"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xervz
CPU: AMD Phenom 2 X4 955
PSU: Ace...... 620 watt
Moderkort: Asus m4a78 pro
CF/SLi:
Gränssnitt: PCI-E
Vilka spel du ska spela: MW2, Crysis, Crysis Warhead
Vilken upplösning du spelar i: 1440x900
Din ungerfärliga budget: Runt 1500kr, kan gå + ~200-300 kr om det verkligen blir mycket mer bang for the bucks

Antingen köper du ett HD5770 för ungefär 1500kr, eller så köper du ett HD4890 för 1800kr.

HD5770 har stöd för dx11, drar mindre ström (speciellt i IDLE), är mindre och tystare men presterar sämre. Kolla ett test, sök på google så hittar du ett.

Ett HD4890 är mer högljutt och har inte alla kul funktioner som HD5770 har men presterar absolut bättre. Om du väljer ett HD4890 så köp XFX:s version som finns på inet för 1800kr och glöm inte lägga till "gratis frakt" i kundvagnen.

Läs ett test och avgör själv vad du vill ha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
*CPU= AMD Athlon 4400+
*PSU= Införskaffas ett 650W samtidigt som grafikkortet
*Moderkort= MSI M2N4-SLI
*CF/SLi= SLI
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel du ska spela: Inga spel specifikt
*Vilken upplösning du spelar i: 1680x1050
*Din ungerfärliga budget: 1500 kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst?: Absolut
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Helst inte

(Största) anledningen till att jag vill köpa ett nytt grafikkort är att det grafikkort jag har ej har stöd för VDPAU (dvs dåligt på HD-material i linux), samt att det låter som fan, och att det inte ger pixelmappat från DVI->HDMI.

Är rätt viktigt att det är ett nvidia-kort (linux-stödet) samt att det har en HDMI-port. Har själv kikat men har inte hittat något guldkorn, och är inte särskilt uppdaterad på grafikkort just nu ^^
Tack i förväg!

Har funnits GTX260-216 förut men väldigt få nvidia-kort finns idag att köpa. Du skulle kunna kolla på begagnatmarknaden efter ett GTX260 eller GTX280, annars är GTX260 nytt ett bra val (om du nu hittar ett för 1500kr).

Permalänk
Medlem

CPU: Intel c2d E6750
PSU: Corsair HX 520W
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3R
Minne: 2 Gig
CF/SLi: Nej
Spel: Cod4, Cod:WAW, MW2, GTA4, BF:BC2, Osv.
Upplösning: 1680x1050
Budget: Runt 3k. Är det värt att lägga mer så kan jag nog göra det.
Nuvarande G-kort: XFX Nvidia 8800GTS 320mb

Nvidia eller ATI spelar ingen roll.
Måste få plats i ett Antec P182.
Räcker nätagget?
Kommer någon komponent i datorn att flaskhalsa?

Har ingen som helst koll på grafikkortsmarknaden nu för tiden. Jag har inga problem med att vänta om det släpps några nya g-kort snart.

Permalänk

CPU: AMD Athlon 64, 2200 MHz (11 x 200) 3700+
PSU: Chieftec HPC-360-202 DF
Moderkort: ASRock 939Dual-SATA2
CF/SLi: nej
Gränssnitt: PCI-E och AGP
Vilken upplösning du spelar i: kommer troligen bli 1280 x 1024
Din ungerfärliga budget : < 1000
Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Nej

Vill ha liv i en gammal dator för att använda som extraburk för lanande.
Målet är att få igång spel, även nyare sådana, inte att det ska se snyggt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opmalompa

HD4670 skulle jag rekommendera med tanke på processorn. Kaaaanske HD4770.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Athlon 64 X2 5200B / 2.7 GHz
*RAM= 2GB
*PSU= 300w
*Moderkort= NVIDIA GeForce 6150 SE / nForce 430
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela=, COMW2, WoW , Left for dead 2 mm
*Vad du har för skärm = hpL2208w 22"
*Vilken upplösning du spelar i= 1680 x 1050
*Din ungerfärliga budget:2000kr

funkar HD 5770 på mina 300watt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opmalompa

Ingen idé att köpa något starkare än ett HD4670. Kör på ett sådant, leta upp ett kul på prisjakt.nu

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dogge123
CPU: Intel c2d E6750
PSU: Corsair HX 520W
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3R
Minne: 2 Gig
CF/SLi: Nej
Spel: Cod4, Cod:WAW, MW2, GTA4, BF:BC2, Osv.
Upplösning: 1680x1050
Budget: Runt 3k. Är det värt att lägga mer så kan jag nog göra det.
Nuvarande G-kort: XFX Nvidia 8800GTS 320mb

Nvidia eller ATI spelar ingen roll.
Måste få plats i ett Antec P182.
Räcker nätagget?
Kommer någon komponent i datorn att flaskhalsa?

Har ingen som helst koll på grafikkortsmarknaden nu för tiden. Jag har inga problem med att vänta om det släpps några nya g-kort snart.

Ja, ditt nätagg räcker.
Hmm, jag kan berätta för dig hur det ligger till med grafikkorten nuförtiden så kan du avgöra själv.

nVidia har dragit sig ur high-endmarknaden just nu men kommer med nya kort någon gång nästa år. AMD däremot har just lanserat sin nya HD5-serie. Problemet är bara att HD5850 och HD5870 som är de nyaste (HD5850=2600kr och HD5870=3500kr) har sålt slut totalt och det är väldigt svårt att få tag på dem. Antingen får du vänta till kanske februari för att få tag på ett sådant kort. Det bästa du kan göra just nu om du inte vill vänta så kan du köpa ett HD4890 för 1800kr (finns ett XFX HD4890 på inet), annars får du leta efter ett begagnat HD4870x2 för att få ordentlig prestanda.

Om du vill ha ett kort nu så köper du HD4890-kortet från inet, ett väldigt bra köp. Annars försöker du få tag i ett HD5850/HD5870

Det finns tester på internet och dessutom här på sweclockers som visar skillnaden mellan korten, kolla på de testerna och avgör själv!

Din processor kommer dra ned korten lite men du klarar dig absolut bra på den, den kommer inte säga "stopp".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rkgm
*CPU= AMD Athlon 64 X2 5200B / 2.7 GHz
*RAM= 2GB
*PSU= 300w
*Moderkort= NVIDIA GeForce 6150 SE / nForce 430
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela=, COMW2, WoW , Left for dead 2 mm
*Vad du har för skärm = hpL2208w 22"
*Din ungerfärliga budget:2000kr

funkar HD 5770 på mina 300watt?

Det tror jag nog att det gör, men problemet ligger nog i kvaliteten på nätagget, det kanske inte levererar som det ska. Men 300W ska räcka till HD5770 helt klart. Vill du vara på den säkra sidan så köper du ett HD5750 som drar riktigt lite ström och presterar nästan som HD5770, men jag är ganska säker på att ditt nätagg kommer klara ett HD5770!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

Ja, ditt nätagg räcker.
Hmm, jag kan berätta för dig hur det ligger till med grafikkorten nuförtiden så kan du avgöra själv.

nVidia har dragit sig ur high-endmarknaden just nu men kommer med nya kort någon gång nästa år. AMD däremot har just lanserat sin nya HD5-serie. Problemet är bara att HD5850 och HD5870 som är de nyaste (HD5850=2600kr och HD5870=3500kr) har sålt slut totalt och det är väldigt svårt att få tag på dem. Antingen får du vänta till kanske februari för att få tag på ett sådant kort. Det bästa du kan göra just nu om du inte vill vänta så kan du köpa ett HD4890 för 1800kr (finns ett XFX HD4890 på inet), annars får du leta efter ett begagnat HD4870x2 för att få ordentlig prestanda.

Om du vill ha ett kort nu så köper du HD4890-kortet från inet, ett väldigt bra köp. Annars försöker du få tag i ett HD5850/HD5870

Det finns tester på internet och dessutom här på sweclockers som visar skillnaden mellan korten, kolla på de testerna och avgör själv!

Din processor kommer dra ned korten lite men du klarar dig absolut bra på den, den kommer inte säga "stopp".

Tack för ett mycket bra svar. Har kollat lite på HD5870 förut. Jag väntar nog tills det kommer in igen.

Permalänk

*CPU= Intel Core2Duo E6600
*RAM= 6GB
*PSU= Hiper 580W
*Moderkort= Asus P5B
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela= Quake Live
*Vad du har för skärm = Samsung 226BW 22"
*Din ungerfärliga budget: Prisvärt (billigt)

Skall ersätta mitt 8800gtx som just dog, gärna något likvärdigt eller snäppet bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson
*RAM= 6GB
*PSU= Hiper 580W
*Moderkort= Asus P5B
*Gränssnitt= PCI-E x16

Skall ersätta mitt 8800gtx som just dog, gärna något likvärdigt eller snäppet bättre.

5770 om du vill ha Dx11.

Annars är väl ett HD4850/HD4770 billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen idé att köpa något starkare än ett HD4670. Kör på ett sådant, leta upp ett kul på prisjakt.nu

Ja, ditt nätagg räcker.

Så svårt är det inte att få tag i ett HD5850. Det är bara att spana runt lite så hittar man ett.

Permalänk

Ska köpa en dator i present till min far, och det är väl mest val av grafikkort som krånglar till det, såhär ser det ut atm:

*CPU= Intel Core 2 Quad Q9400
*RAM= 4GB 6400
*PSU= Corsair 450w
*Moderkort= Oklart, tips mottages gärna
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela= Han spelar inte något, men se nedan
*Vad du har för skärm = Oklart
*Vilken upplösning du spelar i= Oklart

Jo, jag tänker mig ett kort runt eller under 1000-lappen, samtidigt ska det ju kännas fräscht och inte flaskhalsa allt för mycket. Han har haft sin nuvarande dator i typ 5 år och samma lär det bli med denna så det vore bra med något som ändå håller ett tag.

Grejen är också den, att jag funderar på att byta ut mitt egna 8800gt, som jag då kan sätta in i hans, frågan är då, hur presterar dagens kort i 2000-3000 klassen i jämförelse med 8800gt? Och hur mycket bättre är 8800gt om man jämför med tex XFX GeForce GTS 250 1GB?

Jag håller mig helst till nvidia då han eventuellt tänkt köra ubuntu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av syllavert
Ska köpa en dator i present till min far, och det är väl mest val av grafikkort som krånglar till det, såhär ser det ut atm:

*CPU= Intel Core 2 Quad Q9400
*RAM= 4GB 6400
*PSU= Corsair 450w
*Moderkort= Oklart, tips mottages gärna
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela= Han spelar inte något, men se nedan
*Vad du har för skärm = Oklart
*Vilken upplösning du spelar i= Oklart

Jo, jag tänker mig ett kort runt eller under 1000-lappen, samtidigt ska det ju kännas fräscht och inte flaskhalsa allt för mycket. Han har haft sin nuvarande dator i typ 5 år och samma lär det bli med denna så det vore bra med något som ändå håller ett tag.

Grejen är också den, att jag funderar på att byta ut mitt egna 8800gt, som jag då kan sätta in i hans, frågan är då, hur presterar dagens kort i 2000-3000 klassen i jämförelse med 8800gt? Och hur mycket bättre är 8800gt om man jämför med tex XFX GeForce GTS 250 1GB?

Jag håller mig helst till nvidia då han eventuellt tänkt köra ubuntu.

Hmm, nVidia gör inga bra kort för tillfället, de har lagt ned försäljningen av kort som kostar mer än 1000kr (ungefär) och förbereder sig för att släppa deras nya serie någon gång nästa år. Så det är svårt att få tag på nVidia-kort för så mycket pengar. Det vore nästan bäst om han tog ditt 8800gt och så kan du köpa ett nytt HD5850 för runt 2600kr som presterar mer än dubbelt så bra. Och GTS250 1gb är kanske 30% (?) bättre än 8800gt, kolla ett test någonstans så ser du.

Hoppas du fått svar på det du vill ha svar på, ursäkta flummigt inlägg det är väldigt sent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oscarsson
*RAM= 6GB
*PSU= Hiper 580W
*Moderkort= Asus P5B
*Gränssnitt= PCI-E x16

Som han säger, ett HD4770 skulle passa dig bra (presterar likvärdigt), kostar 900kr (köp xfx:s HD4770 på inet.se), eller så lägger du mer pengar så får du ett HD5770 som är lite bättre för 1500kr men har många nya kul finesser (DX11, låg strömförbrukning, kallt och så vidare). Men för quake live så räcker ett HD4770 bra

/Nils B

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core2Duo e8400 klockad till 3.5 ghz
*PSU= Antec Earthwhatt 500 w
*Moderkort= MSI P35 Platinum
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela: Mass Effect 2,Assassins creed 2
*Vilken upplösning du spelar i. Skärmen klarar HD-upplösning så det högsta som kortet klarar
*Din ungerfärliga budget: 1000-1600

Har nuvarande ett 8800 gt som mina föräldrar ska få.

Tack för all hjälp jag kommer att få (:

Permalänk
Citat:

[B]Hmm, nVidia gör inga bra kort för tillfället, de har lagt ned försäljningen av kort som kostar mer än 1000kr (ungefär) och förbereder sig för att släppa deras nya serie någon gång nästa år. Så det är svårt att få tag på nVidia-kort för så mycket pengar. Det vore nästan bäst om han tog ditt 8800gt och så kan du köpa ett nytt HD5850 för runt 2600kr som presterar mer än dubbelt så bra. Och GTS250 1gb är kanske 30% (?) bättre än 8800gt, kolla ett test någonstans så ser du.

Hoppas du fått svar på det du vill ha svar på, ursäkta flummigt inlägg det är väldigt sent

Nej, jag tycker det var ett utmärkt svar

Det är dock ett litet dilemma eftersom GTS250 är halva priset mot 5850 och fortfarande bättre än 8800gt. 8800gt funkar fortfarande utmärkt för mig, kanske är det bättre att vänta nåt år och se vad som kommer då, nVidia kanske jobbar på ett monsterkort i hemlighet...

Frågan är då, är GTS250 1gb det bästa att satsa på för 1300? finns det prisvärdare kort för några hundralappar billigare eller så?

Permalänk
Medlem

Grafikkort

Hej, jag ska köpa nytt grafikkort nu, ska snart köpa intelcore i5 och ett nytt grafikkort men vet inte vilket, det får ligga runt 1000 till 1500 helst 1000 kr, ett riktgit bra för spel. Ge så många bra tips som möjligt tack:) det kan ligga upp till 2000 kr. Det är viktgit gärna att det är tyst med och inte blir varm

Visa signatur

Stationär: Ingen just nu, men snart.

Telefon: Iphone 3GS

Bärbar: MacBook Pro från 2011.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiland
Hej, jag ska köpa nytt grafikkort nu, ska snart köpa intelcore i5 och ett nytt grafikkort men vet inte vilket, det får ligga runt 1000 till 1500 helst 1000 kr, ett riktgit bra för spel. Ge så många bra tips som möjligt tack:) det kan ligga upp till 2000 kr. Det är viktgit gärna att det är tyst med och inte blir varm

HD5770 eller HD4770. Presterar ungefär lika bra (5770 är lite lite bättre) men HD5770 har DX11-stöd, drar mindre ström och så vidare. Men HD4770 är ett jättebra val för 900kr:
https://www.inet.se/artikel/5408662/xfx-radeon-hd4770-512mb
Lägg till:
https://www.inet.se/artikel/8400112/en-pase-smagodis-och-frak...
och
https://www.inet.se/artikel/6101343/

Så får du godis och gratis frakt

Eller så lägger du 1664kr och får ett mycket bättre kort, ett HD4890. Presterar mycket bättre men stödjer inte DX11, drar mer ström och är inte helt tyst. Men prestandan är riktigt bra:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Välj själv utifrån vad du vill ha, sök på kortnamnen på google så får du fram tester på korten

Citat:

Ursprungligen inskrivet av syllavert
Nej, jag tycker det var ett utmärkt svar

Det är dock ett litet dilemma eftersom GTS250 är halva priset mot 5850 och fortfarande bättre än 8800gt. 8800gt funkar fortfarande utmärkt för mig, kanske är det bättre att vänta nåt år och se vad som kommer då, nVidia kanske jobbar på ett monsterkort i hemlighet...

Frågan är då, är GTS250 1gb det bästa att satsa på för 1300? finns det prisvärdare kort för några hundralappar billigare eller så?

Saken är att det finns väldigt få nVidia-kort ute på marknaden som är bättre än 8800gt. Jag skulle absolut säga att du ska vänta på nvidias nya grafikkortsserie (fermi i kanske april) om du ska köpa nytt då utbudet/priserna just nu suger. Ditt 8800gt är absolut ett bra kort. GTS250 är inte prisvärt tyvärr, och steget under det kortet är 8800gt (möjligtvis 8800gtx men det säljs ju inte heller) så det är en väldigt liten uppgradering till mycket pengar.

Vänta till april (? ingen vet egentligen men typ) och se, absolut.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vondell
*CPU= Intel Core2Duo e8400 klockad till 3.5 ghz
*PSU= Antec Earthwhatt 500 w
*Moderkort= MSI P35 Platinum
*CF/SLi= CF
*Gränssnitt= PCI-E x16
*Vilka spel du ska spela: Mass Effect 2,Assassins creed 2
*Vilken upplösning du spelar i. Skärmen klarar HD-upplösning så det högsta som kortet klarar
*Din ungerfärliga budget: 1000-1600

Har nuvarande ett 8800 gt som mina föräldrar ska få.

Tack för all hjälp jag kommer att få (:

Hmm, det finns egentligen bara ett val och det är HD5770. Presterar helt ok, har DirectX11-stöd, drar lite ström, är tyst/kallt och litet. Däremot kan du lägga 1665kr på ett HD4890 som är ganska annorlunda, det presterar mycket bättre men det drar mer ström, är bara halvtyst, ganska stort och stödjer bara dx10.1. Välj själv utifrån plånbok och tycke. Du kommer inte märka så stor skillnad mellan 8800gt och HD5770 men om du köper ett HD4890 så är det absolut större skillnad, men du får inte alla nya HD5-egenskaper som det sämre kortet har. Välj själv, spelar ingen roll vilket HD5770 du köper (nästan) men om du ska ha ett HD4890 så är det detta som gäller:
Det blir 75 kr extra i frakt så priset slutar på 1664kr, lite över din budget men absolut ett prisvärt kort!

//Nils B

Permalänk

*CPU= Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 3.00GHz
*PSU= dell 305w
*Moderkort= Dell 0F8098
*CF/SLi= ?
*Gränssnitt=
*Vilka spel du ska spela. WOW , modern warfare2
*Vilken upplösning du spelar i.
*Din ungerfärliga budget, under 1000 helst
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? NEJ
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? JA

Köpte Modern warfare2 till grabben i julklapp , inser att datan är dålig men behöver i första hand byta grafik kort för att över huvud taget få igång det.

Tror att han har PCI Enligt "sandra" Video Adapter : Intel(R) 82945G Express Chipset Family (PS2.0, 256MB, PCI)"

Står så här under Mainboard "Bus(es) : X-Bus PCI PCIe IMB USB i2c/SMBus

Har 2* Samsung M3 78T6553CZ3-CD5 512MB DIMM DDR2 PC2-4300U DDR2-534 , mera minne?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mild-nerd
*PSU= dell 305w
*Moderkort= Dell 0F8098
*CF/SLi= ?
*Gränssnitt=

Köpte Modern warfare2 till grabben i julklapp , inser att datan är dålig men behöver i första hand byta grafik kort för att över huvud taget få igång det.

Tror att han har PCI Enligt "sandra" Video Adapter : Intel(R) 82945G Express Chipset Family (PS2.0, 256MB, PCI)"

Har 2* Samsung M3 78T6553CZ3-CD5 512MB DIMM DDR2 PC2-4300U DDR2-534 , mera minne?

Oj d det var en äldre dator, men med nytt grafikkort ska det nog gå. Jag är osäker på om du har pci eller pci-express då det står
"X-Bus PCI PCIe "

(pci-e = pci-express), kan du inte ladda ned gpu-z och kolla? Det kanske står där någonstans. Då kan jag hjälpa dig

Permalänk
Citat:

Oj d det var en äldre dator, men med nytt grafikkort ska det nog gå. Jag är osäker på om du har pci eller pci-express då det står
"X-Bus PCI PCIe "

(pci-e = pci-express), kan du inte ladda ned gpu-z och kolla? Det kanske står där någonstans. Då kan jag hjälpa dig

Hmm har tittat nu, kommer inte in i hans dator pga lösenord (ungjävel):P

Anslutningen ser ut som dom 2st vita som sitter under ( till externt ljudkort/nätverkskort PCI right?). Svart är det iallafall
PCI-E är väl betydligt längre eller?
Gissar på PCI

Permalänk
Medlem

Nilsie Ska jag ta den överklockade varianten av HD4890??

kostar 1800 på inet (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Skulle nog inte säga att du får en flaskhals med en Q9300 då det är en bra processor och p.g.a. att du spelar i en så hög upplösning som 1680x1050. I värsta fall kommer den dra ned prestandan lite i vissa spel *host*GTA4*host* men annars kommer du absolut få nytta av ett HD5970. Kör på!

/Nils B

Tror det får bli ett HD5870 istället, då jag inte tror ett HD5970 får plats i mitt Antec 900. Fast ska dock mäta först innan jag bestämmer mig helt

Tackar för svaret.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

CPU: i7 920
PSU: Antec Neopower 550w
Moderkort: Asus P6T SE
CF/SLi: CF
Vilka spel du ska spela: Spelar väldigt lite på pc så det är ett kort för lite slöspelande/testande
Vilken upplösning du spelar i: 1680x1050
Din ungerfärliga budget: 2500 ungefär

Mitt 8800GTX har sagt upp sig vad det gäller 3Dbiten och behöver något nytt. Gärna något med ungefär den dubbla prestandan skulle sitta fint men ändå inget värstingkort...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i5 12600kf | Asus B760 | Corsair DDR4 32GB | Kingston 1TB NVME | Asus GeForce 3050 RTX| Hyper X Cloud II | Cherry MX 3.0S RGB | 27" Samsung PLS LCD | AOC 32" 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix
Vilka spel du ska spela: Spelar väldigt lite på pc så det är ett kort för lite slöspelande/testande

Mitt 8800GTX har sagt upp sig vad det gäller 3Dbiten och behöver något nytt. Gärna något med ungefär den dubbla prestandan skulle sitta fint men ändå inget värstingkort...

HD5850

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

CPU: E5200 (kommer att bli Phenom X3/X4 II BE-version inom någon månad)
PSU: Corsair HX 520w
Moderkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (kommer att bli ett AM3 M-ATX inom någon månad)
CF/SLI: Nej
Gränssnitt: PCI-E x16
Vilka spel ska du spela: Fallout 3, GTA IV, Saboteur, Torchlight, Dawn of War II, TF2, LOTRO, etc, etc
Vilken upplösning spelar du i: Full HD som max, men har inga problem med lägre upplösningar för att allt ska flyta bäst.
Din ungefärliga budget: 1500kr - 1800kr + c:a 350kr för eventuell passiv kylning om det behövs

Ytterligare info: Kortet ska ned i en Antec Fusion Remote som kommer att stå i storarummet och vara igång 8h+ var dag. Låg ljudnivå och låg strömförbrukning är ett måste. Har tittat på Powercolors HD5750 SCS3 med passiv kylning men vill nog gärna ha lite mer kraft för att vara lite mer framtidssäker. Hur tysta är icke-referens korten som t ex Vapor-X och Powercolors PCS+? Framför allt idle ljudnivå måste vara låg, spelar jag så spelar jag och då bryr jag mig inte så mycket på ljudnivån. Men ljudnivån måste vara låg vid idle och dvd/blu-ray uppspelning... (Ja, jag är hemskt velig och kräsen )

Tack på förhand!

Visa signatur

O.o

Permalänk
Medlem
Citat:

Hmm har tittat nu, kommer inte in i hans dator pga lösenord (ungjävel):P

Anslutningen ser ut som dom 2st vita som sitter under ( till externt ljudkort/nätverkskort PCI right?). Svart är det iallafall
PCI-E är väl betydligt längre eller?
Gissar på PCI

http://www.cdrinfo.com/Sections/Articles/Sources/MSI_915G_Com...
Det översta är PCI-express, de understa är PCI. Vilket? Och de kan vara i olika färger, det är formen som räknas =O

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vondell
Nilsie Ska jag ta den överklockade varianten av HD4890??

kostar 1800 på inet (:

Absolut ska du det

Annars finns det oklockade för 1664kr inkl. frakt:
Är nog det bästa valet då du ändå kan överklocka själv, bra butik är det också. Kör på det!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Afrasbaba
Tror det får bli ett HD5870 istället, då jag inte tror ett HD5970 får plats i mitt Antec 900. Fast ska dock mäta först innan jag bestämmer mig helt

Tackar för svaret.

Absolut, HD5870 är ett bra kort det också Se till så att du slipper ockerpriser runt 4k bara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifix

Haha 2500kr är väl ett värstingkort?

Det finns HD5850 ute nu, absolut bäst för 2500kr. Det är lite svårt att få tag på och du kan behöva betala lite mer (butikerna har höjt priset en liten bit), men annars är det lugnt värt det.

Annars kan du beställa detta kort:
Riktigt bra kort för inte så mycket pengar. Beror på hur mycket du vill lägga, pris/prestanda är HD4890 ett bättre val men HD5850 är lite bättre, stödjer DX11, drar lite ström, är antagligen tystare (iaf när man inte spelar) och sånt. Men HD4890 är asbra om du bara vill testspela lite, prisvärt är det iaf!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wanuvas
CPU: E5200 (kommer att bli Phenom X3/X4 II BE-version inom någon månad)
PSU: Corsair HX 520w
Moderkort: Gigabyte GA-E7AUM-DS2H (kommer att bli ett AM3 M-ATX inom någon månad)
CF/SLI: Nej
Gränssnitt: PCI-E x16
Vilka spel ska du spela: Fallout 3, GTA IV, Saboteur, Torchlight, Dawn of War II, TF2, LOTRO, etc, etc
Vilken upplösning spelar du i: Full HD som max, men har inga problem med lägre upplösningar för att allt ska flyta bäst.
Din ungefärliga budget: 1500kr - 1800kr + c:a 350kr för eventuell passiv kylning om det behövs

Ytterligare info: Kortet ska ned i en Antec Fusion Remote som kommer att stå i storarummet och vara igång 8h+ var dag. Låg ljudnivå och låg strömförbrukning är ett måste. Har tittat på Powercolors HD5750 SCS3 med passiv kylning men vill nog gärna ha lite mer kraft för att vara lite mer framtidssäker. Hur tysta är icke-referens korten som t ex Vapor-X och Powercolors PCS+? Framför allt idle ljudnivå måste vara låg, spelar jag så spelar jag och då bryr jag mig inte så mycket på ljudnivån. Men ljudnivån måste vara låg vid idle och dvd/blu-ray uppspelning... (Ja, jag är hemskt velig och kräsen )

Tack på förhand!

HD5770 är jättetyst i IDLE (tyst i load också men idle kan det kylas passivt med vilken kylare som helst, bara att ställa ned fläkten me nåt program). Presterar inte superduper för priset då du kan hitta ett mycket kraftfullare (HD4890) för 1665kr. Dock drar det mycket mer ström i både idle och load samt låter en del. Så HD5770 är det du ska ha, absolut.

Vapor-X är antagligen bäst, pcs+ är nog nästan lika bra men du kan som sagt ställa in fläktprofiler i Catalyst Control Center så att de inte låter så mycket. Det är ett väldigt kallt kort i idle så du behöver inte ha någon stark fläkt.

HD5770 = slutgiltiga budet

/Nils B

Permalänk
Medlem

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600
PSU: Xilence 480W
Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3L
Vilka spel du ska spela: Wow, COD MW2, Diablo 3, Assassins Creed 2
Vilken upplösning du spelar i: 1440x900
Din ungerfärliga budget:
1000-1500 max.

Just nu har jag ett Geforce 8600gt som börjar bli väldigt slött

Permalänk
Citat:

*PSU= dell 305w
*Moderkort= Dell 0F8098
*CF/SLi= ?
*Gränssnitt=

PCi är det, PCi-e är betydligt längre

Permalänk
Medlem

Hej jag gör inte upp en sådan lista eftersom jag ska köpa en ny dator och undrar bara snabbt om Radeon HD4890 1 gb är bättre än Physx Geforce 260 gtx eftersom jag inte kunde hitta något om 4890 kortet på någon annan tråd.

Permalänk
Medlem

Re: Re: &amp;quot;Vilket grafikkort för X kronor&amp;quot; [OFFICIELL TRÅD]

Kanske är en dum fråga, men om man har ett grafikkort med aktiv kylning; är fläkten på hela tiden då eller endast då det behövs?

Jag kommer knappt spela nånting alls på datorn, men funderar ändå på att köpa en XFX Radeon HD4770 (YDF) Dual-DVI 512MB istället för en
Asus Radeon EAH3650 Silent/HTDI 512M, då jag antar att den försnämda är bättre när jag väl spelar. Men frågan är om HD4770 kommer låta mycket när jag inte spelar och knappt utnyttjar grafikkortet?