Permalänk
Medlem

Behöver folk som testar sidan

Hej har nyligen blivit klar med min sida (Inte personlig sida).
Byggde en Community, ja nu finns det en till, för personer som tycker om öres auktioner.

Men är lite osäker på om den funkar som det ska.
Hade för problem med automatisk mail utskick vid reg. Men nu tror jag att det är fixat (Va tvungen att betala för det).

Just nu har det inge vidare mycket innehåll. Men kolla den behöver bedömning på design, användarvänlighet och om ni kan tipsa om funktioner som man måste ha och det jag borde ta bort.

Använder joomla och har installerat.
CB
Kunena forum
NoixACL
UddeIM
Joomlacomment
mm.

LOL höll på att glömma ge er adressen.
http://oauktioner.se

Var ärliga.

Permalänk
Medlem

Loggad flyter inte in med bakgrunden!
Loggan har en skitful font! Själva ikonen med för den delen!
Svårt att se vad sidan går ut på när man går in på den!
En besökare behöver inte ha besöksinfon så in your face som du har, kul grej i 2 sekunder, har den ingen betydelse för sidans funktion = ta bort!
Reflektionen längst ner på sidan ser konstigt ut, ser inte verkligt ut, vad är det en reflektion till? Eller är det bara en gradient? Om det är en reflektion, gör en reflektion av det relevanta!

Dina rubriker har samma font färg som dina länkar, helt omöjligt att urskilja, lixom varför kan man inte trycka på en rubrik medans man kan trycka på en massa annat?

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Loggad flyter inte in med bakgrunden!
Loggan har en skitful font! Själva ikonen med för den delen!
Svårt att se vad sidan går ut på när man går in på den!
En besökare behöver inte ha besöksinfon så in your face som du har, kul grej i 2 sekunder, har den ingen betydelse för sidans funktion = ta bort!

Det med loggan. hmm tyckte inte det gjorde så mycke att den inte sjönk in i bakgrunden. Allt det med logon går lätt att fixa. För utom ikonen. Är inte bra på sånt. Ok. Besöks info kommer försvinna. Tog ändå onödigt mycket plats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Reflektionen längst ner på sidan ser konstigt ut, ser inte verkligt ut, vad är det en reflektion till? Eller är det bara en gradient? Om det är en reflektion, gör en reflektion av det relevanta!

Vad för reflektion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Dina rubriker har samma font färg som dina länkar, helt omöjligt att urskilja, lixom varför kan man inte trycka på en rubrik medans man kan trycka på en massa annat?

Ok. Ska också fixas..

Men tack för dina synpunkter.
Det var det jag behövde. Några ärliga svar.

Ifall det är mer jag måste fixa så klaga bara..

Permalänk
Inaktiv

Två saker jag tänkte på direkt;

* Sidan är otroligt bred för så lite innehåll.
* Stavning- och grammatik är helt åt helv....

Permalänk

Jag gillar inte pilarna som pekar nedåt och är runda. Hemsidan skalar och blir hur bredd som helst, sätt ett maxvärde!

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renato

Vad för reflektion?

http://oauktioner.se/templates/redevo_aphelion/images/blue/re...
som kommer under mittdiven.

Sen så är dina hörn (http://oauktioner.se/templates/redevo_aphelion/images/blue/he...) för komprimerade, spara dem i högre kvalité.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Wow. Det var i rätt forum att ställa frågan. Trodde nästan mitt inlägg skulle försvinna i mängden. Men tack ska ni ha.

Det jag ser är ju alla fel sidan har, har med själva teman jag valt. Kanske lättare att skaffa en ny. En med högre kvalitet.

Och grammatiken.. Ja.. Vad ska man göra.. Får väll skylla mig själv.

Till vilka mått ska jag hålla mig. Så att inte sidan blir för bred.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renato
Wow. Det var i rätt forum att ställa frågan. Trodde nästan mitt inlägg skulle försvinna i mängden. Men tack ska ni ha.

Det jag ser är ju alla fel sidan har, har med själva teman jag valt. Kanske lättare att skaffa en ny. En med högre kvalitet.

Och grammatiken.. Ja.. Vad ska man göra.. Får väll skylla mig själv.

Till vilka mått ska jag hålla mig. Så att inte sidan blir för bred.

Omkring 950 pixlar brukar vara bra, men så kan du ha lite "lullull" utanför som inte påverkar sidoscrollen.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Jag gillar inte pilarna som pekar nedåt och är runda. Hemsidan skalar och blir hur bredd som helst, sätt ett maxvärde!

Nu har jag åtminstone tagit bort dom fula pilarna (http://oauktioner.se/templates/redevo_aphelion/images/blue/h3...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Omkring 950 pixlar brukar vara bra, men så kan du ha lite "lullull" utanför som inte påverkar sidoscrollen.

Jag ändrade Inställningarna i templets från fluid till fixed Det borde väl fixa det. För i templets CSS

Står det så här

/*layout CSS */ body { text-align:center; /*center hack*/ min-width:1000px; padding:0; margin:0; } #wrapper { margin:0 auto; /*center hack*/ text-align:left; /*center hack*/ } .width_800{ max-width:780px; width:780px; } .width_1024{ min-width:910px; max-width:1000px; width:auto !important; width:1000px; } .width_fluid{ min-width:910px; max-width:97%; width:auto!important; width:97%; }

Permalänk
Medlem

Fixat vidare

Nu har jag fixat vidare på sidan..
Vad tycker ni nu om den?

Ja jag behöll den logon.. Men ändra lite stilen på sidan.

Permalänk
Medlem

Re: Fixat vidare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renato
Nu har jag fixat vidare på sidan..
Vad tycker ni nu om den?

Ja jag behöll den logon.. Men ändra lite stilen på sidan.

AAAHRG! MY EYES!!!!!
..nä men jag tycker det är lite väl hög kontrast mellan det mörka och de helt kritvita textfälten/bilderna.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Lol..
Text fälten vet jag inte hur jag kan fixa det.
Men den vita bilden kan jag ta bort..

Men är det ett stort problem med dom vita text fälten?
Vilken färg skulle text fälten passa bäst i?

Permalänk
Medlem

Det är överlag lite rörigt, här är några punkter varför:

  • Loginfältet bör centreras i höjd.

  • Centrerad text bör undvikas när den överstiger en rad för att behålla läsbarheten.

  • Se över radavstånd på större texter.

  • Blandning av engelska och svenska.

  • Språket känns inte officiellt utan mer bloggartad, sidan skulle vinna mycket på att profilera sig mer som en nyhetskanal.

  • Rätta mig om jag har fel men borde det inte vara "Ett community om.." istället för "En" i slogan.

  • Artiklar på nyhetssidan kanske kan ha en bild för att fylla ut bredden istället för att lägga sig bredvid varandra.

  • Forumet frångår layouten på sidan.

  • Halo-effekt (vit kant) runt genomskinliga ikonbilder, detta troligtvis för att de anpassats efter en vit bakgrund från början.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Hmm.. Ok..
Då har jag fortfarande mycket kvar
En eller ett? vet inte. Men ett låter rätt.. Eller?
Tack för alla förslag. Jag har tyvärr inte ett öga för layout och design.
Forumet har jag bara glömt ändra färg på. Lite slarvigt
Tack alla Sweclockers.. Jag kanske blir färdig i år.

Har fortfarande lite problem med rättigheter till speciella användare.
Vanliga användare har inga problem.

Permalänk
Medlem

Skriv "en mötesplats" så slipper du tänka på saken

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Varför tänkte jag inte på det förr?? lol..
Nu har jag slutat för idag så ska jag kämpa vidare..

Ska gå igenom save's långa lista
Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Det är en hel del arbete med att skapa en förtroendeingivande webbplats, egentligen är det bara nöta på, till slut kan du eliminera felen innan de ens uppdagas (fin paradox).

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Här tror jag du har ytterligare ett fel under nyhetssidan, längst ner:

Fler artiklar...
* Oauktioner.TK det är nu det börjar
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Ja jag såg den.. Men vet inte var den kommer ifrån.. Den delen ska vara automatisk från joomla..

Och jag som trodde att joomla skulle göra det snabbt och enkelt att göra en webbsida.. När jag är färdigt blir det inge kvar av joomlas eller templets orginala css.. Kanske jag borde ha gjort den från noll från början.. Men hade säkert inte kommit så långt.

Det ända positiva är ju att den har massivt med färdiga moduler. Då får kan man enkelt lägga till nya funktioner till sidan..

Håller på nu med css lite.. Provar Aptena för jag fattade inte DW när jag provade den hos en kompis.. Men mycke tid har man inte nu när det är jul och man måste jobba..

Permalänk
Medlem

Ok tre fel fixade
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL, inloggning centrerad och forumets färg..

Inloggningen kunde man inte centrera. Vet inte varför.. Gjorde som man skulle men sidan reagerade inte till ändringarna.. Så jag tog bort lite höjd och nu ser man inte att den inte är centrerad.

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL: Den var bara att uppdatera språk modulen så försvann den.. Har haft en ny version av joomla för ett tag sen, tänkte inte att de va fel på språkmodulen när de där kom upp..

Forumets färg: Forsätter att jobba med den.. men lite bättre än förr..

Permalänk
Medlem

Har knappt använt Joomla, men om det är med hjälp av CSS du ska centrera och vill göra detta på höjden så lägg till line-height:"önskad höjd"; för det elementet du ska ändra och sätt samma höjd som höjden på elementet.

ex:

div.nav {
height:40px;
line-height:40px;
}

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Renato
Ok tre fel fixade
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL, inloggning centrerad och forumets färg..

Inloggningen kunde man inte centrera. Vet inte varför.. Gjorde som man skulle men sidan reagerade inte till ändringarna.. Så jag tog bort lite höjd och nu ser man inte att den inte är centrerad.

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL: Den var bara att uppdatera språk modulen så försvann den.. Har haft en ny version av joomla för ett tag sen, tänkte inte att de va fel på språkmodulen när de där kom upp..

Forumets färg: Forsätter att jobba med den.. men lite bättre än förr..

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Ytterligare en grej, nu så glider bakgrunden till Main menu in under användarnamn och lösenordsboxarna för mig. Så försök göra den lite större och centrera textboxarna istället.

Kör Firefox/Linux/Ubuntu9.10

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Tack.. jag provade sidan i 3 webbläsare.. men märkte inte det.. Ska kolla Det en annan gång och dom andra felen.. Ska nu förbereda inför jul..
Tack för hjälpen..

Permalänk
Medlem

Nu fick jag annat problem. Har inte gjort några ändringar men av nån konstigt orsak så har menyerna försvunnit från sidan nyheter.
Kollat alla inställningar men får inte fram dom. tror att dom är bakom bakgrunden. hur fixar jag det?

Ska nog också vända mig till joomla forum. Som dom flesta använder inte joomla här. Men det är ändå vanligt CSS.

Tack för all hjälp hittills..

Permalänk
Medlem

Här är alla mina spontana åsikter:
* Sidan är alldeles för grå. Det är grått överallt...
* Loginfältet borde stylas, det ser konstigt ut när det e helt plain.
* Menyns röda färg passar inte alls till allt det gråa
* Login-knappen ser inte ut som en login-knapp utan nån gubbe med nåt grönt. Jag förstod inte ens att det va login-knappen förns jag verkligen hovrade den och såg title="Logga in"
* Sökrutan kanske skulle ha en synlig submit-knapp. Även stylingen här.
* Shout boxen har också opassande röda färger som inte passar in till det övriga.
* Presentationstexten ser lite ut som en tjock klump. Lite tunnare text, ändra font och fixa ett bättre radavstånd skulle va på sin plats.
* Radioknapparna på din Poll borde vänsterställas så dom är i linje med frågan. Knapparna här borde också stylas.
* Copyright-texten längst ner får plats på en rad, så varför inte låta det va på en rad?
* Sen är det språket som tidigare skibenter har gett kritik för.

- "Ingen hade gjort ändringar eller så. Men ändå.." <-- Ta bort!
- I vilket fall heter det.
- Supportteam, inte support team
- Vi har fortfarande stora problem, inte bara "Fortfarande stora problem..." Det är talspråk...

Aja det e flera grejer på språket som jag reagerar ganska starkt på. Jag påstår inte att jag e världsbäst på svenska men jag tycker inte det ser bra ut. Det ger ett oseriöst intryck.

Det va nog alla mina tankar. Jag brukar aldrig ta mig så mycket energi och tid på att punkta ner allt jag tänker på, men den här gången blev listan ganska lång.

Permalänk
Medlem

Språket är jätteviktigt här, ni använder ett väldigt "pratigt" språk vilket inte gör sig bra på hemsidor som agerar som tjänster. Det är en annan sak på en blogg eller personlig hemsida, men här ska ni rikta er till så många som möjligt, bara ett stavfel på "rätt ställe" kan ge fel intryck för besökaren.
Tänk officiellt, hur ett företag skulle ha skrivit för att upprätthålla god profil utåt.
"Content is king" brukar man hitta i många erfarna webbutvecklares guider och böcker, det är precis så ni ska tänka här. Låt innehållet styra hur text och layout byggs upp.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Sidan ska tala, inte personen som står bakom den. Tänk om Tradera hade välkomnat sina besökar med ett "Tja, jag har gjort en liten tjänst här där ni som vill sälja prylar till varandra kan göra det. Ha 're så bra!"

Opersonligt ser proffsigt ut hur galet det än låter. Stavfel och särskrivningar är också något som gör ett oprofessionellt intryck.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Ok.. Tack igen.
Jag ska titta genom språket och layouten igen. Språket har jag inte tänkt så mycket på.

Jag litar på eran åsikt. Man vill ha en så professionellt sida som möjligt.
Och det ska inte kosta så mycket heller. Som man inte tjänar några pengar på den.

Tack för era ärliga svar. Just vad man söker.