Piratpartiet och valet 2010...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Visa mig de lagar som säger att det är olagligt att knäcka kopieringsskyd samt den lag som säger att det är lagligt att kopiera för privat bruk.

Du bygger ju stora delar av ditt resonemang på dessa lagar så jag känner att jag gärna har dessa lagar framför mig för att förstå.

Du behöver inte citera hela lagtexten här. Det räcker med SFS-nummer, kapitel, paragraf, samt eventuella punkter och stycken. Exempelvis 1993:787 25§ 2st.

Ok, jag bara antog att du visste om dom.
Jag kopierar in allt ihopa så att alla kan ta del av det.

Privatkopiering pratas det om i 12§ upphovsrättslagen.

Framställning av exemplar för privat bruk
NJA 2002 s. 178 Fråga om en melodi, som utgjort ett upprepat och avgränsat inslag i en komposition på...

12 § Var och en får för privat bruk framställa ett eller några få exemplar av offentliggjorda verk. Såvitt gäller litterära verk i skriftlig form får exemplarframställningen dock endast avse begränsade delar av verk eller sådana verk av begränsat omfång. Exemplaren får inte användas för andra ändamål än privat bruk.
Första stycket ger inte rätt att
1. uppföra byggnadsverk,
2. framställa exemplar av datorprogram, eller
3. framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form.

Första stycket ger inte heller rätt att för privat bruk låta en utomstående
1. framställa exemplar av musikaliska verk eller filmverk,
2. framställa bruksföremål eller skulpturer, eller
3. genom konstnärligt förfarande efterbilda andra konstverk.

Denna paragraf ger inte rätt att framställa exemplar av ett verk när det exemplar som är den egentliga förlagan framställts eller gjorts tillgängligt för allmänheten i strid med 2 §. Lag (2005:359).

Förbud mot att kinggå kopieringsskydd pratas det om i 2005:359 52d§.

Det är förbjudet att utan samtycke från upphovsmannen
eller dennes rättsinnehavare kringgå en digital eller analog
spärr som hindrar eller begränsar framställning av exemplar av
ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgå en teknisk
skyddsprocess, exempelvis en kryptering, som hindrar eller
begränsar tillgängliggörande för allmänheten av ett
upphovsrättsligt skyddat verk eller kringgå en annan teknisk
åtgärd som hindrar eller begränsar sådant tillgängliggörande.

Första stycket gäller inte när någon som lovligen har tillgång
till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk,
kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på
verket.

Angående att kinggå kopieringsskydd hittade jag dels det här från IDG.se:

Så här svarar justitiedepartementet på några frågor om upphovsrätt:

Får man kringgå kopieringsskyddet på till exempel en cd-skiva för att göra en kopia för privat bruk?
– Nej. Det är förbjudet att kringgå kopieringsspärrar och annat som används för att hindra eller begränsa kopiering av till exempel musik eller film. Har man köpt en cd eller dvd som är försedd med kopieringsspärr får man inte ta bort spärren ens för att göra en kopia för privat bruk. Skälet till detta är att förbudet mot att kringgå kopieringsskydd i sådana fall skulle bli verkningslöst; alla skulle då kunna hävda att de endast kringgår kopieringsskyddet för att ta kopior för privat bruk.

För att kunna lyssna på cd-skivor med kopieringsskydd i en dator måste man ofta kringgå kopieringsskyddet.Är det olagligt?
– Nej, det är tillåtet att gå förbi spärrar som hindrar dig från att till exempel lyssna på en cd-skiva i vilken apparat du vill. Man kan alltså lagligen gå förbi en spärr för att spela upp musik, filmer med mera på alternativa operativsystem. En förutsättning är dock att man har lovlig tillgång till det exemplar man vill lyssna eller titta på, till exempel genom att man köpt en cd-skiva.

Hoppas det ger dig det du söker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

Jag svarar på detta med min edit från förra sidan istället utifall du missade den

Längst ner på bilden.

http://www.svd.se/ego/_s185/http://www.svd.se/nyheter/inrikes...

Vi är alla mer eller mindre vuxna här. Nog kan man försöka ta till sig varför signalspaning sker och vad det innebär om man ska diskutera hur lagar ska utformas som rör detta. Svårare än så är det ju inte. Att enbart lita sig på politiker som källa i ett ämne är ju ALLTID vanskligt.

Roligt att även SVD tyckt det var mindre intressant och bara klippt bilden nedtill för övrigt...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag svarar på detta med min edit från förra sidan istället utifall du missade den

Längst ner på bilden.

http://www.svd.se/ego/_s185/http://www.svd.se/nyheter/inrikes...

Vi är alla mer eller mindre vuxna här. Nog kan man försöka ta till sig varför signalspaning sker och vad det innebär om man ska diskutera hur lagar ska utformas som rör detta. Svårare än så är det ju inte. Att enbart lita sig på politiker som källa i ett ämne är ju ALLTID vanskligt.

Roligt att även SVD tyckt det var mindre intressant och bara klippt bilden nedtill för övrigt...

Jag såg det du skrivit och ändrat men valde att inte svara dig eftersom diskussionen kändes totalt meningslös då det känns som jag befinner mig i en nytolkning av Goddag Yxskaft.

Jag pratar ingenting om vad lagen gör eller inte gör.
Jag säger att många politikerna har ljugit när dom har argumenterat om varför dom röstat igenom den.
Alternativt varit helt helt inkompetenta och okunniga.
Alternativt båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du ska alltså föra en argumentation att internettrafik inte är en signal alltså? Det är som en slags fredad zon för informationsflöde kan man säga. Där får ingen spionverksamhet eller underrätelseverksamhet överhuvudtaget försigå. Är det här något som man beslutat om på någon hemligt världsmöte?

Självklart är internettrafik i allra högsta grad signalspaning. Tror du inte man signalspanar på internettrafik redan innan FRA-lagen blev allmän kännedom?

*** EDIT ***

Här har du en enkel definition från wikipedia men ändå, du kan gärna slå upp den i valfri encyklopedia om du så önskar:

"Signalspaning (förkortas ofta SIGINT) innebär att man genom avlyssning, pejling m.m. utforska och övervaka data- och/eller teletrafik och på så vis inhämta underrättelser."

Fel av mig. Vad jag menar är att man gärna försöker ge sken av att det inte är något nytt att FRA börjar avlyssna internet, utan bara en förlängning av samma verksamhet som man tidigare hållit på med när man avlyssnar radiotrafik i etern. Det är verkligen inte samma sak.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Fel av mig. Vad jag menar är att man gärna försöker ge sken av att det inte är något nytt att FRA börjar avlyssna internet, utan bara en förlängning av samma verksamhet som man tidigare hållit på med när man avlyssnar radiotrafik i etern. Det är verkligen inte samma sak.

Så det som sker på internet har inget med underättelseverksamhet att göra alltså? Vidare menar du att FRA inte har redan innan lagen bedrivit signalspaning på internet?

*** EDIT ***

Signalspaning kommer försigå med eller utan lagar. Det är idiotiskt och populistiskt och försöka göra det till någon slags lag när i princip all signalspaning är sådant som försigår i något som möjligen kan betecknas som gråzon men förmodligen är helt förkastligt för gemene man som inte kan sätta sig in i underättelseverksamhet. Det är inget som man behöver lagar om precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så det som sker på internet har inget med underättelseverksamhet att göra alltså? Vidare menar du att FRA inte har redan innan lagen bedrivit signalspaning på internet?

*** EDIT ***

Signalspaning kommer försigå med eller utan lagar. Det är idiotiskt och populistiskt och försöka göra det till någon slags lag när i princip all signalspaning är sådant som försigår i något som möjligen kan betecknas som gråzon men förmodligen är helt förkastligt för gemene man som inte kan sätta sig in i underättelseverksamhet. Det är inget som man behöver lagar om precis.

Så kan man ju resonera om (all annan) brottslighet också.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Så kan man ju resonera om (all annan) brottslighet också.

jajamen det kan man faktiskt. Nu är det ju så att signalspaning brukar inte betecknas som något brottsligt då alla stater gör det och alla stater behöver signalspaning i mer eller mindre utsträckning. Underättelseverksamhet försigår ju konstant.

Kanske är man lite mer förlåtande med tanke på hur pass användbart det är med att ha en fungerande signalspaning när man agerar med diplomati och internationella förbindelser. Utan signalspaning skulle det ju garanterat vara en mer orolig och paranoid värld vi skulle leva och agera i.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

jajamen det kan man faktiskt. Nu är det ju så att signalspaning brukar inte betecknas som något brottsligt då alla stater gör det och alla stater behöver signalspaning i mer eller mindre utsträckning. Underättelseverksamhet försigår ju konstant.

Kanske är man lite mer förlåtande med tanke på hur pass användbart det är med att ha en fungerande signalspaning när man agerar med diplomati och internationella förbindelser. Utan signalspaning skulle det ju garanterat vara en mer orolig och paranoid värld vi skulle leva och agera i.

Ja, är det något som minskar på paranoia så är det ju vetskapen om att man kan vara avlyssnad var som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, är det något som minskar på paranoia så är det ju vetskapen om att man kan vara avlyssnad var som helst.

Nu är det ju inte du som säkerhetsställer rikets säkerhet precis. Vore ju lite värre om svenska underättelsen inte hade någon aning om vilka som vill vad ute i världen. Det gäller givetvis inte enbart sveriges säkerhet utan andra saker kan påverka hur sverige kan agera diplomatiskt. Det finns tusentals scenarion.

Jag förstår fortfarande inte riktigt, du kan ju ha blivit avlyssnad redan nu av norge, finland, danmark , ryssland osv om de har varit sugna på att signalspana på dig. Tror du de bryr sig om svenska lagar eller tror du inte sverige har X antal avlyssningsmetoder i olika länder?

Är det mindre farligt om finska underättelsetjänsten avlyssnat din mailtrafik?

*** EDIT ***

Eller är det först om de går ut med det som du blir paranoid alltså? Du tänker inte på att de lika gärna kan göra det i Sverige om de så vill?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu är det ju inte du som säkerhetsställer rikets säkerhet precis. Vore ju lite värre om svenska underättelsen inte hade någon aning om vilka som vill vad ute i världen. Det gäller givetvis inte enbart sveriges säkerhet utan andra saker kan påverka hur sverige kan agera diplomatiskt. Det finns tusentals scenarion.

Jag förstår fortfarande inte riktigt, du kan ju ha blivit avlyssnad redan nu av norge, finland, danmark , ryssland osv om de har varit sugna på att signalspana på dig. Tror du de bryr sig om svenska lagar eller tror du inte sverige har X antal avlyssningsmetoder i olika länder?

Är det mindre farligt om finska underättelsetjänsten avlyssnat din mailtrafik?

*** EDIT ***

Eller är det först om de går ut med det som du blir paranoid alltså? Du tänker inte på att de lika gärna kan göra det i Sverige om de så vill?

Two wrongs dont make a right.

Permalänk
Medlem
Citat:

Two wrongs dont make a right.

Det är inte ens fel när två träter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Man ska ju inte stifta lagar som är till för att underlätta brottslighet, även om det handlar om en gråzon, bara för att brott begås.

Visa signatur

Coola låtar i massor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Man ska ju inte stifta lagar som är till för att underlätta brottslighet, även om det handlar om en gråzon, bara för att brott begås.

Nej givetvis inte. Jag har bara reagerat på en fel bild om vad signalspaning är, inte om FRA-lagen. Om man är emot FRA-lagen för att man tycker det är helt onödigt att spana efter militära hot och terrorister och tror det är allt FRA används till så förstår jag ju det. Nu används ju FRA till så mycket mer än just det. Det i sig är inte heller ett argument för de nya FRA-lagarna men man ska ju inte bilda sin uppfattning utifrån ett förenklad syn av vad FRA är.

För övrigt lät det där som något fint som kunde relateras till viss piratverksamhet

Visa signatur

Permalänk

Sentenced fråga till dig kanske OT

Är du politisk aktiv?

Det vill säga med i ett parti eller politiskt förbund

För du är j*vligt duktig på detta enligt mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av unfhampus
Sentenced fråga till dig kanske OT

Är du politisk aktiv?

Det vill säga med i ett parti eller politiskt förbund

För du är j*vligt duktig på detta enligt mig

Hehe nej verkligen inte. Jag är inte ett dugg duktig om man inte håller med mig. Men tack för stödet, det värmer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Påstående
Det nya lagförslaget innebär ett kraftigt utvidgat mandat för FRA och har utmålats som ett skräckexempel vad gäller rättssäkerhet.

Klargörande
FRA har redan idag mandat att bedriva signalspaning för de ändamål som nu preciseras i lagförslaget. Lagförslaget syftar ytterst till att ge signalspaningen, som idag i många avseenden endast regleras via interna föreskrifter, en tydligare och mer uttrycklig reglering i lag.

• FRA kommer inte att utvidga sin inriktning, eller sina mål, som ett resultat av lagförslaget. Däremot skärps bestämmelserna om för vilka ändamål signalspaning får bedrivas, och verksamheten kommer även att underställas omfattande utomstående kontroll.

FRA kommer inte med det nya lagförslaget att kunna inhämta några nya typer av trafik, utan FRA kommer precis som idag att kunna följa såväl militär trafik som internationell trafik i det globala nätet.

• Däremot kommer FRA att få tillgång till större volymer internationell trafik vilket syftar till att förbättra FRA:s möjligheter att svara upp mot de underrättelsebehov som finns hos uppdragsgivarna."

Påstående
För att någon myndighet ska få inhämta internationell trafik i kabel måste samma krav ställas på förhandstillstånd via domstol som för polisens hemliga telefonavlyssning inom landet.

Klargörande
Påståendet antyder att ett syfte med FRA:s verksamhet skulle vara att samla bevismaterial som rör svenskar. Eftersom försvarsunderrättelsetjänsten avser utländska förhållanden av underrättelsemässigt intresse för Sveriges utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik utgörs målen, om de är personanknutna, i nästan samtliga fall av organisationer eller befattningshavare i utlandet, och uppdragsgivarna är oftast regeringen eller Försvarsmakten. I de mycket sällsynta fall som signalspaning av särskilda skäl måste riktas mot svenska förgreningar av utländska hot sker detta på uppdrag av polisen, och måste ovillkorligen avbrytas då polisen inleder en förundersökning.

http://www.fra.se/omfra_faq_lag.shtml

Den absolut största skillnaden och anledning att det överhuvudtaget finns en FRA-lag är pga FRA inte är en del av militären utan en civil del av svenska staten. De flesta länder (Alla?) har deras signalspaning under militär underättelsetjänst. Den är alltså hemligstämplad och har ingen insyn. Jag tycker att det är mycket bättre att ha signalspaningen som en del av den militära underättelsetjänsten. Då slipper man sådant här tjafs + att den blir mer effektivare. Som det är nu så skrattar omvärldens åt Sveriges försök att bedriva "öppen signalspaning".

Gör signalspaningen militär precis som alla andra länder så att det hemligstämplas istället så oroliga personer kan sova om nätterna i trygg förvisning om att inget olagligt sker.

"FRA är en civil underrättelsemyndighet med civila medarbetare. Namnet till trots är Försvarets radioanstalt (FRA) inte en del av Försvarsmakten. FRA lyder under regeringen och hör administrativt till Försvarsdepartementet. FRA är inte mer militärt än till exempel Krisberedskapsmyndigheten, som också hör till Försvarsdepartementet."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Klargörande
Påståendet antyder att ett syfte med FRA:s verksamhet skulle vara att samla bevismaterial som rör svenskar.

Nej, man brukar inte prata om FRAs syfte utan vad det ger laglig möjlighet att göra.
Syftet med lagen är ganska ointressant, dess potential är det som kritiker pratar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, man brukar inte prata om FRAs syfte utan vad det ger laglig möjlighet att göra.
Syftet med lagen är ganska ointressant, dess potential är det som kritiker pratar om.

Ja och det gör det lite unikt med Sverige då mig veterligen finns det ingen motsvarighet till den civila myndigheten i Sverige. Det är ju smidigt för Norge och andra länder där deras SigInt är hemligstämplad och militär. Men när Sverige försöker få det till en civil myndighet så blir det lite lustigt.

De har nog bakbundit sig rätt brutalt där medans resten av världen har "deny all knowledge" istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ma ska rösta på vad man tror på så Piratpartiet får min röst denna gång med. Alla andra partier kan dra åt helvete.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Ma ska rösta på vad man tror på så Piratpartiet får min röst denna gång med. Alla andra partier kan dra åt helvete.

Det är en förklarlig inställning men du har inte lust att utveckla?
Förklara varför och så?
Eller allt har kanske redan sagts här i tråden?

Permalänk
Medlem

Nej det orkar jag inte med.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Nej det orkar jag inte med.

Ok, vad synd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Visa mig de lagar som säger att det är olagligt att knäcka kopieringsskyd samt den lag som säger att det är lagligt att kopiera för privat bruk.

Du bygger ju stora delar av ditt resonemang på dessa lagar så jag känner att jag gärna har dessa lagar framför mig för att förstå.

Nu när jag presenterat lagarna för dig, känner du att du förstår mer nu?

I vilket fall som helst så svarar jag gärna på mer konkreta, direkta frågor, det är ett väldigt effektivt sätt för mig att fokusera mina tankar.

Permalänk
Medlem

Det här var en rätt intressant artikel som säger en del om hur skivbolagsindustrin fungerar idag:
http://gizmodo.com/5417318/my-6247-royalty-statement-how-majo...

Allt prat om Spotify som räddaren i nöden för artisterna är också intressant och det här tyckte jag var ganska läsvärt:
http://copyriot.se/2009/12/04/spotify-och-den-fackliga-fragan...

Permalänk
Medlem

ang att FRA lyssnar efter "misstänkta sändningar i internet", säg att vi har en rysk spion på svensk mark som skickar info hem till ryssland, tror ni han skickar det öppet i ett vanligt mail eller krypterar?

har FRA stor kapacitet nog att knäcka krypteringen inom rimlig tid? och hur stor kryptering nyckel kan det röra sig om, tja en spionorganisation borde ju köra med långa rackare till nycklar, eller vad tror ni?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
ang att FRA lyssnar efter "misstänkta sändningar i internet", säg att vi har en rysk spion på svensk mark som skickar info hem till ryssland, tror ni han skickar det öppet i ett vanligt mail eller krypterar?

har FRA stor kapacitet nog att knäcka krypteringen inom rimlig tid? och hur stor kryptering nyckel kan det röra sig om, tja en spionorganisation borde ju köra med långa rackare till nycklar, eller vad tror ni?

Jag kan bara förslå att läsa en bok som "Med Säpo i hälarna" den är väldigt enkelt skriven och har massor med exempel på spionverksamhet som man övervakar.

Det är inte alltid själva informationen som är viktig, ibland kan det t.ex. handla om att Sverige vet vem som spionerar för t.ex. ryssland, medan ryssarna inte är medvetna om att den här spionen är bränd. Därför så kan man kartlägga hans verksamhet på ett annat sätt. Inte det som han för över till Ryssland nödvändigtvis utan vilka han i sin tur diskuterar med.

Dessutom är inte all information som finns nödvändigtvis sådan som är topphemlig. Att en tysk diplomat råkar diskutera en angelägenhet som har med svenska diplomaters agerande utomlands kan bli viktig när man utför diplomatiskt arbete i turkiet t.ex. Eller att man lyckas kartlägga att en Norsk delegat är nära vän med frankrikes inrikesminister och när det sedan dyker upp en situation där man kan utnyttja detta diplomatiskt t.ex. vid en kris där frankrike är en viktig part kan man i sin tur utöva påtryckning mot den norska delegaten pga dennes vänskapsband. osv osv.

Diplomati och spionverksamhet är inte så simpelt som James Bond och liknande filmer med hemliga mikrofilmer och avlyssnade samtal om kärnvapen utan en myriad av små informationsbitar som tillsammans ger en bild av det diplomatiska situationen i världen.

Om Sverige inte vet att den här politikern i polen är bästa kompis med Lettlands president så fattar inte svenska diplomater varför inte lettlands president agerar logiskt i just den förhandlingen man håller på med. När man vet om det så kan man i sin tur följa händelseutvecklingen på ett annat sätt och därmed förutsäga vad som kommer hända sedan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen

FRA har en superdator som står sig väldigt väl internationellt till sitt förfogande.
Men givetvis är det hur enkelt som helst att kryptera och överföra saker på ett sånt sätt att det inte blir avlyssnat.

Permalänk
Medlem
Citat:

FRA har en superdator som står sig väldigt väl internationellt till sitt förfogande.
Men givetvis är det hur enkelt som helst att kryptera och överföra saker på ett sånt sätt att det inte blir avlyssnat.

Hur vet vi att den står väl till internationellt? Resten av världen har ju hemligstämplat sin signalspaning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur vet vi att den står väl till internationellt? Resten av världen har ju hemligstämplat sin signalspaning.

Man kan anta det.
Den står sig väl med kända superdatorer och ingenting pekar på att det skulle finnas okända superdatorer som vida överstiger prestandan hos dom.

Permalänk
Inaktiv

Det går inte att knäcka kryptering oavsett datorkraft.

Kryptering knäcks genom att man löser svåra matematiska problem.

Superdatorer kan däremot vara bra för att göra andra saker tillexempel analysera stora mängder data för kartläggning och dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Det går inte att knäcka kryptering oavsett datorkraft.

Kryptering knäcks genom att man löser svåra matematiska problem.

Och dom matematiska problemen kan inte datorkraft hjälpa till att lösa?