Permalänk
Medlem

Virus?

Hej,

Är ej säker på var jag ska posta detta.

Det är nämligen så att jag råkade trycka på en länk som postades som spam på msn.(hoppas ni fattar vad jag menar) Filen laddes upp på rapidshare och är av format .PIF(öppnas med t.ex notepad om jag minns rätt) Normalt sätt är jag väldigt vaksam med vad jag laddar ner och öppnar på datorn men idag har jag haft en riktig dålig dag, låt säga problem med tjejen. Så jag ÖPPNADE (ursäkta språket) skiten och nu vet jag ej hur man bli av med det. Har inte haft några problem än men är jävligt rädd för att det ska hända nåt om ni förstå vad jag menar. Jobbar mycket med datorn och betalar all räkning via den. Är det nåt mer att göra än att bara ta bort filen från datorn och blockera det med kaspersky?

TACK!

Carliz

Edit: Ok! NU ÄR DET PROBLEM! Rebootade datorn och BOOM! dök skiten(ursäkta språket igen, är jävligt förbannad på mig själv) upp och kaspersky varnade aktivited med notepad, sedan lades en för mig okänd fil i untrusted zone vid namn R1VH.exe. Kan någon hjälpa mig? Som sagt aldrig haft problem med virus och spam på mina datorer och nu är jag helt lost. HJÄLP MIG SNÄLLA NÅGON! Sökte filnamnet på google, och det var inte till någon hjälp det!

Tack Tack TACK!

Carliz

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Vila i frid

1) Starta datorn i felsäkert läge med nätverk (hacka på F8 under uppstart), tanka hem och kör Antimalware.

2) Starta datorn i normalt läge, tanka hem och kör Superantispyware.

3) Kör en full scan med Kaspersky.

Permalänk
Medlem

Visar Kaspersky någon varnings-ruta om att en viss fil är infekterad? Om ja, vad heter hotet? Får du några valmöjligheter om du vill disinfektera eller ta bort filen? 2 viktiga detaljer.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Kaspersky får ingen möjlighet att söka genom filen då windows blockerar dess aktivitet vid uppstart av windows när notepad "slutar fungerar". Men jag oroar mig ändå då det tydligen är så att datorn är infekterad. Tjejer ställer inte till bara för sina egna datorer men andras också, vad är de bra för egentligen!:@

Gjorde en sökning på windows och hittar inte filen vid namnet R1VH.exe och den finns inte i mappen temp som kaspersky angav. Finns det inga andra sätt att få bort "skiten"?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Finns det inga andra sätt att få bort "skiten"?

Du har inte provat det jag föreslog? Det funkar i 9 fall av 10. Panik-lösningen är att montera din system-disk som datadisk i en annan dator och köra virus-scan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Du har inte provat det jag föreslog? Det funkar i 9 fall av 10. Panik-lösningen är att montera din system-disk som datadisk i en annan dator och köra virus-scan.

TACK! Det ska jag testa. Återkommer med resultat.
Måste be om ursäkt för av någon dum anledning så missade jag ditt inlägg, sorry!

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
1) Starta datorn i felsäkert läge med nätverk (hacka på F8 under uppstart), tanka hem och kör Antimalware.

2) Starta datorn i normalt läge, tanka hem och kör Superantispyware.

3) Kör en full scan med Kaspersky.

Gjorde precis som det står men problemet kvar står, 78 trackingcookies upptäcktes men tydligen är det ingen av de som orsakar windows att blockera notepad.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Kan du inte öppna notepad, and that's it, eller vadå? Vad exakt är det som händer med din dator, efter att du fick malware't?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Det som är konstigt är att windows blockerar notepad vid inloggningen men jag kan fortfarande använda det. Sedan så finns det en "osynlig fil" som kaspersky har blockerat. Nu har jag även upptäkt att flashplayer är allmänt slö vid surfning vilket borde inte hända med tanke på vad jag har för komponenter.

Edit: När man sätter rivatuner på autoboot vid systemstart så proppar det upp ett fönster som frågar efter om man vill starta programet.(Den jobbiga admin grejen på vista). Nu tar det evighet för det att visa sig och innan dess kan jag knappt göra något med datorn.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Har du kört en fullständig sökning av din dator med Kaspersky? Vad för version av Kaspersky har du?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Tänkte bara tipsa om Malwarebytes' Anti-Malware, de programmet har fått bort de mesta jobbiga "skräpen" i mina burkar

http://www.malwarebytes.org/mbam.php

Om inte hjälpen av alla kunniga här, så kan jag tipsa om svenska antispyware forumet, dom kan hjälpa dig att rensa ut minsta lilla otyg du har i datorn

http://www.antispywareforum.se/

Lycka till nu

Andreas

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har Kaspersky internet security 2009, och kört sökning utan framgång.

Ska malwarebytes och se om det kan hjälpa mig.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk

Sätt tjejen på plats me så de inte blir sä här igen:)

Visa signatur

P6t delux v2 i920 Asus 4890

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Combofix. Det brukar kunna ta bort det mesta som inte ska vara i datorn.

Visa signatur

Phantek P400A | P8Z77-V Pro | 3570K | 16Gb | GTX970 | HX620M | CS900 120Gb + A400 480Gb | Hyper212BE

Permalänk
Medlem

Alright, verkar som att det har fixat sig nu. Körde Malwarebytes och sedan Superantispyware. Skannade genom datorn med kaspersky ännu en gång. Varning vid inloggning har försvunnit och allting flyter på bättre, tack för alla hjälpsamma inlägg:D

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Har Kaspersky internet security 2009, och kört sökning utan framgång.

Ska malwarebytes och se om det kan hjälpa mig.

Dax att uppdatera då Kaspersky Internet Security 2010 är bättre än 2009. Härligt att det löste sig

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.