Är detta en prisvärd dator för ca: 8600:-?

Permalänk

Är detta en prisvärd dator för ca: 8600:-?

Ändrade förutsättningar, har antagit erbjudande om följande dator! Priset nu ca: 9500:-!

Toshiba Satellite L555-10W

• Processor: Intel T6600 (2,2GHz) Front side bus: 800 MHz, 2nd level cache: 2 MB
• RAM-minne: 4 GB DDR2 800 MHz, (max 8192 MB)
• Hårddisk: 500 GB 5400 RPM
• Skärm: 17,3” Truebrite HD+TFT med 16:9 format LEDbakgrundsbelysning, intern upplösning : 1 600 × 900
• Trådlöst Nätverk (Wlan): Ja, 802.11a/g/Draft-N
• DVD-Brännare: Ja, DVD Super Multi-enhet
• Grafik: ATI Mobility Radeon HD4650, 1024MB VRAM
• HDMI: Ja, 1080p
• Kortläsare: Ja, 4 in 1
• Webkamera: Ja med inbyggd mic
• Programvara: Microsoft Works
• Operativsystem: MS Win7 64bit Home Premium
• Mått/vikt/batteri: 425 x 259 x 35,5/39,25 mm. 3,14 kg. Ca 3,6 tim

3 års garanti + 3 års allriskförsäkring ingår.

I mina ögon känns detta som ett väldigt kvalitativt erbjudande som förhoppningsvis innebär 3 års bekymmersfritt ägande! Jag är nöjd med mitt val, men frågan är om jag hade kunnat hitta ett bättre erbjudande i dagsläget?
Om inte, så kommer jag tipsa alla bekanta jag har som ev. kan vara intresserade av följande erbjudande.

Permalänk
Inaktiv

Hum....lite i överkant tror jag allt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Hum....lite i överkant tror jag allt.

Känslan är att det är något dyrt, men ändå ett "normalt pris"? Jag menar, det finns säkert mer prisvärda datorer, men att detta är ett ok pris, utan att vara ett fynd? Eller blir jag mer eller mindre blåst om jag nappar på detta erbjudandet?

Största anledningen till att jag överväger denna dator är för att jag samtidigt troligen kommer att införskaffa en stationär dator för en sisådär 9k kontant och då hade det inte varit dumt att kunna betala per månad på en bärbar som vi i familjen också är i behov av.

Vad är bäst resp. bäst med konfigurationen? Vad är den mest troliga flaskhalsen t ex? Denna bärbara kommer INTE att främst användas till spel, utan snarare som en ev. nöjesstation för musik (Spotify) och film (ev. Voddler, DVD mm) kopplad till TV, ljudsystem samt surfa och web-tv. Duger den bra, ok eller inte alls för nämnda användningsområden enligt er åsikt?

Tacksam för alla tankar och råd ni kan bidra med så jag kan göra ett väl underbyggt beslut sedan.

Permalänk

Skulle samma konfiguration som ovan nämnt vara mer prisvärt med bättre processor T6600 2.2 GHz och bättre grafikkort Radeon HD4650 1024 mb för kontantpris 9684:- eller 269:-/mån 36 månader (bry er inte om aviavgifter och dylikt)?

Permalänk
Medlem

nej verkligen inte prisvärt om man kollar på t ex
https://www.inet.se/datorer/baerbara/acer-aspire-5739g-window...

Permalänk

Kanske inte, din dator har ung. samma specifikationer, men den är å andra sidan inte 17" som den jag skrev om. Kan väl till stor del motivera den prisskillnaden?

Har börjat överge tankarna på ovanstående datorer och har nu försökt använda mig av Prisjakts jämförelser och fått fram följande modeller:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=491166,510311,515366,458...

Har sjukt svårt att se vilken som kan anses mest prisvärd av dem om jag ska vara ärlig. Vad ska jag värdera mest?? Skillnaderna är marginella på t ex processor 0.1 GHz hit eller dit, 5400rpm eller 7200rpm på hårddisken, 1 eller 2 hårddiskar, ddr2-minnen eller ddr3-minnen?

Vore jag smartast om jag valde billigast, dvs Samsungen - trots ddr2 och något sämre processor? Eller är prestandaskillnaden såpass stor att det motiverar ett dyrare köp? Känner mig något vilsen som ni kanske märker...

Permalänk
Medlem

Man kommer inte märka någon skillnad mellan processorerna.

Jag kan tyvärr inte uttala mig om skillnaden mellan 5400 rpm mot 7200 rpm, men det finns trådar där andra säger vad dem tycker. Skulle väl säga skiljer det sig 300kr eller mindre så välj 7200 rpm.

Ddr2 mot ddr3 är i princip ingen skillnad så länge man inte behöver hög bandbredd.

Du valde alla affärer när du sökte på prisjakt så det enda som motiverar för högre pris är att du borde köpa den från en pålitlig affär med snabb leverans.

Vill bara säga att 17 tum mot 15 tum inte brukar vara någon större prisskillnad det skulle handla om är upplösningen isf.

Permalänk

Har ändrat första posten med nya uppgifter och lite annorlunda frågeställning. Man mår bättre med bekräftelse på att man valt rätt, eller sämre för att man inser att man begått ett misstag...