Permalänk
Medlem

Datorn dör efter jag spelar MW2

Ibland så händer det är min dator bara dör helt och hållet efter ja har spelat Modern Warfare 2 i kanske ca 2 timmar. Detta händer inte hela tiden men ibland. Jag har damsugit datorn för att den va fylld med damm men det hjälpte inte tydligen.

Sitter och undrar om det är grafik kortet som blir för varmt?

Visa signatur

Datorn : Antec 300, Amd Phenom X4 965 , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, Crossfire med Radeon 5850, Corsair HX650+

Permalänk
Medlem

Alltså stänger datorn av sig? Eller fastnar den? För isf låter det som agget, vad är det för något mer än 550W?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Datorn dör efter jag spelar MW2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbsta
Ibland så händer det är min dator bara dör helt och hållet efter ja har spelat Modern Warfare 2 i kanske ca 2 timmar. Detta händer inte hela tiden men ibland. Jag har damsugit datorn för att den va fylld med damm men det hjälpte inte tydligen.

Sitter och undrar om det är grafik kortet som blir för varmt?

dammsuga datorn!? vad tänker du med egentligen?

var inte datorn fungerande innan så lär den definitivt inte vara det efter en dammsugning, dammsugare dödar datorer ganska effektivt med ESD...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Ajajaj aldrig damsuga datorn

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LyneX
Alltså stänger datorn av sig? Eller fastnar den? För isf låter det som agget, vad är det för något mer än 550W?

Den fryser till i ca 3 sekunder sen står det no signal på skärmen och datorn är död fast fläktarna går å den lyser osv.

Det är ett Cooler Master 550W

Visa signatur

Datorn : Antec 300, Amd Phenom X4 965 , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, Crossfire med Radeon 5850, Corsair HX650+

Permalänk

DAMMSUGA I DATORN? är du helt från vettet pöjk.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Avstängd

Har dammsugit massvis med datorer (innan jag visste vad som kunde hända) och inte en enda har dött (7 år senare).

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Detta med att EDS gäller bara dammsuger med metall rör inte plast. Då är det ofarligt.
Men tryckluft är det effektivaste.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Detta med att EDS gäller bara dammsuger med Metall rör inte plast. Då är det ofarligt.
Men Tryckluft är det effektivaste.

hade uppfattat det tvärtom. Att plaströr skapar statisk elektricitet som är ESD skador.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Detta med att EDS gäller bara dammsuger med Metall rör inte plast. Då är det ofarligt.
Men Tryckluft är det effektivaste.

Sär Skriv Ning Och Stora Bokstäver Random Mitt I Meningar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
Sär Skriv Ning Och Stora Bokstäver Rahndom Mitt I Meningar

haha ska du säga?
.skämt.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
haha ska du säga?
.skämt.

Hahahaha, fick mig ett gott skratt

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

alla sär skriver på swecl ockers, ja tycker vi gör en full tråd om hur man skriver korrekt.

jag tycker det här är ett riks täckande prob lem. usch och fy för gamla ovan or.

Visa signatur

Core i5 3.4 ghz, gtx 580, Corsair dominator 1600 mhz 8gb,

Corsair hydro h80, Corsair Graphite 600T, Asus P6T Professional

Permalänk
Medlem

Lite roligt att se denna tråd gå från att lösa ett problem till dammsugnings kommentarer till språkpoliser. Ingen som vet vad problemet kan vara?

Visa signatur

Datorn : Antec 300, Amd Phenom X4 965 , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, Crossfire med Radeon 5850, Corsair HX650+

Permalänk
Medlem

Kan vara att något i datorn blir lite för varmt, kolla temps

Visa signatur

[ i7-8700K @ 5Ghz || CM MasterLiquid ml360r || 64GB DDR4 3200Mhz || MSI Z370Pro Carbon || KFA2 RTX 3080TI || EVGA Supernova G2 750W || Samsung 960 EVO || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk

Börja med att kolla temperatur på både processor och grafikkort efter någon timmas spelande.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Kan det bero på detta: http://www.nordichardware.se/nyhet,16946.html

Fast antagligen inte om det bara händer när du spelar MW2, men man vet aldrig

Visa signatur

-= Future Breed Machine =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jensih
Sär Skriv Ning Och Stora Bokstäver Random Mitt I Meningar

En särskrivning, du behöver inte vara sarkastisk idiot.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
hade uppfattat det tvärtom. Att plaströr skapar statisk elektricitet som är ESD skador.

Mjo, men länge sen jag läste om el just nu.
Men plast leder inte ström. Därför all elektronisk hemma utrustning är tillverkade av det så som Tv-apparater o elvispar. All metall leder dock ström framför allt koppar.
Fast på jobbet där jag tillverkar rör, i olika slags plaster så brukar det vara riktigt statiskt i dem där rören, det är för mig en gåta :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej
hade uppfattat det tvärtom. Att plaströr skapar statisk elektricitet som är ESD skador.

När plast börja leda ström lika bra som metall. Säg till mig då. För då kan vi slå ihop våra huvuden och bli miljadärer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
En särskrivning, du behöver inte vara sarkastisk idiot.

Mjo, men länge sen jag läste om el just nu.
Men plast leder inte ström. Därför all elektronisk hemma utrustning är tillverkade av det så som Tv-apparater o elvispar. All metall leder dock ström framför allt koppar.
Fast på jobbet där jag tillverkar rör, i olika slags plaster så brukar det vara riktigt statiskt i dem där rören, det är för mig en gåta :/

Om det är metall inuti plats röret. Bildas ett magentiskfält runt metallen. Som plasten skyddar till en viss del.
Kan förklarar din gåta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
När plast börja leda ström lika bra som metall. Säg till mig då. För då kan vi slå ihop våra huvuden och bli miljadärer.

Om det är metall inuti plats röret. Bildas ett magentiskfält runt metallen. Som plasten skyddar till en viss del.
Kan förklarar din gåta.

Japp, det är metall på formen, sen är även glasfiber grymt elektriskt.

Permalänk

Tänkte blåsa liv i den här tråden igen för och se om du har kunnat lösa problemet?

Om du har fixat det så skulle jag gärna vilja veta vad du gjorde då jag har samma problem:

Datorn dör och startar om sig när jag spelar MW2 en längre stund eller när jag precis har klarat "Fängelse-banan" och cutscenen ska dra igång.

Har ett Coolermaster Extreme 650W nätagg och misstänker att det är det som är problemet.

Övrig spec:

Moderkort: Gigabyte EP45-DS3
Minne: 4gb A-Data DDR2 800mhz/CL5/PC2-6400
Processor: Core 2 Duo E8400
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 280
Chassi: Antec Threehundred med 2 extra fläktar

Samt 2 stycken hårddiskar.

Allt är oklockat och har originalkylning :/

Jag har INTE damsugit min dator och undanbeder mig språkpoliser

Har inte kollat temperaturerna när datorn startat om eftersom "stock"-kylarna borde klara av komponenterna som dom levereras med?!

MVH

Henke

Visa signatur
Permalänk

Efter lite pillande så lyckades jag hitta en lösning på problemet.

Jag började med lite grundläggande felsökning:

CPU:

Orthos CPU test 1h:
Min: 32°C
Max: 53°C

MINNEN:

Memtest
2h46m 0 Errors

GPU:

Furmark Stabilitytest 1920*1200 16xMSAA 1h:
87°C, Inga artefakter.

Hårdtest:

Orthos Minnen+CPU test + Furmark stabilitytest 1920*1200 16xMSAA + Utorrent (Belasta hårddiskarna) + Dammsugning(belasta elnätet för att se om strömspikar kunde vara orsaken till problemet... Vi bor på landet)

Körde allt på samma gång i ca 1h medans jag städade. Inga problem.

Testade att spela lite Demigod och datorn dör efter 2h.

Åter till felsökningen...

Jag testade att ändra volten och timingsen på minnena och testade att spela lite Demigod igen. Efter ca. 30 sekunder så dog datorn.

Då testade jag att köra med en sticka i taget och då funkade det utan problem (jag hade hoppats på att en av stickorna var problemet). Så nu har jag flyttat minnena från port "1 och 3" till port "2 och 4" istället och nu så funkar datorn som den ska igen.

Ytterst knepigt. Kanske är moderkortets minneskontroller som strular. Jag har ingen aning om vart felet ligger än men nu har jag hårdspelat i 8h utan strul. Så jag hoppas att det räckte med att flytta minnena.

Jag testkör systemet ett par dagar och återkommer med resultat.

Mvh

Henke

Edit: Har kört i 3 dagar utan problem nu.

Visa signatur