Microsoft rear ut Windows 7 till studenter

Permalänk
Medlem

Tilläggas bör väl att MSDNAA licenser inte får användas i kommersiellt syfte.

Och visst är det tråkigt att så många lärosäten är i säng med Microsoft, blir ju lite lätt inavel i utbildningen. Men bra mycket hellre dem än Apple. Och jag har fortfarande inte testat på någon Linux distro som inte känts som en beta, om ens det.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det ligger till med lärarhögskolan i stockholm? den är kopplad till stockholms universitet men jag hittar ingen riktig info.

Med tanke på att min fru går där vore det ju skoj om det gick att fixa en licens.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk

Karlstads Universitet är med i MSDN Academic Alliance

Om du är inskriven på Fakultet 1 (Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT) kontakta studerandeexpeditionen för att få tillgång till MSDN.

Permalänk
Medlem

Är man begränsad till endast ett köp av windows7 via msdnaa eller kan man få flera nycklar?

Permalänk
Medlem

Du får ett x86 å ett x64...sen står det "NOTE: If you require another key for a product you must contact the PA (program administrator) at your school."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FubbHead
Tilläggas bör väl att MSDNAA licenser inte får användas i kommersiellt syfte.

Och visst är det tråkigt att så många lärosäten är i säng med Microsoft, blir ju lite lätt inavel i utbildningen. Men bra mycket hellre dem än Apple. Och jag har fortfarande inte testat på någon Linux distro som inte känts som en beta, om ens det.

Vad mumlar du om? Vilka har du testat samt vilka har du testat rätt ur stabilitets vinkel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kacper
Du får ett x86 å ett x64...sen står det "NOTE: If you require another key for a product you must contact the PA (program administrator) at your school."

Tack, ber om ursäkt att jag inte kollade noggrannare själv.

Kör nu iaf Windows 7 med language pack. Helt klart värt 100kr även om skillnaderna mot vista enligt mig är mkt små!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Jag gjorde så att jag istället skaffade ett konto på www.pellesoft.se, där du antingen kan göra värdefulla inlägg på forumet för att få tillgång till MSDNAA eller så kan du betala en avgift på 100kr för ett år eller 50kr för 6 månader.

Det verkar som om betalfunktionen ligger nere sedan flera månader. När man väljer betalningsalternativ, påstår sidan att man inte har valt betalningsalternativ.

Permalänk
Medlem

Yes!

Halmstad högskola där jag går är tydligen med i MSDNAA. Håller på att ladda ner för fullt!

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk

Det verkar som om man kan ladda ner Windows Server 2008 R2 via DreamSpark utan att ha tillgång till MSDNAA.
Är det någon som prövat att installera det?
Vad är egentligen skillnaden mellan Server 2008 R2 och Windows 7? Går det att få samma GUI i Server 2008 R2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Det verkar som om man kan ladda ner Windows Server 2008 R2 via DreamSpark utan att ha tillgång till MSDNAA.
Är det någon som prövat att installera det?
Vad är egentligen skillnaden mellan Server 2008 R2 och Windows 7? Går det att få samma GUI i Server 2008 R2?

Windows server 2008R2 är helt enkelt server versionen av windows 7. Det brukar finnas guider för att "göra om" server versionen till en workstation version. Var dock beredd på att det kan bli problem med antivirus, brandväggar, en del drivrutiner och enstaka program.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Precis. Och det är riktigt vidrigt om man tänker efter. Elever skolas in till att bli beroende av Windows och bakom Winows håvar Microsoft in pengar.

Hmm, låter som du ser M$ produkter som crack, själv tycker jag inte att de är riktigt så beroendeframkallande

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk
Medlem

Till er som kör med MSDNAA.. Har ni testat att installera om Windows någon gång? När jag hade MSDNAA och tankade Vista business edition så gick det bara att installera en gång, sen accepterades inte licensnyckeln längre..
Checka gärna det och skriv här..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Med både Vista och XP MSDNAA så har det gått fint att installera om, möjligtvis att jag fick ringa en gång men det gav inga problem heller. Menar du att du inte ens kunde ringa och få licensnyckeln accepterad?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

När kan detta erbjudande tänkas komma till Sverige då?
Jag köper gärna två, tre licenser för 300:- styck..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Med både Vista och XP MSDNAA så har det gått fint att installera om, möjligtvis att jag fick ringa en gång men det gav inga problem heller. Menar du att du inte ens kunde ringa och få licensnyckeln accepterad?

Nja, jag ringde aldrig, men tänkte att det inte skulle behövas i och med att hårdvaran var identisk (inga ändringar alls alltså) sedan jag installerade några veckor tidigare..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zodiakonline
Karlstads Universitet är med i MSDN Academic Alliance

Om du är inskriven på Fakultet 1 (Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT) kontakta studerandeexpeditionen för att få tillgång till MSDN.

Så det är kört för resten av oss som inte är inskrivna i just Fakultet 1? Var hittar du den här informationen?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av candybag
Så det är kört för resten av oss som inte är inskrivna i just Fakultet 1? Var hittar du den här informationen?

Här kan man söka efter medlemmar: http://msdn.microsoft.com/en-gb/academic/dd861350.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Här kan man söka efter medlemmar: http://msdn.microsoft.com/en-gb/academic/dd861350.aspx

den stämmer inget vidare, jag sökte på göteborg och gothenburg och chalmers kom inte upp och dessa har.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
den stämmer inget vidare, jag sökte på göteborg och gothenburg och chalmers kom inte upp och dessa har.

Hehe, de står visst under "Gteborg".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas
Det verkar som om man kan ladda ner Windows Server 2008 R2 via DreamSpark utan att ha tillgång till MSDNAA.
Är det någon som prövat att installera det?
Vad är egentligen skillnaden mellan Server 2008 R2 och Windows 7? Går det att få samma GUI i Server 2008 R2?

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2008_R2

http://www.win2008r2workstation.com/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Windows 7 finns nu via Studentlicens.se:

1095:- för Professional 32 bit
1495:- för Ultimate 64 bit

Eller knappa in mecenat.se

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Lite komiskt att jag va vid lanseringen när microsofts Chef i sverige visa upp Windows 7 xD

Visa signatur

Intel Pentium 4 651 @ 3.4ghz 65nm s775 | 2gb DDR2 ECC | Segate Barracuda ES2, 500gb | Nvidia GeForce 7800GT Pci-e | Asus Terminator 2 Barebone

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orginallinus
Windows 7 finns nu via Studentlicens.se:

1095:- för Professional 32 bit
1495:- för Ultimate 64 bit

Eller knappa in mecenat.se

Är dessa låsta till ett moderkort på samma sätt som OEM, eller är det som Retail dvs.1 dator i taget oavsett hårdvara.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
Är dessa låsta till ett moderkort på samma sätt som OEM, eller är det som Retail dvs.1 dator oavsett hårdvara.

upgrade

edit: kan installeras även utan tidigare ms os (men står väl säkert något i vilkor om bla bla bla..)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
upgrade

edit: kan installeras även utan tidigare ms os (men står väl säkert något i vilkor om bla bla bla..)

?

Jag vet att det är upgrade, men efter som det tydligen är "kraftigt rabatterat pris" och det ändå kostar mer/samma som OEM så bör det väl inte var låst till ett visst moderkort, eller?

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Hedersmedlem

knappast, sen när bryr sig någon om det är oem ens? vad jag vet har ms aldrig infört några faktiska begränsningar

Permalänk
Medlem

nån som vet vart man som student på juridiska institutionen på Stockholms universitet ska titta om man kan få detta?

Mecenat är inte tillgängligt för oss så ge inte det svaret tack!

Permalänk
Medlem

Som student kan man nu köpa Windows 7 Professional Upgrade för 344:-. Någon som vet om det är en svensk version?

Microsoft Office Professional Academic 2010

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro