Permalänk

Vilken 30tumare ska man köpa?

Hejsan alla sommar glada !
Nu är det så att jag har en Hp w2207h som jag är jätte nöjd med men jag är lite små sugen på att köpa en 30tums skärm att ha att spela och se på film på .. det jag spelar är RTS spel och mmorpg spel så jag lirar inte fps spel specielt mycket och jag har två grafikkort : SLI 8800GTS 512.

Tänkte höra om någon har någon speciel o recomendera funderar på denna:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331811

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

NEC eller HP (3065 tror jag den heter).

Det blir alldeles för kassa betraktningsvinklar på en så stor skärm med en PVA-panel som Samsung kör med.

Dull har en 30-tummare också, den håller nog ett hyfsat pris.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Okej jag har kollat in HP LP3065:
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:1297843

Den har också fått väldigt bra kommentarer på prisjakt får tänka på det sen efter en månads sommarjobb sen om jag har råd med alla böcker till universitetet sen bara också

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 Iphone 15 pro max | 🎧Airpods pro max|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Avstängd

Har du köpt någon skärm än? Jag äger en HP LP3065 som jag är toknöjd med. Har du några frågor så kan du ställa dem här så ska jag försöka besvara dem

Permalänk

Nej men vilken passlig tråd som dök upp just när jag tänkte skapa en själv!

Går själv i köptankar för en 30"-are. Har börjat luta mot Samsung 305T/305T+.
Har läst en drös recensioner och den verkar nästan passa bäst för mina behov. Dessvärre svårt att få tag i Dell-skärmar i Finland annars hade kanske 3008an varit ett alternativ också.

Tyvärr så är det ganska snålt med info om skillnaden mellan 305T och 305T+, de flesta(alla) recensioner jag hittat är om 305T.

Här råkade jag passligt nog hitta en direkt jämnförelse mellan 305T och LP3065, det var den som fick mig att luta mot 305T. Men om du har några trevliga tips och trix Damodred så tas det gärna emot.

Spelar du t.ex. något, om så, vad och hur går det med 3870? Lutar nämligen mot att det kommer ett 4870 alt. nåt annat i den biffklassen i burken i höst. Att driva spel i 2560x1600 är inte det lättaste, det vet jag, men ptja, jag är inte så kranttig med grafikkvaliten så länge jag får upp det i knyckfri fps.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

hps 30" e en killer skärm, polaren har den. en simpel dator skärm utan hux flux å utan nån nämndvärd inputlag. fast lg 30 tummaren e fin den me.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk

För mig finns det egentligen bara tre alternativ:

HP LP3065
LG W3000H
Samsung 305T

HP och Samsung har jag hittat någorlunda vettiga recensioner på, ingen på LGn. Jobbigt svårt att hitta recensioner överlag på sån här lite mer "exotisk" hårdvara. Man får nästan blint lita på diverse foruminlägg, för inga butiker har dom på visning heller. (I Vasa-trakten iaf.)

Har nån överhuvudtaget åsikter/fakta/recensioner om nåndera skärmarna jag nämnde ovan så mottas det hjärtligt.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd

Då ska vi se, Iron Maiden sätter sina spår i skrivandet här men kan ge ett intryck åtminstone. Jag jämför min HP LP3065 med följande monitorer:

Acer Al2423w med en M-PVA panel
Acer Travelmate 6252 med någon TN- panel
Panasonic FullHD plasma (modell lite vagt just nu, återkommer imorrn om det)
Acer AL2023wa (tn- panel)

Rakt av, det som saknas är högtalare i skärmen. Oavsett om de är av någon klass eller ej så kan de vara bra att ha. Likaså finns ingen inbyggd bildbehandling, vilket gör att alla grafiska inställningar måste göras genom grafikkortets menyer. Lika bra, enligt mig då det blir extra meckigt att pilla på två ställen. Har haft min skärm i en månad nu och har inte hittat några döda pixlar.

Med sin höj/sänkbara fot som även kan vridas åt alla möjliga håll gör att det är väldigt lätt att hitta en bra arbetsposition. Bildmässigt så kommer den närmast plasman i bildkvalité. S-ips överlag ger väl bäst bild antar jag, men att det är så stor skillnad mellan TN, M-PVA och S-ips trodde jag inte. Svart är verkigen svart, samtidigt som man ibland får ta på sig solglasögonen för att inte bli bländad. Kör på ca 65% kontrast nu, blir för ljust annars. Skärmen har fyra USB2- portar vilket gör att man kan få en KVM- switch om man vill, mycket praktiskt.

har tyvärr ingen annan 30" att jämföra med, kan bara säga att LP3065 är värd sitt pris i jämförelse med de andra monitorerna. Upplösningar utöver standard, 2560x1600, fungerar också förvånandsvärt bra. Spelar Crysis i 1920x1200 exempelvis och det är en ytterst marginell skillnad, vet man inte om det så tror jag inte man ser det. Gäller även andra spel, i Windows blir dock text lite märklig men där klarar ju alla dual- link- kort av 2560x1200 utan problem. Likaså fungerar Oblivion och GTA IV riktigt bra i native- upplösningen, märks att kortet inte riktigt orkar med i Oblivion men det är mer än spelbart.

Permalänk

Huvaligen! Efter två dagar av grävande i forum hit och dit så har jag äntligen börjat närma mig ett beslut. Nu lutar det kraftigt mot HP LP3065 faktiskt. Den vinner, i mina ögon, över LGen tack vare designen. Detta trots att den är dryga 100e dyrare. Men 100e kan jag gott och väl betala för en, återigen mina ögon, stilrenare design.

HPen vinner över Samsungen tackvare priset och input-möjligheterna. HPen har 3st DVI-D mot Samsungens 1st. Designronden är hyffsat oavgjord med liten fördel till HPen. (Den har inte runda knappar och blå LED. ) Dessutom, kör man på HPen sparar man runt 200e jämnfört med Samsungen som man istället kan blåsa iväg på grafikkort, vilket ändå lär krävas.

Imorgon blir det att åka in till stambutiken och kolla vad skärmarna kostar där ifall det skulle ändra nåndera vägen för mig eller om det blir att beställa online. Tips på t.ex. tyska sidor mottas, för av erfarenhet vet jag att det oftast är avsevärt billigare där.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd

ta en titt här, jag tror det funkar att länka så här...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=138061,304396,138062,299...

Samsungskärmarna borde gå bort på en gång pga, som nämnts tidigare, att de har S-PVA paneler. LGn har i sin tur högre ljusstyrka men av någon anledning dubbelt så hög responstid. Dock kan den tydligen visa 115% (tryckfel?) av NTSC- skalan medan de andra visar 92%.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
ta en titt här, jag tror det funkar att länka så här...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=138061,304396,138062,299...

Samsungskärmarna borde gå bort på en gång pga, som nämnts tidigare, att de har S-PVA paneler. LGn har i sin tur högre ljusstyrka men av någon anledning dubbelt så hög responstid. Dock kan den tydligen visa 115% (tryckfel?) av NTSC- skalan medan de andra visar 92%.

Jag skulle nog ta infon där med en skopa salt. Har hittat rätt udda information om skärmarna faktiskt. Men visst, Samsungen föll bort för mig, främst tack vare priset. Dels tack vare S-PVAn.

Var och in till lokala butiken idag och han lovade mig ett finfint pris för HPen. Bara att vänta på 4870X2 nu förrän man bestämmer sig helt och hållet.

Dyker säkert upp bilder när jag väl får mig den skaffat.

(Så länge inga nya 30"-are dyker upp på marknaden under tiden... )

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag har bestellt en LG W3000H. 115% NTSC är inget tryckfel utan en nyare generation kolla här tex: http://www.lge.com/products/model/detail/W3000H.jhtml

den har 5ms gtg inte 12 som det står på prisjakt.
Hp´s panel är gjord av Lg

Lg´s nya panel:
http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGRkaZiWmJfKYcg/view...

Lg´s gamla panel ( HP ) :
http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGRkZZiYmJPK/viewpro...

Här är en graph över imput lagg på olika skärmar: http://www.hardware.info/en-US/productdb/ZGRnnmZsyZpl/bGRkaZi...

Ganska enkelt val då LG´s nya tillockmed är biligare.
Väntar otåligt på min monitor som är på väg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haoko
Jag har bestellt en LG W3000H. 115% NTSC är inget tryckfel utan en nyare generation kolla här tex: http://www.lge.com/products/model/detail/W3000H.jhtml

den har 5ms gtg inte 12 som det står på prisjakt.
Hp´s panel är gjord av Lg

Lg´s nya panel:
http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGRkaZiWmJfKYcg/view...

Lg´s gamla panel ( HP ) :
http://www.hardware.info/en-US/productdb/bGRkZZiYmJPK/viewpro...

Här är en graph över imput lagg på olika skärmar: http://www.hardware.info/en-US/productdb/ZGRnnmZsyZpl/bGRkaZi...

Ganska enkelt val då LG´s nya tillockmed är biligare.
Väntar otåligt på min monitor som är på väg

Då kan jag(vi? ) förvänta oss en recension då!

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jo jag kan väll skriva om den lever upp till mina förväntningar som är rätt höga.
Den bör komma hit nästa väcka.
Har haft en 30" dell 3007WFP ett kort tag förut jag kan jämföra med den.
Den hadde på tok för låg uppdateringsfrekvens tror det va 16ms och förmodligen rätt mycket input-lagg jick inte ens att se film på den så den fick åka tillbaka.
Annars var den underbar för stillbilder/program.

Permalänk
Avstängd

Hört på olika forum att Dells 30" fått mycket kritik för för just hög inputlag och vara allmänt trött. Ofta har den åkt tillbaka och blivit ersatt av något annat. Skulle vilja kalibrera min skärm på riktigt någon gång, det ska göra bilden (ännu) bättre men jag har ingen referens eller hårdvara för att göra det

Permalänk
Medlem

Det ar vel 3007WFP-HC som anvender samma skarm som din LG. Fran forum och liknande ar de i princip samma skarm, different stamps.

3007WFP-HC och LG ska ha fatt en mycket god kritik vad galler input lag. Men nackdelen ar vel att har du en skarm med lag input lag gar du miste om en skalare som skalar ned den till lagre upplosningar. Sa forventa er inte att kunna spela PS3\Xbox360 pa dessa skarmar da skarmen i sig inte kan skala ned bilden till *1080.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Det ar vel 3007WFP-HC som anvender samma skarm som din LG.

3008WFP-HC anvender samma panel (tror jag) och inte 3007WFP-HC.
Läste att den ska ha en scaler som är rätt snabb.
Jag märker snart om jag valt rätt.

Permalänk
Medlem

Da hoppas jag att du har fel.

For panelen som anvends i 3008WFP ska vara en av de langsammaste som finns pa marknaden. Den ska aven ha problem med bleeding och vissa andra saker. Ska finnas en uppdaterad version med revision A02 vilken ska fixa ett par saker men LG panelen ska inte ha en skalare vilket ocksa gor den sa snabb.

Medan 3007WFP-HC ska vara den basta skarmen somm finns ute nu for spel.

Mvh

EDIT:

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1333461

http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1330858&highlight=W...

Men om denna skarm har en andelse pa "N" sa kanske den du bestallt ar nyare (eller tvartom)

Permalänk
Medlem

Intressant tråd! Äger själv en HP 3065 sen över 1år tillbaka och den står sig fortfarande så bra! Lustigt också att den stått sig förhållandevis bra i pris! Inte tappat många kronor vilket de flesta datorpylar gör på samma tid.. För er som funderar på att byta sin HP 3065 så är jag intresserad av att köpa ytterligare en

/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woofes
Intressant tråd! Äger själv en HP 3065 sen över 1år tillbaka och den står sig fortfarande så bra! Lustigt också att den stått sig förhållandevis bra i pris! Inte tappat många kronor vilket de flesta datorpylar gör på samma tid.. För er som funderar på att byta sin HP 3065 så är jag intresserad av att köpa ytterligare en

/A

Och vad är dina tankar och åsikter om 3065an?

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Sådärja nu har jag en w3000h !
Till att börja med moste jag siga att jag inte valt denna på grund av priset utan har helt gått efter egenskaper och kvalité.

I gämförelse med den dell skärmen jag testade innan så är denna helt överlägsen.
Testade lite hl2 i 2560*1600 för att se hur delayen va och det var helt spelbart mycket bättre en 3007WFP som det va omöjligt att lira på en lengre stund då man blev yr av allt flimmer och blur.
Men en aning hoppigt va även w3000h.

Sen installerade jag drivrutinerna och clickade i "use Nvidia scaling" och då blev den som en ca 5ms och 60hz lcd utan unput lagg altså skitbra. Jag som är van att lira på en crt monitor och är kräsen på updatering är helt nöjd och kommer med glädje behålla denna skönhet.
Man kan även välja att inte stretsha ut bilden i upplösningar i 4:3 och istellet lämna en svart ram.

Vad geller färgåtergivning har jag inte hunnit testa så mycket en men den håller riktigt bra bildkvalité vad jag skan se bara sådär. Kommer jobba med en hel del 2d/3d-program på den framöver så då märker jag nog detta betre.

Den är också mycket stilig på skribordet. Ben blåa power dioden kan dock vara rätt irriterande men den stänger man av med ett knapp tryck likaså med den horibla melodi som spelas när man trycker på en av knapparna. men med de av så är det inget att klaga på.

Jo ett minus är väll att katten försöker hoppa upp på den för att den tror att det är en Crt monitor hoppas att hon lär sig. Men den är tillrekligt stabil för att klara en katt på ca 3-4kg men är inte att rekomendera.

Så slutsats:
Den lever med råge upp till mina förväntningar som va skyhöga så rekomenderar den starkt.
( Men glömm inte att ställa in i drivrutinerna om ni ska lira fps spel. )

PS: "THE.KGB" ja jag trodde nog fel då angående dell 3008WFP för w3000h lider inte av något sånt.

Permalänk
Medlem

Tackar hjärtligt för din snabba review. Lite bilder skulle inte sitta helt fel. Annars låter det riktigt fint.

Undrar bara en sak, var köpte du skärmen ?! Finns ju inte att få tag i Sverige och även USA lider av tillgångsbrist av den modellen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Bestellde den på datapryl.se dom i sintur bestellde den av sina leverantörer som fixade en det tog ca 2 veckor. Så det går att få tag på den om man kan tenka sig vente lite.
Fins även på webhallen och andra butiker med vad jag sett iallafall ingen har den i lager dock men det är ju bara att de skickar efter.

Har tyvär inget stelle att uppa bilder på för tillfellet men här är 2 från andra sidor som stemmer överens med min.

Dom touch knapparna som ni ser nere till vänster är bakrundsbelysningen för panelen nesta är ljudeffekter till knapparna av/på power lampa av/på.
det sitter 2 st usb utag till venster smidigt på skärmen och 2 bak. Men den har inga extra dvi utag eller andra utag.

Att tillägga så är den också knäpptyst hörs inga biljud som tydligen kan finas i vissa andra skärmar. Om man trycker örat mot baksidan kan man höra ett svakt elekrist brum men 1 cm ifrån hörs inget.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haoko
Sådärja nu har jag en w3000h !
<text>

Men! Det gjorde inte mitt val lättare precis. Suck, jag var nästan 100% inställd på en LP3065 redan. Fundera/läsa/klura/tänka vidare då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag kan väl börja med att säga att jag kommer få en LP3065 nästa vecka så uifrån det får jag göra min egen bedömning av skärmen. Har läst enormt mycket om varje skärm därute, även i de lägre segmenten, men LP3065 får det bli. Anledingen till mitt val är min fixering på det ytliga när det gäller monitorer. LGs design faller då bort då det är lite för mycket lull lull på skärmen. Medan LP skärmen kommer följa resten av de karikaristiska drag jag har dekorerat mitt rum med kastanje bruna möbler och stilrena HDTV.

Recension följer därefter inom kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Jag kan väl börja med att säga att jag kommer få en LP3065 nästa vecka så uifrån det får jag göra min egen bedömning av skärmen. Har läst enormt mycket om varje skärm därute, även i de lägre segmenten, men LP3065 får det bli. Anledingen till mitt val är min fixering på det ytliga när det gäller monitorer. LGs design faller då bort då det är lite för mycket lull lull på skärmen. Medan LP skärmen kommer följa resten av de karikaristiska drag jag har dekorerat mitt rum med kastanje bruna möbler och stilrena HDTV.

Recension följer därefter inom kort.

Heh, vi har tydligen precis samma tankegång där. Skärmens yttre spelar stor roll i valet. Just därför har det lutat mot LP3065 för mig "hela" tiden. Ser framemot recensionen.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Jag har haft min HP LP3065 i runt 1 1/2 år nu, och är otroligt nöjd fortfarande med skärmen. Knivskarp bild, mycket bra färger och snabb responstid.

Det är perfekt att kunna ha flera applikationer öppna samtidigt utan att de löper över varandra.

Visst är det mycket pengar, men om man sitter ofta vid datorn är det en prioriteringsfråga. Jag anser den vara värd sitt pris och har inte ångrat mig en sekund över valet.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August
Jag har haft min HP LP3065 i runt 1 1/2 år nu, och är otroligt nöjd fortfarande med skärmen. Knivskarp bild, mycket bra färger och snabb responstid.

Det är perfekt att kunna ha flera applikationer öppna samtidigt utan att de löper över varandra.

Visst är det mycket pengar, men om man sitter ofta vid datorn är det en prioriteringsfråga. Jag anser den vara värd sitt pris och har inte ångrat mig en sekund över valet.

Tackar för ditt svar. Men sluta retas. Ju mer jag hör om denna skärm desto mer otålig blir jag...! Lägg av !

Permalänk

Samma här, låt mig hållas tills jag får THE.KGBs recension nu!
Det kommer iofs att bli en nergradering i skrivbordsutrymme för mig men det kommer också att bli f*n så mycket svalare i rummet. 3x 21" CRT avger en hel del värme nämligen. 4800x1200 vs 2560x1600 dock. Lätt att bytta ut med nya, billiga TFTs dock.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Ja ni gör som ni vill men jag är sjukt nöjd nu när jag haft w3000h ett par dagar. LP3065 är nog mycket bra den med den har monga bra recentioner och komentarer.
Men den har ju funnits ett bra tag nu LG är därimot en ny produkt och har en nyare panel.
Lg har ju som sakt tillverkat panelen som sitter i LP3065 och har stoppat in en nyare panel i w3000h så den är såklart fetare och det märks kan jag bekrefta.

OBS: Det betyder såklart inte att LP3065 är dålig den äger den med men inte lika mycket.