Permalänk
Medlem

Moderkort och CPU ca 3000kr

Hejsan, ska ha ett uppgraderingspaket till min dator

Funderar på

i5 2,66Ghz eller AMD Phenom 2 4x3,4Ghz

Vet inte riktigt vilken som ger mest "slagkraft" så att säga.

Moderkort = Helt borta, inte en aning om var jag ska börja.

RAM minnen, finns det något bra billigt?

Som sagt budgeten är runt 3000-4000kr.

Permalänk
Medlem

Hummm....

Permalänk
Medlem

Något tips måste väl ngn ha? o.O

Permalänk
Medlem

Antar att de ram minnena du har nu är DDR 2, vilket innebär att du måste byta ut de till DDR 3 om du uppgraderar moderkort + cpu.

Permalänk
Medlem

Tänkte inte på det >.<" Dumt av mej, tack

Men hur står sig i5:an mot Phenom 2 3,4ghz?

Permalänk
Medlem

i5:an ligger snäppet före i de flesta tester jag sett. Så i5 är absolut något att satsa på i dagsläget.

Permalänk
Medlem

i5 är the way to go.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem

Skulle lätt valt i5. Den är quad och kan även klocka upp de kärnor som används, om alla inte används.

Permalänk
Medlem

Okej, men då satsar jag på i5 då. Har ni några tips om Moderkort eller minnen?

Permalänk

Detta moderkort har stöd för crossfire (dvs 2st AMD/ATI moderskort,t.ex 2st HD 5850 grafikkort) om du ska uppgradera resten av komponenterna senare.

Permalänk
Medlem

Ok, men inte i5 då? Om AMD, kan det isf vara värt o slänga ut den extra 100 lappen för Phenom 2 965:an?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillenOStoren
http://i640.photobucket.com/albums/uu128/YoyoAhmed/afa.jpg
Detta moderkort har stöd för crossfire (dvs 2st AMD/ATI moderskort,t.ex 2st HD 5850 grafikkort) om du ska uppgradera resten av komponenterna senare.

Motsvarande Intel paket med något bättre prestanda och bättre överklockningsmöjligheter:

Edit. Vill du inte köra Cross-Fire så kan du köra på ett billigare moderkort.

Permalänk
Medlem

Ok, jag får ta en funderare. Kom gärna med flera tips/kommentarer.

Permalänk

Fördelen med AMx är att det finns enklare moderkort som fungerar ypperligt när man inte ska överklocka och när man "bara" använder ett (1) grafikkort.

AMD har oxå Athlon II-serien som erbjuder bra prestanda till ett väldigt förmånligt pris.

För att välja rätt moderkort behöver du nog först svara på dessa frågor...

(a) Ska du överklocka?

(b) Vilket/vilka grafikkort ska du använda?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Motsvarande Intel paket med något bättre prestanda och bättre överklockningsmöjligheter:

http://img511.imageshack.us/img511/7109/skrmklipp1.th.png

Edit. Vill du inte köra Cross-Fire så kan du köra på ett billigare moderkort.

Som t.ex?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Fördelen med AMx är att det finns enklare moderkort som fungerar ypperligt när man inte ska överklocka och när man "bara" använder ett (1) grafikkort.

AMD har oxå Athlon II-serien som erbjuder bra prestanda till ett väldigt förmånligt pris.

För att välja rätt moderkort behöver du nog först svara på dessa frågor...

(a) Ska du överklocka?

(b) Vilket/vilka grafikkort ska du använda?

Jag ska överklocka

Har nyss köpt ett PowerColor Radeon HD4980 PSI+ 1GB @ 1Ghz så det håller nog ett par år till, och jag är inte intresserad av SLi/Crossfire så om det går o skära ner priset på det så gör jag det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
http://i35.tinypic.com/2h5racp.jpg

Funderade på det med men vad är skillnaden på P55-UD3/P55-UD3R/P55M-UD4, alla har bara en PCi-e plats men vad är det jag betalar för i skillnad isf?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Makarov
Antar att de ram minnena du har nu är DDR 2, vilket innebär att du måste byta ut de till DDR 3 om du uppgraderar moderkort + cpu.

Varför då?

Ram minnen är dyrt och DDR3 ger inte spec mycket jämfört mot ddr2 endå.

OnTop:
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-...

Kanske skulle vara nåt?

Skillnaden mot 965an är 0,05v och 200mhz. Det kan du lätt fixa själv om du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
Varför då?

Ram minnen är dyrt och DDR3 ger inte spec mycket jämfört mot ddr2 endå.

OnTop:
https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/gigabyte-ga-ma...

https://www.inet.se/datorkomponenter/processorer/amd-phenom2-...

Kanske skulle vara nåt?

Skillnaden mot 965an är 0,05v och 200mhz. Det kan du lätt fixa själv om du vill.

Jag kan intyga att det där moderkortet och den processorn passar bra ihop! Det blir ett väldigt prisvärt paket om du kan använda dina gamla minnen!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerolol
Funderade på det med men vad är skillnaden på P55-UD3/P55-UD3R/P55M-UD4, alla har bara en PCi-e plats men vad är det jag betalar för i skillnad isf?

Skillnaden är att UD4 kör Cross-Fire i dual x8 plus att det har lite bättre överklockningsmöjligheter (vad jag har hört, inga säkra källor).

Edit. Om du har budgeten för I5/AM3 DDR3 ska du absolut INTE köra på gammla DDR2!!!

Permalänk
Medlem

965 Har ju 6mb L2 cache, 955 har ju bara 2?

Men jag tror det blir i5 iaf, och då ska jag ha DDR3 minnen för jag vill ha ut så mkt som möjligt.

Skulle någon kunna plocka ihop ett i5 med RAM och ett moderkort utan SLi/Crossfire och med någolunda överklockings möjligheter så skulle det vara super Tack för alla svar btw

Edit. Skulle ett 550W Corsair orka med i5, HD4890, Moderkort, RAM och 2 HDD?

Permalänk
Medlem
Citat:

965 Har ju 6mb L2 cache, 955 har ju bara 2?

Men jag tror det blir i5 iaf, och då ska jag ha DDR3 minnen för jag vill ha ut så mkt som möjligt.

Skulle någon kunna plocka ihop ett i5 med RAM och ett moderkort utan SLi/Crossfire och med någolunda överklockings möjligheter så skulle det vara super Tack för alla svar btw

Edit. Skulle ett 550W Corsair orka med i5, HD4890, Moderkort, RAM och 2 HDD?

Både Phenom II X4 955 och 965 har 2MB L2 + 6MB L3 cache. Nätaggregatet räcker utmärkt, men jag hade köpt Phenom II stället för i5.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Kopierat från inet.

Processor AMD Phenom2 X4 955BE
Socket AM3
Klockfrekvens 3,2GHz
Micron-teknologi 45nm
Cache 2MB L2 + 6MB L3
Fläkt ingår Ja, Boxad
TDP 125W
Garanti 3 år Lev.Artikelnr HDZ955FBGIBOX

Processor AMD Phenom2 X4 965BE
Socket AM3
Klockfrekvens 3,4GHz
Micron-teknologi 45nm
Cache 6MB L2 + 6MB L3
Fläkt ingår Ja, Boxad
TDP 140W
Garanti 3 år Lev.Artikelnr HDZ965FBGIBOX

In your face?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kopierat från inet.

Processor AMD Phenom2 X4 955BE
Socket AM3
Klockfrekvens 3,2GHz
Micron-teknologi 45nm
Cache 2MB L2 + 6MB L3
Fläkt ingår Ja, Boxad
TDP 125W
Garanti 3 år Lev.Artikelnr HDZ955FBGIBOX

Processor AMD Phenom2 X4 965BE
Socket AM3
Klockfrekvens 3,4GHz
Micron-teknologi 45nm
Cache 6MB L2 + 6MB L3
Fläkt ingår Ja, Boxad
TDP 140W
Garanti 3 år Lev.Artikelnr HDZ965FBGIBOX

In your face?

Ska det vara på det viset, så in Inets face i så fall eftersom de har skrivit fel...

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD Phenom2 X4 955 3,2Ghz BE AM3st.1 719 kr

Asus M4A785TD-M EVO DDR3st.840 krta bort

Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3st.1 090 kr

Kanske?

Permalänk
Medlem

Har en lista på vad jag tänkt köpa. Uppdaterar om någon minut.

Lättare att hitta inlägget såhär..

Sådär:

Stöd för SLI ch CF i framtiden. : )

Edit: Läste inte att du inte ville ha SLI och CF.

Då kan du köra på en billigare ASUSbräda som de ovan postat.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Läste också at Phenom 2 955 inte stödjer högre en 1366Mhz i minnes hastighet (överklockat då)

Vet inte riktigt vad i5 presterar?

Såg också att 945 har bättre överklocknings möjligheter en 955, 940 går tydligen till runt 3,8ghz på stock volt medans 955an går till typ 3,75Ghz även när dom pressar volten över rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Kör på Linuz paket.