Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
[B]då jag Foldar med GPUn (HD4650 1gb) så drar fläkten igång för fulla muggar. kräver verkligen Foldingen så mycket? går det att sänka lite?

Fläkten varvar upp därför att GPUn blir het. Den blir het därför att shadingprocessorerna arbetar mycket hela tiden, transistorer drar mera ström då de växlar av/på mycket än om de bara sitter passiva i ett läge.

När du kör spel blir GPUn ofta inte lika varm då fler delar av din GPU/dator är involverade. Vikning använder inte texturenheterna i din GPU till exempel så den delen blir inte en flaskhals. Den använder inte särskilt mycket CPU heller, så den biten blir ingen flaskhals heller. Det blir inga pauser för att växla mot virtuellt minne eller ladda nästa nivå, och så vidare...

Så om du sänker varvtalet på din grafikkortsfläkt blir GPUn ännu hetare; detta kan orsaka stabilitetsproblem, datakorruption och förkorta komponenternas livslängd. Du bör investera i en ny grafikkylare om du inte står ut med oljudet.

Citat:

kanske skulle kunna va för att rekommenderad nätagg för HD4650 är 300w å mitt är 250w i den här burken

Ugh. Du har en väldigt klen nätdel... P4 i den klockfrekvensen du kör den i sörplar ström som en törstig kamel, inte undra på att drivrutinen muppar sig för dig.

Skaffa en nätdel från en märkestillverkare, HardOCP och Anandtech till exempel har många tester på olika feta nätdelar. Annars kan du göra som de flesta entusiaster och välja en enhet på cirkus 400W från Corsair eller Antec; de verkar vara bland de mest populära enligt vad jag sett på diverse forum.

Själv har jag en nätdel från Enermax, och den är helt grym. Lite svår att få tag på i sverige, men snubbarna på Microstore i Göteborg e lika grymma och kan beställa hem det mesta. Med vikning på både CPU och 2 GPUer så kommer det knappt någon spillvärme alls ur min nätdel (Enermax Revolution 85+ 1050W); den är byggd för över 90% effektivitet runt 500W belastning, vilket visar varför den är så sval även med alla komponenter dånandes för fullt...

Min gamla Dell XPS-burk med 1000W nätdel frustar ut riktigt het luft när jag viker på den med både Core2 Quad och dubbla 8800GTXar. Det är en enorm skillnad; Enermax-nätdelen är långt överlägsen i effektivitet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV
Fläkten varvar upp därför att GPUn blir het. Den blir het därför att shadingprocessorerna arbetar mycket hela tiden, transistorer drar mera ström då de växlar av/på mycket än om de bara sitter passiva i ett läge.

Skaffa en nätdel från en märkestillverkare, HardOCP och Anandtech till exempel har många tester på olika feta nätdelar. Annars kan du göra som de flesta entusiaster och välja en enhet på cirkus 400W från Corsair eller Antec; de verkar vara bland de mest populära enligt vad jag sett på diverse forum.

Jag hade nog valt ett 520W från Corsair i alla fall, 400 W blir för lite för en törstig P4. Eller min gamla Intel P4 Prescott HT 3,2 GHz (478) kanske är en värre strömslukare än den till 775.

Har skaffat i7 860 med GTS 250 och slängde i ett par hårddiskar till. Uppskattar halva värmeutvecklingen jämfört med P4:an, så ström i mängder drar den.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LennyV

När du kör spel blir GPUn ofta inte lika varm då fler delar av din GPU/dator är involverade. Vikning använder inte texturenheterna i din GPU till exempel så den delen blir inte en flaskhals. Den använder inte särskilt mycket CPU heller, så den biten blir ingen flaskhals heller. Det blir inga pauser för att växla mot virtuellt minne eller ladda nästa nivå, och så vidare...

Så om du sänker varvtalet på din grafikkortsfläkt blir GPUn ännu hetare; detta kan orsaka stabilitetsproblem, datakorruption och förkorta komponenternas livslängd. Du bör investera i en ny grafikkylare om du inte står ut med oljudet.

Ugh. Du har en väldigt klen nätdel... P4 i den klockfrekvensen du kör den i sörplar ström som en törstig kamel, inte undra på att drivrutinen muppar sig för dig.

Själv har jag en nätdel från Enermax, och den är helt grym. Lite svår att få tag på i sverige, men snubbarna på Microstore i Göteborg e lika grymma och kan beställa hem det mesta. Med vikning på både CPU och 2 GPUer så kommer det knappt någon spillvärme alls ur min nätdel (Enermax Revolution 85+ 1050W); den är byggd för över 90% effektivitet runt 500W belastning, vilket visar varför den är så sval även med alla komponenter dånandes för fullt...

Min gamla Dell XPS-burk med 1000W nätdel frustar ut riktigt het luft när jag viker på den med både Core2 Quad och dubbla 8800GTXar. Det är en enorm skillnad; Enermax-nätdelen är långt överlägsen i effektivitet...

Jo nätdelen är äkligt kler kan säga direkt att det inte jag som byggt det är en köpt dator (min polares gammla med, liten HTPC med ett extra liten PCU)

kan inte gemföras med den jag hade i min senaste dator jag överklockade, som även hade sli å grejer (skulle hatt den nu å foldat med
där hade jag ett " Thermaltake Toughpower W0132 1000W "Största nätagget jag någon ägt

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EoZ
[B]Jag hade nog valt ett 520W från Corsair i alla fall, 400 W blir för lite för en törstig P4.

Nää, 400 räcker egentligen väl över för en dator med P4 och bara ett grafikkort. P4 Prescott ligger på runt 125W max vad jag vill minnas (jämförbart med i7), och till och med ett Radeon 5870 drar som mest strax under 190W enligt AMD.

HardOCPs test av 5890 visar också att ett helt datorsystem med högpresterande CPU och GPU drar under 400W i verkliga världen till och med när det hårdpressas med att köra furmark...

Ska man köra SLI blir det ju för lite såklart, men de flesta människor är ju inte så stolliga att de gör det.

Citat:

Uppskattar halva värmeutvecklingen jämfört med P4:an

Prova med en wattmätare på elurtaget istället... En uppskattning av värmemängden kan knappast anses vara särskilt tillförlitlig, heh.

Permalänk
Medlem

Har satt igång foldningen igen nu på höstkanten nattetid då det kan behövas lite värmetillskott.
Testar nu att folda på både CPU och GPU vilket ger en ökad effektförbrukning på ca 100 W.
Ska få igång några vänner också.

Permalänk
Medlem

Sweet Norfdas!

Vi får hoppas att fler kommer igång igen nu när värmen ute sjunker.

Permalänk
Medlem

Jag har nu även startat att folda min dator på jobb som ändå är igång 24/7. Så nu gör den nytta även kvälls och natt tid

Permalänk

Det var ett tag sen jag slutade... orsaken då var att gpu-klienten strejkade (troligtvis var det någon hårdvaroförändring som inte gillades.. och jag orkade inte installera om windows)

Nu är jag dock tillbaka... datorn vid sängfoten är beväpnad med ett GTX260 (shaders @1400) á ca 8kppd som kommer stå för huvuddelen av resultaten,
om jag sen snubblar över ett till att sätta i servern (Opteron 165@2,4GHz på ett ASrock 939Dual-SATA2 ) så får vi se hur högt jag kommer i tabellen.
Och självklart kommer F@H köras 24/7 på grafikkortet bara för att undvika skadorna från temperaturväxlingarna som nVidia fick skit för en gång inte allt för länge sen.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Nice frostyfog

Själv lyckas man inte komma upp i mer än ~5kPPD med 8800GT med shaders @1782 =(

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och ser hur länge jag kan värma hela övervåningen med enbart mina två gtx275@710/1512/2600. Undrar om man klarar november innan första elementet åker på..?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Själv sitter jag och ser hur länge jag kan värma hela övervåningen med enbart mina två gtx275@710/1512/2600. Undrar om man klarar november innan första elementet åker på..?

Hur i helvete lyckas du få under 10kppd med dom? det borde ju ett av dom klara ensamt... Avstängt nattetid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klarade mig utan elementet på hela förra vintern tack vara folding, iaf i rummet som datorn stod

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Hur i helvete lyckas du få under 10kppd med dom? det borde ju ett av dom klara ensamt... Avstängt nattetid?

De måste vara avstängda eller har han inte haft igång korten så länge så han har en låg 24 hour average.

Hans kort bör, som du säger, ge iaf 10 000 PPD styck, speciellt då mina EVGA GTX 260 SSC drar in 9000-9500PPD vardera med något lägre OC (700/1506/1250) och 24 shaders mindre.

Synd bara att korten låter så mycket, annars hade mina fått stå på 24/7.

Permalänk
Medlem
Citat:

1. Har dom inte på 24/7 pga oväsen.
2. Dom ger bara lite mer än Anders kort, inte särskilt mycket mer (har också två EVGA SSC btw).
3. Har ett Rampage II Extreme som mobo. På det kortet sitter x16-portarna bredvid varandra. Jag måste klocka ned det övre kortet vid varma WU's om det inte ska låta överj-vligt (353p och 787p). Har jag burken på över natten så blir ju även de svalare WU's gjorda med den lägre klocken.

Visst, om jag öppnar ett fönster och stänger dörren till datorn kan jag nog komma upp mot 20kppd. Men jag ser detta långsiktigt. Och om jag kan utnyttja så mycket värmespill som möjligt genom frånluftsvärmen så är det bra. Korten har ändå en gemensam TDP på 460w. Och till dessa har jag en klockad i7 920. Så det blir lite effekt som går åt.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
1. Har dom inte på 24/7 pga oväsen.
2. Dom ger bara lite mer än Anders kort, inte särskilt mycket mer (har också två EVGA SSC btw).
3. Har ett Rampage II Extreme som mobo. På det kortet sitter x16-portarna bredvid varandra. Jag måste klocka ned det övre kortet vid varma WU's om det inte ska låta överj-vligt (353p och 787p). Har jag burken på över natten så blir ju även de svalare WU's gjorda med den lägre klocken.

Visst, om jag öppnar ett fönster och stänger dörren till datorn kan jag nog komma upp mot 20kppd. Men jag ser detta långsiktigt. Och om jag kan utnyttja så mycket värmespill som möjligt genom frånluftsvärmen så är det bra. Korten har ändå en gemensam TDP på 460w. Och till dessa har jag en klockad i7 920. Så det blir lite effekt som går åt.

Jag har samma problem som dig med mitt system att det under kortet värmer upp det övre något enormt. Inte så konstigt när det bara är någon millimeter mellan korten.

Du gör ingen SMP-foldning med ditt system? Utan GPU-belastning brukar vi kunna få ca 10 000PPD beroende på OC på våra 920's. Problemet är ju att det blir en avvägning om man vill prioritera SMP eller GPU då de slår ut varandra något enormt. Jag har krånglat till och från att försöka få bägge att fungera på samma system utan något tillfredställande resultat.

Mitt gamla system med en Q6600 på 3,2GHz, en semi-passiv 8800GTS 512MB på en X38-QuadGT gav mer PPD (ca 14 000-15 000) än mitt nuvarande system då den iallafall kunde stå på dygnet runt. Nuvarande system brukar hamna på ca 10 000PPD om dagen under arbetsveckan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag har samma problem som dig med mitt system att det under kortet värmer upp det övre något enormt. Inte så konstigt när det bara är någon millimeter mellan korten.

Du gör ingen SMP-foldning med ditt system? Utan GPU-belastning brukar vi kunna få ca 10 000PPD beroende på OC på våra 920's. Problemet är ju att det blir en avvägning om man vill prioritera SMP eller GPU då de slår ut varandra något enormt. Jag har krånglat till och från att försöka få bägge att fungera på samma system utan något tillfredställande resultat.

Mitt gamla system med en Q6600 på 3,2GHz, en semi-passiv 8800GTS 512MB på en X38-QuadGT gav mer PPD (ca 14 000-15 000) än mitt nuvarande system då den iallafall kunde stå på dygnet runt. Nuvarande system brukar hamna på ca 10 000PPD om dagen under arbetsveckan.

Nej, försökte men fick aldrig SMP-klienten att funka tyvärr. Däremot skulle man ju kunna köra den vanliga cpu-klienten på två kärnor och låta de andra två sköta det som krävs för gpuerna. Vet inte vad det kan ge men kanske 2kppd per kärna? Borde ju isf ge ca 4kppd "gratis" utan att föra mer oväsen (om det funkar vill säga).

Planen är att införskaffa några billigare kort till min gamla burk och köra den som ren foldingburk. Sitter en Q6600 i den. Väntar på att Nvidia släpper sina nya och räknar kallt med att det kommer ut en mängd 8800-kort på begagnat marknaden då. Två 8800GTX och en q6600 plus nuvarande burk borde kunne ge en del (ljud).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Problemet är ju att det blir en avvägning om man vill prioritera SMP eller GPU då de slår ut varandra något enormt. Jag har krånglat till och från att försöka få bägge att fungera på samma system utan något tillfredställande resultat.

Att gpuklienten får "normal" prioritet! samtidigt som SMPn begränsas till 80(-90)%, verkar funka utmärkt på min E4500@3GHz (åtm nu det första dygnet efter min "omstart")
gpuklienten tar ju inte mycket cpu även om den skulle konkurrera med våra "vanliga" program

Som sagt - min dator är vid sängfoten, men FAH lastar gpuer långt sämre än OCCT, och gpufläkten låter mycket mindre vid 1300rpm än vid 2500 (Gainward GTX260 GoldenSample). Coilwhine däremot...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Att gpuklienten får "normal" prioritet! samtidigt som SMPn begränsas till 80(-90)%, verkar funka utmärkt på min E4500@3GHz (åtm nu det första dygnet efter min "omstart")
gpuklienten tar ju inte mycket cpu även om den skulle konkurrera med våra "vanliga" program

Som sagt - min dator är vid sängfoten, men FAH lastar gpuer långt sämre än OCCT, och gpufläkten låter mycket mindre vid 1300rpm än vid 2500 (Gainward GTX260 GoldenSample). Coilwhine däremot...

Det blir lite krångligare då jag kör mina SMP-klienter via VM's. Jag funderar på att ta en titt på det i eftermiddag/ikväll iallafall.

Jag har inte testat OCCT på grafikkorten men det som lastar mina kort hårdast förutom Furmark är iallafall F@H. Inte ens spel får mina kort att låta något speciellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förvånar mig inte att det är Coilwhine på det kortet, Gainward har valt billigare komponenter på det kortet och följer inte referensdesignen, därav är det billigare också. Mitt PNY 8800 GT har det däremot också, riktigt störande när man ska sova som tur är vänjer man sig.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Inaktiv

Varken mina EVGA GTX 260 SSC eller mitt Leadtek GTX 260 Extreme+ lider av coilwhine skall nämnas. Det kan vara klokt att välja bättre kort, även om de kostar lite mer.

Ha också i åtanke att det kan bero lite på vad för nätdel man kör grafikkortet med. Då jag har fem olika nätdelar av väldigt varierande sort och kört grafikkorten på de flesta av de så har jag sett att det också beror mycket på vad för nätdel de kör med. Mitt Corsair HX520W och HX750W är de som har minst problem med komponenter, medans mitt 300W nätdel från FSP som har ITX-formfaktor har mest problem, de grafikkort jag provat med den har samtliga orsakat oljud ihop med den medans de fungerar felfritt i andra system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varken mina EVGA GTX 260 SSC eller mitt Leadtek GTX 260 Extreme+ lider av coilwhine skall nämnas. Det kan vara klokt att välja bättre kort, även om de kostar lite mer.

Ha också i åtanke att det kan bero lite på vad för nätdel man kör grafikkortet med. Då jag har fem olika nätdelar av väldigt varierande sort och kört grafikkorten på de flesta av de så har jag sett att det också beror mycket på vad för nätdel de kör med. Mitt Corsair HX520W och HX750W är de som har minst problem med komponenter, medans mitt 300W nätdel från FSP som har ITX-formfaktor har mest problem, de grafikkort jag provat med den har samtliga orsakat oljud ihop med den medans de fungerar felfritt i andra system.

Ja visst är det värt att lägga till några slantar så man får en bra produkt. Men jag har svårt att tro att det är nätdelen som är boven i mitt fall. Har nämligen en VX450 från Corsair vilken får anses som en nätdel av kvalitet. Kan dock tillägga att kortet är klockat en hel del på shaders.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650

Permalänk
Inaktiv

Jag har upptäckt att min Q8200 saknar hårdvaru virtualisering.. där rök en CPU att folda på. Går det komma runt med fyra stycken vanliga 32bits singelkärne klienter?
Min i7 920 provkör SMP-foldning via virtualbox med Ubuntu 9.04 med fyra kärnor. Får ut 6000PPD vid 3,2GHz. Bra eller dåligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Ja visst är det värt att lägga till några slantar så man får en bra produkt. Men jag har svårt att tro att det är nätdelen som är boven i mitt fall. Har nämligen en VX450 från Corsair vilken får anses som en nätdel av kvalitet. Kan dock tillägga att kortet är klockat en hel del på shaders.

Personen som köpte mitt Leadtek GTX 260 Extreme+ fick lämna tillbaks kortet då den lät när den kombinerades med ett Corsair VX650W så det kan fortfarande vara möjligt. Inget coilwhine på varken mitt HX520W eller HX750W.

Har du möjlighet att testa med ett eller flera andra nätdelar så gör ett försök tycker jag.

Permalänk
Citat:

Inget coilwhine på varken mitt HX520W eller HX750W

Är det nu jag skall nämna att jag har ett HX520 i burken?
visst jag kan ju prova med det CX400 jag köpte till servern...
men jag tror inte det kommer lösa ett skit.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Är det nu jag skall nämna att jag har ett HX520 i burken?
visst jag kan ju prova med det CX400 jag köpte till servern...
men jag tror inte det kommer lösa ett skit.

Då låter det rätt kört. =/ Jag tvivlar på att det finns så många bättre nätdelar än ett HX att testa med. Trist!

Permalänk
Medlem
Citat:

Personen som köpte mitt Leadtek GTX 260 Extreme+ fick lämna tillbaks kortet då den lät när den kombinerades med ett Corsair VX650W så det kan fortfarande vara möjligt. Inget coilwhine på varken mitt HX520W eller HX750W.

Har du möjlighet att testa med ett eller flera andra nätdelar så gör ett försök tycker jag.

Kortet åker förmodligen in i en burk med ett Cooler Master Silent Pro M 600W. Så vi lär ju få se hur det ter sig där, men jag har inga höga förväntningar.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av this
Kortet åker förmodligen in i en burk med ett Cooler Master Silent Pro M 600W. Så vi lär ju få se hur det ter sig där, men jag har inga höga förväntningar.

Hoppas det fungerar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Hoppas det fungerar!

Tack

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag börjat fått fart på mina maskiner igen. Har tre klienter som provkörs i 24/7 körning (två GPU och en SMP-klient) och dessa ger totalt ca 12-13 000PPD. Sedan tillkommer det mina GTX 260 kort lyckas åstadkomma. Grovt räknat borde jag kunna göra 20 000PPD.

Min SFF är ett rent misslyckande vad gäller foldning. Q8200 klarar inte av hårdvaru virtualisering i virtualbox så ser över efter möjlighet att kunna byta den mot en E8X00 CPU. Nätdelen har krånglat sen köp och ska försöka få den utbytt. Med lite tur kommer denna kunna dra ihop en 10 000PPD med och då köras 24/7.

Trots alla dessa klienter kommer jag forfarande inte över 23 grader i min lilla etta, och då är elementen inte ens påslagna heller vad jag vet.

Någon mer som börjat sätta igång för höstsäsongen?

Permalänk
Hedersmedlem

bytt avatar?

jo har öppnat lite smått och ska försöka komma upp i mina 2-3k ppd (gör 10k ppd men köre inte 24/7). synd att vi verkar tappa relativt sett mot de andra lagen, men men får se ifall det blir en fermi när/om de kommer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
bytt avatar?

jo har öppnat lite smått och ska försöka komma upp i mina 2-3k ppd (gör 10k ppd men köre inte 24/7). synd att vi verkar tappa relativt sett mot de andra lagen, men men får se ifall det blir en fermi när/om de kommer.

Kul att fler kommit igång, och som du säger så har vi tappat mycket. Innan sommaren låg vi bra till och tog placeringar iallafall någon gång i månaden. Kollar man sedan hur många som aktivt foldar så är det ju bara ca 240 stycken eller så. 3700st har under någon period foldat för Sweclockers vilket innebär ett rätt stort tapp. Någon som har några siffror på hur många som aktivt foldade innan folk dukade undan för sommarvärmen?

Jo, jag gjorde ett avatarbyte men då jag inte blev nöjd med resultatet så ska den bytas inom kort.

EDIT: Hittade ett litet tips igår kväll som någon säkert kan tipsa någon bekant som sitter med Linux och är sugen på att folda men inte har tid/lust/ork att läsa på för att komma igång.

https://help.ubuntu.com/community/FoldingAtHome/origami

Under ett Ubuntu-baserat operativsystem så är det endast två kommandon som behövs för att komma igång. Sidan visar lite olika saker man kan ställa in vid behov men grunden är iallafall där.

Säg att du har en kompis som heter Lars som känner för att folda för Sweclockers. Det enda han behöver skriva in är följande i terminalen:

sudo apt-get install origami

Detta installerar Origami på datorn.

För att sedan komma igång med foldandet så skriver han exempelvis i följande i terminalen:

sudo origami install -t 37451 -u BekantaLars

Detta installerar och startar upp Origami på Lars system där han sedan blir medlem i Sweclockers Foldinglag och går under namnet BekantaLars.

Saker att ha i åtanke är att kontrollera att personens dator verkligen klarar med värmen som skapas.

Något någon kan ha nytta av kanske?