Permalänk
Medlem

Comhem on demand problem

Hej!

Här om dagen fick jag hem min on demand-box. Den skall ju kopplas till 100mpbs modemet/routern (Netgear CG3100) för att man skall få tillgång till on demand tjänsterna. Pga diverse problem med routerfunktionerna i modemet så kör jag med NAT avstängt och använder min dlink dir-655 som router.

Dock så uppstår det såklart problem när jag skall koppla in on demand-boxen och kör NAT avstängt. När jag slår på NAT och kopplar in boxen direkt i modemet så funkar allt fint, men när jag slår av NAT och kopplar boxen till dlink routern så slutar alla on demand funktionerna att fungera.

Har någon annan haft samma problem och lyckats lösa det?
Eller är det någon som vet vad jag behöver göra för att få igång det?
Varför fungerar det inte när jag kopplar boxen till dlink routern, den får ju samma typ av ip-adress och allt (192.168.0.x)?

//Andreas

Permalänk
Medlem

jag har samma problem. finns de nån lösning?

Permalänk
Medlem

Man kan ha NAT avslaget på modemet med ondemand men i vilket fall så måste boxen vara kopplad direkt till modemet. Inte 100 på varför. Kan vara att boxens macadress måste kännas av i modemet för att prata med deras platform och det gör det ju inte om den ligger NATad bakom annan router.

Går säkert att komma runt om man känner till detta faktum och är riktigt duktig på routrar vilket jag inte direkt är dessvärre.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

men min on-demand funkar bara när NAT är på...

har boxen kopplad direkt i modemet.

Permalänk
Medlem

Ingen pejl på varför det inte fungerar. Jag har testat och fick det att fungera med och utan NAT. Skumt. Jag kan dock tänka mig att det inte fungerar med en annan router bakom modemet dit boxen är ansluten.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

har du 1 eller 4 publika ipn? har för mig att det bara finns i 100mbit tjänsten.

Permalänk
Medlem

comhem

Jag har nat avstängt i netgear modemet och kör on demand boxen genom min dlink dir-825 och det fungerar bra(aktiverade tv4-sändningar och det fungerade utmärkt har inte testat att beställa film men utgår att det funkar).

Permalänk
Medlem

Re: comhem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raukstah
Jag har nat avstängt i netgear modemet och kör on demand boxen genom min dlink dir-825 och det fungerar bra(aktiverade tv4-sändningar och det fungerade utmärkt har inte testat att beställa film men utgår att det funkar).

har du comhems 100mbit tjänst då?
såvitt jag vet är det bara 100mbit tjänsten som har 4 publika ip:n.

Permalänk
Medlem

Re: Re: comhem

Jupp jag har 100 Mbit tjänsten, och då jag har Vod-boxen kopplad till min dlink-router använder jag bara ett publikt IP, dock sitter jag i gamla upc-nätet och det är möjligt att det finns vissa avikelser med hur saker och ting fungerar där(med vodtjänsten).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
har du comhems 100mbit tjänst då?
såvitt jag vet är det bara 100mbit tjänsten som har 4 publika ip:n.

Permalänk
Medlem

Det handlar mest största sannolikhet om att det är just MAC-adressen som måste kännas av.

Stoppar du boxen i en egen router så hamnar den ju på ett IP bakom din router, och comhems utrustning får aldrig nån chans att känna av att det är en box kopplad.

Nåt som EVENTUELLT skulle kunna fungera är om du klonar tv-boxens mac-adress till WAN-porten på routern... (problemet då kan iofs vara att hela din router hamnar helt skevt i deras nät kom jag på nu)

Angående enbart 1 publikt IP så _bör_ det vara confat så att tv-boxens mac-adress tillåts få ett eget publikt IP om nat-funktionen är avstängd, även om man bara ska ha "1" publikt ip.

Men som sagt, bara teorier baserat på vad jag har för erfarenhet utav andra leverantörers IP-tv-tjänster..

Permalänk
Medlem

Tja

Funderade på om man vill koppla ComhemmodemetRoutern till en dator och en Ondemand-box, tror ni att Classes splitter "kabeldelare" skulle fungera, eller finns det en annan lösning?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135153435

Anledningent till detta är att datorn och boxen står 10 meter från Multimediauttaget där modemet/routern ska stå. Jag drog en nätverkskabel från den platsen till datorn bakom några skåp och genom ett par väggar som jag inte kommer åt.

Multimediauttag
|
|
v
Modem/Router (comhems som man får till ondemandboxen
| |
| |
v v
Splitter (classe artnr 38-2882) DEL 1
|
|
|
| 10 meter
|
|
v
Splitter (classe artnr 38-2882) DEL 2
| |
| |
v v
PC Ondemandbox

Permalänk
Medlem

Re: comhem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raukstah
Jag har nat avstängt i netgear modemet och kör on demand boxen genom min dlink dir-825 och det fungerar bra(aktiverade tv4-sändningar och det fungerade utmärkt har inte testat att beställa film men utgår att det funkar).

Måste man ha nån extra tjänst fast man har Large abbonnemang för att det ska fungera???

Permalänk
Medlem

DerbyBoy: Tyvärr ingen aning om detdär fungerar.

Lucky64 : Nä har du large kan du få ondemand, du behöver bara korrekt box och ett modem från comhem. Modemet används då för ondemandbeställningar. Har du inte bredband från comhem kommer modemet bara fungera för ondemand tex.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

splitter lär aldrig fungera, du måste ha switch/hubb isf... (switch är att föredra)

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
DerbyBoy: Tyvärr ingen aning om detdär fungerar.

Lucky64 : Nä har du large kan du få ondemand, du behöver bara korrekt box och ett modem från comhem. Modemet används då för ondemandbeställningar. Har du inte bredband från comhem kommer modemet bara fungera för ondemand tex.

Har allt som jag behöver och allting är inkopplad, men om jag vill t ex. starta om nåt program då står det att jag måste beställa tjänsten som kostar 10 kr.

Permalänk
Tele2

Använda en egen router tillsammans med Com Hems On Demand-box

Hej,

När det kommer till att använda en egen router tillsammans med Com Hems On Demand-box, så ser vi helst att man kopplar boxen direkt till modemet utan mellankopplad router.

Det finns möjlighet att koppla in en egen router, dock kan det i vissa fall handla om att viss konfigurering måste ske för att det ska fungera. Konfigureringarna är något som kan vara olika för olika routrar och tyvärr inget som vi själva har support eller kunskap om.

Vi råder er att i alla lägen använda den utrustning som vi tillhandahåller, detta för att vi på bästa sätt skall kunna hjälpa er om ni stöter på problem.

Med vänlig hälsning
Kundservice
Johan Åström

Vid framtida förfrågningar hänvisar vi vänligen till #10081048.