Ny dator hittar inte grafikkortet

Permalänk
Medlem

Ny dator hittar inte grafikkortet

Tjena!

Jag har nyligen inhandlat mig en ny dator - Guru Ice - från notebookguru.de. Det är inte föränn nu som jag inser att jag kan ha tagit mig vatten över huvudet.

Det var ett bra tag sen jag höll på mycket med dator och inser att jag inte alls är lika skarp på det längre. Jag har stött på många problem, och det största just nu är att datorn inte tycks hitta grafikkortet, ett: ATI Mobility Radeon HD 4650 with 512 MB GDDR3 RAM, även fast jag vid ett flertal tillfällen har laddat ned och installerat dessa drivrutiner - http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx?p=vista32/com...

I enhetshanteraren står det att datorn har ett "Standard VGA-bildskärmskort".

Jag har sökt runt på internet och försökt olika lösningar, men utan framgång. Jag hoppas verkligen att någon förstår sig på den här problematiken, för jag gör det då icke.

Skulle inte förvåna mig om det är något busenkelt och grundläggande, men sorry, jag har kört fast.

Så skulle verkligen uppskatta hjälp!

/bob

..förresten, har mitt Windows Vista 32-bit någon inverkan på såna här saker?

Permalänk
Medlem

avinstallera dina nuvarande drivers i enhetshanteraren

Permalänk
Medlem

Installerat drivrutiner för chipset på moderkortet?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

hm, två olika förslag.

vad ska jag göra? hur installerar jag exempelvis drivrutiner för chipset på moderkortet?

efter att ha kört cpuid står det på chipset: Intel PM45.

förklara jättegärna närmare! söker run själv så mycket jag bara kan, men skulle som sagt verkligen uppskatta tips för att klara av detta snabbare!

/babi

Permalänk
Medlem

PM45?
Är inte det ett chipset för laptop?

Ladda ner och kör Everest Ultimate, där står vad du har för moderkort.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
PM45?
Är inte det ett chipset för laptop?

Kan vara för att datorn är en laptop

http://www.notebookguru.de/en/Notebooks/Guru-ICE.html

MvH / Y

Permalänk

Då behöver du drivrutiner för ett integrerat grafikkort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

okej, vad betyder det?

just nu försöker jag fortfarande lösa frågan med chipset drivrutiner, men utan framgång.

vad är skillnaden med att hitta drivisar till ett integrerat grafikkort - och hur gör jag det?

tack för svar!

Permalänk
Medlem

Integrerade grafikkort är just det - de är integrerade med moderkortet (det är alltså inbyggda grafikkretsar ist för ett grafikkort)

Har du problem tycker jag att du ska höra av dej till notebookguru, de kan säkert hjälpa dej.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

okej, jag förstår!

jo, jag har försökt. han brukar vanligtvis svara i livechatten han har på sidan, men inte idag.

känns bara konstigt att jag skulle få problem med nåt sånt här. fattar inte riktigt. hojta gärna om ni kommer på en eventuell lösning. jag har hållit på i 2 dygn i sträck nu. börjar bli drygt.

/babi