Citat:
Ursprungligen inskrivet av morper
Kör själv med en LG w3000H, och jag måste säga att jag är missnöjd med färghanteringen.
Den visar alldeles för mycket grönt, och hur mycket jag än mixstrar med inställningarna så har jag under 3 månaders tid inte hittat några riktigt bra inställningar.
Någon som upplever samma problem? Någon som har hittat de optimala värdena eller har ett bra sätt att kalibrera?
Problemet heter wide-gamut och det är en soppa...
Det går i princip inte att kalibrera bort, för problemet är inte att skärmen inte är kalibrerad utan att skärmen har en större färgrymd (wide gamut) än vanliga skärmar. Problemet förvärras ytterligare av att den utökade färgrymden ofta inte är lika "stor åt alla håll", dvs. den innehåller ofta t.ex. betydligt mer rött än blått och resultatet blir förutom att man får onaturligt hög saturation också att allting får en röd ton.
Problemet ligger (delvis) i att trotts att skärmen har en större färgrymd (dvs. rödare röd, grönare grön, blåare blå etc.) så har den fortfarande bara 8 bitar per färg (dvs. 256 olika nyanser av t.ex. rött).
Eftersom det finns mer rött i en wide gamut skärm så blir avståndet mellan varje nyans större, och värdet 255 (och alla andra värden för den delen) på en wide gamut skärm är inte samma som samma värde på en "vanlig" skärm.
En lösning på detta problem är att översätta dessa "wide-gamut-värden" till normala värden. Windows har inbyggt stöd för detta där den kollar upp vilken gamut skärmen har och översätter alla färger så att det ser vettigt ut. Problemet är att alla program som vill utnyttja detta måste själva utnyttja dessa funktioner.
Detta gör att det är väldigt få program som ser rätt ut. Firefox 3 har möjlighet att göra detta (men vissa verkar ha problem med det), windows inbyggda bildvisare gör detta, men bortsett från det är det främst bildbehandlingsprogram i klass med Photoshop som gör detta, allt annat ser fel ut.
Det finns ett hack för Media Player Classic som utnyttjar shaders för att översätta färgerna i filmer, var ett tag sen jag kollade på detta men då fungerade det bara med ATi-kort.
För spel finns det såvitt jag vet ingen lösning.
Program som utnyttjar detta brukar kallas color managed eller color aware.
Det är alltså ingen lösning som hjälper oss dödliga särskilt mycket (anser jag då, särskilt eftersom jag inte använder Firefox 3).
ATi har lite funktioner som man kan lindra det hela med lite. I Catalyst Control Center så kan du ställa in Avivo Color för varje skärm, i den menyn finns det möjlighet att ändra "Saturation", denna kan man pilla lite med för att se om man får bättre resultat. Även checkboxen "Use Extended Didpslay Identification Data (EDID)" kan göra en del skillnad (vad som är bäst (på eller av) verkar variera).
Utöver detta så kan man leka lite i skärmens OSD för att försöka tona ner problemet.
Problemet med de två senare "lösningarna" är dock att program som är color-aware nu visar fel eftersom du har ändrat "skärmens" egenskaper ... Suck ...
Detta gör det förstås extra svårt att kalibrera skärmen, du ska inte kalibrera den efter det som ser rätt ut utan efter skärmen själv - som om det inte var svårt nog innan...
Av (bl.a.) den anledningen köpte jag en hårdvarukalibrator, dock ska man vara medveten om att inte ens en hårdvarukalibrator fixar huvudproblemet. Det enda kalibratorn fixar är kalibreringen av skärmen men inte färgrymdskorrigering eller något sådant. Så med hårvarukalibrering kan du vara säker på att trotts att bilderna ser CP ut så är skärmen vettigt kalibrerad i alla fall (yay?).
Riktiga lösningar då?
Många skärmar kommer med ett sRGB läge, detta ska i teorin minska färgrymden, du har fortfarande den sämre precision som wide gamut medför men ändå. Problemet är att detta inte fungerar särskilt bra alls i praktiken. Såvitt jag vet finns det ingen skärm på marknaden (förutom möjligen någon proffskärm från HP som jag glömt priset på (den kostar väl 20-30 000 kr (för en 24")).
Det ryktas om att Dells nya U2410 har möjligheten (teoretiskt) att göra detta vettigt, om den gör det får framtiden utvisa.
Som med mycket annat så skyller alla inblandade parter ifrån sig, MS inställning verkar vara att erbjuda verktyg för att göra detta lätt och smidigt men fortfarande att varenda program som vill visa rätt färger på en wide gamut skärm måste utnyttja dessa funktioner. Det kommer ta tid ...
Så, kortfattat: Taskigt läge...
Då kan man ju börja fundera på, vem i helv. vill ha wide gamut?
Folk som arbetar med print (skrivare klarar nämligen av att skriva ut i större färgrymd än icke-wide-gamut skärmar klarar av att visa, och det kan vara problematiskt att ändra i bilder och inte kunna se resultatet som det kommer se ut när det är utskrivet.
Hur många håller på med detta? Extremt få.
Med andra ord, *ingen* vill ha wide gamut.
Då kan man kolla på hur markanden ser ut. Alla nya skärmar som inte är TN är i princip wide gamut. Nec 2490 är en av de ytterst få IPS icke-wide-gamut skärmarna som man kan köpa i dagsläget. Dell 2209WA är en annan. Apple har inte heller tagit tag i detta men eftersom de gör egna skärmar så kan de göra något åt det - såvitt jag vet så är alla cinema displays icke-wide-gamut. Problemet med det är att det görs *inga* nya paneler för icke-wide-gamut så panelerna i cinema display skärmarna är rätt gamla.
Allt detta för att det låter bra när man säger wide gamut (större färgrymd) i marknadsföringen. Patetiskt.
Det blir ju inte bättre av att färgrymden varierar stort även mellan olika wide gamut skärmar, och det låter ju bättre när det står 113% eller ännu mer av t.ex. NTSCs färgrymd så därför så blir det ju lite kapplöpning om vem som kan visa sämst färger.
Folk luras i att tro att wide gamut betyder att skärmen kan visa fler färger, vilket kanske stämmer beorende på hur man ser på det. Antalet färger är desamma men de är utspridda över ett större område, att det sen i praktiken innebär att alla färger blir fel får de aldrig reda på.
Det är med andra ord extremt svårt att köpa en bra skärm utan wide gamut idag.
Långt inlägg, ledsen för det. Problemet är att det inte finns någon vettig lösning. Förhoppningsvis kan du kanske fixa till det lite i ATis inställningar så att du inte stör dig på det (eller nVidia, ATi verkar ha bättre möjligheter för detta dock).
Extra tråkigt blir det när vissa faktiskt tycker om wide gamut, de är medvetna om att alla färger är fel men de tycker om effekten. Disney-effekten brukar det kallas, att alla färger är överdrivna (får en att tänka lite på glossy skärmar, även om det inte är lika illa där).
Hur som helst så måste folk bli medvetna om detta, för det kommer inte lösa sig av sig själv och för att det ska fixas måste det efterfrågas. Och till och med de absolut allra flesta recensenter har gått på detta och tror att wide gamut är något bra för svenssons. Tragiskt.