Permalänk
Medlem

Falsk windows

Hej på er alla

Jag har köpt den här datorn från blocket och det visade sig att de hade installerat falsk windows på den.
Är det någon som vet till vem man kan anmäl dom ?
Jag har anmält detta till blocket men de gör inget åt saken

http://www.blocket.se/stockholm/Gamer_Dator__Amd_X2_240_2_8Gh...

Visa signatur

Gaming | Coolermaster Corsair 1000W | ASUS S775 p35 Q6600 @ 4,0 GHz 450x9 | 4 GB DDR3 1333 | CrossFire ATI Radeon HD 3870X2 | Raptor 150 GB +500GB

Permalänk
Hedersmedlem

säljaren kändes ju otroligt seriös när det står "Dubbla Kärnor = 5600Ghz", att du får "otrolig prestanda" och användarnamnet är "Kurdeen"

tror nog tyvärr att du får skylla dig själv

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Avstängd

Enkelt, skicka en mail till microsoft

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
säljaren kändes ju otroligt seriös när det står "Dubbla Kärnor = 5600Ghz", att du får "otrolig prestanda" och användarnamnet är "Kurdeen"

tror nog tyvärr att du får skylla dig själv

Är det verkligen "skylla sig själv" när det inte är en privatperson som sålt datorn?

Permalänk
Medlem

Rätt skicka Microsoft på dem.

Permalänk
Medlem

Haha, sorry, men shitt vilken annons. Men kontakta Microsoft, inte för jag tror dom gör så mkt. Men meningen "Vi Lämnar 24Månaders Garanti/Support." får de ju att låta som dom försöker ha nått företag, då kan man ju anmäla det företaget (om de finns)

Permalänk
Medlem

"Oprativsystem : Microsoft Vista Ultimate Edition (Original) "
Datorn inklusive det OSet för det det priset är värt att ifrågasätta.
Verkar något för bra för att verka sant så brukar det vara så.
Och Microsoft bryr sig inte, försökt en gång, då ett företag och Microsoft bara ryckte på axlarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
säljaren kändes ju otroligt seriös när det står "Dubbla Kärnor = 5600Ghz", att du får "otrolig prestanda" och användarnamnet är "Kurdeen"

tror nog tyvärr att du får skylla dig själv

Speciellt när kortet är ett 4650

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Inaktiv

Hur fan tänkte du när du köpte den, efter att ha sett annonsen? :S

Permalänk
Medlem

Polisanmäl för bedrägeri.

Permalänk

Anmäl "Kurdeen"?
KKL säger jag bara.
5600GHz är ju bara löjligt, han skriver som att den är lika bra som NASAs dator, jag fattar inte varför du köpt skiten från början men nu har du det.. och du är lurad. :/

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Hoppas du prutade och fick ett bra pris

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Me tanke på priset e de väl egentligen ingenting o tjaffsa om.. Bara Vista Ultimate kostar väl ungefär som den burken, Men ändå.. Skaplig burk för de priset.. :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Microsoft bryr sig nog inte så mycket om du säger att du har ett falskt OS installerat, dom kan inte göra så mycket så länge dom inte kan bevisa nåt. Dom försöker ju bara förhindra chanserna för vanliga svenssons och oss andra "hackers" att kopiera os-et och dela ut gratis till höger och vänster genom bla. torrent-sidor & sidor som Rapidshare osv.
Seriöst, varför tycker ni han ska kontakta Microsoft? Hur tror ni egentligen dom reagerar om man ringer och säger:

*Hej, jag har köpt en begagnad dator på blocket med ett pirat-kopierat Windows Vista Ultimate på det. Kan inte ni vara så snälla och skicka mig ett original är ni snälla*

Eller vad tycker ni han ska säga om han nu är så dum och ringer till dom?
Dom kan inte och kommer inte göra ett skit. Förmodligen bara dra en djup suck och skratta gott i fikarummet efter månadens dummaste samtal.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Microsoft bryr sig nog inte så mycket om du säger att du har ett falskt OS installerat, dom kan inte göra så mycket så länge dom inte kan bevisa nåt. Dom försöker ju bara förhindra chanserna för vanliga svenssons och oss andra "hackers" att kopiera os-et och dela ut gratis till höger och vänster genom bla. torrent-sidor & sidor som Rapidshare osv.
Seriöst, varför tycker ni han ska kontakta Microsoft? Hur tror ni egentligen dom reagerar om man ringer och säger:

*Hej, jag har köpt en begagnad dator på blocket med ett pirat-kopierat Windows Vista Ultimate på det. Kan inte ni vara så snälla och skicka mig ett original är ni snälla*

Eller vad tycker ni han ska säga om han nu är så dum och ringer till dom?
Dom kan inte och kommer inte göra ett skit. Förmodligen bara dra en djup suck och skratta gott i fikarummet efter månadens dummaste samtal.

Vadå? Tror nog Microsoft bryr sig om att ett företag säljer datorer och tar betalt för orginallicenser av windows men skickar med nedladdade istället. Varför drar du in exempel om begagnade datorer för? Det har ju 0 med detta att göra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Bara att ringa och säga att ett företag säljer datorer med piratkopierade windows system.
Dom vill gärna haffa dom kan jag säga.
Inget e beg på den annonsen, bara ett företag som fixar lite reklam åt sig själva.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror några missar att detta är en "företagsannons". Det handlar inte om en begagnad dator som han köpt på blocket utan det är en dator som ett "företag" sålt. Så jag tycker definitivt att de ska anmälas till Microsoft OCH blocket så om inte annat de stoppas från att lura fler personer.

Jag håller helt med att priset är för billigt eftersom den dels har Vista Ultimate och en HD4850 men för någon som inte har helt koll på att dessa delar egentligen i sig kostar mkt mer så ligger den i linje på vad många "vanliga" stationära datorer kostar. En snabb titt på Prisjakt visar massor datorer för runt 3500-4000 Kr.

Jag vet att det här är Sweclockers där alla "vet allt" om hårdvara/mjukvara men det här är en typisk annons som kan "lura" många då det inte är ett orimlig pris is sig för en dator.

Så - kontakta blocket och Microsoft och säg till att detta "företag" inte har äkta licenser.

Sen ... ni förstår att bara för någon heter Kurdeen så betyder det inte ett skit för om något är sant eller inte. Eller menar ni på allavar att någon med ett "helsvenskt" namn är mer pålitlig ...?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Hah vad man fick skratta länge åt den annonsen. Ett tips är att aldrig köpa något om säljaren verkar väldigt oseriös, ung och det dem skriver låter för bra för att vara sant.

Jag skulle aldrig köpa något av en Person Som Skriver Med Stor Bokstav I Början Av Varje Ord, och dessutom sär skriver och skriver flel osm rbaa dne!

Anmälan får det nog bli... till vem är upp till dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roger11
Är det någon som vet till vem man kan anmäl dom ?

HÄR kan du anmäla dem om du känner för det: https://reporting-emea.bsa.org/swedish/home.aspx?CountryID=3
Hur vet du att din Windows inte är äkta?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

dålig stil att tro att du inte skulle märka något,

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ringa "supporten" och fråga varför Windows säger att din licensnyckel är ogiltig?

Vi Lämnar 24Månaders Garanti/Support.

Mobil : 0765609961
Mån-Sön : 11.00-22.00

Permalänk

Först är du helt säker på att det ej är original?

Sedan klaga hos säljaren.

Annars var det förut (vet ej om det är så nu) att säljare på blocket var tvungen att skriva original bakom alla programvaror, vilket innebär att de som ej sålde original fick göra det med. Men att folk förstod att det egentligen inte var original.
Jag minns t.ex. moddade xboxar som såldes för någon tusenlapp där det medföljde +50 spel, där flera av dem ej hade släpps i sverige. Alla spelen var original stod det i annonsen, visst det kunde ha varit sant.

Så jag tycker förklaringen på varför försäljaren har gjort på detta sätt inte är konstig, dock är det helt klart förutom upphovsrättsbrott, även vilseledande marknadsföring för de som inte synar att original betyder samma sak som när folk skriver semester på vissa ställen.

*edit*
Jag skulle nog tro att försäljaren kan ta tillbaka datorn ifall du vill det, angående polisanmäla så vet han även vem du är. Och då kan det för din egen del vara bättre att bara häva köpet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det står i annonsen

"Oprativsystem :
Microsoft Vista Ultimate Edition (Original) "

Det innebär att du ska ha en licens påklistrad eller med på en lapp någonstans tillsammans med datorn. Annars så kan du kräva att företaget skickar en CD med vista tillsammans med en fungerande äkta licens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Är det verkligen "skylla sig själv" när det inte är en privatperson som sålt datorn?

Jo så är det. Fast detta var en företagsannons?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

OnT: hur gick det? snackat med företaget?
undrar också hur du visste att den var falsk? (tvivlar ej på dig, undrar bara)

Inlägget redigerat av GAPa. Kommentar till borttagna inlägg borttagen.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Edit: För att tillföra tråden något. Polisanmälan kan möjligen hjälpa. Polisen (utifrån mina erfarenheter) skyddar hellre multinationella företag framför allmänheten.

Inlägget redigerat av GAPa. Kommentar till borttagna inlägg borttagen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag tror Microsoft hjälper dig med det där, om du säger att du köpt den och du trodde att det skulle vara äkta Windows.

När det är företagsannonser på blocket så får väl de lite extra förtroende automatiskt bland de flesta människor (iaf jag) så detta tycker jag är dåligt. Kan ju knappast vara ett särskilt seriöst företag, 5600 GHz och Kurdeen...

(nej, jag är inte rasist, hade han hetat "Svenskeen" så hade jag inte heller tyckt att han verkade särskilt trovärdig)

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GarfieldPower
Speciellt när kortet är ett 4650

Ha ha ha!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Det finns "farligare" organisationer du kan komma i kontakt med än Polisen, konsumentverket, skatteverket (förmodligen fusk, olycka kommer sällan ensam), Microsoft, maffian, kurdiska förerningen.... du skall kontakta nämligen den farligaste av de alla vilket är Antipiratbyrån!

Skämt åt sido...

Skulle jag bli lurad av ett företag eller privatperson på detta sätt skulle göra en polisanmälan och meddela blocket.

Permalänk
Medlem

"Säker Dator För Alla Sorters Program/Spel" Haha, jag vill se 500 FPS i crysis!

"Grafikkortet Sapphire Ati Radeon HD4650 gör det möjligt att fullt utnyttja Windows 7 och DirectX 10! Med 1024 Mb GDDR3 RAM minne får du med Ati Radeon HD4650 1024 Mb GDDR3 Minne bästa tänk bara grafikprestanda för spel i den senaste generationen. " Spöar ju lätt skiten ur 5870!

OnT: Det mesta som kan sägas har redan sagts. Ge inte upp!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!