EU försvarar Intel-dom

Permalänk
Medlem

Dumt beslut av EU. Det borde rimligtvis vara helt okej för Intel att ge vilka rabatter de önskar till vilka villkor de önskar. Det är ju helt och hållet upp till köparna (Dell, etc) att antingen acceptera erbjudandet eller stå över.

Oavsett vilket, så har ju uppenbarligen Dell gått med på Intels krav. Motdraget för AMD borde då rimligtvis vara att ge åtminstone lika bra rabatter eller utveckla produkterna så att dessa föredrogs framför Intels oavsett eventuell rabatt.

Edit: Såg just att mrtvi är min bror. Klok kille.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Dumt beslut av EU. Det borde rimligtvis vara helt okej för Intel att ge vilka rabatter de önskar till vilka villkor de önskar. Det är ju helt och hållet upp till köparna (Dell, etc) att antingen acceptera erbjudandet eller stå över.

Oavsett vilket, så har ju uppenbarligen Dell gått med på Intels krav. Motdraget för AMD borde då rimligtvis vara att ge åtminstone lika bra rabatter eller utveckla produkterna så att dessa föredrogs framför Intels oavsett eventuell rabatt.

så går inte världen till i detta samhälle. du får ej konkurera hur du vill osv å defenetivt inte muta så som intel gjort nu.

tycker det är bra av dom att intel får stå sitt kasst. å nej jag är ingen AMD fanboy:P kör intel själv.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrtvi
I detta fall, ja?

EUs definition av konkurrens är bristfällig.

Ok, du kanske ska ta å ringa runt så kanske du kan hjälpa till. Du verkar ju kunna en hel del...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och du har varit och kommer vara villig att betala ett högre pris på produkter ? med en bristande konkuranns.

Med andra ord , så har du blivit lurad på på X Kr och X ören , och tycker det är bra ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ETK-TIS
Och du har varit och kommer vara villig att betala ett högre pris på produkter ? med en bristande konkuranns.

Med andra ord , så har du blivit lurad på på X Kr och X ören , och tycker det är bra ?

Jag tycker självklart inte om att betala ett högre pris än jag måste, men jag har alltid valet att antingen betala begärt pris, leta efter en mer prisvärd produkt eller avstå.

Det är EUs regler som leder till att konkurrensen brister. Hade konkurrensen fungera, skulle AMD inte kunnat anmäla Intel utan hade varit tvungna att helt enkelt konkurrera med antingen pris eller prestanda. Helt enkelt göra en produkt som var tillräckligt bra till ett tillräckligt attraktivt pris att Dell hade valt denna i stället. AMD hade dessutom varit i sin fulla rätt att då villkora rabatterna till Dell, på samma sätt som Intel gjorde.

Nu valde man att i stället dra Intel inför rätta, vilket är ett felaktigt utnyttjande av ett felaktigt system.

På den tiden det begav sig, använde jag för övrigt AMDs produkter, eftersom jag ansåg att förhållandet mellan pris och prestanda var mycket gynnsamt.

Jag kommer även i fortsättningsvis att betala det pris jag och säljaren kommer överens om för produkter. Är priset för högt, kommer jag att avstå från att köpa. Det är helt och hållet upp till var och en. Det är ju knappast så att Intel håller pistoler mot våra huvuden och tvingar oss att köpa deras produkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
så går inte världen till i detta samhälle. du får ej konkurera hur du vill osv å defenetivt inte muta så som intel gjort nu.

tycker det är bra av dom att intel får stå sitt kasst. å nej jag är ingen AMD fanboy:P kör intel själv.

rabatt != mutor
Intel och Dell kom överens om ett pris och villkor som var acceptabla för båda parter. Jag förstår inte varför EU skulle blanda sig i leken, bara för att AMD inte lyckades konkurrera ut Intel.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

rabatt != mutor
Intel och Dell kom överens om ett pris och villkor som var acceptabla för båda parter. Jag förstår inte varför EU skulle blanda sig i leken, bara för att AMD inte lyckades konkurrera ut Intel.

Har du ens förstått vad saken gäller?
Verkar inte så, många har försökt förklara här på forumet, på ett pedagogiskt sätt, men det verkar helt enkelt inte sjunka in, på dig och många andra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade konkurrensen fungera, skulle AMD inte kunnat anmäla Intel utan hade varit tvungna att helt enkelt konkurrera med antingen pris eller prestanda. Helt enkelt göra en produkt som var tillräckligt bra till ett tillräckligt attraktivt pris...

Nu var det ju så att AMD de facto gjorde produkter som var tekniskt överlägsna och hade ett lägre listpris än Intels motsvarigheter.
Det Intel hade att komma med var gamla meriter (folk i gemen kände till Intel men inte AMD) och ekonomiska muskler att ge Dell och ett fåtal andra större intressenter mångmiljonbelopp (i dollar) för att de inte skulle sälja produkter från AMD. (Pengar som Intel tjänade genom att ta överpriser för resten av produktionen.)

MSH (med bl a MediaMarkt) konstaterade till exempel att en del kunder efterfrågade Athlon-datorer och eventuellt valde andra butiker, men att man trots det vann marknadsandelar samtidigt som man håvade in grova pengar från Intel. (Alltså inte bara reducerade priser på inköpta produkter, utan även rena ekonomiska bidrag.)

Lenovo ville hela tiden börja använda processorer från AMD till en del av sina produkter, men det i sammanhanget lilla företaget AMD kunde inte matcha Intels erbjudanden och täcka upp för de uteblivna inkomster från Intel som skulle bli resultatet av ett sådant agerande.

Genom att i princip skänka bort ett antal processorer motsvarande en stor del av AMDs hela produktion kunde Intel lätt hålla AMD borta från dessa nyckelaktörer.

Detta har ingenting med sund konkurrens att göra, utan är helt enkelt ett resultat av hur den mycket större och ekonomiskt starkare köper sig ett bibehållet de-facto monopol trots att det finns vassare konkurrenter.

/Olle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Verkar inte så, många har försökt förklara här på forumet, på ett pedagogiskt sätt, men det verkar helt enkelt inte sjunka in, på dig och många andra.

Alla har inte sina hästar hemma.. Intels loga är ju "Intel inside"... säger ju inget om användaren

(ingen AMD fanboy, äger fler Intel faktiskt)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jodå, min förmåga att förstå är det inget fel på. Det stämmer att Intel inte följde gällande regler. Men reglerna är till för att hindra fri konkurrens, inte gynna den. EUs konkurrenslagstiftning är helt felriktad om man påstår att det är konkurrens man vill främja. Hade så varit fallet, skulle det inte varit förbjudet för Intel att göra som man gjorde.

Jag föreslår att du och många andra här tar en titt i en lärobok som förklarar konkurrens på ett pedagogiskt sätt. Kolla även upp "fri marknad", när ni ändå är i farten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jodå, min förmåga att förstå är det inget fel på. Det stämmer att Intel inte följde gällande regler. Men reglerna är till för att hindra fri konkurrens, inte gynna den. EUs konkurrenslagstiftning är helt felriktad om man påstår att det är konkurrens man vill främja. Hade så varit fallet, skulle det inte varit förbjudet för Intel att göra som man gjorde.

Jag föreslår att du och många andra här tar en titt i en lärobok som förklarar konkurrens på ett pedagogiskt sätt. Kolla även upp "fri marknad", när ni ändå är i farten.

Nej du har fortfarande inte förstått det hela .

Intels förfarande, hindrade en fri konkurans , Och vad det innebär, är att vi har fått betala ett för högt pris på våra komponenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Nu var det ju så att AMD de facto gjorde produkter som var tekniskt överlägsna och hade ett lägre listpris än Intels motsvarigheter.
Det Intel hade att komma med var gamla meriter (folk i gemen kände till Intel men inte AMD) och ekonomiska muskler att ge Dell och ett fåtal andra större intressenter mångmiljonbelopp (i dollar) för att de inte skulle sälja produkter från AMD. (Pengar som Intel tjänade genom att ta överpriser för resten av produktionen.)

MSH (med bl a MediaMarkt) konstaterade till exempel att en del kunder efterfrågade Athlon-datorer och eventuellt valde andra butiker, men att man trots det vann marknadsandelar samtidigt som man håvade in grova pengar från Intel. (Alltså inte bara reducerade priser på inköpta produkter, utan även rena ekonomiska bidrag.)

Lenovo ville hela tiden börja använda processorer från AMD till en del av sina produkter, men det i sammanhanget lilla företaget AMD kunde inte matcha Intels erbjudanden och täcka upp för de uteblivna inkomster från Intel som skulle bli resultatet av ett sådant agerande.

Genom att i princip skänka bort ett antal processorer motsvarande en stor del av AMDs hela produktion kunde Intel lätt hålla AMD borta från dessa nyckelaktörer.

Detta har ingenting med sund konkurrens att göra, utan är helt enkelt ett resultat av hur den mycket större och ekonomiskt starkare köper sig ett bibehållet de-facto monopol trots att det finns vassare konkurrenter.

/Olle

Mycket bra skrivet och beskrivet.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Intels förfarande, hindrade en fri konkurans , Och vad det innebär, är att vi har fått betala ett för högt pris på våra komponenter.

Jag tror inte du riktigt förstår vad det handlar om. Domen handlar om att Intel anklagas att genom sin position blockerat AMD att sälja sina proppelurer till OEM-tillverkare. Alltså, inte konsumenterna vilket skulle då vara oss.

Vi betalar alltså inte ett högre pris för att Intel kör med brutala metoder mot sin huvudkonkurrent i en stenhård affärsvärld, så om du tycker att AMDs produkter är plötsligt dyrare så beror det snarare på att dollarkursen är högre än vad den svenska valutan är.

Fast vem vet, AMD kanske exploaterar sin korkat trogna skara av fanbois genom att höja priset på sina produkter för att tjäna ännu mer pengar... måhända något för konspirationsteoretikerna?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Jag tror inte du riktigt förstår vad det handlar om. Domen handlar om att Intel anklagas att genom sin position blockerat AMD att sälja sina proppelurer till OEM-tillverkare. Alltså, inte konsumenterna vilket skulle då vara oss.

Vi betalar alltså inte ett högre pris för att Intel kör med brutala metoder mot sin huvudkonkurrent i en stenhård affärsvärld, så om du tycker att AMDs produkter är plötsligt dyrare så beror det snarare på att dollarkursen är högre än vad den svenska valutan är.

Fast vem vet, AMD kanske exploaterar sin korkat trogna skara av fanbois genom att höja priset på sina produkter för att tjäna ännu mer pengar... måhända något för konspirationsteoretikerna?

Om man blockerar AMD från ( ex Dell ) och bara hadde Intel att välja på , så har ett billigare alternativ försvunnit från valet för oss konsumenter , eller har jag totalt missuppfattat det hela ?.

Eller sänkte ( ex Dell )sina priser till AMD nivå , för att kompensera det hela ? så att vi konsumenter inte skulle drabbas .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Om man blockerar AMD från ( ex Dell ) och bara hadde Intel att välja på , så har ett billigare alternativ försvunnit från valet för oss konsumenter , eller har jag totalt missuppfattat det hela ?.

Eller sänkte ( ex Dell )sina priser till AMD nivå , för att kompensera det hela ? så att vi konsumenter inte skulle drabbas .

Om du skulle köpa en OEM-dator från te.x. Dell så får du ett par val för att anpassa produkten efter dina önskemål. Men du får inte valet att byta tillverkare till processorn eftersom det skulle bara bli krångligare och antagligen mycket dyrare för dem.

Så jag har svårt att tänka mig att företag som Dell försökte skydda konsumenterna genom att sänka priserna, för något sådant skulle betyda förlust och vore inget annat än idioti.

Det vore mer logiskt att dra slutsatsen att datorer sedan 70-talet har blivit ett allt vanligare inslag i våra liv att prisbilden på datorer och komponenter förändras radikalt hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Om du skulle köpa en OEM-dator från te.x. Dell så får du ett par val för att anpassa produkten efter dina önskemål. Men du får inte valet att byta tillverkare till processorn eftersom det skulle bara bli krångligare och antagligen mycket dyrare för dem.

Så jag har svårt att tänka mig att företag som Dell försökte skydda konsumenterna genom att sänka priserna, för något sådant skulle betyda förlust och vore inget annat än idioti.

Det vore mer logiskt att dra slutsatsen att datorer sedan 70-talet har blivit ett allt vanligare inslag i våra liv att prisbilden på datorer och komponenter förändras radikalt hela tiden.

Alltså har vi som konsumenter fått ett mindre urval , och fått betala ett högre pris .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Alltså har vi som konsumenter fått ett mindre urval , och fått betala ett högre pris .

Vadå vi konsumenter? Du har ju fortfarande ett val som konsument, du kan välja var du ska köpa din dator eller komponenterna till din dator och mig veterligen så erbjuder ett flertal ställen hela system eller uppgraderingspaket där AMD erbjuds framför Intel.

Sen beror det väl snarare på hur mycket pengar du som konsument är beredd att betala än att priserna är höga pga Intel.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Vadå vi konsumenter? Du har ju fortfarande ett val som konsument, du kan välja var du ska köpa din dator eller komponenterna till din dator och mig veterligen så erbjuder ett flertal ställen hela system eller uppgraderingspaket där AMD erbjuds framför Intel.

Sen beror det väl snarare på hur mycket pengar du som konsument är beredd att betala än att priserna är höga pga Intel.

Intel har blivit fällt i EU, Japan och Sydkorea.
Du kunde inte som konsument välja en dator med en AMD-processor från dom stora tillverkarna, under den tid som åtalet gäller, det har nämnts massor av gånger i den här tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du fattat att Intel har blivit fällt i EU, Japan och Sydkorea?
Du kunde inte som konsument välja en dator med en AMD-processor från dom stora tillverkarna, under den tid som åtalet gäller, det har nämnts massor av gånger i den här tråden, som du uppenbarligen är för lat för att läsa.

Varför skulle jag ens vilja välja AMD från början när jag har i stort sett varit med nöjd med Intel sedan dagarna då jag körde på en 486 DX4 100mhz?

Finns liksom inte ens på horizonten framför mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du har ett val , men om du bara har en tillverkare att välja mellan då ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du har ett val , men om du bara har en tillverkare att välja mellan då ?

Men det har jag inte, så den hypotesen blev väldigt fort irrelevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skulle jag ens vilja välja AMD från början när jag har i stort sett varit med nöjd med Intel sedan dagarna då jag körde på en 486 DX4 100mhz?

Finns liksom inte ens på horizonten framför mig.

Det är ditt val , inte vårat , som gärna handlar efter plånboken , och när konkurannsen begränsas , så betalar vi mer för varorna .

Men Intel är säkert nöjd med en kund som är villig att betala , dom högrepriserna

(Solari skrev)

Citat:

Och det är utan att han riktigt förstår , ett svar på att vi har betalat för mycke .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Men det har jag inte, så den hypotesen blev väldigt fort irrelevant.

Det är för dig , men alla konsumenter , tänker inte som dig .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ditt val , inte vårat , som gärna handlar efter plånboken , och när konkurannsen begränsas , så betalar vi mer för varorna .

Men Intel är säkert nöjd med en kund som är villig att betala , dom högrepriserna

Men du talar ju inte heller för konsumenterna som grupp utan du talar från din flumrevolutionära ståndpunkt i frågan, så om jag precis spräckte bubblan som du svävar runt i, sorry.

Vi betalar fortfarande inte mer för komponenter såsom moderkort och processorer från enskilda tillverkare. AMD säljer inte te.x. sin Phenom X4 945 för kring 1500 för att Intel tvingar dem till det eller för att konkurrensen mellan dem tvingar AMD till det.

Ungefär av samma anledningar som du skulle egentligen kunna köpa en Volvo, men du köper en BMW för du får mer för pengarna.

Citat:

Och det är utan att han riktigt förstår , ett svar på att vi har betalat för mycke .
Det är för dig , men alla konsumenter , tänker inte som dig .

Wow... jag har verkligen ingen kommentar, antagligen för att jag inte är hög eller nåt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men du talar ju inte heller för konsumenterna som grupp utan du talar från din flumrevolutionära ståndpunkt i frågan, så om jag precis spräckte bubblan som du svävar runt i, sorry.

Vi betalar fortfarande inte mer för komponenter såsom moderkort och processorer från enskilda tillverkare. AMD säljer inte te.x. sin Phenom X4 945 för kring 1500 för att Intel tvingar dem till det eller för att konkurrensen mellan dem tvingar AMD till det.

Ungefär av samma anledningar som du skulle egentligen kunna köpa en Volvo, men du köper en BMW för du får mer för pengarna.

Wow... jag har verkligen ingen kommentar, antagligen för att jag inte är hög eller nåt.

Förstår du vad du skriver , du skriver att AMD konkurerar med pris , mot intels produkter .

Och det är så kokuranns fungerar , vi som konsumenter , kan välja en AMD i stället för Intel , och intel kan inte höja priset allt för mycke , för att kanske förlora kunder .

Så då finns valmöjligheten att köpa en AMD , eller betala ett rimligare pris för Intel .

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel hade ett avtal med en tillverkare av datorer. Avtalet var frivilligt ingånget från båda parter. Vad i detta är inte fri konkurrens? AMD hade lika stora möjligheter att teckna ett lika frivilligt avtal med denna tillverkare, men valde att avstå. Det enda AMD hade behövt göra vara att överträffa de villkor Intel hade ställt upp i sitt avtal.

Det är fri konkurrens. Frivilliga avtal mellan aktörer på en fri marknad.

Att det sitter en massa folk och tycker att AMDs produkter är mycket bättre och mer prisvärda är bara patetiskt. Uppenbarligen tyckte inte Dell det.

Vi har inte fått betala ett för högt pris för våra produkter heller. Vi har hela tiden haft möjlighet att avstå från att köpa produkterna, eller leta upp likvärdiga produkter till bättre pris. Kanske rentav med AMDs processorer...

Jag noterar för övrigt att det enbart är ett fåtal här som förstår innebörden av ordet fri konkurrens. De övriga verkar inbilla sig att eftersom Dell fick betala mindre för komponenterna från Intel än för motsvarande komponenter från AMD, gjorde detta att slutprodukterna blev dyrare. Alltså... jag ska förklara det enkelt:

Dell kan köpa en processor från Intel för en (1) krona.
Dell kan också köpa en processor från AMD för två (2) kronor, men då kostar processorn från Intel tre (3) kronor.

Vilket ger den lägsta kostnaden för Dell? Att betala en (1), två (2) eller tre (3) kronor för processorn?

Rätt svar är givetvis en (1) krona. Bravo! Den klarade du galant!

Vilket ger då Dell bäst möjligheter att ha ett konkurrenskraftigt pris på sina produkter?

Nu blev det lite krångligare, men jag ger tre alternativ.
1) En billig processor?
2) En mellandyr processor?
eller 3) En dyr processor?

Hurra! Även här är svaret det första, alltså en billig processor.

Vad skulle då vara anledningen för Dell att välja en dyrare processor?
Det skulle t ex kunna vara personer som väldigt gärna vill ha AMDs processorer i sina datorer och är beredda att betala extra för det. Men oj! Då skulle kostnaderna även för Intels processorer öka för Dell och de skulle bli tvungna att ta ut ett högre slutpris till kund. Det är inte bra för den fria konkurrensen, då Dells priser inte skulle vara lika låga.

Hoppsan! Dell får tydligen låta bli att sälja datorer med AMD-komponenter. Som tur är för Dell, är det en betydligt större andel kunder som vill ha billiga datorer än datorer med just AMD-processorer. Folk i allmänhet skiter blankt i vad det är för fabrikat på komponenterna, bara de funkar till det de ska.

Resultatet blir att alla vinner. Utom AMD, som däremot tvingas anstränga sig lite mer för att konkurrera, vilket är gynnsamt för alla.

Enter EU, Japan och Sydkorea - stater som värnar den fria konkurrensen eller inte...
Och så har vi den situationen som råder idag, att man kan stämma konkurrenter i stället för att förbättra sina produkter, avtalsvillkor eller priser. Fri konkurrens my ass!

Permalänk
Medlem
Citat:

Förstår du vad du skriver , du skriver att AMD konkurerar med pris , mot intels produkter .

Och det är så kokuranns fungerar , vi som konsumenter , kan välja en AMD i stället för Intel , och intel kan inte höja priset allt för mycke , för att kanske förlora kunder .

Så då finns valmöjligheten att köpa en AMD , eller betala ett rimligare pris för Intel .

Ja, men det var ju precis det Intel gjorde med Dell. De konkurrerade med pris och avtalsvillkor. Uppenbarligen hade de ett bättre erbjudande än AMD, annars hade väl Dell gjort ett annorlunda val, eller hur? Tror du folket på Dell är dumma i huvet?
"Nej, vi tar AMD i stället för då får vi betala mer för allt och måste ta ut högre pris av våra konsumenter. Men då kan de även välja AMD. Valfrihet för våra kunder! Kosta vad det kosta vill!"

Ja, kunderna hade valfrihet. Frihet att välja Dell eller någon annan tillverkare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, men det var ju precis det Intel gjorde med Dell. De konkurrerade med pris och avtalsvillkor. Uppenbarligen hade de ett bättre erbjudande än AMD, annars hade väl Dell gjort ett annorlunda val, eller hur? Tror du folket på Dell är dumma i huvet?
"Nej, vi tar AMD i stället för då får vi betala mer för allt och måste ta ut högre pris av våra konsumenter. Men då kan de även välja AMD. Valfrihet för våra kunder! Kosta vad det kosta vill!"

Ja, kunderna hade valfrihet. Frihet att välja Dell eller någon annan tillverkare.

Avtalsvilllkoret var att senarelägga och att skippa AMD alternativet , inte bara priset ( Rabatter ) Om inte så skulle Intel skippa rabatter och leverans, och i det skedet vek sig dell och dom andra tillverkarna , och så fungerar inte konkuranns på lika villkor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Avtalsvilllkoret var att senarelägga och att skippa AMD alternativet , inte bara priset ( Rabatter ) Om inte så skulle Intel skippa rabatter och leverans, och i det skedet vek sig dell och dom andra tillverkarna , och så fungerar inte konkuranns på lika villkor.

Det står givetvis Intel och alla andra leverantörer att villkora sina rabatter och leveranser hur de vill, så länge avtalet ingås av fri vilja från båda parter.