kontor så kanske därifrån kommer dessa mail? Tror ni på allvar att EU skulle lägga fram dessa bevis om de inte kunde styrka dess identitet? Hallo?

Permalänk
Medlem

Pengar ger makt.
Det vet ju alla ? Bara att leva med det.

Men man kan ju vända på det. Makt ger pengar. Eller så kombinerar man det så blir det ännu mer pengar för dem som redan har pengar. eller ännu mer makt till dem som har makt. Bara att se Moderaterna.

Sen olagligt ? Jag ser intels affärshandling/erbjudande som ett ultimatum.

"Samarbeta med mig, så samarbetar jag med dig"

ja, jag kanske låter som ett intel fanboy. Men det är för att jag är trött på alla amd fanboys som ska slänga ut sig en jävla massa kommentarer på på intel och nvidia så fort dem gör si eller så.

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes

Onekligen intressant, kanske tipsa FZ för en artikel?

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
AMD skulle ha gjort samma sak om de hade haft bra produkter och pengar.

För övrigt tycker jag fortfarande det inte är något fel Intels agerande, tycker det är en del av en fri marknad

Måste vara något av det dummaste jag läst på forumet. Hur kan du påstå att AMD också skulle bryta mot lagen? och sen AMD hade produkter som var bättre än Intels då dom mutade och hotade andra företag att inte sälja AMD.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Detta är varför jag undviker Intel så långt det bara går (inte helt lätt när man skall köpa laptop, av förklarliga själ). Jag tycker väldigt, väldigt illa om det företaget, och de förtjänar inte mig som kund.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
AMD skulle ha gjort samma sak om de hade haft bra produkter och pengar.

För övrigt tycker jag fortfarande det inte är något fel Intels agerande, tycker det är en del av en fri marknad

om amd hade gjort samma sak är väl helt irrelevant, Intel visste reglerna, de bröt mot dem och nu får de ta sitt straff.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk
Medlem

Jag förstår bara inte Dells agerande:

Citat:

... a Dell executive stated that " AMD is a great threat to our business. Intel is increasingly uncompetitive to AMD which results in Dell being uncompetitive to [Dell competitors] . We have slower, hotter products that cost more across the board in the enterprise with no hope of closing the performance gap for 1-2 years."

I det här läget borde man ju gjort en helomvändning och satsat primärt på AMDs processorer.
Om Intel då drog in sina förmåner så skulle de bli lämnade helt utan försäljning till Dell. (AMD borde förstås kunna ge en del rabatter, mindre än Intels, vilket skulle gynna båda parter.)

/Olle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du verkar ha missförstått det hela. Det är inte själva rabatterna som är det felaktiga. Det är det faktum att de hotar att rabatterna dras in så fort OEM-tillverkaren även köper av en konkurrent (i princip inför de straffavgift för de som köper av konkurrenten också). Detta och att företag har fått betalt för att inte köpa in konkurrentens produkter.

Jag ser absolut inget problem med det här, låt oss använda Dell som exempel, om de inför en serie AMD datorer i tillägg till sina existerande Intel maskiner kommer de givetvis att sälja mindre Intel baserade burkar. Detta i tur betyder att de [Dell] givetvis inte ska motta samma rabatter som en producent som enbart använder sig av Intel processorer - och därmed köper in många fler. Det är ju precis det här urklippet i Sweclocker's artikel säger - Intel kommer stoppa rabatten i 3 månader medans de re-evaluates situationen.

Sånt här förekommer i alla branscher och är inte något speciellt just för Intel.

Att Intel sedan har betalat de större datorproducenterna för att senarelägga AMD releases är givetvis något helt annat, men som saken har framställts räknas just den biten som en liten bi-sak och problemet är just rabatterna.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk

Jag vet att det är jobbigt att läsa.
Men, trösta er med att detta endast är sju sidor.

SUMMARY OF COMMISSION DECISION (Sju sidor)
http://ec.europa.eu/competition/sectors/ICT/intel_summary_dec...

Hela domslutet på 518 sidor

COMMISSION DECISION - This is a provisional non-confidential version. The definitive non-confidential version will be published as soon as it is available.
http://ec.europa.eu/competition/sectors/ICT/intel_provisional...

Lycka till, (åsyftar läsningen OCH läsförståelsen) ... lol?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Ursäkta mig, men hur in i hela helvete kan det vara bra för utvecklingen? Vet du ens vad ordet konkurrens betyder?

Att intel får betala böter? Förhoppningsvis hamnar du Intel och AMD närmare varandra ekonomiskt, plus att AMD kommer få större marknadsandelar. Detta kommer då pusha Intel att utvecklas, detsamma gäller AMD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Heh, jag borde väl anat någon med alla dessa ';)' smilisar, får väl skylla på bristen av kaffe och morgontrötthet

Haha, ville bara visa hur dumt det låter när man inte fokuserar på det viktiga och istället bara skriver om hur ont ett företag är.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd

Kanske dax för all som inte har sett ENDGAME blueprint for global enslavement att ladda ner den. Den är laglig att dra ner och sätter lite annat ljus på "konkurrens och fri marknad"

http://thepiratebay.org/torrent/5053009/Endgame_-_Blueprint_f...[Swedish_V22_HQ].avi

edit: Såg på listan i filmen att Carl Bilt va med 2006, kan nämnas att han senare köpte aktier i ett ryskt gaz bolag ett usa vapen bolag mm
dagen efter köpet stiger aktierna till miljon värden

http://www.dn.se/ekonomi/bildts-aktier-reinfeldts-nya-huvudva...

http://www.dn.se/nyheter/politik/bildts-aktier-uppe-i-riksdag...

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Det är bara att låta samhället ha sin gång. Intel får vackert betala sina böter och jag som EU medborgare får på så sätt ta del av pengarna.

Det är bra då jag troligan betalar ett högre pris för min upgradering nu än vad fallet varit om Intel följt lagen. Som konsument tänker jag då som nu köpa det som är bäst för mig av vad som erbjuds för tillfället. Förut var det AMD som gav mig mest valuta för pengarna, så jag köpte det (trots att det var svårare att få tag på ett AMD system då pga Intels affärsmetoder). Nu tänker jag köpa Intel då de erbjuder bäst valuta för pengarna. Tänker inte bojkotta Intel för det dom har gjort. Dom har fått sitt straff för det.

Hurvida AMD ska ha skadestånd från Intel får framtida rättsprocesser utvisa. Som konsument känner jag mig ganska opartisk i den frågan. Det får de två företagen göra upp om. Det har inget med mig som konsument att göra.

Det känns bra att veta att EUs rättsväsen trots allt försvarar lilla mig och min rätt som konsument mot stora företags lagvidriga försäljningsmetoder. Vi betalar trots allt en massa pengar in i systemet och det är skönt att se att det verkar fungera, om än långsamt, även mot gigantiska företag.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
och till alla fina middagar som eu parlmentet har.

De är bra på lux själva dessa "politiker".

Fick även höjda löner stackarna.. skattefritt.. my god!

Tyvärr spelar alla efter samma visa.. Cash is king..
sorligt.

Har du kommit vilse eller? Aftonbladet och Expressen är där du ska vara

---

Det är inte olagligt att ge rabatter, utan att tvinga bort en konkurrents produkter. Böter, EU? Böter är ju bara ett sätt att straffa, ska en fortkörare betala sina böter till de han kör om eller? =/ Verkar som om det bara sitter en massa idioter bakom tagentborden...

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Brott lönar sig inte i längden....Men brottslingar brukar bli mer giriga desto mer pengar de känar...till sist åkar man dit....Något Intel borde har förstånd att förstå...Bara att betala och komma igen på samma vilkor som alla andra, att kämpa till sig sin belöning, istället för att fuska till sig det....

Permalänk
Medlem

Väldigt dumt gjort av Intel.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Allt som behöver sägas är sagt. Fortsätter bygga AMD-system åt mig och alla som ber mig inhandla delar.

Visa signatur

AMD Athlonx2 5200+ 2,81 ghz | 3GB Corsair | Asus EAH 4850 512mb | Thermaright Extreme

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Brott lönar sig inte i längden....

Den boten EU delade ut är bra mycket mindre än Intel tjänade in under tiden i fråga.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, jag förstår din koppling. Det kommer man nog undan med. Skillnaden kanske är att i processordebatten har tillverkaren ställt krav på mellanhanden, medan i spelbranchen är det mellanhanden (ex. Xbox) som ställt krav på tillverkaren (ex. Rockstar). Hmm... frågeställningen är iaf intressant.

Ja, frågan om huruvida det är speltillutvecklaren eller konsolltillverkaren som sitter i en beroendesituation är kanske inte alltid solklar. Detta varierar säkerligen med hur pass viktig en titel anses vara för den aktuella plattformen. Misstänker dock att någon form av "budgivning" förekommer exklusiva lanseringar av haussade titlar.

Permalänk
Medlem

Fel eller rätt? Vem bryr sig, tror varken Intel eller AMD kommer bry sig om vad ni tycker i denna tråd eller om ni ska sluta köpa intel produkter. Bara ni själva som åker på en sämre produkt.

Ibland undrar man ju om folk här verkligen har riktiga känslor för dessa företag. Detta fall är ju knappast något ovanligt bland företag. Kommer och går hela tiden, visst kan man diskutera och prägla sina åsikter men att skriva Nej nu köper jag inte någon intel produkt är ju idiotiskt. Man köper väl det som passar ens behov och som presterar bäst per krona?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Alla stora företag sysslar i princip med affärsmetoder som ligger på gränsen till vad som är lagligt. Oavsätt om det är Intel, AMD, Microsoft, Nike, Ford eller något annat så har dom jurister som kollar alla lagar för att se hur mycket man kan komma undan med.
Företag styrs inte av moral, utan av pengar.

Det finns till exempel företag som räknar ut hur tidigt deras produkter kan sluta fungera utan att konsumenterna tappar förtroendet för produkten. Sedan skapas produkten för att gå sönder efter en kortare tid än vad den egentligen borde göra, så att man måste köpa en ny tidigare. (Beskrivs av Annie Leonard i Story of Stuff)

Hur som helst, helt rätt av EU att bötfälla Intel. Förhoppningsvis försöker inga andra företag sig på samma metod i framtiden.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
Jag anser som konsument att man ska göra ett aktivt val och inte stödja bolag som kör med fula metoder.

Då kan det bli rätt så svårt att överhuvudtaget köpa något eller för den sakens skull bara tanka sin bil exempelvis.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Rent skamligt att Intel FORTFARANDE bestrider att de har gjort något fel !??

SKÄMS på er INTEL, betala tillbaka det ni stulit era snål*ävlar!

Permalänk
Hjälpsam

För att dra till med ett överdrivet exempel.

Antag att den lokala Pizzerian "Maffiapizza" straffas för att dom hyrt in torpeder för att skjuta konkurenter i knäskälarna.
Säger ni då att.

1) Dom andra hade säkert gjort likadant om dom fått chansen.
2) Jag skiter i straffet utan jag fortsätter ändå köpa pizzor hos Maffiapizza, en sådan här sak gör mig ingenting.
3) Dom som inte vill äta Pizzor hos Maffiapizza, efter en sådan här sak är bara fanboys.
4) Straffet är snett för det gör bara Pizzorna dyrare.
5) Straffet är orättvist man bör få göra som man vill.
6) Maffiapizza kan inte påstås ha sämre moral än de flesta andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
För att dra till med ett överdrivet exempel.

Antag att den lokala Pizzerian "Maffiapizza" straffas för att dom hyrt in torpeder för att skjuta konkurenter i knäskälarna.
Säger ni då att.

1) Dom andra hade säkert gjort likadant om dom fått chansen.
2) Jag skiter i straffet utan jag fortsätter ändå köpa pizzor hos Maffiapizza, en sådan här sak gör mig ingenting.
3) Dom som inte vill äta Pizzor hos Maffiapizza, efter en sådan här sak är bara fanboys.
4) Straffet är snett för det gör bara Pizzorna dyrare.
5) Straffet är orättvist man bör få göra som man vill.
6) Maffiapizza kan inte påstås ha sämre moral än de flesta andra.

7) Folket i byn borde ordna en egen rättegång och döma Pizzerian "Maffiapizza" till ett stort skadestånd, sedan kan folket leva gött på dessa pengar.

Nå jag hoppas på att Intel får böta om de nu har betett sig som påstås, nödvändigtvis gynnar detta inte datorteknikutvecklingen de första åren. (att stora pengar från intel går till eu) Men ser man vad sådana hära böter leder till på stort sett så kommer företag tänka efter innan de beter sig likadant.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".