Biefeld-Brown Effect // Negativ gravitation

Permalänk
Medlem

Biefeld-Brown Effect // Negativ gravitation

Hej

Satt och hade tråkigt här hemma så jag kollade på youtube. Snubblade över några videor och jag undrar om det ligger något i det de hävdar. Jag har letat runt och ingen av personerna ger några källor.

Anti-gravitation:
http://www.youtube.com/watch?v=Jr0CiHaXTLA

Biefeld-Brown Effect:
http://www.youtube.com/watch?v=JBBlZ8agldE&feature=player_emb...

(Lite tufft om flytande helium):
http://www.youtube.com/watch?v=2Z6UJbwxBZI&feature=related

Skulle man (jag) kunna bygga en Biefeld-Brown motor? I så fall en som kanske kunde flytta en båt, inte behöva flyga.

Värt att nämna att jag bara gått natur på gymnasie-nivå och därför inte vet bättre. Jag är också extremt skeptisk mot allt vad konspirationsteorier heter och jag tror inte på folk som inte redovisar tillförlitliga källor.

Lite diskussion är dock alltid kul. God Jul föresten

Permalänk
Avstängd

Effekten finns väl men är antigravitation i samma bemärkelse som ett snöre eller en magnet som svävar ovanför en annan. Det är inte praktiskt att bygga en riktig farkost med. Biefeld–Brown-effekten har nyttjats av myriader med pseudovetare som tillsammans med missförstånd eller övertolkningar av Teslas mojänger driver en så att säga utomvetenskaplig sfär av antigravitation, fri energi, evighetsmaskiner och annat strunt. Konspirationsteorier plockar man in när apparaterna inte fungerar och man inte får in investerare. Men det tragiska är att de alltid kan hitta någon aningslös investerare att lura pengar av.

Biefeld–Brown-effekten forskades det en hel del på under något decennium från 50-talet till 70-talet talet utan att något matnyttigt kom fram, varken teoretiskt eller praktiskt.

Men, det är klart, på youtube finns allt trams och på youtube fungerar det minsann!

Edit: Jag skulle säga att "Biefeld–Brown effect" är en nyckelterm, precis som "zero point energy", "casimir effect" eller "Tesla whatever" som med hög sannolikhet signalerar humbug. Effekterna kan vara riktiga och bara övertolkade, de kan vara inbillade eller rent påhitt, men gemensamt är att de ofta är komplett betydelselösa i den kontext som ska framhållas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv

Intressant liten svävare det där. Hur mycket energi går det åt att hålla den flygande eller är det anordningen runt omkring som håller den i luften?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Intressant liten svävare det där. Hur mycket energi går det åt att hålla den flygande eller är det anordningen runt omkring som håller den i luften?

Det är anordningen runtomkring. Att ha nytta av den för verkliga farkoster är ungefär som att få snöret som håller upp en mobil (alltså inte en telefon utan ni vet såna där flygprydnader) att följa med mobilen när flyger av sig själv...

Tanken med detta är att "snöret" ska vara så spejsat att investerare inte begriper att det är ett snöre och tror man kan extrapolera detta till något nyttigt. Och när det inte lyckas, skylla på en konspiration.

Edit: Ett par ord om energi. Energin som behövs för något att sväva är inte stor. Den går faktiskt mot noll. Har du bara tillfört lägesenergin så kan svävandet vara evigt såvida inte något återvinner den energin (fallet). Det är alltså bara vanlig simpel lägesenergi.

Precis som snöret inte behöver energi för att hålla upp mobilen behöver inte statisk elektricitet eller magnetism någon energiåtgång för att hålla något uppe. I praktiken är förstås ett snöre billigare och robustare och "läcker" inte energi på samma sätt som dylika system.

Men, alla som vet minsta lilla om energi förstår då med en gång att inget arbete utförs...

Undersök dylika system och du finner 1:1-förhållanden till ett, tja, snöre. Den dagen dessa system kan nyttjas till att flyga effektivare än idag kända sätt, den dagen kan jag lyfta mig själv i håret, för det vore en exakt analogi.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Intressant liten svävare det där. Hur mycket energi går det åt att hålla den flygande eller är det anordningen runt omkring som håller den i luften?

Enligt wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Ionocraft, så släpper dom genom en spänning på några tusen volt för att få den att alstra lyftkraft.

Den svävar bara för att den väger så otroligt lite själv. Lite svårt att använda den tekniken för att få tyngre saker att sväva (passagerare, bagage, frakt), då kommer man antagligen behöva en extremt stor spänning genom liftern och sist men inte minst, en jävla massa pengar.

Jag är ingen fysiker själv så jag bara spekulerar.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Enligt wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Ionocraft, så släpper dom genom en spänning på några tusen volt för att få den att alstra lyftkraft.

Den svävar bara för att den väger så otroligt lite själv. Lite svårt att använda den tekniken för att få tyngre saker att sväva (passagerare, bagage, frakt), då kommer man antagligen behöva en extremt stor spänning genom liftern och sist men inte minst, en jävla massa pengar.

Jag är ingen fysiker själv så jag bara spekulerar.

Ett sätt att "realisera" detta är att få hela jorden att vara en statisk pol, magnetisk eller elektrisk och få något att repelleras av detta genom att ha samma pol. Det är ekvivalent med att, tja, hänga upp saker i snören. För att få en rörelse runt jorden krävs en kraft. Det är ekvivalent med, tja, ett tåg.

Systemet är ett väldigt flashigt sätt att åstadkomma något man kan åstadkomma med tåg och snören -> linbana! (Visst, man får en frihetsgrad till, men det kommer likförbaskat gå åt en massa energi att höja och sänka farkosten till jordytan)

Jag tycker man ska investera i MBY-motorn i stället. Det är, tja, en rulle med snöre.

Edit: "Linbana" ska det stå!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

Det där med flytande supraflytande helium är dock verkligt och upptäckten belönades med nobelpriset i fysik 1996. Det har dock ingenting med antigravitation att göra. Det råkar bara vara så att man kan få en vätska med noll viskositet. Kruxet är dock att det krävs temperaturer på ett par Kelvin.

Det är alltid lika roligt att läsa kommentarerna på den här typen av YouTubeklipp.

"The Biefeld-Brown effectn and the overloaded Searl Effect Generator, or SEG, do indeed produce their own gravity fields, in opposition to the Earth gravity field. The overloaded Searl SEG is REPELLED by its rim from the Earth, because of like polarity and charge as the Earth's surface. TT Brown condensors, and toroids also warp the ether to produce micro-gravity, or artificial gravity."

Den killen har inte alla tomtar hemma och han borde till att börja med lära sig skillnaden mellan gravitation och elektrostatiska krafter.

SEG verkar för övrigt vara ett intressant koncept (obevisat) uppfunnet av en självutnämnd professor. Han kan tyvärr inte bevisa att hans apparat som skall utvinna både fri energi och skapa anti-gravitation samtidigt fungerar då hans prototyp blev beslagtagen 1982. Någon som orkar räkna hur många Crackpot-poäng killen får?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Tja, den som har lust kan själv räkna ihop crackpot-index:
http://math.ucr.edu/home/baez/crackpot.html

Vad var det fysikpriset 1996 gick till egentligen? Supraflytande helium 3, men suprafluiditet som fenomen är ju känt sedan 30-talet? Det brukar ta tid med nobelpris, men pristagaren var ju inte ens född då? (Född 1945: http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_D._Osheroff)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Enligt wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Ionocraft, så släpper dom genom en spänning på några tusen volt för att få den att alstra lyftkraft.

Den svävar bara för att den väger så otroligt lite själv. Lite svårt att använda den tekniken för att få tyngre saker att sväva (passagerare, bagage, frakt), då kommer man antagligen behöva en extremt stor spänning genom liftern och sist men inte minst, en jävla massa pengar.

Jag är ingen fysiker själv så jag bara spekulerar.

Dom gör det experimentet i ett Mythbusters-avsnitt(som handlar om olika antigravitationsmojänger). Fungerar i syre men i vakuum händer ingenting.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, den som har lust kan själv räkna ihop crackpot-index:
http://math.ucr.edu/home/baez/crackpot.html

Vad var det fysikpriset 1996 gick till egentligen? Supraflytande helium 3, men suprafluiditet som fenomen är ju känt sedan 30-talet? Det brukar ta tid med nobelpris, men pristagaren var ju inte ens född då? (Född 1945: http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_D._Osheroff)

Ja det 96 var för gänget som faktiskt lyckades få Helium-3 supraflytande.
Ryssen Lev Landau fick nobelpris för teorin redan 62.

Jo de riktiga Nobelprisen tar ju ett par år att förtjäna tills skillnad från Fredspriset som de nu delar ut helt godtyckligt tydligen.
Tycker det är ett tydligt tecken på att det är dags att riva upp unionsupplösningen. De där Norrbaggarna har ju ingen koll alls

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Ja det 96 var för gänget som faktiskt lyckades få Helium-3 supraflytande.
Ryssen Lev Landau fick nobelpris för teorin redan 62.

Jo de riktiga Nobelprisen tar ju ett par år att förtjäna tills skillnad från Fredspriset som de nu delar ut helt godtyckligt tydligen.
Tycker det är ett tydligt tecken på att det är dags att riva upp unionsupplösningen. De där Norrbaggarna har ju ingen koll alls

Aha, ok. Det var alltså något han försökte (och lyckades med) baserat på teori, inte en upptäckt på måfå. Det förklarar två pris för "skenbart samma sak".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Att supraflytande vätskor så som helium inte var humbug det visste jag redan

Det mesta (i anti-gravitationsvideon) är alltså humbug? Det var väl lite tråkigt att höra. Flygande tefat hade vart ganska så ballt...

Det krävs alltså flera tusen volt för att få en sådan luftström att uppkomma eller? Skulle man kunna driva en liten modellbåt med det?

Jag såg (här på SweC) att det fanns ett par prototyper på ett par elektriska icke mekaniska fläktar som man ville börja använda i laptops. Skulle man kunna använda en sådan på en modellbåt?

Sist måste jag säga att jag älskar detta forumet. Det tog knappt en dag och jag fick en massa intressanta svar.

OT: Cred till din signatur MBY, tycker alla konspirationsteorier om vaccin är både dumma och direkt oansvariga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Att supraflytande vätskor så som helium inte var humbug det visste jag redan

Det mesta (i anti-gravitationsvideon) är alltså humbug? Det var väl lite tråkigt att höra. Flygande tefat hade vart ganska så ballt...

Det krävs alltså flera tusen volt för att få en sådan luftström att uppkomma eller? Skulle man kunna driva en liten modellbåt med det?

Jag såg (här på SweC) att det fanns ett par prototyper på ett par elektriska icke mekaniska fläktar som man ville börja använda i laptops. Skulle man kunna använda en sådan på en modellbåt?

Sist måste jag säga att jag älskar detta forumet. Det tog knappt en dag och jag fick en massa intressanta svar.

OT: Cred till din signatur MBY, tycker alla konspirationsteorier om vaccin är både dumma och direkt oansvariga.

http://www.youtube.com/watch?v=Jk2GGoMJ7NU

En av få gånger man har verklig nytta av mythbusters
Det krävs några 20 000-30 000 volt för att få den där att sväva. Sätter du den på sidan och lyckas få spänningen till båten så kan den säkert röra sig otroligt, otroligt långsamt.

http://www.sweclockers.com/nyhet/7477-flakt_utan_rorliga_dela...

Du syftar på denna typen av "fläkt"?

Samma sak där, det är för lite kraft för att kunna påverka någonting. Det motsvarar en liten 40 mm fläkt.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

http://www.sweclockers.com/nyhet/7477-flakt_utan_rorliga_dela...

Du syftar på denna typen av "fläkt"?

Samma sak där, det är för lite kraft för att kunna påverka någonting. Det motsvarar en liten 40 mm fläkt.

Ja precis!

Men det står ju faktiskt "Fläkten kan flytta 35 gånger mer luft än andra fläktar i samma storlek" och man borde väl kunna göra den större?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Ja precis!

Men det står ju faktiskt "Fläkten kan flytta 35 gånger mer luft än andra fläktar i samma storlek" och man borde väl kunna göra den större?

Frågan är om det är någon nytta att göra den större.
Små fläktar är inte alltför effektiva så det kan ju helt enkelt är mer effektivt att bygga en traditionell fläkt över en viss storlek.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Ja precis!

Men det står ju faktiskt "Fläkten kan flytta 35 gånger mer luft än andra fläktar i samma storlek" och man borde väl kunna göra den större?

Tänk dig en fläkt som är 1,5 cm x 1,5 cm.
En 40mm fläkt är 4 cm gånger 4 cm. Därav min liknelse.
Den kan förflytta bort 25W värme från en yta.
Klart du kan göra den större men den kommer dra mer ström isåfall och frågan är ifall det inte är enklare men en fläkt av något slag.

Särskilt som företaget som tog fram fläkten utan rörliga delar har en hemsida som ser ut såhär: http://www.thorrn.com/ och inte verkar ha gjort några fler uttalanden sen mars 2008.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

sv_gravity -800

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
sv_gravity -800

+1

Jo, ni har rätt. Lägger ner den idéen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
sv_gravity -800

Att ändra på styrkan av gravitationen i hela universum hade antagligen inte slutat på något annat sätt än en fullständig katastrof.

Men det hade nog varit rätt kul att se vad som hade hänt, både kortsiktigt och långsiktigt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv

Den där fläkten var förövrigt också intressant. Enligt artikeln hade den ett luftutflöde på 34 gånger en motsvarande vanlig fläkt och en hastighet på 2.5 m/s på luftutflödet. Givet att flödet är någorlunda ortogonalt mot marken så skulle den lyfta bara den hade ett flöde på runt 4 gånger dess egen massa.

Nu har jag ingen koll på hur stort flöde en vanlig fläkt har men om vi chansar på att specialfläkten har en massa på 100 gram så behöver den ha ett flöde på 80 liter luft i sekunden.

Är det någon som har koll på vad en vanlig fläkt i den storleken har för flöde? Skulle det vara mer än 3 liter i sekunden så skulle ju denna lilla fläkt ha svävarförmåga :).

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Den där fläkten var förövrigt också intressant. Enligt artikeln hade den ett luftutflöde på 34 gånger en motsvarande vanlig fläkt och en hastighet på 2.5 m/s på luftutflödet. Givet att flödet är någorlunda ortogonalt mot marken så skulle den lyfta bara den hade ett flöde på runt 4 gånger dess egen massa.

Nu har jag ingen koll på hur stort flöde en vanlig fläkt har men om vi chansar på att specialfläkten har en massa på 100 gram så behöver den ha ett flöde på 80 liter luft i sekunden.

Är det någon som har koll på vad en vanlig fläkt i den storleken har för flöde? Skulle det vara mer än 3 liter i sekunden så skulle ju denna lilla fläkt ha svävarförmåga :).

De 40mm fläktar jag kan hitta har ett flöde på 2-2,5 l/s.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hahaha!

Den första var ju superb underhållning nu när det är paus i julbestyren.

Allt du behöver är en ett supraledande, superviskost ämne, kanske tom. kylt till 160 Kelvin (eller mer) som du accelererar upp i en perfekt slät och mäktigt hållbar toroid till nära ljushastighet. Lätt som en plätt!

Kombinera detta med prat om UFOn, Area 51 och att NASA och att amrikanska regeringen försöker hemlighålla allt som rör dessa saker. Och ja, glöm inte utomjordlingarna själva som kom hit och smyger runt Jorden i sina antigravitionsdrivna stealth-farkoster, så har du ett par perfekta garv till 3:e omgången julglögg och pepparkakor.

Nä, det var fett mycket ganja/alkohol/limsniffning inblandat i sammanställningen av den filmen utan tvekan...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Aha, ok. Det var alltså något han försökte (och lyckades med) baserat på teori, inte en upptäckt på måfå. Det förklarar två pris för "skenbart samma sak".

2 pris?
Nobelpris i fysik 1913
Nobelpris i fysik 1962
Nobelpris i fysik 1972
Nobelpris i fysik 1978
Nobelpris i fysik 1991
Nobelpris i fysik 1996

skenbart kanske lika men är man insatt så skiljer dom sig kanske, vad vet jag:P förstod i alla fall så mkt som att Nobelpriset 1962 handlade om Helium -4 och att Nobelpriset 1996 handlade om Helium -3 ska visst vara en del skillnad eftersom helium -3 bara har 1 neutron.

http://nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1996/pre...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
2 pris?
Nobelpris i fysik 1913
Nobelpris i fysik 1962
Nobelpris i fysik 1972
Nobelpris i fysik 1978
Nobelpris i fysik 1991
Nobelpris i fysik 1996

skenbart kanske lika men är man insatt så skiljer dom sig kanske, vad vet jag:P förstod i alla fall så mkt som att Nobelpriset 1962 handlade om Helium -4 och att Nobelpriset 1996 handlade om Helium -3 ska visst vara en del skillnad eftersom helium -3 bara har 1 neutron.

http://nobelprize.org/nobel_prizes/physics/laureates/1996/pre...

Tja, de skiljer sig åt faktiskt. Alla lågtemperaturpriser handlar inte om supraflytande vätska, vilket var den kontext jag utgick från. Onnes pris 1913 är givetvis det mest klassiska, men det gäller lågtemperturfysik i allmänhet. Suprafluiditet upptäcktes (om jag minns rätt) förvisso av just Onnes (eller Danas) men det något senare (20-tal) och det han fick priset för var väl kondenseringen av helium, vilket många varit på jakt efter under längre tid. Supraledning har annars varit det mest åtråvärda att förstå sig på och utan att känna till alla dessa nobelpris i detalj gissar jag att merparten rör supraledning och andra kvantfenomen i allmänhet.

Boktips: "Vägen till den absoluta nollpunkten" av Mendelssohn (1966). Finns säkert på ett välsorterat antikvariat. En av mina favoritböcker när det kommer till populärvetenskaplig fysik. Jag skulle säga att den är lättläst.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tja, de skiljer sig åt faktiskt. Alla lågtemperaturpriser handlar inte om supraflytande vätska, vilket var den kontext jag utgick från. Onnes pris 1913 är givetvis det mest klassiska, men det gäller lågtemperturfysik i allmänhet. Suprafluiditet upptäcktes (om jag minns rätt) förvisso av just Onnes (eller Danas) men det något senare (20-tal) och det han fick priset för var väl kondenseringen av helium, vilket många varit på jakt efter under längre tid. Supraledning har annars varit det mest åtråvärda att förstå sig på och utan att känna till alla dessa nobelpris i detalj gissar jag att merparten rör supraledning och andra kvantfenomen i allmänhet.

Boktips: "Vägen till den absoluta nollpunkten" av Mendelssohn (1966). Finns säkert på ett välsorterat antikvariat. En av mina favoritböcker när det kommer till populärvetenskaplig fysik. Jag skulle säga att den är lättläst.

Har man gett upp jakten på ett ämne som är supraledande vid riktigt höga temperaturer (alltså nära rumstemperatur)? Det var ju massa snack om det ett tag men sedan har det liksom försvunnit.
Nu verkar supraledare mest vara en kul grej man visar upp på vetenskapsmässor för barn. Har iof tillverkat en supraledare på lab.
Vill minnas att det var en YBCO som tyvärr misslyckades på grund av en krånglande ugn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Har man gett upp jakten på ett ämne som är supraledande vid riktigt höga temperaturer (alltså nära rumstemperatur)? Det var ju massa snack om det ett tag men sedan har det liksom försvunnit.
Nu verkar supraledare mest vara en kul grej man visar upp på vetenskapsmässor för barn. Har iof tillverkat en supraledare på lab.
Vill minnas att det var en YBCO som tyvärr misslyckades på grund av en krånglande ugn.

Nu var det ett tag sedan jag höll mig a jour med lågtemperaturfysiken men jag tror att supraledning nära rumstemperatur idag betecknas som "fringe" eller "marginalvetenskap", dvs de flesta är övertygade om att det inte går, men i brist på hårda bevis eller teoribildning för detta kan man inte riktigt kalla det för ovetenskap. Supraledare kanske inte fick de praktiska tillämpningarna man en gång förutsåg, men de har fortfarande viss kommersiell betydelse och är fortsatt intressanta ur grundforskningsperspektiv, inte minst ur kvantfysikalisk synvinkel.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."