Hjälp mig AKUT! [Mitt 4890 har dött efter BIOS-flashning /GAPa]

Permalänk
Medlem

Hjälp mig AKUT! [Mitt 4890 har dött efter BIOS-flashning /GAPa]

Hej jag har klantat mig nu igen...
jag har nu hela veckan höllt på med överklockning och nu inatt så har jag hittat nån guide som en kille länkade på swec hur man voltmoddar ett 4890.
jag följde guiden och där skulle man ändra volt o flasha bios. jag gjorde exakt det o sen efter det så har mitt kort legat dött här
programmen jag använde var radeon bios editor (RBE) och Winflash.
guiden jag följde var denna: http://www.youtube.com/watch?v=4W5UGinhnq0
den guiden förslog en kille till mig i detta inlägget: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=951...

snälla någon hjälp mig att återställa bios och få igång mitt kort igen?
jag har xfx 4890 xxx edition

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

- Skaffa ett PCI grafikkort (http://www.tradera.com/PCI-Grafikkort-auktion_99508261 / http://www.tradera.com/ATI-PCI-Grafikkort-auktion_99508994) (Kan fungera med ett annat PCI-E kort, har aldrig testat så jag vet inte)
- Sätt PCI som primär port för bild i BIOS på moderkortet (om du använder ett PCI kort dvs)
- Stäng av datorn och sätt i ditt ATi kort
- Starta datorn och köra ATiFlash (http://www.techpowerup.com/downloads/1650/ATIFlash_3.75.html), skriv in atiflash -i så du ser vilket nummer ditt ATi kort har
- Ladda ner ett passande bios till ditt grafikkort, använd helst original bioset dock om du har kvar det (du har det, väl...?)
- Starta om datorn och kör ATiFlash, skriv in atiflash -f -newbios -p X BIOS.bin

X = numret ditt kort hade
BIOS.bin = Namnet på bioset du ska flasha med (duh)

Funkar inte detta så kan jag inte hjälpa dig mer. Ditt kort hittas inte av datorn längre helt enkelt verkar det som isåfall.
Antar att du redan vet iallafall lite hur ATiFlash fungerar och hur du använder den i DOS (floppy/USB sticka/CD skiva etc), så jag skippar att skriva hur du gör för att spara tid till mig själv.

EDIT: Kollade lite snabbt på guiden i youtube klippet och den visar bara hur man flashar direkt från windows... jag är endast van att använda exempelvis ATiFlash och motsvarande för Nvidia i DOS.
Om du följde den där youtube guiden så antar jag att du aldrig använt ATiFlash innan(?). Du får läsa nån guide hur man gör (första sökresultatet från google: http://www.techpowerup.com/articles//overclocking/vidcard/34/...). Finns en "recover from bad flash"-guide i denna artikel med, som säger i princip samma sak som jag nämnt ovan.

EDIT2: Här kan du nog hitta rätt bios till ditt kort om du nu mot förmodan INTE sparade original bioset:
http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

Permalänk
Medlem

jag kan för det första inte ens få starta datorn med kortet inne i pci slotten, alltså jag får ingen bild alls... så jag har ju ingen möjlighet att gå och välja inställningar då ju... finns det inget alternativ med jumpers och det sättet ?
jag pallar inte bli av med ett 4890 bara för att en fucking guide är dålig på youtube.. snälla det måste finnas något sätt?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Om du har möjlighet så pröva att sätta kortet i en annan dator.

Nu vet du att det finns risker med att flasha osv. Jag förlorade ett moderkort för några år sedan:( dock kostade det bara 300kr

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
jag kan för det första inte ens få starta datorn med kortet inne i pci slotten, alltså jag får ingen bild alls... så jag har ju ingen möjlighet att gå och välja inställningar då ju... finns det inget alternativ med jumpers och det sättet ?
jag pallar inte bli av med ett 4890 bara för att en fucking guide är dålig på youtube.. snälla det måste finnas något sätt?

Inte säkert att det var en dålig guide bara för att det inte gick bra för dig, det finns alltid risker med att flasha om BIOSen...

Sen så skulle jag aldrig då menar jag verkligen aldrig göra det efter en guide på youtube, men gå in på grafikkorts delen i forumet där finns det en guide om hur man ska klocka och flasha även vad man gör om det som det gjorde i ditt fal går åt skogen....

Hoppas verkligen att det löser sig för dig...

MVH

Permalänk
Medlem

det var ju precis det jag gjorde, jag blev rekommenderad till denna guide i sweclockers grafik forum. :/ men finns det verkligen inget jag kan göra nu för att återuppliva kortet ? måste finnas nånsting va faan

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Skylla på en youtube guide för att du failade när du drog upp volten på ditt kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
Skylla på en youtube guide för att du failade när du drog upp volten på ditt kort?

alltså kom igen nu grabbar, meningen med denna tråden e inte att ni ska skälla ut mig och skratta åt mig, jag behöver eran hjälp för att få igång kortet igen... jag har lärt mig en läxa nu så ni behöver inte idiotförklara mig ännu mera..

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
alltså kom igen nu grabbar, meningen med denna tråden e inte att ni ska skälla ut mig och skratta åt mig, jag behöver eran hjälp för att få igång kortet igen... jag har lärt mig en läxa nu så ni behöver inte idiotförklara mig ännu mera..

du har ju fått ett bra svar i det första svaret, så vad är problemet?

Permalänk
Medlem

problemet är att det svaren inte är passande till mitt problem, för att jag kan inte flasha tillbaks kortet via det sättet eftersom den inte ens hittas av datorn och den startar inte.. det har jag ju redan skrivit så läs!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Hjälpsam

Varit där med mitt HD4850, det går att fixa, i mitt fall botade jag upp med en gammal diskettstation och dos, men det skall även gå att bota via en usbsticka på många moderkort.
Att du inte ser vad du skriver in är ett problem, men det bör ändå gå att skriva in texten exakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
jag kan för det första inte ens få starta datorn med kortet inne i pci slotten, alltså jag får ingen bild alls... så jag har ju ingen möjlighet att gå och välja inställningar då ju... finns det inget alternativ med jumpers och det sättet ?
jag pallar inte bli av med ett 4890 bara för att en fucking guide är dålig på youtube.. snälla det måste finnas något sätt?

Vad kör du med förnågot PCIkort som inte ger någon bild? Har du resetat moderkortet och provat att starta med PCIkortet utan att ha det kassa PCIekortet i datorn?

Permalänk
Medlem

Så datorn startar inte överhuvudtaget? Fläktar o sånt går inte igång alls?
Har inte hållt på något själv med volt moddning o sånt på grafikkort men om inte datorn startar alls med kortet i så låter det ju som det är något mer som är fel än att bara BIOSen på grafikkortet har blivit skadad. Vad händer om du testar med ett annat grafikkort?

Permalänk
Hedersmedlem

*ämnesraden redigerad*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
problemet är att det svaren inte är passande till mitt problem, för att jag kan inte flasha tillbaks kortet via det sättet eftersom den inte ens hittas av datorn och den startar inte.. det har jag ju redan skrivit så läs!

Det svaret borde väl passa bra? Frågan är väl om du verkligen skaffade ett PCI kort som killen sa eller inte.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
jag kan för det första inte ens få starta datorn med kortet inne i pci slotten, alltså jag får ingen bild alls...

Jag tolkar det som att du inte använt ett annat kort (PCI, INTE PCIe).
Gör detta, alternativt om du har två PCIe-platser, använd ett annat gfx samtidigt och klör den porten som primary.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

läget är följande: jag använder mig inte av pci, utan pcie - radeon 4890
datorn kan jag starta men kortet kommer inte igång och därmed ingen bild på skärmen.. utan kortet i datorn kan jag starta utan problem med vga grafik.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Jag brukade bara flasha direkt från en floppy med några simpla .bat filer OC.bat för överklockning, Standard.bat för standardklockningar t.ex, då om kortet inte drog igång var det bara o boota från floppy och knappa in standard.bat och den flashade kortet även om det inte visades någon bild.

t.ex såhär låg grejerna på min gamla floppy.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Men testa ett pcie alt pci-kort i en annan slot än den som ditt 4890 satt i.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

jag har bara ett pcie slott, och inga vanliga pci kort.
jag har inbyggd vga grafik om det nu kan hjälpa ngt ?

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
jag har bara ett pcie slott, och inga vanliga pci kort.
jag har inbyggd vga grafik om det nu kan hjälpa ngt ?

Ja det kan hjälpa.. plocka ut ditt 4890, starta datorn med ditt inbyggda grafikkort. In i BIOS och välj ditt integrerade kort som standardkort för bildvisning.

Nu stoppar du in ditt 4890 och har skärmkabeln kvar i ditt integrerade 3dkort och sedan gör du som den första personen i tråden skrev.

Permalänk
Medlem

dom menar att du ska fixa dig ett annat billigt vanligt pci kort och stoppa in och köra bildskärmen på detta sedan köra igång guiden föratt återställa ditt 4890 kort så om du vill ha hjälp läs vad dom skriver i tråden till dig utan att börja gnälla att lösningen inte funkar för dig när du inte ens har försökt

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
jag kan för det första inte ens få starta datorn med kortet inne i pci slotten, alltså jag får ingen bild alls... så jag har ju ingen möjlighet att gå och välja inställningar då ju... finns det inget alternativ med jumpers och det sättet ?
jag pallar inte bli av med ett 4890 bara för att en fucking guide är dålig på youtube.. snälla det måste finnas något sätt?

hej. Vad jag menade i min guide var att du skulle använda ett extra grafikkort (ett PCI, INTE PCI-E) som din skärm ska vara ikopplad i så att du ser något överhuvud taget på din skärm.

Alltså så ska du ha 2st kort i din dator;

1: ett PCI kort, vilket som helst
2: ditt ATi HD4890

Jag säger det igen... PCI kortet ska du använda för att FÅ BILD, så du SER något överhuvud taget. Förstår du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
hej. Vad jag menade i min guide var att du skulle använda ett extra grafikkort (ett PCI, INTE PCI-E) som din skärm ska vara ikopplad i så att du ser något överhuvud taget på din skärm.

Alltså så ska du ha 2st kort i din dator;

1: ett PCI kort, vilket som helst
2: ditt ATi HD4890

Jag säger det igen... PCI kortet ska du använda för att FÅ BILD, så du SER något överhuvud taget. Förstår du?

Om han har ett integrerat borde ju det funka och han kanske inte har ett PCI grafikkort hemma och då vänder man sig ju till andra lösningar i förstahand.

Permalänk
Medlem

det är fixat nu med hjälp av vga grafiken som var inbyggd.
tack så mycket till alla er kära swecare, detta e typ 1000e gången ni räddar mig

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infexis
det är fixat nu med hjälp av vga grafiken som var inbyggd.
tack så mycket till alla er kära swecare, detta e typ 1000e gången ni räddar mig

Det var trevligt att höra.
Var nog ganska nervöst där ett tag, kan jag tänka mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

jaa verkligen, jag började nästan böla när jag började inse att jag inte skulle få igång kortet igen, så tänkte jag ba faan där slängde jag 2,5k i floden bara sådär men sweclockers har ju alltid svar på alla frågor, detta e verkligen den bästa sidan som finns.. jag älskar er <3

edit: ni kanske märker att jag har ändrat i sign, nu har jag klockat kortet till 1,018ghz på kärnan och 1,079ghz på minnet
detta lyckades jag med hjälp av att flasha kortet till black edition.
sedan höjde jag volt och frekvenserna litei taget till jag blev nöjd.
nu ligger jag stabilt och ska snart göra ett 3dmark test för att se vad jag får med mitt system
jag satsar på höga siffror eftersom jag klockat som en galning ju.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

lite off topic nu men vad har du din 4890 a i volt för att få upp den i 1018 och användar du stock kylaren till den???

Permalänk
Medlem

volt kör jag på 1,31v och resten får du se här
jag var tvungen att sänka klocken några mhz för att få det 100% stabilt...
ja jag använder stock kylare (men inte länge till)
jag vill påpeka att jag kör med Ace RawDeal 520W agge
ni som påstår att den e dålig, skulle jag gärna vilja höra era förklaringar ni ser ju själva vad jag pushar den till,
och det hänger med utan problem

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Av de ja kan se så har du xfx4890 black edition?