Permalänk
Medlem

Är Acer X243HQ ett bra köp?

Hejsan!

Är ute efter en ny skärm då min gamla 19" Nec känns för liten. Sett att komplett har rabatt på Acer X243HQ med det överkomliga priset 1 700 kr. Har dock ingen erfarenhet av Acer som märkte och tänkte därför fråga er här på forumet om ni har lite bättre koll på denna skärm än jag. Ett par frågor till jag har är följande:

- Är skärmen för stor för att ha på skrivbordet som arbetsskärm? Är ju sjuk stor skillnad jämfört med 19" och man sitter bara några dm ifrån ju. Kanske nöja sig med 22"?

- Skärmen ska fungera som allt i allo-skärm, alltså både för jobb med ps m.m. och spelande och filmtittande. Är responstiden på 5 ms för hög för spel som t.ex. CS, WoW osv?

- Hur pass viktig är hz idag? Sett att flera skärmar är låsta till 60 hz men ibland kan spel och dylikt kräva mer, att Acer har 75 hz hur pass viktigt är det?

Som sagt, har inte så bra koll på skärmar och det är en djungel där ute. Skulle verkligen uppskatta hjälp och kom gärna med förslag på andra alternativ. Vill ha minst 22" och kan tänka mig runt en 2 000 kr, max 2 500 kr som budget. Men tycker som sagt att priset är väldigt tilltalande för just Acern och ska bli intressant att höra era åsikter om den.

Permalänk
Medlem

Skärmen ser lovande ut, vad betyder intern formfaktor på strömtillförseln? Någon som vet, är det en transformator på sladden som ligger på golvet eller är den inbyggd i skärmen? Svar uppskattas högt

Permalänk
Medlem

Det där med intern formfaktor hade jag missat. Komplett har ju hämtbutik i bla gbg har jag för mig. Ingen snäll människa som vill gå till butiken o kika lite på skärmen så man vet hur det är med det där?

Väntar fortfarande på mer feedback angående skärmen ifråga, kliar i köpfingret men vill helst inte köpa grisen i säcken om man säger så

Permalänk
Medlem

Intern formfaktor verkar betyda som jag trodde att transformatorn sitter inbyggd i skärmen.

I alla fall av att döma av denna bild:

http://pcmeal.web.aplus.net/ebay/Acer/X243HQ/A179-2240-a02.JPG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunt3r
Det där med intern formfaktor hade jag missat. Komplett har ju hämtbutik i bla gbg har jag för mig. Ingen snäll människa som vill gå till butiken o kika lite på skärmen så man vet hur det är med det där?

Väntar fortfarande på mer feedback angående skärmen ifråga, kliar i köpfingret men vill helst inte köpa grisen i säcken om man säger så

Hämtbutik innebär att det går att hämta ut från ett lager, ingen butik i ordets rätta bemärkelse alltså.
Finns inga uppackade varor nånstans, bara lådor bakom disken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Hämtbutik innebär att det går att hämta ut från ett lager, ingen butik i ordets rätta bemärkelse alltså.
Finns inga uppackade varor nånstans, bara lådor bakom disken

Aha, där ser man, då har man lärt sig något nytt idag också

Fast dåligt med bidrag till info om skärmen tycker jag. Är det verkligen inga här som har någon erfarenhet av denna skärm?

Permalänk
Medlem

Alltså är det inte bättre med en extern transformator så man kan lägga den på golvet? Lärde mig i fysiken i gymnasiet att transformatorer ska man inte helst vara nära, speciellt inte med huvudet pga variabla magnetfält

Så om man sitter mycket vid skärmen och hyffsat nära får man då inte massa strålning på sig om skärmen har transformatorn inbyggd i skärmen istället för en liten låda som man lägger på golvet?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att du behöver oroa dig om var transformatorerna sitter.

Hur som helst, jag fick precis hem min Acer X243HQ, att skriva det här inlägget är bland det första jag gör med den. So far, so good, dock! Oändligt mycket bättre bild än på min gamla slitna crt...

Provade några rundor CS och kan inte påstå att den kändes dålig eller långsam på något sätt (detta kan dock ha att göra med att jag är VÄLDIGT dålig).

Väldigt nöjd än så länge!