lagring, spelning och OS på olika diskar?

Permalänk
Medlem

lagring, spelning och OS på olika diskar?

har nu 3 hårddiskar på min dator.

har mitt OS på en IDE 200gb som är partitionerad 127 - 63
den andra IDE är 250 GB
och en SATA på 120 GB

funderar på att göra såhär

OS på samma disk men 30 - 170 och program som office och andra installationer på den andra partitionen.
på 250 GB IDE tänkte jag ha filmer och sånt kraffs.
på 120 GB SATA tänkte jag ha mina spel.

är detta bra tänkt eller finns det något mer optimalt sätt? vill att spelen ska flyta så bra som möjligt därav spelen på en egen disk.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk

Har du kört lite benchmarks på de där diskarna? Disken med lägst accesstid använder du till OS och program, disken med högst läshastighet använder du spel, den disk som blir över använder du till filmer o kraffs.

Permalänk
Medlem

hmm. nä jag har ju inte de. fattar nästan inte alls vad du menar nu. är de bara att tanka programmet och rycka igång det eller?

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk

Ja, du laddar ned valfritt benchmarkprogram (mätprogram för att visa prestanda för ngt, i detta fall hårddisken), t.ex. finns...

- Crystal Disk Mark som finns att ladda ned från http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html
- HD Tune som finns att ladda ned från http://www.hdtune.com/

Båda programmen är gratis och går att ladda ned, köra, och avinstallera.

Permalänk

Kan nog gissa på att du ska ha os och spel på SATAn, och sen lagring på de andra.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Medlem

partionera hårdiskar ger sämre prestanda

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

okej. jag hittade precis ett innan. å nu har du förstört min dator.

http://s757.photobucket.com/albums/xx211/frrla/?action=view&c...

såhär ska de väll inte vara

har snart backat upp allt. musiken kanske inte ska väck

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

hur blir jag av med patitioneringen då? ;P

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

Starta datorn från Windows CD/DVD skivan. När du ska installera om tar du bort alla partitioner och skapar 1 ny samtidigt.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=961...

Permalänk
Medlem

coolt!

jag fick 314.1 i testet dock massa andra program igång.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrla
coolt!

jag fick 314.1 i testet dock massa andra program igång.

Med vilket program? Det låter som ett viktat resultat som inte säger ngt om du inte samtidigt (a) använder ett program som många andra använder, (b) använder ett program som dokumenterar hur det viktade resultat beräknas. Ett viktat resultat säger inte så mkt, bättre om du kan få fram den riktiga hastigheten som Crystal Disk Mark och HD Tune ger (hastigheten mäts oftast i MB/s och accesstiden i ms, millisekunder, tusendelar av 1 sekund).

Permalänk
Medlem

jag kör xp 32-bit värsta som finns på marknaden för tillfället

tackar för hjälpen och återkommer kanske med en korv och en dricka när jag är klar ska sabotera hela datorn för sista gången nu

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Med vilket program? Det låter som ett viktat resultat som inte säger ngt om du inte samtidigt (a) använder ett program som många andra använder, (b) använder ett program som dokumenterar hur det viktade resultat beräknas. Ett viktat resultat säger inte så mkt, bättre om du kan få fram den riktiga hastigheten som Crystal Disk Mark och HD Tune ger (hastigheten mäts oftast i MB/s och accesstiden i ms, millisekunder, tusendelar av 1 sekund).

okej nu blev jag rädd för spöken på riktigt här :S
såg att jag inte backat upp några viktiga filer så jag tankar väll dedär medan då

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrla
jag kör xp 32-bit värsta som finns på marknaden för tillfället

tackar för hjälpen och återkommer kanske med en korv och en dricka när jag är klar ska sabotera hela datorn för sista gången nu

Inga problem, båda programmen fungerar här på 32-bitars XP.

Permalänk
Medlem

har CrystalDiskMark22.exe hemma nu så ska köra de snart så fort min dator slutar skrika av smäärta.

en snabb fråga medan vi ändå håller på och bråkar här.
ser att en disk har FAT32 :/ de är bara att formatera om den i windows eller ska man ha kvar de? va e de bra till egentligen? att byta "system" på den.

EDIT: ja jag vet att jag är lite blåst gällande detta men vaff*n då vet jag ju sen

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

I Fat32 kan filerna max var ca 4 GB stor. Gör om till NTFS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
I Fat32 kan filerna max var ca 4 GB stor. Gör om till NTFS.

jobbigt att den disken är full typ :S aja. fixar de i framtiden. vill säga aldrig :S

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

http://s757.photobucket.com/albums/xx211/frrla/?action=view&c...

ser ut som min gamla ide från år 1923 är tröttast

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk

Ja, det ser ut som att du hade rätt från början, operativsystem och program på 200 GB IDE; spel på 120 GB SATA; övrigt på 250 GB IDE.

Däremot skulle jag placera operativsystem och program på samma partition, det förutsätter dock att du inte använder abnormt mycket utrymme för det, vad är det för program du har som tar upp så mkt plats att du inte tror 30 GB är tillräckligt för både operativsystem och program?

Permalänk
Medlem

jag tänkte att virusprog mm ska vara på operativsystemets sida. sen typ tillägg som skrivaren och annat "kraffs" ska vara på den andra delen av disken. sen tänkte jag ha den som nödutrymme när den tiden kommer

eller gör jag helt fel då? lärt på forumet att man ska ha dryga 50gb på OS-sidan. men tyckte de va mkt. kanske va för vista eller nått :S men kan väll göra en 15- 185 annars blir de bättre? ska väll uppgradera datorn och skaffa Windows 7 inom 1 år. och då ligger nog massa skit jag vill ha kvar på den andra partitionen.

så 30 kanske är bra att ha då tänkte jag. eller är jag helt fel ute nu?

EDIT: musiken kommer givetvis vara på den andra delen också, bilder mm.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrla
jag tänkte att virusprog mm ska vara på operativsystemets sida. sen typ tillägg som skrivaren och annat "kraffs" ska vara på den andra delen av disken. sen tänkte jag ha den som nödutrymme när den tiden kommer

eller gör jag helt fel då? lärt på forumet att man ska ha dryga 50gb på OS-sidan. men tyckte de va mkt. kanske va för vista eller nått :S men kan väll göra en 15- 185 annars blir de bättre? ska väll uppgradera datorn och skaffa Windows 7 inom 1 år. och då ligger nog massa skit jag vill ha kvar på den andra partitionen.

så 30 kanske är bra att ha då tänkte jag. eller är jag helt fel ute nu?

Jag menade inte att 30 GB var för mycket för systempartitionen, jag tolkade det som så att du kommer ha 30 GB för operativsystemet och sedan resten av disken (170GB!) för program. Vad jag inte förstod är hur operativsystem och program inte får plats på en och samma 30 GB-partition. Om nödvändigt skulle jag dra upp storleken på partitionen till 40 GB för att oxå få plats med programmen.

Hur mkt utrymme man behöver beror nog på datorvana och användarmönster, 50 GB tycker jag låter galet mycket utrymme men så använder jag oxå bara 4 GB på systempartitionen, å andra sidan kör jag Win XP och optimerat utrymmet genom att ta bort saker jag aldrig kommer ha användning för (systemåterställningar; hibernation; drivrutiner, språkpaket o tjafs), och flyttat växlingsfilen och tempfiler till en annan partition. Men även utan den typen av optimeringar borde 30 GB vara tillräckligt för operativsystemet, +10 GB för program.

Permalänk
Medlem

jaha ja! du tänker på de lilla viset jag gör lite samma sak som dej där.

har du extremt förbaskat enormt jätte jätte tråkigt så du håller på att gå sönder av tråkighet någon gång gör de inget om du skickar ett meddelande vad du gjort med ditt xp för att "optimera". dock vill jag ha systemåterställningen för jag är ganska duktig på att ställa till de ibland :S

för de som vill veta (ingen bryr sig men iaf) så håller jag på att lägga över 173GB från FAT32 disken just nu för att sedan formatera om den till NTFS. sedan ska jag lägga tillbaka allt och börja med partition-geggamojjan och installera om mitt xp och leva lycklig i 2 dagar tills allt går åt pipan.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrla
jaha ja! du tänker på de lilla viset jag gör lite samma sak som dej där.

har du extremt förbaskat enormt jätte jätte tråkigt så du håller på att gå sönder av tråkighet någon gång gör de inget om du skickar ett meddelande vad du gjort med ditt xp för att "optimera". dock vill jag ha systemåterställningen för jag är ganska duktig på att ställa till de ibland :S

för de som vill veta (ingen bryr sig men iaf) så håller jag på att lägga över 173GB från FAT32 disken just nu för att sedan formatera om den till NTFS. sedan ska jag lägga tillbaka allt och börja med partition-geggamojjan och installera om mitt xp och leva lycklig i 2 dagar tills allt går åt pipan.

Jag använde nLite (http://www.nliteos.com/), Jag tycker programmet är busenkelt att använda (är bara att ladda in innehållet från installationsskivan, kryssa bort det man inte har användning för (där finns en lista på vad som finns, och vad man kan ta bort), låta programmet skapa en ny installationsskiva och installera från denna). Men jag har hört att det är många som känner sig osäkra på att använda ett sådant hack3r-program så det är möjligt att det kräver en viss datorvana.

Systemåterställningar har jag aldrig haft större framgång med, jag kör med ett diskkloningsprogram istället. Det fungerar som så att man installerar Windows XP och alla program man typiskt använder, och skapar sedan en kopia av hela systempartitionen, kopian kan man sedan spara på en annan disk eller bränna ut på dvd. Om systemet kraschar eller om man har lyckats sabotera det på något sätt kan man återställa systempartitionen från kopian, man läser då in allt som finns i kopian och sparar över på systempartitionen. Voila, allt återställt.

Permalänk
Medlem

hmm.. jag fattar 0 av de första. men jag måste väll sova på saken först antar jag :S

datorvana har jag! men inte gällande massa olika program och installationer hit och dit. då måste jag ha en guide eller nått installera om xp kan jag och sedan lägga in alla drivisar som behövs. men jag ska ta och kolla upp dedär nu. synd jag inte har några skivor kvar

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

fråga. jag snodde en skiva av far. ska nu importera något enligt programmet. de har läst in skivan :S vad göra?

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frrla
fråga. jag snodde en skiva av far. ska nu importera något enligt programmet. de har läst in skivan :S vad göra?

Det finns guider lite varstans (googla "nlite windows xp guide"), inte nödvändigtvis med exakt de inställningar du ska använda men de borde i alla fall visa de grundläggande stegen man ska ta. T.ex..

http://wiki.eeeuser.com/howto:nlitexp

Permalänk
Medlem

åh! guldet!

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

klart. återstå att se vad som händer nu då

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |

Permalänk
Medlem

happ. då har man ominstallerat den igen då. allt verkar fungera bra än så länge. tackar åter igen alla som svarat!

ps: blev en macka och ett glas juice i stället för korv å dricka.

Visa signatur

| MSI 890FXA-GD65 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition 4.0Ghz | Corsair H80 | Corsair Venegeance 16 GB 1600Mhz | Radeon 7970 Accellero Xtreme CF | Crucial m4 SSD 128gb x2 + 4TB | CM 1000w 80+ Gold | 14 tysta kylfläktar | NZXT H2 Midi Tower | w10 |