Permalänk
Medlem

win 7 på tradera

På tradera kan man köpa en produktnyckel till win 7 som man får via epost
Sedan får man en nedladdningslänk till microsoft för att ladda ner win 7
Är det lurendrejeri bara eller ?

Tobbe

Permalänk
Medlem

lurendrejeri, mkt möjligt!
Hur mkt kostar det?
Själv tycker jag att operativsystem kan man lika gärna lägga en peng på.
Inte mkt man köper i dagsläget ändå

Permalänk
Medlem

Ett home kostade 600-800kr beroende på säljare

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows 7 finns ju inte riktigt för nedladdning förutom via msdnaa och technet.

Liter inte riktigt på den där försäljaren..

Permalänk
Medlem

microsoft shop UK har ju faktiskt nedladdningslänkar
Där kan man ju köpa win 7 elektroniskt
Kollade runt lite
Så kanske är det en laglig variant trots allt

Tobbe

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobber61
microsoft shop UK har ju faktiskt nedladdningslänkar
Där kan man ju köpa win 7 elektroniskt
Kollade runt lite
Så kanske är det en laglig variant trots allt

Tobbe

Microsoft Shop.. det är MS egna butik så där är det klart man borde kunna ladda ner, vet andra butiker som har likadant men tradera ? tror jag inte alls på..

Vill gärna se länken först innan jag köper och vad säger att nyckeln inte redan är använd ?

Permalänk

Jag har faktiskt också kollat på att köpa windows 7 via tradera och det är ju ändå ett företag som säljer det. Dessutom så har de ju bara fått bra omdömen. Jag kommer nog att testa köpa ett där iaf. Lägger hellre 1000-1200 för ett Ultimate retail än 3000.
De har även en pengarna tillbaka garanti men det vet man ju iofs inte om det stämmer. Men kolla upp deras omdömen

Permalänk
Medlem

De företag som säljer Windows 7 nycklar billigt på Tradera gör det säkert på samma sätt som en del säljer spelnycklar billigt. De gråimporterar genom att ha någon i Asien som köper system billigt och skickar över nycklarna. Om Microsoft inte har några som helst regionslåsninar på sina nycklar är det inget problem, men om de börjar koppla dem så kan det blir stopp (t.ex. till en viss språkutgåva).

Bara en gissning från min sida dock.

Permalänk
Medlem

Kolla ebay. Finns för under 200kr för ultimate versionen! Tänkte beställa en senare idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nontA91
Kolla ebay. Finns för under 200kr för ultimate versionen! Tänkte beställa en senare idag.

Det e ju helt sjukt egentligen hur kan det kosta så lite man blir ju sjukt misstänksam. Det e iofs inte mkt pengar det rör sig om som man skulle förlora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nontA91

Har du någon länk på detta? Kollade igenom ebay lite snabbt men kunde inte hitta något för det priset..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agile
Har du någon länk på detta? Kollade igenom ebay lite snabbt men kunde inte hitta något för det priset..

Jag hittade direkt. Bara att skriva in Windows 7 ultimate sen får du leta dig fram där. Fanns en som sålde för 40 dollar och en för 25 dollar

Permalänk
Medlem

Undrar också om jag ska ta och skaffa mig en nyckel från ebay, men problemet är att jag inte riktigt vet vart man får tag på installationsmedia. Klart jag kan hitta det på nån torrentsite men undrar om det finns något bättre ställe man kan tanka ner en ISO av skivan, helst svenskt men engelska funkar.

Min Win7 Home Premium jag kör på ena burken köpte jag från amazon.co.uk, engelsk variant. Lånade Win7 Home Premium skivan av en kompis och installerade svenskt istället, nyckeln fungerade lika bra för det.

Mao, nyckeln verkar inte vara låst till språket.

Permalänk
Medlem

Re: win 7 på tradera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobber61
På tradera kan man köpa en produktnyckel till win 7 som man får via epost
Sedan får man en nedladdningslänk till microsoft för att ladda ner win 7
Är det lurendrejeri bara eller ?

Tobbe

Om du kollar säljarens omdömen? Har han/hon sålt Windows 7 tidigare till andra och vad har köparna lämnat för kommentarer?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

jag köpte från ebay för 27 USD. säljaren mailade key+download https://fp-pr1.ds.microsoft.com/TransferFile/FileTransfer.dll...

Det finns massor under 35 dollar, men tex denna: http://cgi.ebay.com/Original-Window-7-Ultimate-Key-32-bit-64-...

Har inte hunnit installera än, jag håller på att bränna skivan. Downloaden tog ca 4-5h för mig, men det är ju inte något bekymmer.

Permalänk
Medlem

De flesta säljer "pirat nycklar"

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Netforce
De flesta säljer "pirat nycklar"

Vad är en "piratnyckel"?
Såvitt jag vet så är detta fullt fungerande nycklar så förstår inte riktigt vad du menar, det handlar ju inte om olaglig kopiering.

Jag har precis köpt en nyckel, har dock inte fått den än.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newneal
Vad är en "piratnyckel"?
Såvitt jag vet så är detta fullt fungerande nycklar så förstår inte riktigt vad du menar, det handlar ju inte om olaglig kopiering.

Jag har precis köpt en nyckel, har dock inte fått den än.

Piratnyckel ?

Nycklar som redan är använda och säljs vidare kanske?

Hittade annan ebay länk där man sålde 7Loader och win7 för nedladdning, folk hade tydligen betalat för en 7 Loader :D. *nötter*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Piratnyckel ?

Nycklar som redan är använda och säljs vidare kanske?

Om detta var fallet så skulle det inte gå att använda dom, en nyckel kan bara aktiveras på en dator, såvida dom inte har ringt till microsoft men det enda som händer då är att man kan aktivera den på en ny dator. En aktiverad dator = nyckeln använd.

Så nej, jag tror inte på att nycklarna är använda.

Permalänk
Medlem

Utan du tror att nycklarna är the real deal och säljs med Microsofts välsignelse? Funkar kanske dom gör men att det är nåt skumt med det hela är ju rätt självklart. Kan ju iofs vara Corp Keys som ju går att använda på obegränsat antal datorer men det gör ju inte saken mindre tvivelaktig

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Utan du tror att nycklarna är the real deal och säljs med Microsofts välsignelse? Funkar kanske dom gör men att det är nåt skumt med det hela är ju rätt självklart. Kan ju iofs vara Corp Keys som ju går att använda på obegränsat antal datorer men det gör ju inte saken mindre tvivelaktig

... eller så har dom använt stulna kreditkort och mass-köpt nycklar, eller så har dom helt enkelt gjort inbrott i ett lager och tagit en massa lådor, eller så är det någon person med stora skulder redan som köper massa nycklar och säljer dom, eller så har dom corporate nycklar, eller så är dom kopierade, eller så är dom använda, eller så är det någon som maxar sin kredit på kreditkortet osv osv osv

Det är klart att det är något skumt med dom, man måste ju vara pantad om man inte förstår att det är något som är konstigt här. Dock så vet man inte vad det är och dom säljs helt öppet på Ebay, alla regler där följs och därför så begår inte köparen något brott.

Min invändning var att du kallade nycklarna för piratnycklar och jag förstod inte vad du menade med det, sen säger du att dom är använda vilket iof kanske är sant men jag har svårt att tro att det är så.

Vi kan säga att det är något skumt med dom, piratnycklar för mig betyder att dom inte är lagliga vilket vi inte med någon säkerhet vet är sant.

Ett exempel är t.ex. om du har en kompis med jätteskulder som lyckas få ett kreditkort med 100 000 i kredit, går och köper Win 7 nycklar för hela beloppet och säljer dom till dig, är då dina nycklar olagliga? I mina ögon så är brottet att han inte betalar sin kreditkortsräkning, så "felet" är mellan kreditkortsbolaget och personen i fråga, du har inte något med det att göra.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Om detta var fallet så skulle det inte gå att använda dom, en nyckel kan bara aktiveras på en dator, såvida dom inte har ringt till microsoft men det enda som händer då är att man kan aktivera den på en ny dator. En aktiverad dator = nyckeln använd.

Så nej, jag tror inte på att nycklarna är använda.

Fattar väl jag också ? :)..

Beror på.. OEM är låst en dator medans retail är låst till dig men de kan inte användas på flera datorer samtidigt (ska iaf inte gå)

Är väl klart folk är dumma nog att sälja dem vidare trots att den är använd ? wake up!.

Permalänk
Medlem

du får nog kolla vem som kallade dom för använda resp piratnycklar, det var då inte jag

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
du får nog kolla vem som kallade dom för använda resp piratnycklar, det var då inte jag

Ok sorry, kollade inte namnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Fattar väl jag också ? :)..

Beror på.. OEM är låst en dator medans retail är låst till dig men de kan inte användas på flera datorer samtidigt (ska iaf inte gå)

Är väl klart folk är dumma nog att sälja dem vidare trots att den är använd ? wake up!.

wake up?

Dom personerna på tradera som säljer nycklarna har fått 150 - 200 omdömen lämnade dom senaste dagarna, och vi kan gissa på att 50% lämnar omdömmen. Då har dom alltså sålt 400 eller så nycklar, och jag kan inte komma på ett enda sätt man får tag på hundratals redan använda nycklar på så kort tid. Däremot så kan jag tänka mig att det rör sig om någon annan typ av bedrägeri, läs min post ovan.

Vad är det man säger, wake up?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

wake up?

Dom personerna på tradera som säljer nycklarna har fått 150 - 200 omdömen lämnade dom senaste dagarna, och vi kan gissa på att 50% lämnar omdömmen. Då har dom alltså sålt 400 eller så nycklar, och jag kan inte komma på ett enda sätt man får tag på hundratals redan använda nycklar på så kort tid. Däremot så kan jag tänka mig att det rör sig om någon annan typ av bedrägeri, läs min post ovan.

Vad är det man säger, wake up?

Eftersom han inte postar nån länk till tradera så kan jag inte kolla upp det. (Gillar inte riktigt tradera och deras hemsida)

Jo, jag läste din post ovan.

Menar på att man iaf kan sälja nycklarna vidare även om dem är använda, bara för att tjäna pengar och lura idioter till svensson..

Permalänk
Medlem

Problemet med dessa nycklar är att du inte vet om licensen bakom dem.

Köper du någon annans MSDN-nyckel (vilket är rimligt att många av dessa är) och använder den så är det ingen skillnad mot att piratkopiera direkt.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Problemet med dessa nycklar är att du inte vet om licensen bakom dem.

Köper du någon annans MSDN-nyckel (vilket är rimligt att många av dessa är) och använder den så är det ingen skillnad mot att piratkopiera direkt.

.. jo, du har köpt nyckeln och kan visa att du har gjort det, det är en STOR skillnad om det nu skulle hända något och du anklagas för olaglig kopiering. Msoft kanske struntar i det och låser nyckeln ändå men det är inte samma sak som att tanka ner produkten och köra piratkopierat.

Jag tror fortfarande det är troligare att det handlar om kreditkortsbedrägeri än fusk med nycklar, men det är bara vad jag tror.
Ingen här vet vad det är säljarna har gjort men vi kan väl vara överrens om att man tar en risk om man köper en nyckel från ebay. Det kanske fungerar bra i 5år, det kanske blir så att nyckeln blir avaktiverad av Msoft efter en vecka.
Vad är det för risk man tar? 200Kr! Helt klart värt det enligt mig, men självklart så tycker jag att alla ska fundera på det själva om dom tycker det är värt att ta risken eller inte.

Själv har jag en server som tar backup dagligen så även om min dator inte skulle starta up så blåser jag om den på 15min. Min risk är alltså verkligen bara 200Kr, och jag kan leva med att förlora det i hoppet om att få en Win 7 Ultimate för så lite.

... om det slutar funka så har jag ju ändå mina 2 orginal XP, mina 2 Orginal Vista samt min Orginal Win 7 Home premium, som mina 3 datorer delar på.

Permalänk
Citat:

.. jo, du har köpt nyckeln och kan visa att du har gjort det, det är en STOR skillnad om det nu skulle hända något och du anklagas för olaglig kopiering. Msoft kanske struntar i det och låser nyckeln ändå men det är inte samma sak som att tanka ner produkten och köra piratkopierat.

...

Vad är det för risk man tar? 200Kr! Helt klart värt det enligt mig, men självklart så tycker jag att alla ska fundera på det själva om dom tycker det är värt att ta risken eller inte.

Problemet där är att om man köpt produkten för ett så lågt pris kan man inte, som en normalt funtad person, tro att det rör sig om ärliga/riktiga nycklar.

Visst kan man köpa för 200,- men det är då helt bortkastade pengar då du lika gärna kunde lagt in en piratkopierad version direkt - man är lika laglig.

Eftersom det inte finns någon nedlastningsversion av Windows 7 direkt från Microsoft (förutom en W7 Enterprise eval, genom köp från deras marketplace och MSDN/Technet) kan man räkna med att nycklarna är MSDN nyckar. Det finns ett mycket enkelt sätt att få 250 MSDN nycklar (per version - ie. Home, Pro, Ultimate etc) tillgängliga helt lagligt, gör man detta några gånger har man nog nycklar för att flooda Tradera/eBay ett tag.

Om Microsoft skulle få tag på en av dessa nycklarna kan de relativt enkelt stänga hela serien på 250 stycken.

Några av nycklarna är också verifierade som köpta direkt hos MS Store genom stulna kreditkort - dessa säljs då som nyckel m/ officiell download från MS. Om en månad eller två kommer dessa givetvis att spärras då kreditkortsbolagen stoppar betalningen.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Problemet där är att om man köpt produkten för ett så lågt pris kan man inte, som en normalt funtad person, tro att det rör sig om ärliga/riktiga nycklar.

Visst kan man köpa för 200,- men det är då helt bortkastade pengar då du lika gärna kunde lagt in en piratkopierad version direkt - man är lika laglig.

Eftersom det inte finns någon nedlastningsversion av Windows 7 direkt från Microsoft (förutom en W7 Enterprise eval, genom köp från deras marketplace och MSDN/Technet) kan man räkna med att nycklarna är MSDN nyckar. Det finns ett mycket enkelt sätt att få 250 MSDN nycklar (per version - ie. Home, Pro, Ultimate etc) tillgängliga helt lagligt, gör man detta några gånger har man nog nycklar för att flooda Tradera/eBay ett tag.

Om Microsoft skulle få tag på en av dessa nycklarna kan de relativt enkelt stänga hela serien på 250 stycken.

Några av nycklarna är också verifierade som köpta direkt hos MS Store genom stulna kreditkort - dessa säljs då som nyckel m/ officiell download från MS. Om en månad eller två kommer dessa givetvis att spärras då kreditkortsbolagen stoppar betalningen.

Att det inte rör sig om ärliga nycklar har jag ju själv sagt flertalet gånger, men du har fel när du säger att man inte kan köpa Win 7 för nerladdning från microsoft.

Titeln för Microsoft Store är:
Visit the official home page for Microsoft Store. Find a complete catalog of games, computers, downloads for Windows 7, and more.

Jag gick t.o.m in i msoft store och hittar alla win 7 versioner som jag kan köpa direkt för nerladdning.

Det enda jag försöker säga att att alla spekulerar i hur dom har fått nycklarna. Någon tror att dom är använda, någon annan tror MSDN, jag själv tror att det är kreditkortsbedrägeri men hela grejjen är att inget vet!!
Vad jag dock vet är detta:

1) Ebay, eftersom betalningen gjordes via PayPal, lämnar en 14dagar pengarna-tillabaka garanti. Därför är jag relativt säker på att nyckeln kommer funka vid första installation, om inte så har jag inte förlorat något.

2) Det finns en chans att alla här har fel och att nyckeln kommer fungera jättebra i fem år, ingen utav er kan med någon säkerhet säga att nyckeln kommer att låsas, eller att detta på något sätt är olagligt. Även om det inte är särskilt troligt så kan det ju t.o.m vara Msoft som vill dra upp försäljningssiffrorna lite, som sagt, ni VET INTE varifrån dessa nycklar kommer!!

3) Jag är villig att satsa 200Kr för att kanske få en nyckel som fungerar, som jag nämnde tidigare så är det för mig inte en så stor grej och jag kan alltid gå tillbaka till Win 7 Home Premium (har den med låda och allt från amazon.co.uk).

Som sagt, vi har nu fastställt att det troligtvis handlar om bedrägi av något slag men att vi inte vet. Vi kan också vara säkra på att det är en risk men fortfarande så finns det en chans att nyckeln kommer fungera bra.

Med den här informationen så är det upp till var och en om dom vill ta risken!