Sparas matrial i Raid0 vid byte av OS

Permalänk
Medlem

Sparas matrial i Raid0 vid byte av OS

Hej.
Jag har i nuläge väldigt mycket information i min raid0 uppsättning och är rädd för att min åtkomst till disk(arn) kommer försvinna när jag byter OS hårdisk (säljer min raptor)
Bör jag göra back up av filerna eller kommer raid0 konfigen sparas i mitt moderkorts bios?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man bör och skall alltid ha en backup av det man vill ha kvar:)

Vet inte hur raid funkar i sig eller vart infon sparas, på datorn eller i bios..

Permalänk
Hedersmedlem

Mera info behövs. Mjukvaru-RAID eller chipset? OS?
Om det är chipset-RAID så vore det bra ruttet om arrayen påverkades av att man rycker en annan disk. Mjukvaru-RAID lär bero på vilken lösning du kör... Jag vet iaf att Linux/mdadm inte har några problem med saken, men jag gissar att du kör Windows.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Mera info behövs. Mjukvaru-RAID eller chipset? OS?
Om det är chipset-RAID så vore det bra ruttet om arrayen påverkades av att man rycker en annan disk. Mjukvaru-RAID lär bero på vilken lösning du kör... Jag vet iaf att Linux/mdadm inte har några problem med saken, men jag gissar att du kör Windows.

Tack för ditt svar och dina frågor :).
Jag använder windows vista och använder mig utav intel matrix, med andra ord chipset (om jag inte misstar mig). Så jag borde vara säker.

ps. kopierar det mesta till en extern hd, men det tar sin tid ds

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Hej

Ursäkta att jag lånar tråden lite men. Jag hittade en server här hemma och tog ut hårddiskarna det visade sig vara 4st Seagate Cheetah 15.5K 73 GB, de anslutes med SCSI anslutning verkar det som. Nu undrar jag om det finns något sätt att använda dessa hårddiskar på min Gigabyte EP45-DS3 moderkort? Vad kan man göra för att det ska gå?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

skit i dessa hårddiskar å köp dig en ssd istället , mycket snabbare!

men du behöver ett SCSI kontrollerkort till diskarna. Men förvänta dig inte att de ska vara snabba för de är de inte alls ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Var kan man få tag på ett kontrollkort för ett rimligt pris?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Var kan man få tag på ett kontrollkort för ett rimligt pris?

jag skulle säga blocket.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Jag behöver alltså ett sådant: http://articles.techrepublic.com.com/i/tr/cms/contentPics/r00...

Är SCSI hårddisken som jag har Seagate Cheetah 15.5K 73 gb snabbare än en vanlig SATA hårddisk som har hastigheten 7200?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Är SCSI hårddisken som jag har Seagate Cheetah 15.5K 73 gb snabbare än en vanlig SATA hårddisk som har hastigheten 7200?

Ja

Permalänk

Ok, men de verkar vara defekta nu vid en närmare koll haha. Seagate verkar ha 5års garanti på produkten, jag har 2 års garanti kvar. Tror ni man kan få helt nya hårddiskar ifrån Seagate?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Ok, men de verkar vara defekta nu vid en närmare koll haha. Seagate verkar ha 5års garanti på produkten, jag har 2 års garanti kvar. Tror ni man kan få helt nya hårddiskar ifrån Seagate?

Brukar endast vara konsumentköplagen som gäller i Sverige, deras andra garantiåtaganden kan du nog glömma tyvärr.

Men du KAN ju ha tur!

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk

Servern jag har är en Fujitsu Siemens Primergy TX150 S2, när jag sätter på datorn, så blinkar ett rött sken. Betyder detta att något är fel? Jag misstänker som sagt hårddiskarna.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |