Hur f*n ska man kunna veta vad man vill plugga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Något som är viktigt att tänka på är att akademiska studier inom ett fack, och ett yrke inom detsamma, med stor sannolikhet ter sig väldigt olika.

This! Jag pluggade Y (Teknisk fysik & elektroteknik) som är ett civilingenjörsprogram och tyckte det var rätt kul trots att det var drygt ibland (men inte så drygt som alla påstår). Nu jobbar jag som civilingenjör på SAAB och gör mjukvara till Gripen. Låter ballt och coolt men är inte riktigt det måste jag erkänna. Nu ska jag och ett par jobbarkompisar försöka få fram en prototypprodukt och sen kanske starta eget företag samtidigt som man jobbar heltid som ingenjör. Vi får se hur det går.

Vad jag försöker säga är att vad du pluggar inte är hela världen. Det är väldigt svårt att veta hur det kommer vara att jobba med samma sak som du pluggar till innan du testat att jobba och vissa yrken kan du inte testa innan du har en utbildning. Så du får chansa lite. Fördelen med en bred utbildning är att det finns stora variationer i hur jobbet är inom samma utbildning och då gäller det bara att hitta rätt företag och rätt tema.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Har börjat läsa Matte C på distans nu iallafall så ett steg närmre vad det nu är man söker iaf

Har kikat på arkitekt också, vilket utöver Matte C kräver antingen Naturkunskap B eller Kemi A och Fysik A av de kurser jag inte har läst. Vad tror ni är lättast att läsa på distans? Kemi A och Fysik A eller Naturkunskap B?

Naturkunskap B är definitivt lättast, inte minst för att det bara är en kurs.

Själv kan jag rekommendera tekniskt basår eller teknisk bastermin, det jag läser nu.

Kul, närmare högskolekänsla än gymnasiekänsla (åtminstone på KTH där jag läser) och utan läskiga komvuxmänniskor med stirrande blickar. Dessutom får du ofta garantiplats till olika utbildningar, så dåliga gymnasiebetyg spelar ingen roll (att komma in på själva basåret brukar vara riktigt lätt).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Själv kan jag rekommendera tekniskt basår eller teknisk bastermin, det jag läser nu.

Kul, närmare högskolekänsla än gymnasiekänsla (åtminstone på KTH där jag läser) och utan läskiga komvuxmänniskor med stirrande blickar. Dessutom får du ofta garantiplats till olika utbildningar, så dåliga gymnasiebetyg spelar ingen roll (att komma in på själva basåret brukar vara riktigt lätt).

Precis, då kan man lära känna andra som studerar och fråga dem hur det är o så!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Jo tekniskt basår blir det ju garanterat om jag satsar på ingenjör men som jag fattat det finns det inga basår för arkitekt, hade dock blivit glad om nån rättade mig

Har du själv gått Kemi A, Fysik A och Naturkunskap B eller är det ett antagande?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Har börjat läsa Matte C på distans nu iallafall så ett steg närmre vad det nu är man söker iaf

Har kikat på arkitekt också, vilket utöver Matte C kräver antingen Naturkunskap B eller Kemi A och Fysik A av de kurser jag inte har läst. Vad tror ni är lättast att läsa på distans? Kemi A och Fysik A eller Naturkunskap B?

Naturkunskap B. Kemi kräver laborationer för att det är metoden, inte teorin, som är viktigast där. Fysiken kräver också den viss metodikövning men kan även helt disskuteras fram. Så Naturkunskap B säger jag, då den samtidigt som den är bred även är tacksam att läsa hur som helst, och rätt enkel.
Arkitekt är mycket intressant program. Uppe på LTU har vi en variant av arkitekt som mer liknar något som en konstruktör skulle läsa än en klassiskt skolad arkitekt som läser en mer konstnärlig inrikning (det är ju trots allt en mästare i konsten att bygga som ordet syftar på).
Läser man arkitekt kan man ta och bli arkitekt (duh..), konstrukör, stadsplanerare och en mängd andra intressanta nyckelroller. Endast tre skolor i Sverige ger en arkitektexamen på plats, övriga måste söka examen utifrån (bl.a. LTU). Det är svårt komma in på någon arkitektutbildning (förutom om man går bakvägen via civ.ing. Arkitekt på LTU från Öppen Ingång och senare tar examen på något av de tre skolorna, då är det enkelt ) och tempot är högt men härligt intensivt. Den handfull utbildade arkitekter jag känner till berättar om evigt modellbyggande och slående i tabeller inför tentor. De som nu går arkitekt vittnar om djupa studier och ytterst stimulerande nörderi med modellbyggande, annars studiebesök efter studiebesök. Arkitekt läser man för att man älskar formen och estetiken, för att man vill göra personer av byggnadsverk, städer och trädgårdar, för att man önskar en bred teknisk grund med höga pelare av konstnärlig kompetens. Matematiken är dock mindre problem om man ska läsa arkitektur, man kan läsa arkitekt utan att vara bäst i matteklassen. Dock så är det en _mycket_ skön avlastning att ha läst extra matematik innan högskolestudier, rekommenderar extra matematik gör jag. Gör alltid sommarmatten och inkörsmatten inför högskolestudierna, värt varenda timme.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Beror också på om man går på civill eller högskoleingenjör. Civill har högre tempo.

Visste inte heller vad jag skulle bli när jag slutade gymnasiet. Valde teknik linjen bara för att föräldrarna sa att det är bäst, sen var man intresserad av teknik med. Gjorde alla Matte från A-E och Fysik A-B o Konstruktion A-B. Trodde inte jag skulle klara matte C då jag inte är haj på matte, men klarade det ändå. Sen gick det fort hahaha. Valde iaf högskoleingenjör i datateknik och trivs än sålänge. Dock är det inte lätt, högre tempo än på gymnasiet såklart.

Men hög ing har väl kortare lästid / mindre poäng? Blir inte det ungefär samma tempo, tänker jag?
Och ja, fasen vad man får ha pli på sig själv när tempot är detsamma men koncentrerat och endast man själv kan prestera åt sig själv Tidigare i gymnasiet gled man ju i stort sett genom kurserna genom att gå på lektioner, nu måste man faktiskt plugga på helgerna och vara delaktig i grupp och svettas inför tenta.

"Arma liv, stå ut i fem år till så får du en kaka"

Lite om mig, när jag ändå håller på:
Läst två kurser som jag failat, Differentialkalkyl (Matematik 1) och Mekanik 1 & Termodynamik 1 (Fysik 1). Läser nu Linjär Algebra och Grundkurs i Industriel Ekonomi och Projekt. Vi har precis haft sista infokursen om övriga program på skolan och jag är lite mindre säker på om jag vill gå Rymdteknik inriktning rymdens & atmosfärens fysik, det början istället luta åt antingen inriktning Rymdfarkoster och Instrumentering, trots att jag har mycket dålig vana och dålig koll på allt vad elektronik och instrumentering heter, allt jag har i skallen är hur häftiga satelliter och höghöjdsballonger är.
Om inte det så såg Hållbar Energiteknik och Naturresursteknik mycket intressanta ut.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Naturkunskap B. Kemi kräver laborationer för att det är metoden, inte teorin, som är viktigast där. Fysiken kräver också den viss metodikövning men kan även helt disskuteras fram. Så Naturkunskap B säger jag, då den samtidigt som den är bred även är tacksam att läsa hur som helst, och rätt enkel.
Arkitekt är mycket intressant program. Uppe på LTU har vi en variant av arkitekt som mer liknar något som en konstruktör skulle läsa än en klassiskt skolad arkitekt som läser en mer konstnärlig inrikning (det är ju trots allt en mästare i konsten att bygga som ordet syftar på).
Läser man arkitekt kan man ta och bli arkitekt (duh..), konstrukör, stadsplanerare och en mängd andra intressanta nyckelroller. Endast tre skolor i Sverige ger en arkitektexamen på plats, övriga måste söka examen utifrån (bl.a. LTU). Det är svårt komma in på någon arkitektutbildning (förutom om man går bakvägen via civ.ing. Arkitekt på LTU från Öppen Ingång och senare tar examen på något av de tre skolorna, då är det enkelt ) och tempot är högt men härligt intensivt. Den handfull utbildade arkitekter jag känner till berättar om evigt modellbyggande och slående i tabeller inför tentor. De som nu går arkitekt vittnar om djupa studier och ytterst stimulerande nörderi med modellbyggande, annars studiebesök efter studiebesök. Arkitekt läser man för att man älskar formen och estetiken, för att man vill göra personer av byggnadsverk, städer och trädgårdar, för att man önskar en bred teknisk grund med höga pelare av konstnärlig kompetens. Matematiken är dock mindre problem om man ska läsa arkitektur, man kan läsa arkitekt utan att vara bäst i matteklassen. Dock så är det en _mycket_ skön avlastning att ha läst extra matematik innan högskolestudier, rekommenderar extra matematik gör jag. Gör alltid sommarmatten och inkörsmatten inför högskolestudierna, värt varenda timme.

Hur menar du att man ska läsa om man ska gå om man vill öppen ingång-vägen? Hur många år osv? Jo jag har alltid varit intressad av hus, modeller osv så jag tror att jag hade klarat det mycket bättre och lättare än någon ingenjörsutbildning men som sagt är det mycket lättare att komma in på en ing.utb.

Det var dock inga svåra laborationer alls i kemi eller fysik när man läser på distans, http://www.hermods.com/movies/bibliotek/pdf/KE1201-13/KE_labm...

Men som sagt så är ju Naturkunskap B bara en kurs så det torde ju vara det enklaste.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du att man ska läsa om man ska gå om man vill öppen ingång-vägen? Hur många år osv? Jo jag har alltid varit intressad av hus, modeller osv så jag tror att jag hade klarat det mycket bättre och lättare än någon ingenjörsutbildning men som sagt är det mycket lättare att komma in på en ing.utb.

Det var dock inga svåra laborationer alls i kemi eller fysik när man läser på distans, http://www.hermods.com/movies/bibliotek/pdf/KE1201-13/KE_labm...

Men som sagt så är ju Naturkunskap B bara en kurs så det torde ju vara det enklaste.

Angående svårighet på laborationer så är det hugget som stucket, det är metodiken man vill åt. Vanan att öht röra sig i lab och lära sig planera och utföra en lab. Det låter lätt, och det är det också, men vanan skall sitta i reptilhjärnan, inte i loben, alltså skall man ha laborationer, många, helst i fysiskt rum.

Om man vill läsa Arkitekt och ta bakvägen kan man gå en öppen ingång eller tekniskt basår eller liknande progra som ger platsgaranti, sen går man ett arkitektprogram, valfritt, för att sist eller när so helst göra arkitektexamen på någon av de tre högskolor i Sverige som ger examination. Jag vet inte hur det är med examen utomlands, där får man fråga vägledare inom programmen.
Civ.ing. Arkitekt skiljer sig från arkitekt på det sättet att Civ.ing. arkitekt har en teknisk grund mot konstnärlig samt att ingen civ.ing arkitekt per automatik leder till arkitektexamen. Sen är frågan vad som är "bäst", kan andra hålla på och tjafsa om. Jag säger att det är en smaksak.
År vet jag inte, men Öppen Ingång tar ett år, men då läser du också många ämnen som övriga program redan läser, så det tar oftast ingen extra tid alls. Tekniskt/Naturvetenskapligt Basår tar oftast upp till ett år, då läser man inte högskolekurser, alltså tar det ett år extra om man vill se det på det sättet.

Om du verkligen är intresserad av arkitekt så är mitt tips att plugga inför programmet och söka brett med arkitekt på högsta prioritet. Vägar är mycket sällan raka.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Men hög ing har väl kortare lästid / mindre poäng? Blir inte det ungefär samma tempo, tänker jag?
Och ja, fasen vad man får ha pli på sig själv när tempot är detsamma men koncentrerat och endast man själv kan prestera åt sig själv Tidigare i gymnasiet gled man ju i stort sett genom kurserna genom att gå på lektioner, nu måste man faktiskt plugga på helgerna och vara delaktig i grupp och svettas inför tenta.

"Arma liv, stå ut i fem år till så får du en kaka"

Lite om mig, när jag ändå håller på:
Läst två kurser som jag failat, Differentialkalkyl (Matematik 1) och Mekanik 1 & Termodynamik 1 (Fysik 1). Läser nu Linjär Algebra och Grundkurs i Industriel Ekonomi och Projekt. Vi har precis haft sista infokursen om övriga program på skolan och jag är lite mindre säker på om jag vill gå Rymdteknik inriktning rymdens & atmosfärens fysik, det början istället luta åt antingen inriktning Rymdfarkoster och Instrumentering, trots att jag har mycket dålig vana och dålig koll på allt vad elektronik och instrumentering heter, allt jag har i skallen är hur häftiga satelliter och höghöjdsballonger är.
Om inte det så såg Hållbar Energiteknik och Naturresursteknik mycket intressanta ut.

Inte vad jag har hört iaf. Folk har berättat att Datorteknik civill på LTH vad mycket jobbigare, de hade mer att läsa och i snabbare takt. De hoppade till Högskole istället för det var lättare

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Läs tekniskt basår om du nu behöver det, sedan är det bara att söka in på ett gäng linjer. Jag valde elektroteknik för att välja något, nu har jag koll på vad som krävs för att bli civil ingenjör och om jag känner för att byta kan jag tillgodo räkna mig till exempel matte kurser osv.

Ta något helt enkelt, det är inte hela värde om du behöver byta senare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
du kan ju alltid ta det yrket där man gör ingenting och tjänar skit bra;) det hoppas iaf jag få när jag tar studenten om 1 år! återstår att se om jag får det.

Tågförare! 60000 kr i lön.

Själv så gick jag teknik och företagande, men funderar på att bli musiklärare (y) haha. Men om man har ingen aning så kan man börja fundera på att bestämma en utbildning som värkar roliga och helt enkelt testar sig fram. Så tar man bort saker som inte passar så har man lättare att hitta målet.

Jag ska gå någon form av folkhögskola med musik inriktning(trummor, noter mm), sen vill jag lära mig Engelska C.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laars
Tågförare! 60000 kr i lön.

*Text*

Var tjänar tågförare 60000 kr?

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yuri
Var tjänar tågförare 60000 kr?

I tågförarlandet.

Så här säger banverket om det hela:
Lönen
varierar numera en hel del, eftersom det öppnat sig en avreglerad arbetsmarknad med många olika företag. Inledningsvis mellan 17-25.000 kr/månad. Redan efter 4 års tjänst kan man nå upp till 25-31.000 kr/månad inklusive olika tillägg.

Inte illa alls ärligt talat, skulle lätt kunna sitta och hålla foten på gasen och kolla på film på laptopen och dra in den lönen. Jag menar tåget sitter ju hyfsat fast i rälsen, håller man på att krocka med något annat tåg finns det antagligen någon rolig lampa som blinkar innan det händer (så hinner man skriva hej då på ÖÄ).

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
I tågförarlandet.

Lönen
varierar numera en hel del, eftersom det öppnat sig en avreglerad arbetsmarknad med många olika företag. Inledningsvis mellan 17-25.000 kr/månad. Redan efter 4 års tjänst kan man nå upp till 25-31.000 kr/månad inklusive olika tillägg.

Inte illa alls ärligt talat, skulle lätt kunna sitta och hålla foten på gasen och kolla på film på laptopen och dra in den lönen. Jag menar tåget sitter ju hyfsat fast i rälsen, håller man på att krocka med något annat tåg finns det antagligen någon rolig lampa som blinkar innan det händer (så hinner man skriva hej då på ÖÄ).

Lol ja. Men angående tågförare så finns det både kort utbildning och tuff konkurrens. Det är inte lika krävande för alla och vissa är bättre lämpade osv men om man tror att tågförare sitter och trampar på en gas dagen lång så ska man nog ta och lyfta på baken och börja söka, bara för säkerhets skull

http://www.kyakademien.se/prod/studium/webbplats/dalis2.nsf/5...!OpenDocument

Annars finns det yrken där man faktiskt mest sitter på baken och tittar på en skärm dagen lång, typ sweclockersredaktör, men orka sådant liv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
I tågförarlandet.

Lönen

Jag tror min kompis har varit på semester tågförarlandet isåfall =), dock skulle jag inte klara av sådana monotona jobb... jag vill jobba mer med min hjärna och kropp så man inte blir understimulerad. Det skulle kännas som att många timmar skulle försvinna till ingenting. Visst pengar kanske... men trivsel på jobbet är viktigare än en hög lön för mig

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

http://www.hh.se/utbildning/hittautbildning/sokprogramefterse...

Vad tror ni om den utbildningen? Är medveten om att Halmstad inte räknas som någon av de bättre högskolorna men om man bortser från det? Den känns lite b kanske?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

http://www.hh.se/utbildning/hittautbildning/sokprogramefterse...

Vad tror ni om den utbildningen? Är medveten om att Halmstad inte räknas som någon av de bättre högskolorna men om man bortser från det?

Tycker den ser lite flummig ut, verkar som nått som startats nu bara för det är inne med CSI osv Hittar heller inget om hur länge den har funnits.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att läsa språk? Tänker på svenska/engelska, om jag bestämmer mig för att matte inte är min grej och jag inte kommer palla en ingenjörsutbildning. Tänker mig jobb som t.ex översättare/tolk/copywriter osv. Är mycket mer intresserad av språk och ord än av siffror, men ger en språkutbildning så mycket? Känns spontant som att det handlar mycket om att glida in på ett bananskal med sådana yrken.

Visa signatur

Permalänk

Problemet med unga nuförtiden är att ett "vanligt kneg" skulle vara nått fult och dåligt. I de flesta yrkesområden är ett kneg just bara ett kneg. Man behöver inte komma med ett leende på läpparna varje dag till jobbet. Allt som oftast skulle man villja vara någon helt annanstans, typ en strand med palmer o varmt hav. Oavsett jobb, så arbetar man för att leva. Vilket blir att man lever för fritiden. Bara för att man jobbar på ICA, expert eller någon random industri betyder det inte att man är en tråkig grå misslyckad individ. Med det menar jag inte att man ska skita i att utbilda sig, men känns som att det råder allmän hysteri kring detta i Sverige. Känns som att man mer eller mindre blir tvingad till att plugga vidare, bara för att det ska vara så. Alla kan inte vara akademiker, men antar att naturen har sin gång även på arbetsmarknaden och att alla såsmåningom hittar sin plats. Dock tror jag att det börjar bli ett överskott av akademiker numera som inte hittar sin plats så att säga. Känner endel utbildade som absolut inte jobbar med det de utbildade sig till. Det var ju det där med det berömda bananskalet, de gled in på nått helt annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punkarn89
Problemet med unga nuförtiden är att ett "vanligt kneg" skulle vara nått fult och dåligt. I de flesta yrkesområden är ett kneg just bara ett kneg. Man behöver inte komma med ett leende på läpparna varje dag till jobbet. Allt som oftast skulle man villja vara någon helt annanstans, typ en strand med palmer o varmt hav. Oavsett jobb, så arbetar man för att leva. Vilket blir att man lever för fritiden. Bara för att man jobbar på ICA, expert eller någon random industri betyder det inte att man är en tråkig grå misslyckad individ. Med det menar jag inte att man ska skita i att utbilda sig, men känns som att det råder allmän hysteri kring detta i Sverige. Känns som att man mer eller mindre blir tvingad till att plugga vidare, bara för att det ska vara så. Alla kan inte vara akademiker, men antar att naturen har sin gång även på arbetsmarknaden och att alla såsmåningom hittar sin plats. Dock tror jag att det börjar bli ett överskott av akademiker numera som inte hittar sin plats så att säga. Känner endel utbildade som absolut inte jobbar med det de utbildade sig till. Det var ju det där med det berömda bananskalet, de gled in på nått helt annat.

I dagens samhälle är det viktigare än någonsin att skaffa eftergymnasial utbildning

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Riktigt. Det är saningen idag, den kan disskuteras, men det är fortfarande sannignen. Det är en produkt av 90-talets politik i Sverige. Jag jämför med andra länder där man kan bli nått utan att ha gått den akademiska banan. Frånsätt yrken så som läkare och liknande.

Men visst är det svårt att välja rätt bana, när allt fler yrkeskategorier kräver papper på högre utbilding. Man vill inte slösa en massa år o dyra resurser på fel bana. Mycker CSN lån blir dyrt i slutändan.

Permalänk
Medlem

Det här är någonting jag alltid tyckt vart väldigt underligt i detta land.
Jag vet också att jag vill fortsätta plugga och ha mer än bara ett ofullständigt betyg i bakfickan, men vad ska man plugga? Jag har ingen aning nu, och jag hade absolut inte den blekaste när jag var 14 och skulle avgöra min framtid baserat på hur någon chansade på att arbetsmarknaden skulle se ut 5-10 år senare. Jo jag tackar. För sanningen är ju den att antingen så håller man kurvan eller så trillar man av och ska behöva klösa sig upp med både klor och tänder för att ens få gå sist i ledet.

Jag har i alla fall lite tur. Tack vare att de ändrade poängen på en del av mina kurser så är jag några poäng kort från att ha min grundläggande behörighet, så jag vet i alla fall vart jag ska starta, även om jag inte har den blekaste aning om vart det kommer sluta.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Känns som att man mer eller mindre blir tvingad till att plugga vidare, bara för att det ska vara så. Alla kan inte vara akademiker, men antar att naturen har sin gång även på arbetsmarknaden och att alla såsmåningom hittar sin plats. Dock tror jag att det börjar bli ett överskott av akademiker numera som inte hittar sin plats så att säga.

Citat:

Men visst är det svårt att välja rätt bana, när allt fler yrkeskategorier kräver papper på högre utbilding.

Man skulle väl annars kunna tänka sig att det inte bara är en ondskefull konspiration; att vi numera har en större andel arbeten som faktiskt kräver högre utbildning än tidigare? Riktigt alla behöver kanske inte vara akademiker, men det finns väl inget som hindrar att nästan alla måste?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man skulle väl annars kunna tänka sig att det inte bara är en ondskefull konspiration; att vi numera har en större andel arbeten som faktiskt kräver högre utbildning än tidigare? Riktigt alla behöver kanske inte vara akademiker, men det finns väl inget som hindrar att nästan alla måste?

Men är det verkligen det?
Visst, det är helt klart bra att vi har högutbildat folk men det är ju minst lika dumt att fokusera för mycket på det som det är att inte fokusera alls på det. Jag menar att det ska krävas 3-4 års studier för att lära sig knåpa ihop byggställningar, stå vid ett produktionsband eller till och med högskolestudier för att sortera böcker är ju bara löjligt.

Jag tycker och tror faktiskt att det var ett otroligt stort misstag att röra sig bort från lärlings-systemet och alla hantverkar och industriarbeten. Jag menar jag känner vanliga snickare som trivs underbart med sitt jobb och dessutom tjänar 3-4 gånger mer än folk med gedigna ingenjörsutbildningar. Och ingenting de gör är någonting de inte kunnat lära sig utan flera års pluggande.

Alla är inte lämpade för studier, och i detta land har vi faktiskt blivit rätt framstående plugg-snobbar av den högre skolan. Det känns som att man i mycket glömt bort att det finns gott om andra yrken än de som kräver ett skrivbord och en examen. Och i de fall man inser detta så slänger man med kraven på att plugga i alla fall, bara för att det går istället för att det behövs.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag menar att det ska krävas 3-4 års studier för att lära sig knåpa ihop byggställningar, stå vid ett produktionsband eller till och med högskolestudier för att sortera böcker är ju bara löjligt.

Det jag menade var snarare att vi kanske faktiskt har en mindre andel arbeten av den här typen än förr. De senaste hundra åren har väl trenden varit ganska tydlig och om man dessutom föredrar att lägga enklare tillverkning i billigare länder får man kanske acceptera att det krävs längre utbildning? Å andra sidan lever vi ju längre...

Citat:

Det känns som att man i mycket glömt bort att det finns gott om andra yrken än de som kräver ett skrivbord och en examen. Och i de fall man inser detta så slänger man med kraven på att plugga i alla fall, bara för att det går istället för att det behövs.

Men om någon verkligen har behov av outbildad arbetskraft borde det väl inte ligga i dennes intressa att överdriva kraven? Det borde väl bara orsaka problem och onödigt höga lönekostnader?

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag menade var snarare att vi kanske faktiskt har en mindre andel arbeten av den här typen än förr. De senaste hundra åren har väl trenden varit ganska tydlig och om man dessutom föredrar att lägga enklare tillverkning i billigare länder får man kanske acceptera att det krävs längre utbildning? Å andra sidan lever vi ju längre...

Självklart har vi inte lika mycket sysselsättning inom sådana områden som vi hade förr, men med tanke på hur mycket hantverkare kostar i timmen så skulle det nog behövas lite fler

Citat:

Men om någon verkligen har behov av outbildad arbetskraft borde det väl inte ligga i dennes intressa att överdriva kraven? Det borde väl bara orsaka problem och onödigt höga lönekostnader?

Problemet är ju att de kan överdriva kraven när vi har sådan utbildningsinflation som vi har. Och det gäller ju inte bara outbildad personal. Jag menar varför nöja sig med bara det som håller måttet när man kan få någonting bättre på köpet? Kräver jobb X utbildning Y, men man kan slänga med krav Z och ändå hitta någon som vill ha jobbet så är det ju klart man gör det.

Och lönekostnader har ju aldrig vart något problem att ta sig runt. I ett perfekt läge råder det ju en viss balans, ett konkurens-läge mellan arbetstagare där lönekrav m.m. är en förhandlingspunkt med arbetsgivaren. Denna balans far ju dock ut genom fönstret när det står 50 pers till på led utanför med likvärdiga meriter och det räcker med att bara 1 hellre betalar hyran än upprätthåller bilden av hur mycket hans utbildning är värd.

Jag menar jag själv tjänar ca 5000kr mindre i månaden än vad minimilönen ska vara för det jobb jag gör och enda anledningen till detta är att det står en annan yrkes-titel i kontraktet. Men det betalar som sagt hyran, så istället för att gå arbetslös eftersom jag minsan är värd de där 5000 kronorna så jobbar jag med nästan 25% mindre i lön än vad andra som gör exakt samma jobb har. Inflation tar kål på den balans som krävs för att självreglering ska fungera, det gäller inom ekonomi, utbildning, arbetsmarknaden och allting annat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Problemet är ju att de kan överdriva kraven när vi har sådan utbildningsinflation som vi har.

Citat:

I ett perfekt läge råder det ju en viss balans, ett konkurens-läge mellan arbetstagare där lönekrav m.m. är en förhandlingspunkt med arbetsgivaren. Denna balans far ju dock ut genom fönstret när det står 50 pers till på led utanför med likvärdiga meriter och det räcker med att bara 1 hellre betalar hyran än upprätthåller bilden av hur mycket hans utbildning är värd.

Det stora problemet här är väl dock inte utbildningsinflation utan att det helt enkelt finns ett arbetskraftsöverskott? Jag har svårt att tänka mig att situationen till exempel skulle bli bättre om antalet högskoleplatser halverades. Och man bör väl inte hindra någon att ta underkvalificerade arbeten om han av någon anledning vill, men om det i framtiden visar sig att det är det bästa sättet att försörja sig kan man väl misstänka att folk frivilligt väljer att hoppa över de (tydligen onödiga) extra utbildningsstegen?

Citat:

Jag menar jag själv tjänar ca 5000kr mindre i månaden än vad minimilönen ska vara för det jobb jag gör och enda anledningen till detta är att det står en annan yrkes-titel i kontraktet. Men det betalar som sagt hyran, så istället för att gå arbetslös eftersom jag minsan är värd de där 5000 kronorna så jobbar jag med nästan 25% mindre i lön än vad andra som gör exakt samma jobb har.

Frågan är vad man skall göra åt det. Folk bör ju rimligen ha rätt att själva välja hur de vill göra och om man som sagt har en hyra att betala prioriterar man kanske annorlunda än annars.

Permalänk
Medlem

Satt också i sitsen en gång i tiden där det handlade om val inför skola. I detta fall gällde det gymnasiet.
Det var snack där hemma och som vanligt så skulle föräldrarna föreslå det bästa för en hela tiden (leva genom sitt barn alltså). Min pappa jobbade/jobbar som tandtekniker och hade eget företag (har ej längre nu när det börjar närma sig äldre dagar). Och givetvis skulle jag välja naturvetenskap i första hand för att kunna ta över företaget en dag. Jag var ju dock inte så intresserad av det egentligen men det fick bli så ändå.

Så mina val blev:

1. Naturvetenskap
2. Elprogrammet
3. Teknikprogrammet

När svaret sedan kom så blev det inte naturvetenskap pga för låga betyg utan elprogrammet istället. Och jag säger än i dag, ''vilken jävla tur''.
För när de tre åren hade gått och det var dags för studenten så stog man där på trappan och tänkte för sig själv. Fan, här är ju tusentals studenter och det är i princip bara vi på de praktiska programmen som har riktiga jobb redan (för det hade man redan inskaffat sig genom en 15 veckors lång APU). Resten är antingen arbetslösa, ska plugga i 4 år till eller ska jobba i korvkiosk.

Och nu när man bara är 22 år och blir fullbetald installations-elektriker i juni så är livet bra. Har ju klättrat stegen från 12460kr/mån när jag var 18år till 25300kr/mån nu vid 22 år. Dock efter ha gjort sina 1600 tim/lärlingstid så hoppade man upp till 21000kr/mån så det var ett stort steg där.
Grundlönen för en fullbetald ger väl ca 336000kr/år men eftersom jag jobbar på ackord så ligger väl genomsnittet runt 400000kr+/år. Och då har jag t.ex inte ens läst in Matte B för det behövdes inte :). Dock så fanns det ju ämnen som ellära och kraftelektronik (jag tror det hette så) som krävde nya mattekunskaper ändå. Om du däremot skall läsa in allmän behörighet så tror jag att Matte B krävs så det är aldrig fel att läsa in det ändå.

Skitsnacket är också så jävla skönt inom detta yrket. Kommer ihåg en gång när en av de äldre montörerna kom in och frågade mig vid en elcentral om inte jag kunde ta ett hål genom brandtätningen i golvet till våningen under när jag ändå var där. Så jag svarade javisst och han gick ned för att kolla så inga snedgående kablar blev skadade av hålsågen. När jag tagit hålet så hörde man ett vrål: VA FAN HAR DU GJORT?!!! Och så hörde man hur någon rusade upp för trappan till elcentralen. Sedan kom han in i rummet och sade lungt: Det blev skitbra, kan du ta ett till :). Dock så hade man redan blivit härdad mot sånt skitsnack/bus så man visste ju redan att det var på skoj. Men hade man varit lärling så hade man fan fått en hjärtattack

Permalänk
Medlem
Citat:

Det stora problemet här är väl dock inte utbildningsinflation utan att det helt enkelt finns ett arbetskraftsöverskott? Jag har svårt att tänka mig att situationen till exempel skulle bli bättre om antalet högskoleplatser halverades. Och man bör väl inte hindra någon att ta underkvalificerade arbeten om han av någon anledning vill, men om det i framtiden visar sig att det är det bästa sättet att försörja sig kan man väl misstänka att folk frivilligt väljer att hoppa över de (tydligen onödiga) extra utbildningsstegen?

Frågan är vad man skall göra åt det. Folk bör ju rimligen ha rätt att själva välja hur de vill göra och om man som sagt har en hyra att betala prioriterar man kanske annorlunda än annars.

Nej givetvis skulle det ju inte bli bättre av att man bara skar ner på andelen med utbildning. Vi har gått mot ett samhälle där en större del av de arbeten som finns kräver en utbildning och vi måste ju möta detta genom att ha utbildat folk. Det jag menade var inte att det är någonting galet med att folk är utbildade, det jag menade var att det är galet att det inte räcker med att kunna det som krävs, utan man ska kunna både det och gärna allting annat också. Inte för att dessa extra kunskaper faktiskt behövs, utan för att de används som någon form av värdepoletter för att visa sig duktigare än andra sökande. Kanske inte för att man är bättre eller mer lämpad, utan för att det är lite extra bling på pappret. Lite som att anlita en rallyförare baserat på inte bara att han kan köra bra, men att hans privata bil som egentligen är helt oviktig är snygg.

Sen tycker jag också att man bör återinföra lärlingssystemet. Att lära sig ett yrke behöver inte betyda år och år vid skolbänken. Jag tror utan tvekan att man skulle möjliggöra en mycket mer dynamisk arbetsmarknad om folk kunde skifta inriktning och lära sig nya saker utan att behöva spendera år i skolbänken först.

Största anledningen till den inflation av kunskaper som vi har idag tycker jag är generaliseringen som vi har. Alla ska kunna allting. Spelar ingen roll om man så vill spendera sin tid som barberare, man ska ändå ha MVG i historia, fysik och annat, eftersom dessa används som någon slags universal-ranking över hur bra man är på saker... inte rätt saker, men saker.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Och nu när man bara är 22 år och blir fullbetald installations-elektriker i juni så är livet bra. Har ju klättrat stegen från 12460kr/mån när jag var 18år till 25300kr/mån nu vid 22 år. Dock efter ha gjort sina 1600 tim/lärlingstid så hoppade man upp till 21000kr/mån så det var ett stort steg där.
Grundlönen för en fullbetald ger väl ca 336000kr/år men eftersom jag jobbar på ackord så ligger väl genomsnittet runt 400000kr+/år. Och då har jag t.ex inte ens läst in Matte B för det behövdes inte :). Dock så fanns det ju ämnen som ellära och kraftelektronik (jag tror det hette så) som krävde nya mattekunskaper ändå. Om du däremot skall läsa in allmän behörighet så tror jag att Matte B krävs så det är aldrig fel att läsa in det ändå.

Jo, jag hade väl också ganska tur som fick en foten på ett av de bäst betalda jobben som går att få här utan flera års utbildning, tjänar ca 330k/år. Så pengarna klagar jag verkligen inte på, jag känner bara att jag inte är gjord för detta, för enformigt och outvecklande helt enkelt.

För att få ett mer varierande och intressant jobb men ändå behålla min lön känner jag att jag måste läsa vidare. Håller koll på lediga jobb hela tiden men butiksjobb eller andra industrijobb som går att få utan högre utbildning kommer inte ge mig något mer än det jag har nu.

Jag har dessutom en nätverksutbildning från gymnasiet, men den har inte ens varit nära att ge mig ett jobb. Alla nätverksjobb kräver flera års erfarenhet och alla möjliga certifikat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ensto:

Satt också i sitsen en gång i tiden där det handlade om val inför skola. I detta fall gällde det gymnasiet.
Det var snack där hemma och som vanligt så skulle föräldrarna föreslå det bästa för en hela tiden (leva genom sitt barn alltså). Min pappa jobbade/jobbar som tandtekniker och hade eget företag (har ej längre nu när det börjar närma sig äldre dagar). Och givetvis skulle jag välja naturvetenskap i första hand för att kunna ta över företaget en dag. Jag var ju dock inte så intresserad av det egentligen men det fick bli så ändå.

Så mina val blev:

1. Naturvetenskap
2. Elprogrammet
3. Teknikprogrammet

När svaret sedan kom så blev det inte naturvetenskap pga för låga betyg utan elprogrammet istället. Och jag säger än i dag, ''vilken jävla tur''.
För när de tre åren hade gått och det var dags för studenten så stog man där på trappan och tänkte för sig själv. Fan, här är ju tusentals studenter och det är i princip bara vi på de praktiska programmen som har riktiga jobb redan (för det hade man redan inskaffat sig genom en 15 veckors lång APU). Resten är antingen arbetslösa, ska plugga i 4 år till eller ska jobba i korvkiosk.

Skitsnacket är också så jävla skönt inom detta yrket. Kommer ihåg en gång när en av de äldre montörerna kom in och frågade mig vid en elcentral om inte jag kunde ta ett hål genom brandtätningen i golvet till våningen under när jag ändå var där. Så jag svarade javisst och han gick ned för att kolla så inga snedgående kablar blev skadade av hålsågen. När jag tagit hålet så hörde man ett vrål: VA FAN HAR DU GJORT?!!! Och så hörde man hur någon rusade upp för trappan till elcentralen. Sedan kom han in i rummet och sade lungt: Det blev skitbra, kan du ta ett till :). Dock så hade man redan blivit härdad mot sånt skitsnack/bus så man visste ju redan att det var på skoj. Men hade man varit lärling så hade man fan fått en hjärtattack

Hur går det för dig nu?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!