Kopiera windows till en annan disk

Permalänk
Inaktiv

Kopiera windows till en annan disk

Har köpt ett HTPC chassi till min HTPC konfiguation.
Dock så har den bara plats för två hårddiskar och jag har tre st.
Windows ligger på en disk jag tänkte byta ut.

Disken är på 500gb Partitionerad på 100gb för windows och 400gb för lagring.(vet att det är mindre i praktikten)

Dom andra är på 1tb och 1,5tb.

Min fråga är går det att partitionera 1tb hårddisken på typ 150gb och 850gb.
Skicka över hela windows och alla program mappar osv(alltså hela windows disken), på den som är 150gb och resten av datan(lagringen i rar som ligger på på partition2 på disk1) på 850gb.
Självklart via en annan dator som har windows och koppla i dom andra 2 hårddiskar till, så överskickandet sker på en andra dator.

När det är gjort kommer windows fungera på den nya datorn felfrit eller måste jag göra det klassiska dvs Formatera - Installera. Och bara föra över lagringsfilerna till hårddisken?

Blev lite långt hoppas ni förstod // Phillan

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda Symantec Ghost.

Klonar hela disken, ställer in vilka storlekar partitionerna ska ha, när kloningen är klar så är det bara att tuta och köra.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag brukar använda Symantec Ghost.

Klonar hela disken, ställer in vilka storlekar partitionerna ska ha, när kloningen är klar så är det bara att tuta och köra.

Kanon!

Så du bootar upp med Ghost? Där klonar du systemdisken till en annan disk?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phillan
Kanon!

Så du bootar upp med Ghost? Där klonar du systemdisken till en annan disk?

Precis, jag kör med Hiréns boot CD 10 för tillfället, alla verktyg som man kan tänkas behöva finns där, finns även en version för USB har jag sett.

Ursäkta att jag dröjde med svaret, hade inte uppmärksammat citatet.

//Foppson

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Fan, försökte klona mitt windows 7 till min nya SSD idag. Men misslyckades. Använde GParted, men av någon anledning kunde jag inte kopiera disken där (Copy knappen funkade inte, och Ctrl-C gjorde det inte heller)

Så jag kopierade med HDClone i stället.

Det jag gjort är alltså att jag har kopierat partitioner. Mitt problem nu är att jag inte kan boota från den nya disken. Jag har försökt fixa detta, bl.a. med en Windows Repair CD (jag hittar inte min Win7 BETA DVD som jag delade med min bror, men tänkte försöka fixa en på USB om jag min dator kan boota från USB ens)

Men vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Får det inte att funka

Citat:

Kollade genom den listan, och läste sen guiden för att använda CloneZilla och fick fan nästan magsår. >_<

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk
Inaktiv

Tyckte inte ghost var så bra.
Finns det inget annat som är bra för att kopiera en disk till en annan?

Permalänk
Medlem

HDClone är både enkel och bra!
http://www.miray.de/products/sat.hdclone.html

I gratisversionen så har de strypt hastigheten lite, men är du inte stressad så gör det inte så mycket.