Permalänk
Medlem

Liggunderlag som ljuddämpning?

någon som testat? finns ju olika tjocklekar osv... känns lite mer ekonomiskt än ljuddämpningskit som finns på marknaden.
några rekomendationer isf?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris_Kadaver
någon som testat? finns ju olika tjocklekar osv... känns lite mer ekonomiskt än ljuddämpningskit som finns på marknaden.
några rekomendationer isf?

Vet inte om det är så absorberande Men på biltema eller så finns det ju billiga mattor annars.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk

Jag har testat. Det sög. vad jag inte insåg var att den dämpning jag ville åstadkomma inte skullle medge särskiltmycket kylning, så det blev skitvarmt. Det vart inte så tyst som jag ville heller. Snålheten bedrog visheten så att säga.

Har man i övrigt väldigt tysta komponenter hjälper det mer än att isolera bra. Kontentan av då åsikter som ges här tror jag.

Permalänk
Medlem

Köp bitumenmatta, tex. http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=148051 Du vill ha vikt i grejerna inte fluff! vill du få bort fläktsus så bygg ljudfällor!

Permalänk
Medlem

Jag har ställt datorn ovanpå en bit liggunderlag och det minskar vibrationerna genom golvet mot våningen under. Tyvärr trycks liggunderlaget ihop så det dämpar inte lika bra efter några veckor som när det var nytt, men det är ändå något bättre än att ha datorn direkt på golvet.

Permalänk
Medlem

Det säger väl sig själv att liggunderlag inte är gjort för att vara ljuddämpande. Satsa på riktig ljuddämpningsmatta som är gjort för att just dämpa datorchassin.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Satsa inte på ljuddämpning över huvud taget! Det är det i särklass sämsta sättet att försöka tysta ner en dator. Det är slöseri på tid och pengar! Det blir helt enkelt ingen märkbar skillnad. Skaffa bättre processor- och grafikkorts-kylare i stället.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Satsa inte på ljuddämpning över huvud taget! Det är det i särklass sämsta sättet att försöka tysta ner en dator. Det är slöseri på tid och pengar! Det blir helt enkelt ingen märkbar skillnad. Skaffa bättre processor- och grafikkorts-kylare i stället.

äntligen en snubbe med vettig åsikt

dock så är ljuddämpning tilsammans med tysta fläktar och så, bästa lösningen

Permalänk
Medlem

Själv kör jag 2st uppsättningar classe-ljuddämpning i min burk och ja det vart en del skillnad, men då har jag dubbla lager på chassisidan och har gått in för att göra burken tyst.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower