Ursprungligen inskrivet av Rolle90
[B]då jag Foldar med GPUn (HD4650 1gb) så drar fläkten igång för fulla muggar. kräver verkligen Foldingen så mycket? går det att sänka lite?
Fläkten varvar upp därför att GPUn blir het. Den blir het därför att shadingprocessorerna arbetar mycket hela tiden, transistorer drar mera ström då de växlar av/på mycket än om de bara sitter passiva i ett läge.
När du kör spel blir GPUn ofta inte lika varm då fler delar av din GPU/dator är involverade. Vikning använder inte texturenheterna i din GPU till exempel så den delen blir inte en flaskhals. Den använder inte särskilt mycket CPU heller, så den biten blir ingen flaskhals heller. Det blir inga pauser för att växla mot virtuellt minne eller ladda nästa nivå, och så vidare...
Så om du sänker varvtalet på din grafikkortsfläkt blir GPUn ännu hetare; detta kan orsaka stabilitetsproblem, datakorruption och förkorta komponenternas livslängd. Du bör investera i en ny grafikkylare om du inte står ut med oljudet.
kanske skulle kunna va för att rekommenderad nätagg för HD4650 är 300w å mitt är 250w i den här burken
Ugh. Du har en väldigt klen nätdel... P4 i den klockfrekvensen du kör den i sörplar ström som en törstig kamel, inte undra på att drivrutinen muppar sig för dig.
Skaffa en nätdel från en märkestillverkare, HardOCP och Anandtech till exempel har många tester på olika feta nätdelar. Annars kan du göra som de flesta entusiaster och välja en enhet på cirkus 400W från Corsair eller Antec; de verkar vara bland de mest populära enligt vad jag sett på diverse forum.
Själv har jag en nätdel från Enermax, och den är helt grym. Lite svår att få tag på i sverige, men snubbarna på Microstore i Göteborg e lika grymma och kan beställa hem det mesta. Med vikning på både CPU och 2 GPUer så kommer det knappt någon spillvärme alls ur min nätdel (Enermax Revolution 85+ 1050W); den är byggd för över 90% effektivitet runt 500W belastning, vilket visar varför den är så sval även med alla komponenter dånandes för fullt...
Min gamla Dell XPS-burk med 1000W nätdel frustar ut riktigt het luft när jag viker på den med både Core2 Quad och dubbla 8800GTXar. Det är en enorm skillnad; Enermax-nätdelen är långt överlägsen i effektivitet...