Permalänk

Coca Cola incident!

Hej!

Är helt ny till forumet och har inte hunnit läsa igenom hela forumet.
Så om det finns en liknande tråd eller kategori om detta så länka gärna.

För inte så länge sen efter en lång utekväll kommer jag hem och sätter mig vid datorn som vanligt. Får en bra ide om att dricka lite cola vid datorn! packad så klart. Spiller givetvis colan över min dator, som för övrigt är en stationär. Inget händer med datorn, det kör på som vanligt och efter 30 mins torkande går jag till sängs. Dagen därpå funkar inte mitt trådlösa internet, ikonen blinkar och har sig och låter som när man ansluter något till datorn, fast 20 ggr i minuten. Colan hade även drabbat mitt moderkort och min älskade 4870x2......=(.

Datorn går fortfarande fint fast det här hände 4 månader sen och det enda som är paj är det trådlösa.
Tills jag började spela igen och då märkte ja att det hackar när jag spelar på spel som typ DoW, Warcraft...etc. Kan ju inte vara för krävande spel för en 4870x2.

Köpte en Accelero extreme (Kylning) här för 2 veckor sen och först när jag tog ut grafikkortet så ser jag att colan har runnit ner över "Pinnsen" på graffekortet och ner i Pci-express kontakten.

Så jag köpte elektronikrengöring, men det var värdelöst.
Testade aceton och fick bort all cola på G-kortet men det är nästan helt omöjligt att få bort det i PCi-E kontakten, så varje gång jag rensat G-kortet så kommer det att få mer Cola på sina Pinnar, ja måste alltså få bort colan från ett ställe som är 1 cm djupt och några mm brett utan att gnugga för att inte förstöra Pci-e kontakten.

Förslag?

Tack på förhand/ NW

Permalänk

Använd tops i kontakten? Lättaste lösningen enligt mig men det kommer gå åt en hel del tops om det ska bli så gott som rent.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Men tops får tyvärr inte plats, om jg inte trycker ner dem med våld.
o då blir det en massa bommulstoffsar kvar i kontakten

Permalänk
Medlem

Lägga hela moderkortet i en balja vatten ett tag med kanske lite diskmedel i. Då borde det lösa upp sig. Borde nog förvinna om du borstar kortet också. Och låt det torka lääänge!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Lägga hela moderkortet i en balja vatten ett tag med kanske lite diskmedel i. Då borde det lösa upp sig. Borde nog förvinna om du borstar kortet också. Och låt det torka lääänge!

lycka till

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

He he vilken soppa!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Aceton? Är inte det för starkt att tvätta med? Löser inte det upp plasten? Jag hade en brandskadad dator det löste jag med en stor mängd elektroniksprej+gammal tandborste, då var det mest sot och vatten, men datorn fungerar än idag.

PS Tvätta allt inte bara grafikkortet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Lägga hela moderkortet i en balja vatten ett tag med kanske lite diskmedel i. Då borde det lösa upp sig. Borde nog förvinna om du borstar kortet också. Och låt det torka lääänge!

Vet att elektronik är motståndskraftigt mot vatten när det är avstängt, men vete fan om jag skulle våga göra det med ett moderkort.

Permalänk

jo men det var aceton fri nagellacks remover som tur =P

Men det hela löste sig, tog lite plast och lite tyg runt, doppade i vatten med diskmedel och rensade skiten ur datorn ^^.

Ska låta den torka nu bara!

tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Det kan väl vara värt att nämna att nagellacksremover inte är att föredra när man ska ta bort saker från elektronik, då det kan lämna rester.

Köp Gripens kemiskt ren aceton istället, kostar under 20 kr på närmaste matbutik.

Bra att det löste sig dock!

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertard
Det kan väl vara värt att nämna att nagellacksremover inte är att föredra när man ska ta bort saker från elektronik, då det kan lämna rester.

Köp Gripens kemiskt ren aceton istället, kostar under 20 kr på närmaste matbutik.

Bra att det löste sig dock!

Jätteskönt att det löste sig.:) Alltid kul att få höra en historia med ett gott slut.:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Ja men jag hade doppat de i T-Röd, vatten är inget att rekommendera då mineralfläckar kan ha lite dålig påverkan på kortet(förutsatt att vattnet är rikt på mineraler ^^) ^^ x2

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Pilla med tandpetare??

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Min personliga favorit när det gäller rengöring av datorkomponenter, ta bort klisterrester osv är Gripen - Kemiskt Ren Bensin. Funkar kanon och dunstar omgående. Har även testat på ett antal plastsorter osv och har hittils inte sett några bi-effekter. Bada kortet i vattenbad eller liknande är definitivt inte att rekommendera.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Avstängd

Rengjorde mitt gammla x800 kort hära i veckan, använda lite hem kokt brännvin funkade suveränt

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Någon typ av sprit med enormt hög alkoholhalt. Ju högre ju bättre!
Sedan hitta något du kan få ner i hålet.

Spriten kommer avdunsta och inte lämna några spår, och förhoppningsvis lyckas du få bort colan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Någon typ av sprit med enormt hög alkoholhalt. Ju högre ju bättre!
Sedan hitta något du kan få ner i hålet.

Spriten kommer avdunsta och inte lämna några spår, och förhoppningsvis lyckas du få bort colan.

Det värsta är väl om det är annat i spriten än bara etanol och som blir kvar när det dunstat. Iofs är vatten, som jag nämnde, inte helt bra heller eftersom det kan lämna kvar kalkavlagringar och annat men det är iaf billigt och vanligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

När jag jobbade som tvreparatör så gjorde vi rent elektronik med isoproanol. Det lämnar inga skadliga rester när det dunstat.
Vet inte om det går att köpa i affären men det var ruskigt bra att få bort just Coca Cola med.

Permalänk
Medlem

Diskmaskin fungerar om man är otålig, annars är ren alkohol + luft på burk/kompressor en höjdare, fukta och blås bort. Se till att skydda ögonen bara

Permalänk
Medlem

Gå in på Apoteket och köp Isoprypanolalkohol, det är the shit för elektronikrengör. Använd absolut inget vatten eller något med fett i.

Permalänk
Medlem

Apoteket säljer bara om du har intyg!!

Kjell o kompisar har däremot!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Apoteket säljer bara om du har intyg!!

Kjell o kompisar har däremot!!

Nope, de säljer utan intyg. Vad skulle det vara för intyg? Du kan ju knappast få alkohol för tekniskt bruk på recept??

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850