Permalänk
Robot

Fractal Design R2

Bilder på mitt nya system Fractal Design R2 Chassie

Chassie: Fractal Design R2 (Black Pearl)
CPU: AMD Phenom 955BE @ 3.2 Ghz
Kylare: Xigmatek Red Scorpion cpu cooler
Mobo: Gigabyte GA-MA790X-DS4
Grafikkort: XFX 4890 OC Edition
Minnen: Corsair DDR2 4GB 8500 1066
Hårddisk: Samsung Spinpoint F1 750GB
Läsare: Samsung DVD+RW +DL
Skärm: Samsung SyncMaster 2493HM
Nätagg: Corsair 550W
Fläktar: 3 FD 140mm, 3 FD 120mm, 1 Zalman 120mm

Temperaturer

Hårddisk: 26 c
Moderkort: 33 c

CPU IDLE: 36 c CPU LOAD: 45 c

GPU IDLE: 50 c GPU LOAD: 65 c

Besök albumet: Fractal Design R2 av völund

Permalänk

Bra bilder! Skulle vara fint med bilder på insidan och spec. på datorn men de är väl kört då man bara kan ha ett visst antal bilder i ett galleri.
Skadar inte mig då jag kan kika ner på mitt eget

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

spec!:)

Visa signatur

i5 750 3,7ghz,xfx hd 6870(snart ett till), gigabyte mobbo,corsair 60gb ssd,1250gb hdd, lian Li k62, 4gb ram, corsair agg 550w.

Permalänk
Medlem

Har aldrig skruvat bort fläktfiltret i fronten. Det fungerar så bra att torka med fuktig trasa. I botten har jag klippt bort plåtgallret för att förbättra luftflödet och kunna torka rent lättare. Byt ut en av de första bilderna mot en bild på insidan.

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon med två 140mm fläktar i taket ännu. Har samma chassi själv men vet inte om jag vågar sätta två FD 140mm i taket då jag hört att de inte är av bästa kvalite och inte är gjorda för att monteras horisontellt, men i så fall måste man ju köra på Noctuas 140mm å de är ju inte gratis tyvärr, för att inte tala om utseendet, det är ju bara sorgligt:P

Men du säger att dom är ljudlösa för dig, helt ljudlösa? Har i och för sig fläktkontroller men det är skrapljud och vibrationer eller andra missljud jag oroar mig för. Du har inte upplevt något sånt?:)

Permalänk
Medlem

Fint det här völund, jag ska försöka ordna en bild till dig på mitt agg o fläkt i botten så du får se ,, 8p

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem

Ännu en som visat att han kan montera in datorkomponenter i ett chassi. 1 poäng.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

hur funkar fläktarna i taket?

Visa signatur

Asus P8Z77-V LK | Intel i5 3570k | Corsair 8GB 1600Mhz | Samsung 840 Pro 246Gb + 3x 1Tb Samsung F3 | 970 Strix | Corsair 860i

Ljud: audio-technica ATH-a2000X | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Tja är det nån som vet om komplett.se kommer att få in detta chassi?

Visa signatur

Intel i7 920 | Corsair 12GB 1666MHz XMS3 ati hd 6990*2

Permalänk
Medlem

Fläktarna i taket fungerar väldigt bra och går ljudlöst utan missljud.

Skumtomten:
Ok, vad är annars syftet med ett galleri ? Kanske intresserar nån ialla fall..

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen
Ännu en som visat att han kan montera in datorkomponenter i ett chassi. 1 poäng.

Hmm... tycker inte ditt galleri är så mycket bättre.Du visar upp ditt chassi där du satt på skummgummi på utsidan av lådan oj vad coolt.

Till ts

Bra galleri med bra bilder

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Bra galleri för andra som är sugen på chassit.

Good job snygg kabeldragning!

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggan83
Fint det här völund, jag ska försöka ordna en bild till dig på mitt agg o fläkt i botten så du får se ,, 8p

tack, det vore trevligt med en bild på ditt corsair agg så jag får se hur det får plats..

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Hmm... tycker inte ditt galleri är så mycket bättre.Du visar upp ditt chassi där du satt på skummgummi på utsidan av lådan oj vad coolt.

Till ts

Bra galleri med bra bilder

Bra sagt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av völund
Skumtomten:
Ok, vad är annars syftet med ett galleri ? Kanske intresserar nån ialla fall..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Hmm... tycker inte ditt galleri är så mycket bättre.Du visar upp ditt chassi där du satt på skummgummi på utsidan av lådan oj vad coolt.

Snälla, tänk till innan ni skriver. Majoriteten av alla medlemmar här på Sweclockers kan montera ihop en dator, därför är det föga intressant med ett galleri som endast visar upp just detta - ihopmontering av en dator.
Det är mycket, mycket mer intressant med modifikationer av olika slag. Snygga kabeldragningar kan också vara av intresse.

Detta galleri innehåller varken modifikationer eller snygg kabeldragning, vilket, i min mening, resulterar i låga poäng.
Att det innehåller bra bilder ger inte högre poäng, för det är obligatoriskt med tydliga bilder enligt reglerna för bilder.

Vad gäller mitt egna galleri så har jag fäst ljuddämpningsmattor utanpå hela chassit, en betydligt större prestation än vad detta galleri ger en bild utav.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skumtomteen
Snälla, tänk till innan ni skriver. Majoriteten av alla medlemmar här på Sweclockers kan montera ihop en dator, därför är det föga intressant med ett galleri som endast visar upp just detta - ihopmontering av en dator.
Det är mycket, mycket mer intressant med modifikationer av olika slag. Snygga kabeldragningar kan också vara av intresse.

Detta galleri innehåller varken modifikationer eller snygg kabeldragning, vilket, i min mening, resulterar i låga poäng.
Att det innehåller bra bilder ger inte högre poäng, för det är obligatoriskt med tydliga bilder enligt reglerna för bilder.

Vad gäller mitt egna galleri så har jag fäst ljuddämpningsmattor utanpå hela chassit, en betydligt större prestation än vad detta galleri ger en bild utav.

Så du menar att hans bilder/dator är värt 1 poäng för hans kabeldragning och sen inga fler poäng medans din väldigt coola p12 dator med ljuddämpsmattor är värt mycket mer poäng ? i detta galleri ser jag bra byggt dator , bra bilder och fin kabeldragning inga modifikationer.I ditt galleri ser jag ljuddämpningsmattor på utsidan vilket jag tycker inte ser snyggt ut och ser väldigt p12 ut , ingen modifikation och ingen kabeldragning.

Vad jag försöker säga är inte att ditt galleri inte ska finnas men jag tycker inte att du ska tycka att det här galleriet är onödigt och inte ska finnas.Vad du försöker säga är att du tror att dom flesta på sweclockers inte kan fixa ljuddämpningsmattor på utsidan av chassit , visst inte många som gör det men dom flesta här satsar väl pengarna på sätta dom på insidan av chassit istället...och sen verkar det som du tycker ditt galleri är modifierat vilket jag absolut inte tycker , varför ? En modifikation är något man ändrat/byggt inte satt ljuddämpningmattor på utsidan av chassit , isåfall tycker jag hans kabeldragning är en modifikation om man järmför med din modifikation.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Jag har 2st Scythe 140mm 500rpm i taketpå mitt Cm Dominator 690 Chassi och de är väldigt väldigt tysta..... inga missljud alls.

Såg nu att Inet och komplett slutat med Scythe, varför någon???

De var väl för billiga och bra=)

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Så du menar att hans bilder/dator är värt 1 poäng för hans kabeldragning och sen inga fler poäng medans din väldigt coola p12 dator med ljuddämpsmattor är värt mycket mer poäng ? i detta galleri ser jag bra byggt dator , bra bilder och fin kabeldragning inga modifikationer.I ditt galleri ser jag ljuddämpningsmattor på utsidan vilket jag tycker inte ser snyggt ut och ser väldigt p12 ut , ingen modifikation och ingen kabeldragning.

Vad jag försöker säga är inte att ditt galleri inte ska finnas men jag tycker inte att du ska tycka att det här galleriet är onödigt och inte ska finnas.Vad du försöker säga är att du tror att dom flesta på sweclockers inte kan fixa ljuddämpningsmattor på utsidan av chassit , visst inte många som gör det men dom flesta här satsar väl pengarna på sätta dom på insidan av chassit istället...och sen verkar det som du tycker ditt galleri är modifierat vilket jag absolut inte tycker , varför ? En modifikation är något man ändrat/byggt inte satt ljuddämpningmattor på utsidan av chassit , isåfall tycker jag hans kabeldragning är en modifikation om man järmför med din modifikation.

Tack jooehoglund!

Nån har ialla fall fattat poängen. Sen tvingar jag ingen att titta i mitt galleri utan det är ju högst frivilligt ....

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dennis666
Jag har 2st Scythe 140mm 500rpm i taketpå mitt Cm Dominator 690 Chassi och de är väldigt väldigt tysta..... inga missljud alls.

Såg nu att Inet och komplett slutat med Scythe, varför någon???

De var väl för billiga och bra=)

Funderade själv på dessa Schythe fläktar men det hade de inte på Inet där jag beställde chassit.
FD fläktarna är då väldigt tysta enligt mig. Synd bara på de urusla gummiskruvarna som följde med, måste ju vara en produktionsmiss.

Har mailat till Fractical Design och frågat om nya längre gummiskruvar som går igenom hela plasttunneln på fläktarna.

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

tjenare, hur är det med fractal design fläktarna, ska köpa 6 st 12mm och jag undrar om det är värt det ? flyttar dem bra med luft och hur såppas tysta är dem vid full hastighet ?? vart fick du den fläktkontrollenr ifrån, riktigt fräsch va den

Permalänk

Tänker inte uttala mig om de är tystast för pengarna eller inte. Men tysta är de ialf.
Jag byggde en dator med detta chassie precis innan jul och tyckte de fläktarna vara i klass med mina Nexus.

Fläktkontrollern följer med chassiet (kan styra 3st fläktar).

//Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Medlem

Här kommer det då völund , det magiska att få in hx750+FD 140mm i botten:D

Fick pressa in fläkten men inte med ngt överdrivet våld så att ngt kändes som att det skulle gå sönder.

Note: 24 pins sladden har jag dragit rakt fram genom ett av hålen i hdd buren, sen bara rakt upp o ut precis ovanför, den är så tjock och stel så det är den och kanten på hdd buren som håller fast den 120mm fläkt som kör "push N pull med noctuan i fronten

Bilderna tagna med fläktarna igång aldrig tänkt på att det blir så innan.

Hoppas det hjälper dig att bestämma dig völund, agget är iaf prima.

EDIT: alltså f..n ja lägger alltid in stora bilder o förstör hela skiten , sorry. PM:a en guide till hur man lägger in sjyssta bilder i svaren

Visa signatur

:: Bitfenix Prodigy :: I5 3570k@4.4GHz :: Corsair Hydro H100i :: Sapphire 7970 :: Asus p8z77-i Deluxe :: Corsair TX550 :: 8GB Corsair vengeance LP :: Samsung 830 256GB :: Hitachi 1TB :: WD GP 1TB :: Win 7 x64 :: BenQ E2420 HD ::

Permalänk
Medlem

Tackar Roggan83, nu ser jag att det passar så det blir nog inköp inom snar framtid ...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk

verkar vara ett otroligt prisvärt chassie..

tråkigt att de tagit allt ifrån antec

Permalänk
Medlem

Gjorde ett custom dammfilter idag till chassits sidofläkt med en strumbyxa som jag spände upp och häftade fast med en häftapparat i ljuddämpningsmaterialet.
Fungerar prefekt...

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Medlem

fin fint Fractal Design Define R2
måste jag säga dock får du en 7p av mej då de börjar bli ganska så vanligt
chassi här på Swe C ^^

fast hur är dina 140 mm fläktar i taket ? tänkte mest på missljud eller nått liknande har faktiskt själv beställt ett Fractal Design Define R2 chassi (väntar ivrigt på att få hämta ut de imorgon )har själv betälld Fractal 120 mm fläktar
o de är vell inte så står skillnad på 140/120 mm ??

men för övrigt mycke fin Galleri ^^(Y)

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Hejsan!

De fungerar perfekt och näst intill ljudlöst utan något gnissel eller konstiga missljud än så länge.....

140 mm låter nog aningen mindre än 120mm fläktarna då de går på ett lägre varvtal men flyttar ungefär lika mycket luft som 120mm fläktarna som varvar lite högre istället..

lycka till med ditt nya R2

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |