Geforce GF100 avslöjas på söndag

Permalänk
Medlem

"Possible to assume that GF100 chip will be the analogs Of tesla t20 with 448 stream processors, and GF104 will obtain all 512 stream processors. "

Min engelska är inte klanderfri men betyder inte Possible to assume ungefär "möjligt att anta" och analogs betyder "motsvarighet inte samma. Jag gillar inte spekulationer. Ingnorerar helt dessa antaganden men tackar för din ansträngning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Ska bli skönt att få veta allt om Fermi så man slipper ha ständiga diskussioner om det!

Va?! Det här är Sweclockers, glädjedödare...

.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jo, fast det verkade lite hemligt med kommentaren "We had to make sure details didn't leak so other editors try and sneak in."

Kanske dom försöker hålla Charlie borta

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Förstår inte varför ni nojjar så mycket. De kommer att släppa GF100 som presterar väldigt bra. Sluta nojja.

Sedan finns det självklart billigare och mindre prestanda- alternativ.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Ja man får se vad Nvidia har att erbjuda. Kanske en kort som sopar gatan med 5970. Och är singelkort?

Eller så är det en mega fail och presterar inte bättre än 5770.
Sitter ivrig och väntar på vad dom Gröna har kommit upp med denna gången.

Permalänk
Avstängd

Grönt är brunt

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
nVidia har ingen chans att priskriga med AMD. Kretsen är 50% större vilket är förödande när yielden är låg.

Ett räkneexempel.
AMD får ut 200 kretsar per wafer. Yield (hur stor del av kretsarna som fungerar) på 60% från TSMCs 40nm process har rapporterats vid tillverkningen av RV870. Det betyder minst 80 defekter per wafer, eftersom en del kretsar kan ha flera defekter. När det var som sämst i höstas så var yielden nere på 40%, men de problemen bör vara lösta.

nVidias större kretsar ger ca 133 kretsar per wafer. Antalet defekter är fortfarande 80 st, vilket i bästa fall ger 53 fungerande kretsar.

AMD får ut 120 kretsar där nVidia bara får 53 kretsar.

Att lansera GF100 med 64 av 512 cuda cores avstängda gör att ytterligare några av de defekta kretsarna kan räknas som fungerande, men förmodligen får AMD fortfarande ut betydligt fler användbara kretsar per wafer.

Ett tillägg på det. Nu vet jag inte om den här informationen fortfarande är korrekt, men jag har för mig att AMD:s avtal med TSMC innebär att de betalar per fungerande/levererad krets, medan nVidia betalar per wafer.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Är extremt skeptiskt till nVidia. 8800GT var helt fantastisk när den kom i pris/prestanda men sedan dess har de inte lyckats med något intressant. Men de har ju varit ute ur leken ett tag innan och kommit tillbaka så man ska inte säga aldrig. Tror dock inte det kommer konkurera med AMD åtminståne i pris/prestanda.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Ett tillägg på det. Nu vet jag inte om den här informationen fortfarande är korrekt, men jag har för mig att AMD:s avtal med TSMC innebär att de betalar per fungerande/levererad krets, medan nVidia betalar per wafer.

Ok och i morgon får vi mer info gällande GF100, men idag får vi också veta hur det kanske ligger till med avtalen mellan AMD och TSMC. Tack för det!

Edit: Bazinga!

Permalänk

I diskussionen om nvidia vs ati så låt oss inte glömma att nvida äger på folding och sweclockers har ett foldinglag som presterar skitbra men skulle kunna bli bättre.

Edit: om fermi presterar bra per watt i folding så skulle det ursäkta en hög prislapp för den som tänker lite längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka16605
Edit: om fermi presterar bra per watt i folding så skulle det ursäkta en hög prislapp för den som tänker lite längre.

Med tanke på att Fermi/GF100 är tänkt att vara grym på GPGPU funktioner får man väl anta att den lär fortsätta vara bra på Folding. Men vi får väl se snart.

Tror inte man behöver vara orolig för hög förbrukning i idle-läge heller. NVidia var riktigt bra på det redan med G200-serien och med tanke på Tegra/Tegra 2 har de kunskapen att göra effektiva kretsar. Fast när det gäller GPU har de satsat på lite större och mer strömslukande kretsar än ATI.

Permalänk
Avstängd

Någon som vet vilken tid det börjar och kan posta en länk?
Har kollat på nvidias sida men hittar inget..

Permalänk
Medlem

För konkurrensens (och konsumenternas) skull så hoppas jag innerligt att Fermi misslyckas fatalt. Det skulle gynna ATI och stärka deras position gentemot Nvidia, vilket skulle innebära att vi skulle kunna få två jämnstarka aktörer och ännu mer pressade priser.

Jag kan för mitt liv inte förstå det här med att vara "fanboy" av ett visst företag. Vad får ni ut av det? Företag är inte som sportlag där det finns någon sorts poäng att hålla på ett visst lag. Man köper väl det som är bäst och rimligtvis också till bäst pris. Att ni gynnar företag bara för att ni "tycker att dom är bäst" kommer inte att gynna någon annan än just det företaget. Ett företag som är ute efter en enda sak: VINST!. Dom skiter fullständigt att ni är trogna just dom och köper deras produkter bara för att ni "tycker att dom är bäst".

Om vi hade sluppit denna idiotiska filosofi under Intels NetBurst-era så hade troligtvis situationen sett helt annorlunda ut på desktop-marknaden för CPU:er. Men trots att AMD bevisligen tillverkade bättre processorer till bättre priser så fortsatte "fanboys" och okunniga att svälja Intels marknadsföring vilket gjorde att företaget inte försvagades trots deras felsteg. Ett skrämmande exempel på hur marknadsekonomi kan slå fel.

Min slutsats: Skärp er och börja köpa den hårdvara som faktiskt gynnar er!

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så lång tid kvar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martin_p
För konkurrensens (och konsumenternas) skull så hoppas jag innerligt att Fermi misslyckas fatalt. Det skulle gynna ATI och stärka deras position gentemot Nvidia, vilket skulle innebära att vi skulle kunna få två jämnstarka aktörer och ännu mer pressade priser.

Jag kan för mitt liv inte förstå det här med att vara "fanboy" av ett visst företag. Vad får ni ut av det? Företag är inte som sportlag där det finns någon sorts poäng att hålla på ett visst lag. Man köper väl det som är bäst och rimligtvis också till bäst pris. Att ni gynnar företag bara för att ni "tycker att dom är bäst" kommer inte att gynna någon annan än just det företaget. Ett företag som är ute efter en enda sak: VINST!. Dom skiter fullständigt att ni är trogna just dom och köper deras produkter bara för att ni "tycker att dom är bäst".

Om vi hade sluppit denna idiotiska filosofi under Intels NetBurst-era så hade troligtvis situationen sett helt annorlunda ut på desktop-marknaden för CPU:er. Men trots att AMD bevisligen tillverkade bättre processorer till bättre priser så fortsatte "fanboys" och okunniga att svälja Intels marknadsföring vilket gjorde att företaget inte försvagades trots deras felsteg. Ett skrämmande exempel på hur marknadsekonomi kan slå fel.

Min slutsats: Skärp er och börja köpa den hårdvara som faktiskt gynnar er!

Men det är väl inte så konstigt att det blir såhär?

Dåliga erfarenheter med ett av företagen som t.ex dålig support/mycket problem med korten/Drivrutiner

Det får en att tvivla på företaget och favorisera motståndarna
Det gäller väl alla produkter, inte bara hårdvara för datorer

Är väl inte så konstigt att många hoppas Fermi är mycket bättre än 5850/5870? bättre kort är bättre, så är det ju

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk

Klart man hoppas att fermi är bättre än 58**, vi vill ju fram i utvecklingen. Ska bli intressant o höra vad de gröna lurar på.

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Medlem

jag tror det kommer ta ett tag innan vi får se nästa generations GPUer

Permalänk
Medlem

Är det på CES 2010 dom går ut med infon eller vad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BäckE
Är det på CES 2010 dom går ut med infon eller vad?

Verkar så
Senare idag

Visa signatur

i7 930 @ 2,8 Ghz - 6GB Corsair 1333 Mhz DDR3 - Asus P6X58D PREMIUM - XFX Radeon HD5870 - Corsair HX 850W 80+ - 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 - 1TB Samsung Spinpoint F3 - InWin Maelstrom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
jag tror det kommer ta ett tag innan vi får se nästa generations GPUer

Hur menar du? Du sitter väl inte och trånar efter next-next gen redan?

ATI's HD 5870 och den serien är redan ute sedan ett bra tag. De är "next gen" i och med att de supportar DX11 och nya funktioner som t.ex. Tessellation. NVidias kommande GF100 ser ut att bli väldigt bra (på pappret i alla fall), och har även optimerats mycket för att kunna köra annan kod än grafik, vilket måste räknas som "next gen" det också.

Efter detta kommer vi antagligen att få se uppgraderingar baserade på samma kretsar ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muerteheroica
Men det är väl inte så konstigt att det blir såhär?

Dåliga erfarenheter med ett av företagen som t.ex dålig support/mycket problem med korten/Drivrutiner

Det får en att tvivla på företaget och favorisera motståndarna
Det gäller väl alla produkter, inte bara hårdvara för datorer

Är väl inte så konstigt att många hoppas Fermi är mycket bättre än 5850/5870? bättre kort är bättre, så är det ju

Jag kan delvis hålla med om dina argument. Det som brister är dock att huvuddelen av de "fanboys" som existerar inte har valt sitt märke pga brister hos det andra alternativet utan snarare av samma orsak som folk håller på fotbollslag. Sen spelar det ingen roll hur mycket bättre "det andra laget" är. Man har gjort sitt val och sen håller man fast vid det. Kanske hedervärt när det handlar om fotboll, men bara idiotiskt när det handlar om hårdvara.

Men visst, har man haft enorma problem med support/drivrutiner så förstår jag att man kan överge en tillverkare. Men det är knappast så det ligger till i majoriteten av fallen.

Även vad gäller dina argument om Fermi så brister det. Om Fermi är bättre än 5870 så kommer Nvidia fortsätta hålla sitt försprång vilket kommer leda till att de inte behöver anstränga sig lika hårt vilket kommer hämma utvecklingen på sikt. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

i7-920 || Asus P6T SE || 12 GB DDR3 || GTX 970

Permalänk
Medlem

Det som vore riktigt åtråvärt är att AMD får tillräckligt med resurser för att bråka med intel på CPU marknaden. Så länge som nVidia inte (får) konkurera på CPU fronten så verkar det som att det är nVidia som får betala för AMD's framgång.

Min poäng är att GPU marknaden är ganska hälsosam för närvarande med två innovativa och konkurenspigga aktörer även om AMD är underdog rent resursmässigt. CPU marknaden har dock stagnerat till att följa ett företags tick tock klocka, vilket är grymt olyckligt.

Vi får väl se om jänkarna öppnar dörren genom att låta x86 licenser följa med vid uppköp av företag, vilket i sin tur vore synd om VIA men det är det värt om vi får in tre "riktiga" aktörer i CPU tillverkningen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag kan delvis hålla med om dina argument. Det som brister är dock att huvuddelen av de "fanboys" som existerar inte har valt sitt märke pga brister hos det andra alternativet utan snarare av samma orsak som folk håller på fotbollslag. Sen spelar det ingen roll hur mycket bättre "det andra laget" är. Man har gjort sitt val och sen håller man fast vid det. Kanske hedervärt när det handlar om fotboll, men bara idiotiskt när det handlar om hårdvara.

Men visst, har man haft enorma problem med support/drivrutiner så förstår jag att man kan överge en tillverkare. Men det är knappast så det ligger till i majoriteten av fallen.

Även vad gäller dina argument om Fermi så brister det. Om Fermi är bättre än 5870 så kommer Nvidia fortsätta hålla sitt försprång vilket kommer leda till att de inte behöver anstränga sig lika hårt vilket kommer hämma utvecklingen på sikt. Svårare än så är det inte.

Jag valde ATI på grund av GayForces brister... så jag är ingen fanboy, tack för bekräftelsen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Jo det har du rätt i
Men det är alltid så, vad det än gäller, så finns det folk som kommer att välja ett visst märke hela tiden, för dom vill inte chansa

T.ex har jag personligen endast haft Nvidia tidigare, och sitter nu och planerar att köpa en ny dator, och ja förnekar inte att jag hellre vill ha Nvidia, för jag har aldrig haft problem med mina kort, och har vänner som haft flera fel med sina ATI kort

Men såfort jag vet vad Fermi korten går för, då bestämmer ja mig, det som är mest kraft i

Mina argument angående Fermi tycker jag faktist stämmer ganska bra om man ska följa rådet du gav

"Skärp er och börja köpa den hårdvara som faktiskt gynnar er!"

Det kanske inte är bätte i längden för GPU marknaden
Men jag köper ju inte kort för GPU marknaden, jag köper kort som jag ska ha i 2-3 år

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur menar du? Du sitter väl inte och trånar efter next-next gen redan?

ATI's HD 5870 och den serien är redan ute sedan ett bra tag. De är "next gen" i och med att de supportar DX11 och nya funktioner som t.ex. Tessellation. NVidias kommande GF100 ser ut att bli väldigt bra (på pappret i alla fall), och har även optimerats mycket för att kunna köra annan kod än grafik, vilket måste räknas som "next gen" det också.

Efter detta kommer vi antagligen att få se uppgraderingar baserade på samma kretsar ett tag framöver.

klart jag sitter och längtar efter nästa generation
tänkte om nästa generation ska bli hybrider som larabee eller om det blir en generation till med vanliga "GPUer" i vilket fall har dom lite att lösa dom kan ju inte gärna forstätta bygga större och mer strömslukande kort ( vet inte hur det är med GF100 ännu men tror inte den kommer vara mkt bättre än 58**)

Permalänk
Avstängd

Jag måste säga att jag har alltid favoriserat Nvidia och i mina ögon är det vinna eller försvinna med Fermi.

Vad de borde göra för att få mig att inte köpa ATI är att deras bästa singelkort ska vara bättre och kosta max 3000kr då kanske de har en chans de borde nästan sälja med förlust till en början för att få ut så många som möjligt och tjäna in pengarna på Lo-end korten.

För de kan inte vänta sig att AMD inte kommer sänka priserna rejält samma dag som GF100 släpps vilket de lätt borde ha råd med efter 6 månaders(i Mars) framgångar ohotade av Nvidia om vi säger att GTX 380 kommer kosta 3500kr vid lansering skulle det inte förvåna mig om de sänker 5870 till runt 2500kr kanske tom mindre och låter 5970 gå ner till runt 3500-4000kr och helt enkelt knäcker Nvidia.

Vid tidigare Lanseringar har Nvidia kunnat ha ett högt pris och ändå fått sålt sina kort men när en "Fanboy" som mig funderar på att byta lag så är det nog dags för de att se över sin prissättning ordentligt

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Jag måste säga att jag har alltid favoriserat Nvidia och i mina ögon är det vinna eller försvinna med Fermi.

Det tror jag inte. Även om Fermi/GF100 skulle vara en besvikelse finns det inget som hindrar att de kommer tillbaka med ett grymt grafikkort en senare generation. Marknaden har ju varit lite fram och tillbaka mellan ATI/NVidia. NVidia balanserar inte direkt på ättestupans kant ännu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det tror jag inte. Även om Fermi/GF100 skulle vara en besvikelse finns det inget som hindrar att de kommer tillbaka med ett grymt grafikkort en senare generation. Marknaden har ju varit lite fram och tillbaka mellan ATI/NVidia. NVidia balanserar inte direkt på ättestupans kant ännu.

Menade inte så, menar att om de inte överraskar mig så försvinner de i mitt nya System

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Troligtvis kommer GF100 att prestera lite bättre än 5850 men med högre elförbrukning.
Själv så har jag inte så stora krav på mitt nästa grafikkort... Dx 11, prestanda ungefär som GTX 260/275, elförbrukning på mindre än 150 watt. 40 nm och 1+ GB GDDR-5 minnen. Pris på 2000-2500 kr.

Med tanke på nuvarande elpriser så är iaf inte jag så intresserad av kWatt-datorer.

Nu är det ju söndag, kan inte amerikanerna kliva upp lite tidigare så vi kan få lite nyheter nudå?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Menade inte så, menar att om de inte överraskar mig så försvinner de i mitt nya System

Ok, missuppfatta

Det är väl inget problem. Jag kör ATI nu med 4870, men är öppen för ändring till nästa uppgradering. När jag köpte var den absolut mest krut för pengarna.