Permalänk
Medlem

120mm vs. 200mm fläktar?

Eftersom jag hört olika om vilka av dom här fläktarna som är bäst, så vill jag höra av er vad som ger mest luftflöde när fläkten går ljudlöst (ner stäld rpm/volt) ?

Vissa säger att 120mm fläktarna är bättre för att det finns fler fläktar av dom och företag som gör dom, som har gjort att dom blivit bättre på att göra fläktarna (typ)...
Andra säger att 200mm fläktarna är bättre för att desto större, desto bättre luftflöde och lägre ljudnivå.

Det finns ju bara 3st 200mm fläktar att välja mellan på prisjakt och 185st 120mm på prisjakt.

Permalänk
Medlem

Du får ju helt enkelt jämföra luftflöde på de olika fläktarna, antingen står det cfm eller m³/h. 1cfm = 1.699m³/h.

Stora fläktar är bra för att de låter mindre. Ju mindre fläktarna är ju mer låter dem.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad är det för mening med att jämföra cfm/db(A) när företagen bara ljuger om det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Vad är det för mening med att jämföra cfm/db(A) när företagen bara ljuger om det?

Jag tror knappast att de ljuger om det då det kallas falsk marknadsföring och är ett brott mot svensk lag. Jag tror inte att ett företag skulle riskera hela sin verksamhet för att kunna sälja ett par fläktar mer.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skbiddles
http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2009/09/28/what-s-th...

Läs igenom denna artikeln

Jag såg bara 120mm fläktar där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChiLLon
Jag tror knappast att de ljuger om det då det kallas falsk marknadsföring och är ett brott mot svensk lag. Jag tror inte att ett företag skulle riskera hela sin verksamhet för att kunna sälja ett par fläktar mer.

jag har sett tester där cfm/db har varit lägre än va företagen sagt

Permalänk
Medlem

Ni som tror på allt va företagen säger så är Cooler Master MegaFlow 200 LED nått för dig.
.......................................................................................................................
Finns det något test där dom testar 200mm och 120mm?

Permalänk
Medlem

En 200 mm fläkt har i runda slängar 2,8 ggr större tvärsnittsarea och bör ju därför flytta 2,8 ggr så mycket luft vid samma varvtal, hur det omsätts i ljudnivå låter jag vara osagt Så i teorin är i alla fall 200 mm fläktar tystare vid samma luftflöde, sen är den bästa 200 mm fläkten antagligen sämre än bästa 120 mm, om den nu varit lika stor. Problemet med 200 mm fläktar bör ju vara att de bör vara känsligare för vibrationer.

Chansen att hitta en 120 mm fläkt som passar ens behov är ju större då utbudet är större.

Problemet känns faktiskt mer relevant för 140 mm fläktar där är jämförelsen jämnare, inte lika mycket storleksskillnad och de går att presa in på ungefär samma ställen. Utbudet är dock fortfarande väldigt dåligt jämfört med 120 mm fläktar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChiLLon
Jag tror knappast att de ljuger om det då det kallas falsk marknadsföring och är ett brott mot svensk lag. Jag tror inte att ett företag skulle riskera hela sin verksamhet för att kunna sälja ett par fläktar mer.

Kanske inte ljuger, men är lite oaktsamma med sanningen
Borde ju inte gå att mäta CFM på mer än ett sätt, men ljudnivå kan man ju mäta nästan hur man vill och få i princip valfritt värde, det är "lite" skillnad om man mäter rakt framför på 1m håll eller bakom 10 m bort. Men båda ger en ljudnivå som inte är påhittad, lite skillnad i ljudnivå dock.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Tackar o bockar!

Jag tror faktiskt att Nexus Real Silent 120mm kan vara bättre än Antec TriCool Big Boy 200mm. Skulle gärna se tester mellan dom två eller att nån här swec har just dom fläktarna och kan säga vilken dom tycker låter minst och blåser mest.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Jag såg bara 120mm fläktar där.

Prova den här nyinkomna artikeln:
http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2009/10/09/whats-the...
Verkar inte som de större fläktarna är några jättehöjdare precis

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Prova den här nyinkomna artikeln:
http://www.bit-tech.net/hardware/cooling/2009/10/09/whats-the...
Verkar inte som de större fläktarna är några jättehöjdare precis

japp. Så va den myten om 200mm fläktar avklarad. Det var inte ens dom bästa 120mm som va med.

Permalänk
Medlem

Jag har 3st 230mm i mitt chassi och dessa är väldigt effektiva. Specs säger 19dB(A) vilket verkar korrekt då jag inte kan höra fläktarna även fast min säng står två meter bort. Sidofläkten är så effektiv att jag fryser om mina fötter om jag inte har strumpor på mig, den suger ju hela tiden in ny luft kring mina fötter. Fläktarna går i 700rpm.

Fläktarna är de som kom med chassit, CoolerMaster HAF 932, så vill ni kan ni ju bara besöka CM's hemsida och kika på specs.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

Har du jämfört dina 230mm med tex nexus eller noctua? Ja just det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Har du jämfört dina 230mm med tex nexus eller noctua? Ja just det...

"Each of its three 230mm fans produces up to 75 CFM at a low 19 dBa" - http://www.overclockersclub.com/reviews/coolermaster_haf_932/...

Lycka till att hitta en 120mm som kan flytta 75 CFM vid 19 dBa..

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur dom har testat som. Skulle va trevligt att se ett test med både 120 och 200-230mm fläktar. Då menar jag bästa 120 vs bästa 2x0mm

Permalänk
Medlem

bubbla balle post också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Nu vet jag inte hur dom har testat som. Skulle va trevligt att se ett test med både 120 och 200-230mm fläktar. Då menar jag bästa 120 vs bästa 2x0mm

I regel så är stora fläktar bättre än små på grund av att stora fläktar kan flytta samma mängd av luft som mindre, men göra det med mindre decibel. Utbudet av stora fläktar är dock dåligt då de flesta chassin inte har plats eller är konstruerade för att kunna hantera stora fläktar.

Vad jag vet finns det bara en formel för att räkna ut CFM så jag antar att artikeln om det chassi jag har är korrekt.

Jag skulle till exempel aldrig byta ut min 230mm som sitter i ena sidan mot 4st 120mm även fast det finns fästen för det. Jag prioriterar låg decibel. Dessutom skulle 4st 120mm av hög kvalitet bli dyrt

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChiLLon
I regel så är stora fläktar bättre än små på grund av att stora fläktar kan flytta samma mängd av luft som mindre, men göra det med mindre decibel. Utbudet av stora fläktar är dock dåligt då de flesta chassin inte har plats eller är konstruerade för att kunna hantera stora fläktar.

Vad jag vet finns det bara en formel för att räkna ut CFM så jag antar att artikeln om det chassi jag har är korrekt.

Jag skulle till exempel aldrig byta ut min 230mm som sitter i ena sidan mot 4st 120mm även fast det finns fästen för det. Jag prioriterar låg decibel. Dessutom skulle 4st 120mm av hög kvalitet bli dyrt

ja, i regel. Vi snackar verkligheten

nja, företag och tester får inte samma värden av cfm

4st nexus fläktar kostar 296kr, gratis frakt på inet som medlem på swec.
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm...
Din dator skulle bli svalare med dom istället för en 230mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
ja, i regel. Vi snackar praktiken/verkligheten

nja, företag och tester får inte samma värden av cfm

4st nexus fläktar kostar 296kr, gratis frakt på inet som medlem på swec.
Din dator skulle bli svalare med dom istället för en 230mm
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/120mm...

Frakt är bara gratis om man handlar för över 500kr

Självklart skulle den bli svalare, men den skulle också låta mer! Jag gillar att inget i min dator låter mer än 19 decibel.

Edit: i helvete heller att jag skulle köpa en fläkt som inte ens har specifikationer. Skärpning inet, skriv in info för fan!

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

ok, köp nått mer så blir det 500

800-1000 rpm är nexus fläkt helt tyst. Skit i specifikationerna

edit http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=199411

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
ok, köp nått mer så blir det 500

800-1000 rpm är nexus fläkt helt tyst. Skit i va specifikationerna säger

Specifikationerna säger nada, inte mycket att försöka skita i ^^

Det är inte värt pengarna då mina komponenter redan är tillräckligt kylda. Jag handlar dessutom hellre hos dustinhome där jag har gratis frakt oavsett belopp jag handlar för.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

Skrev fel. ändrade där uppe

Edit. Jag tycker det har varit trevligt att diskuterat med dig ChiLLon. Vi har inte kommit fram till något vettigt alls... God katt, hej! haha ^^

// Pig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gris
Vad är det för mening med att jämföra cfm/db(A) när företagen bara ljuger om det?

De ljuger inte, det är bara det att alla företag har sina egna sätt och sina egna lokaler att testa ljudet i, dvs man kan ibland inte jämföra två olika decibel-specifikationer eftersom de uppmätts på olika sätt/ställen...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChiLLon
"Each of its three 230mm fans produces up to 75 CFM at a low 19 dBa" - http://www.overclockersclub.com/reviews/coolermaster_haf_932/...

Lycka till att hitta en 120mm som kan flytta 75 CFM vid 19 dBa..

Lycka till att hitta en fläkttillverkare som skriver trovärdiga specar... Och lycka till med att lita på recensioner som bara rapar upp specarna direkt från tillverkarens hemsida

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChiLLon
Jag tror knappast att de ljuger om det då det kallas falsk marknadsföring och är ett brott mot svensk lag. Jag tror inte att ett företag skulle riskera hela sin verksamhet för att kunna sälja ett par fläktar mer.

De kanske inte ljuger men det finns inget som säger hur de måste mäta.
Finns ju inga krav på att alla måst mäta enligt någon specifik standard även om sådan finns.

Har man plats för en 200mm fläkt i chassit tycker jag man ska testa med en 200mm då de ger bäst kylning.
Men jag tror det är svårt att få dem tystare än en 120 eller 140 eftersom hålet blir så stort och det då läcker ut mer ljud från andra komponenter. Skulle oxå var väldigt noga med vilken 200mm jag köpte för många jag sett ser väldig plastiga och billiga ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Lycka till att hitta en fläkttillverkare som skriver trovärdiga specar... Och lycka till med att lita på recensioner som bara rapar upp specarna direkt från tillverkarens hemsida

Hade det varit tillverkaren, CoolerMaster, som skrivit 75cfm hade jag varit lite skeptisk till det. Recensionen jag länkade till har inte tagit informationen om cfm från CoolerMaster då den informationen inte finns på deras sida. Då en recension inte har någon anledning att ljuga tror jag att informationen är sann.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChiLLon
Recensionen jag länkade till har inte tagit informationen om cfm från CoolerMaster då den informationen inte finns på deras sida. Då en recension inte har någon anledning att ljuga tror jag att informationen är sann.

Från recensionen:

Citat:

Each 230mm fan draws 0.4A and is rated at 75 CFM, 19dBa.

http://www.overclockersclub.com/reviews/coolermaster_haf_932/...

Dvs de har tagit siffrorna nånstans ifrån och har inte mätt upp det själva. (hade de haft utrustning att kunna mäta fläkten ordentligt, så hade de dessutom sannolikt nämnt det tydligare i recensionen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Från recensionen:

http://www.overclockersclub.com/reviews/coolermaster_haf_932/...

Dvs de har tagit siffrorna nånstans ifrån och har inte mätt upp det själva. (hade de haft utrustning att kunna mäta fläkten ordentligt, så hade de dessutom sannolikt nämnt det tydligare i recensionen)

Det där hade jag missat. På sida 6 av recensionen står det dock "produces" istället för "rated". Informationen är inte tagen från CM's hemsida i alla fall för där har jag själv letat utan lycka.

Visa signatur

CoolerMaster HAF 932, 790i Ultra SLI, Q9550 E0 @ 3.83Ghz 1.33125v, 3x2GB 1600Mhz CL8 @ 1800Mhz CL9, GTX 275 @ 729/1512/1269, Cougar CM 700W, Windows 7

Permalänk
Medlem

Pratar vi om fläkt i taket är det fläktar såsom ex. Scytche Gentle Typhon och Antec big boy de enda rätt då de har dubbel kullager istället för glidlager som slits ut vid horisontal montering.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz