Sweclockers regel om bumpning

Permalänk
Medlem

Sweclockers regel om bumpning

Finns ingen passande forumdel att posta det här i så det får bli här.

Har sett en hel del trådar som har blivit låsta av moderator på grund av bumpning och ibland undrar jag varför.

Så här säger reglerna:

§ 4
Bumpning

Citat:

Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna (s.k. bumping).

Håller inte riktigt med om det. De flesta gånger jag har sett en bumpning så har det varit för att trådskaparen inte har fått något svar i rimlig tid och tråden har hunnit så långt ner i listan att ingen tittar på den. Han bumpar då den för att få den längre upp igen så att folk som kanske missade den första gången ser den nu.

Alternativet är ju att göra en ny tråd, men vill verkligen sweclockers ha flera trådar om samma sak? Känns bättre att bumpa en gammal tråd än att skapa nya trådar om samma sak. Kanske bara jag som tycker så. Vad anser ni om saken? Moderatorer är också välkomna att diskutera saken

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

tycker dom borde sätta dit bump spärren igen faktiskt.....

Permalänk
Medlem

Trådskaparen får väl skriva något relevant i inlägget då? I de flesta fall finns det förmodligen en bra förklaring att ingen kunnat/velat svara i tråden.

Däremot håller jag med dig om att det är synd det kommer upp trådar som hela tiden handlar om samma sak, vilket mest får mig att tänka på folk som inte orkar söka ordentligt först.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Trådskaparen får väl skriva något relevant i inlägget då? I de flesta fall finns det förmodligen en bra förklaring att ingen kunnat/velat svara i tråden.

Däremot håller jag med dig om att det är synd det kommer upp trådar som hela tiden handlar om samma sak, vilket mest får mig att tänka på folk som inte orkar söka ordentligt först.

Håller med allt du skriver. Det är ju riktigt viktigt att folk skriver både en bra topic och en bra beskrivning till sitt problem/fråga. Men många gånger kan det handla om folk som har riktigt dåliga kunskaper om datorer eller ämnet i fråga och är därför riktigt dålig på att beskriva problemet. Då kanske många, precis som jag, väljer att inte svara alls. Det är tråkigt att de inte kan beskriva sitt problem på ett bättre sätt, men de kanske inte vet bättre.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Har man problem med sin dator och citerar den som skrev frågan får man lättare svar från samma person som kanske hjälper till att "bumpa" med någon slutsats.
Istället för att bumpa tycker jag att man ska försöka tillföra ny information.

Permalänk

Jag tycker som TS. Det är bättre om man får bumpa , säg en gång om dan eller varannan dag än att det blir en massa trådar. Om man läst tråden första gången och antingen inte har nåt att tillföra eller bara suckar över att det är ett ämne som tagits upp örtton gånger tidigare så är det lättare att nästa gång ignorera EN bumpad tråd än att se nya rubriker och gå in flera gånger och bli irriterad varje gång

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt att somliga skriver:

ingen?

efter att inte fått svar på 15 minuter.

Bumpspärren var bättre.

Sen är den här tråden felpostad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO

Sen är den här tråden felpostad.

Nej? Det är väl våran konsumenträtt att få prata om "bumping"?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Nej? Det är väl våran konsumenträtt att få prata om "bumping"?

Mjo, men den gör sig nog bättre i feedback-forumet ändå.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så retsamt att se ettt nytt inlägg med "Bump" eller "ingen som vet?"

Då är det bättre att skriva dit vad man försökt med sedan det senaste inlägget eller vart man letat information någonstans, då kanske det är roligare att läsa en "bumpning".

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jag tycker det är så retsamt att se ettt nytt inlägg med "Bump" eller "ingen som vet?"

Då är det bättre att skriva dit vad man försökt med sedan det senaste inlägget eller vart man letat information någonstans, då kanske det är roligare att läsa en "bumpning".

Det håller jag med om, men är inte en bumpning en bumpning oavsett vad man skriver? Jag trodde en bumpning var att jag skriver ett inlägg efter mitt eget inlägg utan att någon annan har skrivit mellan dessa inlägg. Spelar det alltså roll vad man skriver menar du?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det borde finnas en tidsspärr för dubbelpostar. Ex man kan ej dubbelposta inom en dag.

Sen är en ide att ha en flik typ bredvid "nya inlägg" där det står "behöver hjälp". När man skapar en tråd kan man då kryssa i om man behöver hjälp med ngt. Sen när man har löst problemet kan TS ta bort "behöver hjälp" och då försvinner tråden från den fliken. Men kanske bara blir rörigt då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Det håller jag med om, men är inte en bumpning en bumpning oavsett vad man skriver? Jag trodde en bumpning var att jag skriver ett inlägg efter mitt eget inlägg utan att någon annan har skrivit mellan dessa inlägg. Spelar det alltså roll vad man skriver menar du?

Jo självklart spelar det roll, om jag till exempel efterfrågar drivrutiner till ett MSI moderkort för ljudet, ett 845PE MAX och får inga svar så kan man ju skriva ett till inlägg och förtydliga att det är frågan om ett MSI 845PE-Max2 FSIR (MS-6704 V1) och att det står PCI\VEN_13F6&DEV_0111&SUBSYS_70401462 i enhetshanteraren för dem okända ljudstyrenheten. Då tycker jag att det är okey, inte bara skriva "Ingen som vet?"

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av foppson
Jo självklart spelar det roll, om jag till exempel efterfrågar drivrutiner till ett MSI moderkort för ljudet, ett 845PE MAX och får inga svar så kan man ju skriva ett till inlägg och förtydliga att det är frågan om ett MSI 845PE-Max2 FSIR (MS-6704 V1) och att det står PCI\VEN_13F6&DEV_0111&SUBSYS_70401462 i enhetshanteraren för dem okända ljudstyrenheten. Då tycker jag att det är okey, inte bara skriva "Ingen som vet?"

Håller med dig, det borde vara ok att göra så. Vad tycker moderatorerna om det? De kanske bara reagerar om någon skriver bump?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Tycker man ska få "bumpa" om inget svar efter 24tim och få göra det 3 ggr.
typ nått sånt.......

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Mjo, men den gör sig nog bättre i feedback-forumet ändå.

Om man väl hittar till feedback-forumet så är det första man gör att klaga på att man inte kan hitta dit.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Bumpning ser jag inte som ett problem förens man ser folk som bumpar varje halvtimme och klagar över hur långsamma vi är.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Håller med dig, det borde vara ok att göra så. Vad tycker moderatorerna om det? De kanske bara reagerar om någon skriver bump?

Var det någon som skrev "bump"?

Reglerna säger för övrigt "Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna" och det är ungefär vad som gäller. Om man efter någon dag kompletterar tråden med ny information är det nog ingen som blir störd om man, som i normalfallet, skriver "bump", "någon", "ingen" eller liknande en gång i halvtimmen är situationen en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freneticz
Tycker man ska få "bumpa" om inget svar efter 24tim och få göra det 3 ggr.
typ nått sånt.......

Och med "Bump" menar du alla inlägg från TS, även såna som innehåller ytterligare information som kan vara till hjälp för andra att "förstå" problemet?

Det skulle ställa till det om TS skickat ytterligare info 2ggr samma dag och löser problemet själv och vill meddela att lyckan är gjord, det funkar!, och blir nekad detta pga "Bumpning", nja, jag tycker att man inte ska ha automatiska funktioner i forumet som stoppar ytterligare inlägg, utan de som "tänjer" på gränserna väl mycket ska få en varning och upprepas det så blir det "inläggsförbud" i en vecka eller nått

EDIT:
Skamvrån för mig, läste inte riktigt... tänkte fel, trodde du menade 3ggr per 24h, men 24h mellan inläggen är läääänge, klart man kan ju editera men då flyttas inte tråden upp eller?, har inte tänkt på det.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Var det någon som skrev "bump"?

Reglerna säger för övrigt "Meningslösa inlägg för att flytta en tråd längre upp på forumets indexsida är inte tillåtna" och det är ungefär vad som gäller. Om man efter någon dag kompletterar tråden med ny information är det nog ingen som blir störd om man, som i normalfallet, skriver "bump", "någon", "ingen" eller liknande en gång i halvtimmen är situationen en annan.

Här är en tråd från idag som jag följde som du som moderator låste så fort en bump kom upp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Där kan jag väl nästan hålla med om att det var fel att bara skriva bump. Det var 2,5 timme sedan förra inlägget och han bumpade, men jag fårstår honom också. Sitter man där som på nålar och väntar på ett svar för att lösa ett problem och så svarar ingen, vad ska man göra? Man kan ju inte direkt ringa forumet

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Här är en tråd från idag som jag följde som du som moderator låste så fort en bump kom upp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Det är egentligen tråkigt att låsa trådar där någon form av diskussion har kommit igång, men två timmar är lite väl illa. Och det finns ju ett jättestort kryphål i regeln: det är meningslösa inlägg som är otillåtna. När folk endast skriver ett ord eller så kan man nästan misstänka att de inte har läst reglerna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Här är en tråd från idag som jag följde som du som moderator låste så fort en bump kom upp:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9...

Där kan jag väl nästan hålla med om att det var fel att bara skriva bump. Det var 2,5 timme sedan förra inlägget och han bumpade, men jag fårstår honom också. Sitter man där som på nålar och väntar på ett svar för att lösa ett problem och så svarar ingen, vad ska man göra? Man kan ju inte direkt ringa forumet

Jag hade han skrivit "Har slitit mitt hår och fattar fortfarande inte hur jag ska få min D: enhet tillbaka, jag har googlat men hittar ingen lösning." så hade det varit bättre/bra. Att sedan låsa tråden efter ett bra svar av Bejje... ja dig jag citerar =), kanske var överkurs men inte obefogat, nu fick ju inte TS chansen att göra rätt för sig med ett tack =).

EDIT:
Felstavningar igen.... Jag ska ju vara Ja

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd

Ingen bump helt enkelt, kommer det inget svar så lär det aldrig göra det.

Väldigt onödigt att bumpa skit som ingen bryr sig om.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ingen bump helt enkelt, kommer det inget svar så lär det aldrig göra det.

Väldigt onödigt att bumpa skit som ingen bryr sig om.

Nja, jag håller med om att bara skriva "bump" bör låsas, men om man skriver något ytterligare, som tillför något mer än det man skev innan så bör det vara ok.
Som foppson skrev, så bör det vara ok att "bumpa" genom att skriva t.ex. "har nu testat x och y men det har inte heller hjälpt, hjälp bitte"

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ingen bump helt enkelt, kommer det inget svar så lär det aldrig göra det.

Väldigt onödigt att bumpa skit som ingen bryr sig om.

Bara för att vi tycker det är skit så är det inte per automatik skit för frågeställaren, det kan vara oerhört viktigt för honom/henne att få hjälp med t ex hur man skarvar en trasig hörlursladd eller något annat som kan vara en fullständigt självklarhet för vissa och ointressant att svara på, men "bumpar" man två timmar senare med "Har testat med aluminiumfolie och det låter fortfrande inte i lurarna" så kanske en annan medlem som just loggat in uppmärksammar problemet med de trasiga lurarna och hjälper stackaren.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Nja, jag håller med om att bara skriva "bump" bör låsas, men om man skriver något ytterligare, som tillför något mer än det man skev innan så bör det vara ok.
Som foppson skrev, så bör det vara ok att "bumpa" genom att skriva t.ex. "har nu testat x och y men det har inte heller hjälpt, hjälp bitte"

Tillför man något nytt så är det inte bump, men just med att skriva "ingen som vet?" eller "bump" då är det bara att låsa och banna från "övriga".

Bryr mig inte om man får bumpa i lunarstorm eller liknande, men komma och skita ner denna forum är inte roligt.

"100FPS i CS" är ju en jävla pina i röven, tycker dom ska bannas direkt, finns sökfunktion.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Sen är den här tråden felpostad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Nej? Det är väl våran konsumenträtt att få prata om "bumping"?

Av tekniska skäl kan inte trådar flyttas till "feedback" avdelningen. Denna tråd har med feedback att göra och i så fall kan TS skapa en nu tråd i den delen. Länken till "feedback" hittar man på samtliga sidor om man scrollar längst ner på sidan.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Av tekniska skäl kan inte trådar flyttas till "feedback" avdelningen. Denna tråd har med feedback att göra och i så fall kan TS skapa en nu tråd i den delen. Länken till "feedback" hittar man på samtliga sidor om man scrollar längst ner på sidan.

Nej det är bra, jag ville bara ha en liten diskussion och se vad folk tycker om saken. Att starta en ny tråd om samma sak tillför nog inget. Hade jag vetat att det fanns ett feedback forum hade jag nog lagt den där från första början, men döljer man det forumet så oerhört bra så missar folk det

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Hedersmedlem

Jag avskyr meningslösa bumps och anmäler allt jag ser.

Det var betydligt bättre när man inte fick skriva två inlägg i samma tråd efter varandra. Jag var av en annan uppfattning tidigare, men uppenbart klarar folk inte av ansvaret och orkar tex inte ens editera sina inlägg utan skriver bara nya efterhand. Illa!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag avskyr meningslösa bumps och anmäler allt jag ser.

Det var betydligt bättre när man inte fick skriva två inlägg i samma tråd efter varandra. Jag var av en annan uppfattning tidigare, men uppenbart klarar folk inte av ansvaret och orkar tex inte ens editera sina inlägg utan skriver bara nya efterhand. Illa!

Du som anmält och kanske är insatt i forumets funktioner, vet du om moderatorerna får ett automatiskt meddelande om en användare skriver två inlägg efter varandra. En vettig funktion i så fall skulle vara att om en användare i moderatorernas ögon "bumpar" sina trådar eller andras trådar genom att skriva flera meningslösa inlägg efter varandra så skulle de kunna spärra dessa användare mot ytterligare "bump" under en viss tid och om de ändå skulle försöka så skulle deras konto spärras en viss tid.... bra eller dåligt?

EDIT:
Idag så låses ju tråden ofta vid "bump" men användaren kan ju fortfarande bumpa andra trådar, ja ni kanske fattar vad jag menar.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"