Fråga: dra nätverkskabel längs antennkabel

Permalänk
Medlem

Fråga: dra nätverkskabel längs antennkabel

Hepp!

Att man inte får dra nätverskabel tätt intill elkablar vet jag, men hur är det med antennkablar från t.ex. Comhem? Går det spänning i dem tillräckligt stark fört att orsaka problem i en oskärmad nätverkskabel?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Är det fast förläggning eller patchkabel ? Båda finns i STP/FTP skärmat utförande. Tror dock inte det ska vara några problem att dra den längst med antennkabel. Brukar inte vara så känsligt bredvid elkablage heller såvida det inte ligger ihoptryckt i en kabelkanal etc långa sträckor.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Medlem

Det är en cirka 15 meter sträcka CAT6 UTP som kommer gå genom kabellister genom lägenheten. Det är bara cirka en meter den kommer få följa antennkabeln så jag chansar på att det är lugnt.

Tack!

Permalänk
Medlem

Inga problem även med en oskärmad.

Läste nåt test av fluke(?) för ett tag sen och de hade problem med att introducera störningar i en tp kabel.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Med så pass korta avstånd är det helt lugnt.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Testade själv nyligen, 15 meter, fast det är väl ingen vanlig antennkabel utan nån comhem-kabel, men är nog samma typ av kabel (coax) antar jag.
Funkar bra för mig iallafall, är ju ingen starkström som sagt...

UTP här också.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag har själv dragit en ~100m lång CAT6-FTP-kabel ihop med elkabel under marken och har inte stött på några som helst bekymmer med störningar eller liknande.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

TP - speciellt skärmad TP - klarar ganska starka strömmar innan det blir märkbara störningar. Själva designen hos en TP-kabel gör att nästan alla störningar tas bort i själva designen av kabeln. Så länge man går längs eller vinkelrätt mot sina strömkablar och inte överstiger vanlig hushållsel i styrka så brukar det inte bli några problem.

Sen ska man alltid försöka hålla sig långt under 100m i en sträcka.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Ska ni köra med STP så måste utrustningen ha jordbläck i RJ45 kontakten. STP är dock ett effektivt sätt att ta bort störningar på, det gäller dock att ni ser till så att jordningen blir gjord på ett korrekt sätt.

Har inte utrustningen något jordbläck så måste ni ansluta den jordskärm som finns i kabeln till utrustningens hölje på båda sidorna (ibland finns jordskruv på höljet).

Att antennkablarna skulle störa nätverkskabeln är dock inte en överhängande risk.

Permalänk
Medlem

Egentligen känns det ju lite konstigt att nåt överhuvudtaget kan störa en twisted pair design, när man tänker på hur det funkar...bägge paren borde ju påverkas lika mycket, men nånting är det väl eftersom verkligheten inte alltid är riktigt så enkel.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)