Permalänk
Medlem

uppgradering av grafikkort.

tjena behöver lite hjälp. köpte en stationär dator idag,

specs:
processor:i7 860 2,80 GHz
ram: 8gb
grafikkort: gtx 750 ti 2gb
250gb ssd
moderkort: gigabyte GA-H55M-USB3
Psu: aerocool vx plus 550

frågan är kan jag uppgradera mitt grafikkort till ett gtx 1070ti? eller nått mellan gtx 960-1100 TI
(behöver inte vara TI men hälst att det är det) utan nått strul.
ni får ursäkta är inte så hajp på datorer.
tack i förhand.

Lade till information om psu.
Permalänk
Medlem

Allting över GTX ~1060/1070 lär bli svårare för processorn att hänga med, men det beror på vad du tänkte spela och i vilken upplösning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Allting över GTX ~1060/1070 lär bli svårare för processorn att hänga med, men det beror på vad du tänkte spela och i vilken upplösning.

vanliga 1060/1070 eller med TI? Jag tänkte spela counter strike 2 och world of warcraft och på nån upplösning som den klarar och ser okej ut. klarar den det tro?

Permalänk
Medlem

CS2 och WoW är rätt CPU-tunga, så du kommer troligtvis behöva byta ut rubbet om du vill få bra prestanda i de spelen. Men datorn kommer förstås inte prestera sämre med att bättre grafikkort, så det går att börja med grafikkortet och uppgradera resten allt eftersom om du vill.

Nätagget kan dock vara något av ett problem om du vill uppgradera grafikkortet. Aerocool VX Plus ligger på tier F på PSU Tier List, vilket i stort sett betyder "byt ut omedelbart". Att sätta i ett mycket strömtörstigare kort som t.ex. 1070 Ti är nog inte att rekommendera utan att byta ut nätagget till något vettigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronforz:

vanliga 1060/1070 eller med TI? Jag tänkte spela counter strike 2 och world of warcraft och på nån upplösning som den klarar och ser okej ut. klarar den det tro?

Då lär det bli stora problem med den processorn. Det är trots allt en 16 år gammal processor.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

CS2 och WoW är rätt CPU-tunga, så du kommer troligtvis behöva byta ut rubbet om du vill få bra prestanda i de spelen. Men datorn kommer förstås inte prestera sämre med att bättre grafikkort, så det går att börja med grafikkortet och uppgradera resten allt eftersom om du vill.

Nätagget kan dock vara något av ett problem om du vill uppgradera grafikkortet. Aerocool VX Plus ligger på tier F på PSU Tier List, vilket i stort sett betyder "byt ut omedelbart". Att sätta i ett mycket strömtörstigare kort som t.ex. 1070 Ti är nog inte att rekommendera utan att byta ut nätagget till något vettigare.

jag testade cs2 och wow med grejerna jag har i datorn nu och det flyter på bra med lägre settings, men ska nog sälja datorn och köpa en bättre, blir nog enklast så om jag behöver byta massa grejer.

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet. Vad betalade du för denna på gränsen till retro PC?

Visa signatur

Gigabyte B650E Aorus Elite X AX ICE - AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Trident Z5 Neo RGB Vit - PNY GeForce RTX 4080 - LG 34'' UltraGear 34GN850P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gronforz:

jag testade cs2 och wow med grejerna jag har i datorn nu och det flyter på bra med lägre settings, men ska nog sälja datorn och köpa en bättre, blir nog enklast så om jag behöver byta massa grejer.

Ja, det är nog en bra idé. Du skulle ändå behöva byta ut i stort sett hela datorn om du vill kunna spela moderna spel, så det är bättre att börja med något modernare direkt istället.