iPhone, HTC hero eller vänta?

Permalänk

iPhone, HTC hero eller vänta?

Då jag olyckligtvis råkade tappa min mobil så är ett köp av en ny oundvikligt. Jag är helt vilse vad som gäller nuförtiden, då min gamla mobil var en Sony Ericsson W800i.

Jag har funderat på en iPhone eller möjligtvis en HTC hero efter rekommendation av en vän. Jag läste lite snabbt någonstans att Google kommer släppa en ny telefon och även Microsoft (osäker) skulle komma med en ny generation mobiler inom en snar framtid. Då undrar jag således hur jag bör göra med min införskaffning av en ny mobil.

Jag ringer inte speciellt mycket utan blir mest SMS, men inte heller speciellt överdrivet skrivande av dem dock. Det jag främst vill göra med mobilen är att surfa samt använda alla olika finesser som applikationer och dylikt.

Så, hur bör jag gå till väga? Var hittar jag de bästa dealsen? Ska man köpa en telefon med abonnemang eller en olåst från utlandet?

Jag har hört talas om att man bör 'jailbreaka' sin telefon, vad det nu innebär. Går detta att göra på iPhones som är bundna till ett abonnemang?

Ursäkta min okunnighet och tack på förhand.

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Vänta kan man ju alltid göra, men då skulle man ju aldrig kunna köpa en ny mobil. Dock släpper(eller annonserar ut) många sina nästa telefoner snart, så kanske värt att vänta någon månad till för att kolla lite vad som händer.

Om du inte ringer/smsar så mycket tror jag man oftast tjänar på att köpa den utan abbonemang då man oftast tjänar på det bara om man tar ett dyrt abbonemang. Kör man bara med t.ex Pott99 på Tre så tjänar man inget på att köpa telefonen där.

Jailbreaka gäller bara iPhone, det "låser" upp den så att man kan installera vad man vill, multitaska(ha igång flera program samtidigt) osv. Ja, det går att göra på telefoner med abbonemang också. Går ju visserligen "roota" andra telefoner också, men termen jailbreaka används bara på iPhone så vitt jag vet.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Kolla upp Acer liquid.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=527368

Typ samma som hero fast värre allt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut min Diamond mot en Iphone 3G nu, mycket mer nöjd. Rekommenderar den:)

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Vänta till 5e, googles Nexus släpps. Piskar allt inkl Iphone.

Permalänk

Just nu:
- Acer Liquid (min kandidat om jag skulle köpa en ny nalle idag)

Att vänta på:
- SonyEricsson Xperia™ X10 (för att den är så stört läcker och har bra hårdvara)
- Google Nexus (som NisseGurra skriver. Den blir nog riktigt fin)

iPhone? Aldrig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASUSG15
Jag har bytt ut min Diamond mot en Iphone 3G nu, mycket mer nöjd. Rekommenderar den:)

Då skulle du provat en 3GS...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en 3gs. Valde själv mellan denna och Heron, ville helst ha den senare pga Android, men efter mycket testande i butik samt läsning av recensioner fick jag tyvärr välja bort den. Tyckte inte touchen var lika bra samt att OSet inte var tillräckligt responsivt för stunden (lär bli bättre med uppdateringar). Ångrar mig inte en sekund, iPhonen övertygar mig varje dag att jag gjort ett bra val. Smidigt tangentbord, väldigt snabbt OS osv.

En 16 gb 3gs kostar 6072:- totalt för 24mån hos halebop inklusive fria sms och 500mb data/mån. Det som tillkommer är samtal utanför halebops nät, uppkopplingsavgifter samt mms. (Finns dock ej i lager för studen)

Skulle jag köpt en Android telefon idag hade det blivit en Liquid.

Visa signatur

Stationär = GA-P31-DS3L | e2160 @ 3,08 w. stock | 2gb xms2 pc6400 | 8600GT SilentFX | 2tb sata2 | Nsk4480 | LG 22"
Netbook = Acer Aspire One A110 on Win XP
Telefon = Apple iPhone 3Gs 16gb

Permalänk
Medlem

iphone går väl inte att lyssna på musik i bakgrunden med? och kameran är skrutt och dessutom utan blixt.

nexus verkar bli bra!

Permalänk

Då det kommer massa spännande telefoner inom ett par månader skulle jag nog vänta. ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zyqol
iphone går väl inte att lyssna på musik i bakgrunden med?

Går utmärkt med iPod spelaren som ligger på. Vill man köra spotify eller annan musikspelare i bakgrunden måste man dock jailbreaka för att kunna möjliggöra multitaskig. Förhoppningsvis är detta något som ändras i kommande OS.

Visa signatur

Stationär = GA-P31-DS3L | e2160 @ 3,08 w. stock | 2gb xms2 pc6400 | 8600GT SilentFX | 2tb sata2 | Nsk4480 | LG 22"
Netbook = Acer Aspire One A110 on Win XP
Telefon = Apple iPhone 3Gs 16gb

Permalänk
Medlem

HTC Bravo är ju en intressant telefon men ligger flera månader bort antagligen, Experia X10 är en jag själv väntar på
Ifhone nix inte för mig

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Vänta ett tag tills de släppt/lanserat den nya iPhonen som ska komma ut enl. rykten.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

För egen del hade jag idag valt Acer Liquid, köpte den själv för några veckor sedan. Den är tokbillig på t.ex expansys.se och har grym prestanda för pengarna. Scenen kring luren börjar växa till sig också med lite rom-utvecklare. Acer Frankrike har även gått ut med att det ska komma uppdatering till Android 2.0x senast i Mars. Men ROM-utvecklarna hinner nog före
Både Swedroid och MoDaCo har bra Liquid-forum om du vill läsa lite mer om den.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss en iPhone 3GS och måste säga att jag är galet nöjd! Det enda som är negativt är väl batteritiden. Vet dock inte hur det är på liknande telefoner. Jag upplever det som att den bokstavligen äter batteri när man kör diverse applikationer under en "längre" tid, dock kanske det bara är jag som känner så. 30 minuter Skype-ande tog ca 20% av batteriet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

batterierna behöver några laddningar innan de når full kapacitet, oavsett mobil. sen så skulle jag tro att batteritiden ä rätt lika på denna typ av mobiler.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

En grej som känns dåligt med googles telefon som kommer och andra touch mobiler är att dom inte har så bra spel som iphone har.. Jag har en LG Viewty KU990 och jag har inte ett enda jävla spel. jag vill ha roliga touch spel som iphone :S Min brosha har iphone och han har så jävla kul i bilen med sina spel och jag bara sitter där... Finns det nått sätt för mig att få spel som ialla fall är OK att spela som iphone spelen? :/ ELler kommer det bara vara apples telefoner som har spel och sånt?

Visa signatur

Tjenare!

Permalänk
Medlem

Kollade igenom specsen för Sony Ericsson Experia x10 och blev positivt överraskad. 8.1 megapixel kamera :D? Sedan spanade man på youtube och såg att den var ENORMT stor, var mer som en netbook :/ Det funkar inte alls, tycker iPhones är så stora som en "mobil" får vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Votarg
Kollade igenom specsen för Sony Ericsson Experia x10 och blev positivt överraskad. 8.1 megapixel kamera :D? Sedan spanade man på youtube och såg att den var ENORMT stor, var mer som en netbook :/ Det funkar inte alls, tycker iPhones är så stora som en "mobil" får vara.

SE X10 är 119 x 63 x 13 mm

Iphone är 116 x 62.1 x 12.3 mm

Så jag kan inte hålla med dig att X10 är "ENORMT" stor inte...marginellt större är mer rättvisande.

Permalänk

viRReh3h3: är i samma sits, har räknat lite på hur jag ringer och sms'ar och kommit fram till att tele2's 19öre-abb är det billigaste ihop med ett sms-paket (3000 sms för 69:-/mån) och ett mobilsurf medium paket (89:-/mån).

Då kan man sms'a och surfa hur mycket man vill för 177:-/mån och ringa för 19öre minuten. Telefonen tjänar man på att köpa separat

Visa signatur

31337