Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Kan inte tänka mig att de flaskar med 1156, 1366 och AM3 beror ju mest på processorn i sig ifall de ska vara någon märkbar flaskhals.
Kör man sin i5 alt. i7 i 3,8Ghz+ så lär de inte flaska iallafall.

Finns det några siffror eller någon info om detta någonstans? Framförallt gällande pcie bussarna. Hur mycket bandbredd utnyttjar radeon hd korten och hur mycket verklig hastighet levererar bussarna i praktiken etc? Det vore även intressant att se det kontra cpu. Tycks svårt att hitta den informationen.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Har lite rabatt på komplett men 4450 är priset exkl moms så i en sån drömvärld lever jag ej

Är fortf på jobbet men en liten bild passar väl ändå:

O folk röstar på inet som bästa leverantör.. pff först är bäst.

Tiv

sweet, fick mitt idag också

nu väntar jag bara på att EK skall få ut sina block från fabriken...
http://www.ekwaterblocks.com/index.php?mact=News,cntnt01,deta...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av re:combat
sweet, fick mitt idag också

nu väntar jag bara på att EK skall få ut sina block från fabriken...
http://www.ekwaterblocks.com/index.php?mact=News,cntnt01,deta...

Härligt.. en fråga bara: låter fläkten från ditt 5970 lite grann som ett rasslande? man hör ett litet brus från min, vet inte om de ska va så.

För dom intresserade så fick jag med min Phenom II 965BE 19800 3dmarks eller cirka 2500 mindre än nordichardware fick med sin i7 965.

Kör nu Company of Heroes med max grafik @ 1920x1200 utan att det laggar alls.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa crysis

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Någon som vet om 5970 flaskar med 1156 moderkort eller 1366 moderkorten / amd's moderkort? Tänker framförallt på pcie bussen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Finns det några siffror eller någon info om detta någonstans? Framförallt gällande pcie bussarna. Hur mycket bandbredd utnyttjar radeon hd korten och hur mycket verklig hastighet levererar bussarna i praktiken etc? Det vore även intressant att se det kontra cpu. Tycks svårt att hitta den informationen.

PCIe platsen har ju samma överföringshastighet oavsett vilken CPU socket moderkortet har, AMD eller Intel spelar ingen roll i detta fall, förstår inte vad du vill komma fram till?

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
testa crysis

+10

fullt på allt 1920*1200..

Visa signatur

Asus P6T SE, Core i7 920@ stock alt. 3.2Ghz +zalman CNPS8000A, Ocz 1333mhz 3*2gb@ stock, xfx 6870 crossfire, ssd intel x25 g2 80gb, samsung blu-ray/dvd brännare 123bl, Cooler master M1000w, Cooler master sniper storm black, eyefinity 3*dell u2311h

Permalänk
Medlem

För den som är desperat finns HD5970 OC i lager på Pixmania.

http://www.pixmania.se/se/se/4180171/art/sapphire-technology/...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
För den som är desperat finns HD5970 OC i lager på Pixmania.

http://www.pixmania.se/se/se/4180171/art/sapphire-technology/...

Lägger man ut så mycket pengar handlar man inte från Pixmania, även om det finns i lagret. Det gör det iofs ändå inte, den sidan har i princip allt i lager.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Finns det några siffror eller någon info om detta någonstans? Framförallt gällande pcie bussarna. Hur mycket bandbredd utnyttjar radeon hd korten och hur mycket verklig hastighet levererar bussarna i praktiken etc? Det vore även intressant att se det kontra cpu. Tycks svårt att hitta den informationen.

Ska du inte köra CF så är det ju 16x som gäller på alla brädor, men även om du nu skulle ha 8x så är det knappt någon skillnad i prestanda då korten inte använder sig utav hela bandbredden.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goba
+10

fullt på allt 1920*1200..

Har inte crysis men ska se om ja kan få tag i det

Skillnaden mellan crysis och crysis warhead är?

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fick sms av Inet nu!

Mitt Powercolor 5970 ligger på posten o väntar

beställde i onsdags!

5690:-

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Jag vet men det roliga är att man inte kunde förhandsboka kortet hos komplett därför att komplett var under NDA.

Jag mailade komplett 2 dagar innan kortets release och fick detta till svar:

"Hej,

Vi har dessvärre inte tillgång till prisuppgifter på ATI Radeon HD 5970 före lanseringen och vi vet heller inte om det är aktuellt för oss.

Om kortet blir aktuellt kommer det upp på våran hemsida."

Beställde sedan ett kort av varje från komplett kl 08:30 i samband med att korten blev tillgängliga för beställning.

Då fanns alla kort i jämna siffror (100,200,300,200 etc )

Detta tyder ju på att ingen hade beställt några innan mig och borde ju även tyda på att jag står först i kön.

Det roliga är dock att trots NH's artikel så har jag inte fått ett enda kort levererat.

Tiv

HAHA fick precis samma mail, mass print

Permalänk

ja tivo, du har så rätt och ni andra med om mass print. Jag fick dock detta som svar som verkar vara lite mera komponerat av Jimmy själv på komplett.

"Hej,

Det råder dessvärre brist på ATI’s nya grafikkort i HD 5800- och 5900 serier i hela världen för tillfället. Bakgrunden till detta beror på att det är en väldigt stor efterfrågan på grafikkorten och en utav ATI’s underleverantörer i Tyskland kan ej producera tillräckligt med komponenter för att tillgodose marknaden. Leveransinformationen vi har att tillgå är något briställfällig men vi försöker uppdatera informationen på hemsidan utefter den informationen våra leverantörer kommunicerar med oss. När vi har fått information från leverantören t.ex ett bekräftat datum eller nytt datum för ankomst, uppdateras detta på hemsidan. I dagsläget har vi alltså inte några andra uppgifter än de som är angivna under lagerstatus på webben.

Vi kan således inte bekräfta om ett visst grafikkort med preliminärt leveransdatum kommer att anlända till oss tidigare än andra grafikkort i samma serie. Vidare så har vi dessvärre ingen möjlighet att se din exakta köplats.

--
Med vänliga hälsningar
Jimmy Andersson, Komplett.se"

Till en viss mån iallafall. B-Ray kan få in sitt kort på måndag så jag väntar till dess.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

fy fan va man kan vara avudsjuk!!:D

är så sugen på nya grafikkort,, men så får man ju vänta ett bra tag till på Fermi

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

MEN, jag funderar på lite grejer, jag beställde från komplett ett XFX black innan 10 dagen då de dök upp på sidan (18e?), men har inte fått något mail om leverans eller dylikt. Innebär detta att "mitt" kort inte ingår i de få kort de har? Måate jag vänta tills efter nyår nu :(?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
MEN, jag funderar på lite grejer, jag beställde från komplett ett XFX black innan 10 dagen då de dök upp på sidan (18e?), men har inte fått något mail om leverans eller dylikt. Innebär detta att "mitt" kort inte ingår i de få kort de har? Måate jag vänta tills efter nyår nu :(?

Nja det tror jag inte.. det räcker ju att du går in här: http://www.tradera.com/Powercolor-Radeon-HD-5970-2GB-GDDR5-au...

Lägger ett bud osså har du det om någon vecka.

O för dig som beställde ett XFX black, varför gjorde du det? det är inte överklockat från fabrik och den enda skillnaden mellan ett vanligt 5970 och ett xfx black är ett voltprogram som du kan tanka gratis på nätet.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
fy fan va man kan vara avudsjuk!!:D

är så sugen på nya grafikkort,, men så får man ju vänta ett bra tag till på Fermi

Jo med din setup så finns det ju ingen riktig anledning att uppgradera.. inte ens till Fermi tbh förutsatt att den presterar bra vilket jag är lite skeptisk till eftersom om den hade varit helt överlägsen 5970 så hade nvidia postat (läs: läckt) lite performance charts för o få folk o avvakta tills fermi release, något dom inte gjort.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
fy fan va man kan vara avudsjuk!!:D

är så sugen på nya grafikkort,, men så får man ju vänta ett bra tag till på Fermi

Tycker din nuvarande grafiklösning ser ut att vara kraftfull nog. Har svårt att se någon Fermi lösning som piskar den så vida du inte tänker köra tre nya kort?

Den ända anledning jag skulle se för dig att uppgradera denna generation skulle vara DX11 och kanske idle strömförbrukning (dock vet vi inte hur den är på Fermi än). Jag anser dock ingen av de anledningarna vara nog för ett så kostsamt byte.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Nja det tror jag inte.. det räcker ju att du går in här: http://www.tradera.com/Powercolor-Radeon-HD-5970-2GB-GDDR5-au...

Lägger ett bud osså har du det om någon vecka.

O för dig som beställde ett XFX black, varför gjorde du det? det är inte överklockat från fabrik och den enda skillnaden mellan ett vanligt 5970 och ett xfx black är ett voltprogram som du kan tanka gratis på nätet.

Tiv

Antar att du lägger ut ditt kort för att tjäna en hacka, lite fult med tanke på tillgången :S MEN om inget leveransbesked från komplett runt den 4 dec kommer jag kanske lägga om priset intew skenat iväg så mycket, är inte så desperat. Fermi lär ju dyka upp i början på nästa år och då köper jag ju det kortet som ger mest för pengarna. vänta en eller två månader är inget problem för mig iaf.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Antar att du lägger ut ditt kort för att tjäna en hacka, lite fult med tanke på tillgången :S MEN om inget leveransbesked från komplett runt den 4 dec kommer jag kanske lägga om priset intew skenat iväg så mycket, är inte så desperat. Fermi lär ju dyka upp i början på nästa år och då köper jag ju det kortet som ger mest för pengarna. vänta en eller två månader är inget problem för mig iaf.

Nej jag beställde två, men ett presterar såpass bra att jag inte behöver ha två så det andra i obruten förpackning säljer jag.

Man gör vad man kan för att överleva 6000 är ju vad kortet kostar hos alla förutom komplett så jag tycker inte det är en orimlig summa.

Tiv

Visa signatur
Permalänk

Tycker det är snuskigt av dig att göra så men du gör som du vill hade varit roligare om någon som verkligen behövde kortet hade fått det!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erik Arvidsson
Tycker det är snuskigt av dig att göra så men du gör som du vill hade varit roligare om någon som verkligen behövde kortet hade fått det!

Det är ju precis det jag gör om du läser min post

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Det är ju precis det jag gör om du läser min post

Skulle det inte vara roligare att köra båda samtidigt nu när du ändå har kortet hemma?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo kör med båda vafan! Då har du en riktig jävla värsting dator...

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Jo kör med båda vafan! Då har du en riktig jävla värsting dator...

Hehe jo men jag har sett tester och prestandan med 2st i är inte värt dom 6000 det kommer kosta mig att behålla ett till.

googla så får ni se, de e 20-30% mer prestanda.. inte värt det.

Köp kortet istället, finns det någon bättre julklapp till en själv än detta kortet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Hehe jo men jag har sett tester och prestandan med 2st i är inte värt dom 6000 det kommer kosta mig att behålla ett till.

googla så får ni se, de e 20-30% mer prestanda.. inte värt det.

Köp kortet istället, finns det någon bättre julklapp till en själv än detta kortet?

Ifall jag köper ett köper jag nog från en butik direkt eftersom du kör med samma pris så får man bättre service. hehe

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Beställ från Inet!!

Fick mitt powercolor HD5970 idag!! Antar att det var där du också fick ditt tivook!!

Leverat på 2 dagar lixom

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Ifall jag köper ett köper jag nog från en butik direkt eftersom du kör med samma pris så får man bättre service. hehe

Kvitto från komplett medföljer givetvis så du har samma service om du köper mitt men men.. ni gör som ni vill det är bara ett alternativ jag erbjuder, inget mer.

Tiv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vilka sladdar för elen kräver kortet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silles
vilka sladdar för elen kräver kortet?

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6212&page=2

En 6-pin och en 8-pin