Permalänk
Hedersmedlem

32"skärm på skrivbordet?

Jag sitter och funderar på att köpa en ny skärm till datorn. Kanske inte jättesnart, men någon gång inom två månader. Har för tillfället en 19" på 1280*1024 vilket börjar känns lite väl gammalt.

Utöver detta så har jag en gammal tjockTV från tidigt nittiotal som inte har några roliga portar alls, så dator - TVlänkning har jag låtit bli med fram tills nu (även om det är möjligt med VGA - scart dosa).

Så kom jag på det. Om man köper en HD-TV på 32 tum... och ställer den på skrivbordet så har man slagit två flugor kan man säga. Min etta råkar nämligen vara utformad så att det fungerar att ha TVn där skrivbordet står.

Frågan då. Vad är nackdelen med att ha en TV som datorskräm? Har dessa TVapparater några nackdelar mot datorskrämarna i färgåtergivning, responstid, frekvens eller liknande?
Och, är det över huvud taget rimligt att ha 32 tum framför sig på skrivbordet, eller trillar man baklänges av storleken tror ni? Kan tänka mig att övergången från 19 till 32 tum kan bli "lite väl mycket".
Har för tillfället ca 1 meter mellan mig och skärmyta.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En 32" TV är avsevärt mycket sämre än en 30" monitor.

Det är inte för inte 30" monitors kostar 10k och uppåt medans du kan få en 32" Tv för 3k.

Det som troligtvis skiljer är b la :

*Pixeltäthet
*Upplösning - En 32" Tv har troligtvis 1366x768 (720p) alt 1920x1080 (1080p) om du kör på fullHD medans en 30" monitor kör 2560x1600 dvs mer real-estate. På en 24" monitor har du t om mer yta än på en 32" Tv.
*Kontrast
*Paneltyp
*Responstid
*Skärpa
*Betraktningsvinklar

Däremot är en 32" tv prisvärd om man ser till storleken, själv hade nog jag köpt en mindre monitor eller sparat ihop nån tusing till för att köpa en 30" monitor istället.

Vad gäller storleken kommer du nog älska det den första dagen, dagen efter har du vant dig och börjar se nackdelarna istället...

Jag sitter drygt 35cm från 2x24" och känner ibland att jag vill ha "mer"...man vänjer sig väldigt, väldigt fort.

Min åsikt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

30 tums datorskärm är det du vill ha då får du tv storlek och datorupplösning... jah har en 30 på sovrumsväggen och tittar och det går jättera fån 4-4,5 meters avstånd, känner inte att det är för litet egentligen. men man vänjer sig vid storlekar, jag har en 52 i ardagsrummet och till en början kändes den alltför stor, men jag har vant mig till båda så jag tänker inte på det längre ens.

Permalänk
Medlem

Att köra på en standard 32" med 1366x768 som datorskärm inget att rekommendera.

En 30" monitor är ju fint men dyrt. Ska du köra med tvkort, digitalbox eller liknande isf ? För egen del vill man ju ha både datorn och tv på samtidigt och det går ju inte om man kopplar in en box eller analog tv.

Köp en ny tv och använd som tv, koppla in datorn och kör film. Eller byt ut 19", vad som känns mest akut.

Nu vart det rörigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlp
Att köra på en standard 32" med 1366x768 som datorskärm inget att rekommendera.

En 30" monitor är ju fint men dyrt. Ska du köra med tvkort, digitalbox eller liknande isf ? För egen del vill man ju ha både datorn och tv på samtidigt och det går ju inte om man kopplar in en box eller analog tv.

Köp en ny tv och använd som tv, koppla in datorn och kör film. Eller byt ut 19", vad som känns mest akut.

Nu vart det rörigt

japp det blev rörigt

Permalänk
Hedersmedlem

Pixlarna är väldigt stora på en 32-tums TV jämfört med en datorskärm, så det kommer inte att se bra ut när du sitter på "datorskärmsavstånd", dessutom har många TV-apparater ganska mycket input lag, vilket inte är så bra för datorspelandet om du sysslar med sånt.

En 32" Full-HD skulle kunna funka om du inte är så kräsen med pixelstorleken, tror jag.

Permalänk
Avstängd

Jag rekommenderar verkligen den skärmen jag själv kör. Underbart bra bild.

Kolla i mitt galleri om du vill se den.

LE-32A656 heter den. Superbra grejer, 1920x1080 @ 60Hz, 32 tum, hög kontrast och ett speciellt visningsläge för PC (pixelmappat såklart).

Permalänk
Hedersmedlem

ja, jag har som sagt en 1280*1024skärm påen 19" för tillfället, så pixeltätheten kommer nog inte bli så mycket sämre med 32 tum på 1920x1080, eller? Och självfallet skulle jag införskaffa en TV med 1920x1080. Inte nå halvdan HDupplösning.
Det luriga ligger väl istället i eftersläpningarna som vissa nämner. Men det går ju att spela konsollspel på dessa TVapparater, så varför skulle det inte gå att spela PCspel på en TV?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

ähh. Jag kollade precis på 30tumsskärmarna med riktigt bra upplösning. Men de skiljer ju sig inte 1000 spänn som någon sade. En HD på 32 tum går för under 5000: medan en 30" datorskärm börjar på 12 papp. Det är 7000:- dyrare, alltså över 100% påslag. Glöm att jag lägger 12-13000 på en skärm, haha!
Näe, då är nog 32" HD TVapparaterna fortfarande mer intressant

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har kört ett par veckor med en 46" HDTV, visserligen kostade den 24k ny, så det är väl en del över din prisklass.

Det jag lärde mig av detta var att en TV är en TV och en skärm är en skärm.
Visst, storleken är massiv, men när man väl vänjer sig, 1-2 dagar senare, så ser man rätt många nackdelar, som beskrivs ovan.

Det finns en fin BenQ skärm för 1700:- här i ett par trådar ner, som kan rekommenderas, samt att du skaffar en 32" tv och har den som just, tv.

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexel
Jag har kört ett par veckor med en 46" HDTV, visserligen kostade den 24k ny, så det är väl en del över din prisklass.

Det jag lärde mig av detta var att en TV är en TV och en skärm är en skärm.
Visst, storleken är massiv, men när man väl vänjer sig, 1-2 dagar senare, så ser man rätt många nackdelar, som beskrivs ovan.

Det finns en fin BenQ skärm för 1700:- här i ett par trådar ner, som kan rekommenderas, samt att du skaffar en 32" tv och har den som just, tv.

Hmm. Bra svar. Sådana erfarenheter jag fiskade efter. Fortfarande nyfiken på lite mer precisa nackdelar, men det kanske är svårt att beskriva -> måste upplevas.
Skärm och TV kommer det iaf inte att bli. Man får väl inte lyxa till det hur mycket som helst Äe, pengar är väl den främsta faktorn här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Nackdelarna,

*Pixeltäthet
*Kontrast
*Responstid
*Skärpa

Sitter du en halvmeter från en skärm och en TV så är skillnaden förvånansvärt stor, jag tror inte det finns någon som kommer rekommendera en TV som skärm, tyvärr. (Kanske om du lägger en hel del mer pengar och skaffar en LED tv, men du har fortfarande upplösningsproblem med dom med)

Just nu kör jag själv på en 24,5" Samsung skärm, denna skärmen är tillräckligt stor för att jag ska kunna backa bak till soffan och kolla på serier och lite film, Självklart är det inte optimalt men det fungerar när man vill slappa lite.

Om det är storleken som du mest hänger upp dig på, då du verkar lite osäker på det i din första post, så kommer du att vänja dig vid att ha 32" på skrivbordet, get du det en vecka så kommer du inte ens märka av det längre

Visa signatur

I5 2500K + Antec Kühler 620 / Asus P8Z77-V PRO / Corsair 16GB (4KIT) DDR3 1600MHz / Zotac GeForce GTX 470 1280MiB x2 / SSD 80GB Intel X25-M SATA2 x2 + Samsung Spinpoint F1 1000GiB / Antec P182b / Fractal Design Newton R3 1000W

Permalänk
Hedersmedlem

ja då ska jag inte gå och köpa mig något dumt nu då. Blir väl ingen 32tumsTV på skrivbordet. Får grubbla lite mer på dehär tror jag. Tack för input.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

jag har en 32tummare på skrivbordet (ibland iaf) och det fungerar galant.
enda skillnaderna mot min skärm är att tvn har mycket bättre färger. fullhd och allt fungerar galant och jag uppfattar det inte som pixligt alls
det finns vissa tvapparater som vill krångla med upplösning och att lite bild blir utanför och så. men det kanske är ordnat på de flesta nyare dock. har inte provat så många nya. och så är ju tvn lite stor för att sitta en meter ifrån tycker jag. men puttar man bort den någon dm till så blir det kanon.
lite högre upplösning hade väl inte skadat men det är inte värt dubbla pengarna. du kan ju ändå kolla på fullhdfilm och 1920x1080 är rätt mycket skrivbordsyta ändå om du är van vid 1280x1024

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Saker som talar mot en TV som skärm i min mening är sjukt dålig pixeltäthet, sämre färgåtergivning, ofta överdriven ljusstyrka (går att fixa, men inte alltid) och eventuellt högt input lag. Värt att ha i åtanke i alla fall.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Saker som talar mot en TV som skärm i min mening är sjukt dålig pixeltäthet, sämre färgåtergivning, ofta överdriven ljusstyrka (går att fixa, men inte alltid) och eventuellt högt input lag. Värt att ha i åtanke i alla fall.

Mjää. Pixeltätheten kommer som sagt inte att bli sämre än det jag har nu.
Färgåtergivningen råder det delad mening om. Vet att detta var ett problem för 2-3 år sedan, men vet inte om det verkligen är ett problem idag också.
Ljusstyrkan - varierar väl mellan modellerna.
Input lag - borde ställa till det för alla konsollspel eftersom att de spelas på vanliga TVapparater, men jag hör sällan klagomål från konsollsidan att det skulle vara för långsamma TVapparater för att kunna spela på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Mjää. Pixeltätheten kommer som sagt inte att bli sämre än det jag har nu.
Färgåtergivningen råder det delad mening om. Vet att detta var ett problem för 2-3 år sedan, men vet inte om det verkligen är ett problem idag också.
Ljusstyrkan - varierar väl mellan modellerna.
Input lag - borde ställa till det för alla konsollspel eftersom att de spelas på vanliga TVapparater, men jag hör sällan klagomål från konsollsidan att det skulle vara för långsamma TVapparater för att kunna spela på.

tänk på att din 19" skärm har (typ) lika många pixlar på höjden som TV'n så nog blir pixeltätheten sämre men jag tycker inte att det är så avskräckande.

Ljusstyrkan går alltid att ställa ner till rimliga nivåer (ev. undantag för riktiga skräpmärken al'a Sweex). Inputlag är däremot ett problem med t.ex Samsung (och Sony) lär du få dras med ~40ms inputlag och det med game/PC mode påslaget, Jag vet inte vad du läser för forum men det klagas friskt på inputlag på MHB.

Flera andra områden har felaktigt nämnts som nackdelar för TV'n:

Kontrast: En TV med S-PVA panel (Samsung, Sony) har mycket bättre kontrast än alla datorskärmar (Samsung F2380 undantaget). En IPS baserad TV t.ex LG, Philips har ungefär likvärdig kontrast med en datorskärm, kanske lite sämre än PVA skärmar.

Paneltyp: INGEN TV har TN paneler i sig, Dom 4 stora (nämnda ovan) har alla S-PVA eller S-IPS eller ibland någon typ av MVA panel som än mycket lik PVA panelerna i funktion.

Responstiden är den samma 6-8ms speccad precis som IPS och VA skärmar, TN skärmar har bättre spec men en 2ms TN är ofta långsammare än en 6-8ms IPS panel om man mäter. 120Hz skärmarna är däremot snabbare.

TIPS: Samsung 32B550, enbart 4990 hos dustinhome: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=426729 , Se upp med ganska mycket inputlag och notera att en användarrecension hävdar att pixelmaping inte fungerar, jag är dock ganska säker på att han bara missat något men kolla upp för säkerhetsskull. I övrigt lär den TV'n slå allt som ligger en i närheten av den prisklassen.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Mjää. Pixeltätheten kommer som sagt inte att bli sämre än det jag har nu.
Färgåtergivningen råder det delad mening om. Vet att detta var ett problem för 2-3 år sedan, men vet inte om det verkligen är ett problem idag också.
Ljusstyrkan - varierar väl mellan modellerna.
Input lag - borde ställa till det för alla konsollspel eftersom att de spelas på vanliga TVapparater, men jag hör sällan klagomål från konsollsidan att det skulle vara för långsamma TVapparater för att kunna spela på.

Senast jag kollade brukade TV-apparater inte vara särskilt väl kalibrerade efter sRGB-standarden dock. Men hittar du några kalibrationsmätningar av några TVs som visar rimlig motsats så är det ju en annan femma. Pixeltätheten blir som sagt sämre även med en full-HD 32" mot vad du har nu.

Att ljusstyrkan alltid går att ställa ner vet jag inte, har stött på några billigare där detta har varit svårt, men kolla först det är inte alltid det går som sagt.

De flesta konsollfolk jag pratat med gällande inputlag verkar inte bry sig, jag märker det dock tämligen mycket på flertalet TVs. Dock inte alla!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Pixeltätheten KOMMER att bli sämre om du byter till en TV.
Du kommer att ångra dig enormt mycket om du köper en 32" TV och kör med den som datorskärm, vänta hellre på att du har råd med en ny skärm och en ny TV.
När datorskärmar är så billiga som de är idag finns det absolut ingen anledning att snåla in på detta. En bra 22" finns att tillgå för 2-2,5k och då har du plats i budgeten till en skräpig TV också.
Vi sitter nu i min lägenhet, tre utfattiga killar med en Grundig 32" LCD köpt på MediaMarkt för 3333 kronor. Tidigare hade vi en Philips 32PFL7762D och tro mig, skillnaden är MILSVIS. Jag skulle inte vilja ha den som monitor om jag så stod under dödshot. Spara hellre till en riktig TV och köp en monitor så länge.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Läst igenom typ halva tråden nu och om du skulle kunna tänka dig köpa begangnat så kan du få tag på 30" monitorer för ca 6-7000 kr och då få något som uppfyller alla dina krav. Personligen har jag en 24" monitor som vanlig skärm samt en 46" LCD i samma rum som båda är kopplade mot min dator(samt 2 st 19" skärmar^^) och jag spelar alltid på 24" skärmen om det inte är spel som jag lirar med handkontroll. Jag kan säga att jag märker inte av någon som helst input lagg på min LCD och då är den ändå riktigt budget så jag ser inte att det borde vara några problem som helst med en LCD som monitor om man ska spela. Ska man börja redigera bilder o shit så kan jag säga att det skulle jag nog aldrig klara av på min LCD. Men ska man göra det så är inte heller monitorer med TN panel nånting att tänka på (vart galen på min LG som jag hade innan som hade TN panel).
Nu vart detta inlägg troligen väldigt rörigt och med en massa skitsnack men hoppas det hjälper dig lite iaf.
Nu ska jag nog ta o lägga mig innan jag fyller hela swec med lika röriga inlägg.

Permalänk

BenQ G2420HD ftwW!

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Inputlag är däremot ett problem med t.ex Samsung (och Sony) lär du få dras med ~40ms inputlag och det med game/PC mode påslaget

Nja, lite väl osant. Både Samsung och Sony har LCD:er med de *LÄGSTA* inputlagsiffrorna på marknaden.

Mitt tips är att försöka hitta en Sony ur V4000-serien (erkänt bra på inputlag) eller en Samsung 32B450 som fått _väldigt_ goda recensioner just på inputlag. När det gäller inputlag på LCD räknas Samsung F96 som referens hos många. Sen finns ju Sonys V5100 som ligger på ~10ms i Gaming Mode.

Så att kläcka ur sit att Sony och Samsung är speciellt drabbade av inputlag känns aningen förhastat.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk

Jag övervägde faktiskt en 32-37" TV som skärm ett tag innan jag köpte 30"-arn.
Övervägde och övervägde, jag var faktiskt rätt ångestfylld då. Men sist och slutligen tror jag, nej - jag vet, att jag drog det längre strået.
En kompis köpte nämligen en 40" TV som han använder som skärm också, visserligen sitter han på längre avstånd än vad jag hade suttit men iaf, redan på det avståndet så känns allt fel. Nu är han iofs inte lika "hård användare" som jag heller så han bryr sig knappast då hans "HTPC" är hans enda maskin osv.

Hitta dig en 30"!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BurningHeretic
Nja, lite väl osant. Både Samsung och Sony har LCD:er med de *LÄGSTA* inputlagsiffrorna på marknaden.

Mitt tips är att försöka hitta en Sony ur V4000-serien (erkänt bra på inputlag) eller en Samsung 32B450 som fått _väldigt_ goda recensioner just på inputlag. När det gäller inputlag på LCD räknas Samsung F96 som referens hos många. Sen finns ju Sonys V5100 som ligger på ~10ms i Gaming Mode.

Så att kläcka ur sit att Sony och Samsung är speciellt drabbade av inputlag känns aningen förhastat.

Samsungs B450 är inte full HD och således ointresant, Sonys V (och W) 4***-serie har visserligen mycket lågt inputlag men är förra årets modell och svår att hitta numer.

V5100 serien har jag inte sett tester på så den kan vara värd att kolla in.

Jag hävdade inte att Sony och Samsung är sämre än någon annan, jag tog speciellt upp dom då just dessa 2 generellt tillverkar dom bästa LCD TV'arna (i rimlig prisklass iaf.) på marknaden

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB