Permalänk
Medlem

SSD-funderingar :)

Sitter och funderar på att införskaffa mig en ny systemdisk, och SSD känns ju ganska givet just nu. Hade tänkt att handla framemot jul, alternativt komma med en önskning till päronen. Frågan är bara vad jag ska kolla efter?

Kingstons 40GB SSDnow(?) verkar ju helt okej för det låga priset, men dyker det kanske upp några alternativ nu under de kommande veckorna?

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från jmicron kontroller bara (oftast i de billigaste SSD).

Detta då om du inte köper en av de senaste som kommit nyligen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Japp, Kingston 40 GB SSDNow V är baserade på Intels X25-V, som är en enklare variant av X25-M.

Notera att Kingston använder samma modellanmn (SSDNow V) på deras jmicron-baserade diskar, det är bara hjust 40 GB-modellen som använder Intels kontroller. Deras andra diskar har lägre pris per GB så det kan vara bra att vara specifik i önskningen (så att inte päronen lockas att köpa en större disk som ser ut att vara mer prisvärd).

Permalänk
Medlem

Står skjälv i valet och kvalet att köpa SSD både till lappen och spelburken.

Denna Kingston ni rekomendera,är det en bra disk? pengen är ju bra iallfall:) -> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518169

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik29
Står skjälv i valet och kvalet att köpa SSD både till lappen och spelburken.

Denna Kingston ni rekomendera,är det en bra disk? pengen är ju bra iallfall:) -> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=518169

Problemet med den disken är ju att den inte finns i lager någonstans. De flesta billigare ÅF:ar ändrar leveransdatumet varannan dag och Dustin ska få in den 2009-12-17 till exempel. Vet inte vem som distar Kingston i Sverige, men det verkar definitivt vara problem att få tag i disken. Har kollat i princip alla återförsäljare på prisjakt och verkar inte som någon har den i lager. Jäkligt surt :-/

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk

Självklart! Kom fram till att detta disken var just den disken jag ville ha så är den slut =/ typiskt! Ska man vandra vidare på ssd-jakt tro?

Edit: Tjacka en från London istället (64gb)

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

coolerfreak:
Finns en risk att du inte fick en så bra disk då. Kingston's 40GB är typ den enda bra i deras utbud. Den är baserad på Intels 80GB.

Jag beställde på Dustin Home, trodde det stod att de fick in den 17 November, men de får in 17 December. När jag insåg det beställde jag på Komplett.
Men sen skickade de en disk efter några dagar från Dustin ändå!
Tur att jag inte hade avbeställt (hittade ingen funktion för att göra det, antog att man behövde maila in och orkade inte göra det direkt)

Var lättare att avbeställa på Komplett så gjorde det.

Först tänkte jag klona mitt windows till den nya disken. Det gick inte så bra. Booten funkade inte utan mitt gamla windows (försökte fixa ny MBR men gick inte bra).
Så när jag lyckades komma in i nya var det på E:. Försökte ändra det men fuckade upp hela skiten, så installerade en fräsh kopia av windows i stället

Vet inte exakt hur bra den är i jämförelse med en Intel disk (i känslan), men känns skönt i varje fall.

Visa signatur

http://steamcommunity.com/id/SolidDread
AMD Phenom2 X4 940 @3.7GHz | XFX GeForce GTX 260+ 896MB PCIe | Corsair 4GB XMS-2 8500C5 |
Fraktfritt på Inet.se

Permalänk

SKIT.. nu har man verkligen gjort ett misstag. Aja. Bara till att sälja sen

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Okej.. Självsäker som man var så trodde man ju att dom skicka iaf inom Europa men de gjorde dom ju inte.

Hur som helst så slutade ju inte jakten utan de blev sändning från HongKong. Kingston 2.5" SATAII 64GB MLC SSD NOW V SERIES
Är inte den bra börjar ja undra.

Det beror på vad du får ge för den, jag skulle kunna tänka mig ge några få hundralappar för den, inte mer.

Kingston använder tyvärr samma modellnamn (SSDNow V) på alla deras lägst prissatta enheter oavsett prestanda. Skillnaden är enorm mellan 40 GB-modellen och 64/128-modellerna. Den första använder en väldigt bra kontroller från Intel, de senare använder den ökända kontrollern från jmicron, jm602, som är ökänd för frysningar och usel prestanda. Google-tips: jm602 stuttering random write.