Permalänk
Medlem

Speldator upp till 16000:-

Det har blivit hög tid att köpa en ny dator nu, och med tanke på hur lite information jag hittat om nya i7 860 så tyckte jag det var lika bra att söka lite visdom här på swec innan jag beställde
Här är paketet jag funderar på just nu, det är ihopplockat på dustinhome men kan även tänka mig inet/komplett om det skulle visa sig avsevärt bättre.

Lagringsdisk har jag.
Jag har tänkt att köpa till ytterligare 4gb ram och ett till 5870 om ytterligare en månad eller två, därav nätaggregatet. Bör inte vara något problem för det att driva systemet med bara en SSD + 1/2 diskar va?

Tack på förhand!

Edit: Jag sysslar inte/sällan med överklockning öht, så moderkortsval etc påverkas inte utav det.

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag velat haft modulärt agg, speciellt om jag la ner så mycket pengar på en dator. Samt även kanske 1-2 extra fläktar till chassit?

Permalänk
Medlem

Här har du en riktigt bra dator.

Vill du spara lite pengar för att detta spräcker budgeten och du inte kommer klocka så mycke så kan du spara:
ta ett billigare Mobo spara lätt 500:-
ta ett billigare chassi, spara 800:-
ta bort extra fläktarna spara 1.000:-
Så du kan lätt skala bort drygt 2.000:-

Resten skulle jag inte spara in på eller byta då dom är "Need to have"

Permalänk
Medlem

jag tycker ditt paket ser bra ut, men moderkortet klarar bara crossfire i en X16 och en X4 så du skulle tappa en del där, ta PRO varianten så kan du köra crossfire i X8, den är dock lite dyrare.

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP_Swede

Vill du spara lite pengar för att detta spräcker budgeten och du inte kommer klocka så mycke så kan du spara:

Känns extremt värt att köpa moderkort OCH minnen som är 600 kr dyrare än CPUn.
Dessutom så gör du en lista på prisjakt, vilket innebär att du väljer varor från flera olika affärer, så i ditt pris får du plussa på frakt från alla olika affärer.

Mitt bidrag

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MP_Swede

Jag har mer eller mindre helt bestämt mig för att köra på i7 860, den verkar ha helt okej bättre prestanda än i5 750 till ett rimligt pris då den bygger på samma plattform. Dessutom är jag ganska såld på Fractal Designs R2 och har bestämt mig för att köra på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forbidden
Mitt bidrag

Ser absolut intressant ut, men jag vill absolut trycka in en skärm i paketet då kostnaden drar iväg annars. Dessutom så vill jag absolut köra på 5870 då jag tänkte köra dubbla sådana inom en snar framtid. Lagringshårddisk har jag redan. Jag tittade på det där moderkortet tidigare idag dock och har bestämt mig för att det blir ett sådant istället då den har PCE 8/8x.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
Personligen hade jag velat haft modulärt agg, speciellt om jag la ner så mycket pengar på en dator. Samt även kanske 1-2 extra fläktar till chassit?

Några fläktar extra åker nog med ska titta om jag hittar något lämpligt modulärt nätagg, även om det inte är någon hög prioritet för mig.

Permalänk
Medlem

TS har lagringsdisk så det behöver ni inte föreslå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007

Ser absolut intressant ut, men jag vill absolut trycka in en skärm i paketet då kostnaden drar iväg annars. Dessutom så vill jag absolut köra på 5870 då jag tänkte köra dubbla sådana inom en snar framtid. Lagringshårddisk har jag redan. Jag tittade på det där moderkortet tidigare idag dock och har bestämt mig för att det blir ett sådant istället då den har PCE 8/8x.

Några fläktar extra åker nog med ska titta om jag hittar något lämpligt modulärt nätagg, även om det inte är någon hög prioritet för mig.

Om du vill ha en skärm för 16k, kan du bara ta bort ett av dem två 5850 som finns i Forbiddens paket. Crosair hx 620w är modulärt

EDIT, du kan ju också ta bort f1 disken från hans paket då du redan har en lagrings disk och spara 600 till

Permalänk
Medlem

Varm skärmrekommendation: Dell UltraSharp 2209WA med IPS-panel för ca 300kr mer

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Ordinarie pris 4,600kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jkrohn
Varm skärmrekommendation: Dell UltraSharp 2209WA med IPS-panel för ca 300kr mer

http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Ordinarie pris 4,600kr

Tack! Den åker ned i vagnen på en gång!

Permalänk
Medlem

Sådär, nu har jag uppdaterat paketet efter synpunkter och nu känns det riktigt bra!

Slängde med ett tangentbord att ha när jag sitter i soffan vid TVn

Permalänk
Medlem

En CPU kylare kanske? I dom flesta fallen så låter dom mindre och kyler bättre än standardkylarna som följer med CPU'n. Om du ska överklocka sen också ska du verkligen skaffa en.

Permalänk
Medlem

Ähh! Skippa kylaren, den är bara ett klockningstillbehör, kör stockkyl och spara slantarna.

Gillar slutpaketet! SSD, bra gfxkort + kvalitetsskärm.
Bra jobbat SweC

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag tänker för 16k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harbl
http://img110.imageshack.us/img110/2981/dator245.th.jpg

Detta är vad jag tänker för 16k

Inget större fel med det paketet, några synpunkter bara

- I den prisklassen bör man köpa modulärt agg, jag personligen avskyr icke-modulära agg!
- SpinPoint F1 när det finns F3 känns förlegat, så spana på F3-serien istället!
- Moderkortet känns något overkill, man får ett mer än kompetent mobo för 1500-2500kr beroende på krav
- Minnena kör i CL9 - jag föredrar låg latens före hög klockfrekvens när det gäller RAM (plus att Reaper-seriens kylflänsar är såpass höga att vissa kylare inte går att montera vertikalt ELLER med två fläktar. Jag hade det problemet med Noctua U12P + Reaper-minnen)

Småsaker bara, annars ett riktigt hyggligt paket

Citat:

Ursprungligen skrivet av Freezer007
Tack! Den åker ned i vagnen på en gång!

Bra val! Jag beställde min i morse och hoppas få den imorn tillsammans med en ny förstärkare, det blir lika svårt att sova i natt som dan innan julafton

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer007
Sådär, nu har jag uppdaterat paketet efter synpunkter och nu känns det riktigt bra!
http://img25.imageshack.us/img25/6821/dator3.jpg

Slängde med ett tangentbord att ha när jag sitter i soffan vid TVn

- Som sagt ovan - spana på ett modulärt agg istället. Det underlättar kabeldragningen och du slipper överflödiga kablar som ramlar runt i lådan, se här

- Även Dominator-minnena kör i CL9, spana in dessa minnen istället, 1333MHz i CL7 - motsvarande modell finns i 1600MHz dock CL8 också från Inet

Annars tycker jag ditt paket ser mycket bra ut!

Permalänk

Vad är det för skillnad på ett modulärt nätagg och ett vanligt?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Vad är det för skillnad på ett modulärt nätagg och ett vanligt?

Modulärt = avtagbara kablar, slipper ha de du inte använder liggandes i burken.

Permalänk

Tycker du ska verkligen skaffa en eftermarknadskylare till prollen, då stockkylare alltid ger ifrån sig otrevliga ljud och gör prollen varmare. Även om man inte OC'ar så är det åtminstone för mig ett måste ^^ Och sen borde du ta ett modulärt nätagg då det gör kabeldragningen mycket lättare vilket leder till svalare komponenter

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Vad finns det för bra modulära agg? Har corsair några i sin serie? Räcker det med 750W om jag kör dubbla HD 5870?

Jag är lite vilsen i Ram djungeln, vilka minnen paket rekommenderas till Lan party mobo ? Vilka fläktar kan du rek till chassit?

Finns det något specifikt mobo till hd 5870 som trivs bra?

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av jkrohn

[B] Inget större fel med det paketet, några synpunkter bara

- I den prisklassen bör man köpa modulärt agg, jag personligen avskyr icke-modulära agg!
- SpinPoint F1 när det finns F3 känns förlegat, så spana på F3-serien istället!
- Moderkortet känns något overkill, man får ett mer än kompetent mobo för 1500-2500kr beroende på krav
- Minnena kör i CL9 - jag föredrar låg latens före hög klockfrekvens när det gäller RAM (plus att Reaper-seriens kylflänsar är såpass höga att vissa kylare inte går att montera vertikalt ELLER med två fläktar. Jag hade det problemet med Noctua U12P + Reaper-minnen)

Småsaker bara, annars ett riktigt hyggligt paket

Permalänk

Ska ha ett nätagg till min dator me och de verkar som man sparar väldigt mycket plats med ett modulärt agg så kan jag köra på?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=492649

hade tänkt mig

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=340676

innan.

EDIT: Såg att Jkrohn linkat agget så de får bli ett sånt modulärt.

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Tycker du ska verkligen skaffa en eftermarknadskylare till prollen, då stockkylare alltid ger ifrån sig otrevliga ljud och gör prollen varmare. Även om man inte OC'ar så är det åtminstone för mig ett måste ^^ Och sen borde du ta ett modulärt nätagg då det gör kabeldragningen mycket lättare vilket leder till svalare komponenter

Kylare värmer aldrig processorer...

Till TS:

Jkrohn gav några utmärkta tips. Överväg dem gärna.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem

lite feedback på denna setup..

Tänker senare köpa ett grafikkort till då priset gått ner...

Permalänk
Medlem

Re: lite feedback på denna setup..

Citat:

Tänker senare köpa ett grafikkort till då priset gått ner...
http://i38.tinypic.com/2dv1p34.jpg

Du kan spara på ljudkortet, moderkortets räcker gott, det du valt för 430 spänn gör ingen glad.

Sen klarar du dig på Corsair HX 650.

Blir en besparing på 5-600 kr utan förlorad prestanda.

Permalänk

Du kan spara en hel del på att ta ett Xfx ifall du ska köpa graf kort från komplett, billigare och att det är -11% också atm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: lite feedback på denna setup..

650w när jag ska köra crossfire i framtiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Du kan spara på ljudkortet, moderkortets räcker gott, det du valt för 430 spänn gör ingen glad.

Sen klarar du dig på Corsair HX 650.

Blir en besparing på 5-600 kr utan förlorad prestanda.

Spara på ljudkortet? Jag vill undvika bruset som är på den integrerade ljudkortet när man kopplar in hörlurar. Det är värt att slippa brus för lite extra pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Spara på ljudkortet? Jag vill undvika bruset som är på den integrerade ljudkortet när man kopplar in hörlurar. Det är värt att slippa brus för lite extra pengar

Va? vad snackar du om? Vilket brus?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: lite feedback på denna setup..

Citat:

Yep, 650w räcker för CF och blir över, tro mig.

Kör själv med integrerat + headset, inget brus.

Permalänk
Medlem

Upplever oftast ett statiskt brus när jag kopplar in olika hörlurar på olika integrerade ljudingångar. Beroende på vilken typ av hörlur så varierar det.

Om det är ett par koss Plug så är det extremt, visserligen så använder man inte öronproppar till datorn men för att ta ett exempel.

Ju högre resistance hörlurarna har desto lägre brus tänker jag.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft brus själv, fast jag kör med integrerat ljudkort..

Permalänk
Medlem

Vad har du för hörlurar då ?
Själv har jag ett par Sennheiser HD 555