Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Plötsligt problem med ljud!

Hallå, och tack till er som ens tar tid att läsa det här, men desperationen har tagit överhanden.

Iallafall, kan förklara vad som hände samt mitt problem.

Jag satte på datorn för några dagar sedan, efter att den inte varit påslagen i ett par dagar.
När jag väl startat datorn körde jag igång musik på mitt 5.1-system med Realtek HD Audio som driver.
Efter ett tag tänkte jag köra igång MW2, så jag kopplade i mitt headset och plötsligt så var mitt ljud helt borta. Jag höjde ljudet till max både på min förlängningssladd och på mjukvaran och hörde att ljudet fanns där någonstans, bara att det var lågt som fan.
Tänkte att jag kanske sabbat något på ljudporten, men mitt 5.1 funkar fortfarande som det ska.
Jag har testat att installera ett 10-tal versioner av Realteks drivrutiner, utan någon skillnad. Jag har testat hundratals olika inställningar och kombinationer men även detta hjälpte inte alls.

Från mina egna "undersökningar" ser jag att det inte rör sig om enhetskonflikter eller dyl, men alla tips, även dem som handlar om just detta uppskattas EXTREMT mycket.

Hårdvara:
MSI K9 Neo(Tror jag) V3
2GB Twinmos dual-channel
Geforce 8500GT 512MB
AMD Athlon64 x2 Dual-core 4400+
Ljudkortet är för tillfället, och har varit i ca 6 månader integrerat, då mitt vanliga lånades ut till min pappa som kör den på sin mediastudio.
Det har alltid fungerat felfritt innan, men nu har det som sagt börjat krångla.

Som sagt, jag söker DESPERAT all form av hjälp och support, och allt är väldigt uppskattat.
Behöver ni veta något mer om min hårdvara eller mjukvara så säg bara till, jag kollar nog in här ganska ofta.

Tack på förhand,

Permalänk

hur är det med kabeln till hörlurarna ? Kan vara det programmet som du kör som antagligen heter Realtek något där man kan ställa in ljud för olika enheter som strular, och då löser du det med att installera om det programmet.

Porten kan vara trasig där du kopplar i lurarna, testa koppla in på baksidan av datorn om ditt moderkort har in/utportar där.

Är porten där fram trasig, så får du försöka kolla in på insidan av chassit hur illa det ser ut

En annan lösning kan vara att testa stänga av ljudstödet i bios och sedan aktivera det igen, men mest troligt är väll att datorn inte uppfattat hur du kopplat

EDIT läste inte att du försökt minst 10 ggr med drivisarna

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske testa systemåterställning till en datum när det funkade?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Kanske testa systemåterställning till en datum när det funkade?

Glömde att nämna att även detta har jag försökt, försökte det bara några timmar efter att problemet uppstod.

Permalänk
Hedersmedlem

Ser du att allt ser rätt installerat ut?
Har du koll på om den automagiska igenkänningen av det du sätter i, inte har låst sig på något sätt? I realteks kontrollpanel kan man ev utröna om så är fallet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ser du att allt ser rätt installerat ut?
Har du koll på om den automagiska igenkänningen av det du sätter i, inte har låst sig på något sätt? I realteks kontrollpanel kan man ev utröna om så är fallet.

Får min pop-up som alltid så fort jag kopplar i en ljudkabel, så det är nog inte problemet.