Video: SSD mot mekanisk hårddisk

Permalänk

Tack för fina video demonstrationen.

Jag söker källa på den högra skärmen som visar datorn med mekanisk disk.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Kul idé med videotester. Bra komplement till siffrorna i de vanliga testerna.

Jonas funkar jättebra i TV för övrigt! Lugn och trygg, stakar sig inte på orden och ger ett intryck av att veta vad han talar om.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Tack för videon. Tyckte den var kanon men aningen kort

Ska bli intressant att se hur prisutvecklingen på SSD kommer bli. Förhoppningsvis ryms den i min studentbudget inom kort!

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
sant!

Personligen gillade jag inte riktigt all dötid innan det "roliga" kom igång, men det är väl lnågot ni bättrer er på med tiden!

Tack för ditt intresse på mitt inlägg.

/Saint25

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClAyMan
Håller inte med om punkt 3. Sweclockers, eller vem som helst, kan inte ha med grundläggande information om alla produktkategorier varje gång de tas upp. Om jag kikar på en kortare lektion för tex tapping i gitarrsolon vill jag absolut inte att instruktören börjar med att gå igenom pentaskala, det tar bara min tid. Vill jag tar jag reda på mer om gitarrsolon och hamnar på detta sätt på pentaskalor hur jag än gör. På samma sätt vill jag inte uppehållas av grundläggande info när jag tittar på en video. I text kan jag lätt klicka förbi introduktionen om jag så vill, men i video är det svårare. En mellanväg är väl att länka till en tidigare Swec-recension där produktkategorin tas upp i sin helhet, för att i videon inrikta sig på det väsentliga.

Mycket bra video och mycket bra framfört!

Du skriver: "En mellanväg är väl att länka till en tidigare Swec-recension där produktkategorin tas upp i sin helhet, för att i videon inrikta sig på det väsentliga".

Notis: jag tog upp det här i mitt inlägg.
Citat. "Det kan man t.ex. lägga in i en faktaruta eller som en del information i er pågående och under uppbyggnad i den databas över SSD-diskar som finns på forumet".

Medhåll i övrigt till så vida att man inte ska rabbla upp en massa fakta i själva videoklippet utan bara ta upp det mest väsentliga i den och resten kan man t.ex. göra som jag skrev som ett förslag - en ruta med fakta på sidan om eller länka till databasen över testade SSD-diskar.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Bra jobbat!

Även jag vill ge ett uppmuntrande bravo för video-idén.
Hoppas vi får se mer av den varan framöver.

Tack och bock!

Visa signatur

"If you survive, please come again." - Apu
De eller dem?

Permalänk
Hedersmedlem

Klockrent med en liten videorecension.. Även ett stort + till er på swec som snabbt fångade upp efterfrågan efter precis detta från fler håll i forumet. En av anledningarna att jag faktiskt är soppas aktiv här är just att ni som håller i sidan är rätt snabba att möta upp mot våra önskemål både vad gäller innehåll och form.

Keep up the good work

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Hedersmedlem

Japp. Mycket bra idé med en video och testet i sig har det uppenbarligen varit behov av.
Personligen är jag mer intresserad av hur två mekansika hårddiskar i RAID 0 fungerar jämfört med intels senaste SSD. För om dessa lösningar levererar liknande uppstarttider är det förmodligen bättre att rekommendera RAID med tanke på att man får ganska mycket med lagringsutrymme för samma slant.

Det önskar jag mig av sweclockers i julklapp ;). Ett RAID 0 - SSD test!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

GJ
Gärna timers vid de olika testerna.
Sen skulle det vara kul och se om SSD ger fördel i renderings program så som Adobe After Effects eller 3D studio Max. Gärna också in och ur packning av rar filer.

Permalänk
Medlem

Måste hålla med alla tidigare talare, riktigt trevligt med video även om allt inte är perfa ännu så kommer det snart.

Men...vad tror ni, om jag byter från min 250gb Seagate PATA Hårddisk, jag kommer väl få dag/natt upplevelse? ;D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maango
Måste hålla med alla tidigare talare, riktigt trevligt med video även om allt inte är perfa ännu så kommer det snart.

Men...vad tror ni, om jag byter från min 250gb Seagate PATA Hårddisk, jag kommer väl få dag/natt upplevelse? ;D

Ja.

Permalänk
Medlem

"Sveklåckesch" =D

Jag bor i Norge nu för tiden så det är skönt att höra tvättäkta svengelska för en gångs skull.
Riktigt bra video måste jag säga så jag hoppas ni fortsätter med detta.

En tanke som slog mig är att ni borde ha en tävling där folk kunde få användning av sina artistiska färdigheter och skapa vinjetter, bakgrundsmusik och annat.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zilanto
Tycker alla borde kolla in denna videon: http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Är en jämförelse mellan X-25M och En Raptor disk =P

Det var den videon som fick mig att bestämma mig.

All denna väntan som man varit van vid, vid installation av program, uppstart och omstart.

Den är borta!

Rekomenderas starkt.

Permalänk
Medlem

Jättebra videotest! Underbart att faktiskt kunna se den praktiska skillnaden. Väldigt bra gjort.

Skulle vara väldigt kul för oss(?) som är musikproducenter att jämföra skillnaden i ett Sequenser-program om ni har eller kan få tag på (ex. Cubase 5, Pro Tools 8, Reason 4, Record 3 etc).

Annars som sagt, klockrent!

/ Andreas

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
trevlig video, men jag ogillar testvalet att autostarta IE+photoshop, både av anledningen att det är något en SSD generellt gör bättre, men främst för att det är ett så "syntetiskt" test. Skulle säga att väldigt få användare har photoshop i sin autostart.

Om man ska fokusera på att SSD multitaskar bättre, kan det nog vara värt att hitta något som man normalt gör eller kanske hitta ett scenario som användare vill göra men inte kan. Scanna antivirus medan man spelar kanske?

Rara upp till samma disk som data befinner sig på brukar också vara en vanlig falskhals.

Håller med, tänkte på ungefär samma sak.

Mycket trevligt dock att äntligen slippa alla intetsägande konstgjorda tester och få se lite normal användning av SSD. Även om jag sett andra test där laddningstid av spel inte har skilt alls lika mycket.

Men SSD känns fortfarande i dyraste laget. 80GB räcker till system och några få spel och program, känns snålt om man inte vill hålla på att rensa och installera om spel hela tiden. X25-M G2 160GB hade funkat fint men den kostar fortfarande över 4000 kr. Som en halv dator typ.

Permalänk
Medlem

Men för fan, jag skulle ju inte köpa SSD för än till sommaren

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Fint med videoreview. Har tänkt göra en själv när jag fått PIKE-kontrollerkortet som låtet vänta på sig. Kör själv 4 st. 80Gb Intel M G-2 i Raid0 i min dual XEON E5520. Det susar på fint i Win 7 Ultimate 64-bit. Dock något besviken att det stod i det finstilta att intel INTE stöder kommandot TRIM unde Raid. Tydligen under utveckling så återstår att se när det händer. Hade hoppats pressa taket på SATA2's 300mb/sek men får just nu ut ca 260mb/sek. Synd att klaga, men kalaset kostade så man vill gärna maxa prestandan per krona.

Visa signatur

Corsair CMPSU-1000HX 1000W | Cooler Master ATCS 840 | Asus Z8PE-D18 | 2 x Intel Xeon E5520 2,26GHz Box | 2 x Cooler Master V8 CPU Cooler | 6 x Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC10600/1333MHz CL9 2GB | Pike RAID Card 1078E (8-Port SATA) | 4 x Intel X25-M G2 80GB | 5 x Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB | LG BH08LS20 BlueRay | Asus Xonar D2 PCI 7.1 Channel AudioCard Internal

Permalänk
Medlem

en sak... det sägs "i7 750" och i texten står det i5 750 runt 1:35 in i filmen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Väldigt bra recension. Fortsätt med det. Synd bara att jag måste lägga ut 2 lax på en SSD.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Spelade faktiskt in en egen vid (dock utan motsvarande system med en mekanisk disk vid sidan om) som visar fördelarna/användarupplevelsen med en SSD.

Gäller ju nu bara att få OEM:erna att ta kostnaden o köra på det i fler system. Tyvärr är många idag SKITSNÅLA (Läs de som köper dator idag) och skiter i disken och får sådels en mindre bra upplevelse.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 73mpl4R
Jättebra videotest! Underbart att faktiskt kunna se den praktiska skillnaden. Väldigt bra gjort.

Skulle vara väldigt kul för oss(?) som är musikproducenter att jämföra skillnaden i ett Sequenser-program om ni har eller kan få tag på (ex. Cubase 5, Pro Tools 8, Reason 4, Record 3 etc).

Annars som sagt, klockrent!

/ Andreas

JAG upplever att Reason startar snabbare nu än på min mekaniska hårddisk. Svårt att säga något om allmän prestanda, men om jag laddar in "the Legend" (combinatorpatch i Reason Pianos) tar det 8 sekunder om refillen ligger på SSD eller 17 om den ligger på HDD. Är det värt 2000 spänn att få halva laddtiden när du öppnar Reasonprojekt? Pja, det får du avgöra själv...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Tummen ner för hösäcksställning och förvånad-hund-huvudställning

aye, sitt upp rakt och kolla rakt framåt pojk!

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem

har en 40gb kingston(intel) SSD installerad i min laptop och skillanden vart mycket tydligare än skillanden 3.5" vs SSD... ni borde prova i laptop så kommer ni se dag och natt.

min 2.5" wd knappt 50% av min 3.5" wd black...

roligt att ni har film reviews

Permalänk
Medlem

Disney, jag begriper inte vad du säger.

Menar du att SSD gör större nytta i bärbar dator än stationär?

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Nice video, även för mig som precis installerade en SSD igår

Visa signatur

Vad är en värld utan en botchare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Disney, jag begriper inte vad du säger.

Menar du att SSD gör större nytta i bärbar dator än stationär?

Troligen i och med att bärbaras diskar är så pass mycket långsammare än dom i stationära.
5400rpm vs 7200rpm+

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Det hade varit intressant att se jämförande filmer där man visar upp andra system än enbart Windows 7. Anledningen till att jag vill se andra är att jag dels kör med Linux själv men också för att Windows 7 verkar har funktioner som ger fördel till SSD. Sistnämnda baserar jag på filmer på Youtube som visar uppstart av Ubuntu med SSD mot HDD och där är inte skillnade lika påtaglig som Windows 7-datorer.
Det känns ju inte lika motiverande till köp om den stora skillnaden enbart märks av med Windows-datorer eller om de andra systemens utvecklare inte varit vakna den senaste tiden och implementerat ett vettigt stöd för SSD.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squall Leonhart
Det hade varit intressant att se jämförande filmer där man visar upp andra system än enbart Windows 7. Anledningen till att jag vill se andra är att jag dels kör med Linux själv men också för att Windows 7 verkar har funktioner som ger fördel till SSD. Sistnämnda baserar jag på filmer på Youtube som visar uppstart av Ubuntu med SSD mot HDD och där är inte skillnade lika påtaglig som Windows 7-datorer.
Det känns ju inte lika motiverande till köp om den stora skillnaden enbart märks av med Windows-datorer eller om de andra systemens utvecklare inte varit vakna den senaste tiden och implementerat ett vettigt stöd för SSD.

Du får ju fortfarande ut ungefär samma prestanda samt i princip inga åtkomsttider. Att Ubuntu startar snabbare har väl att göra med, vad jag förstått, rätt stora optimeringar av uppstarten som kom med 9.10'an.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice film men jag tycker det inte är värt pengarna på ett bra tag kan tänka mig 250gb för 2000kr men då ska det vara bland de snabbaste som finns på marknaden ochså. Så långt kvar innan jag lägger vantarna på nån, kanske om 1 år är realistiskt att tro?

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Det var den videon som fick mig att bestämma mig.

All denna väntan som man varit van vid, vid installation av program, uppstart och omstart.

Den är borta!

Rekomenderas starkt.

Kul att detta börjar gå upp för den breda massan En av de främsta anledningarna att jag tagit det lugnt i köpråds delen av forumet senaste 2 månaderna är att jag började bli väldigt tör på folks som tyckte att det var mycket bättre med raptor diskar och vägra fatta att deras storhetstid är förbi.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Kul att detta börjar gå upp för den breda massan En av de främsta anledningarna att jag tagit det lugnt i köpråds delen av forumet senaste 2 månaderna är att jag började bli väldigt tör på folks som tyckte att det var mycket bättre med raptor diskar och vägra fatta att deras storhetstid är förbi.

Finns ens raptor diskar kvar på marknaden? Har dom inte fattat att dom är slagna på fingrarna ganska rejält?

Visa signatur

HTPC