Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Phenom x2 55 Be, vägarar spara acc ändringar

Permalänk
Medlem

Phenom x2 55 Be, vägarar spara acc ändringar

Tjena! Har läst igenom alla guider jag kan hitta om hur man kan låsa upp sin Processor, Som rubriken säger så har jag en phenom II 550 x2 BE vilket ska ofast kunna låsa upp. Men när jag har gjort alla ändringar man ska och sparat och startat om datorn så är inställningarna tillbaka igen.... fireware står kvar på hybrid men Acc har gått tillbaka till disabled. Så kan jag inte låsa upp mina andra kärnor eller är det något annat jag kan göra? Jag har precis flashat till det nyaste BIOS'et så det kan vell inte vara felet? Kör på ett Gigabyte MA790x-UD3P.

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Medlem

Re: Phenom x2 550 Be, vägarar spara acc ändringar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
Tjena! Har läst igenom alla guider jag kan hitta om hur man kan låsa upp sin Processor, Som rubriken säger så har jag en phenom II 550 x2 BE vilket ska ofast kunna låsa upp. Men när jag har gjort alla ändringar man ska och sparat och startat om datorn så är inställningarna tillbaka igen.... fireware står kvar på hybrid men Acc har gått tillbaka till disabled. Så kan jag inte låsa upp mina andra kärnor eller är det något annat jag kan göra? Jag har precis flashat till det nyaste BIOS'et så det kan vell inte vara felet? Kör på ett Gigabyte MA790x-UD3P.

Skulle kunna vara så att jag måste ändra lite i vcore? kör på fabriksinställningar nu, tänkte testa om man kör i 1.4, Kommentarer uppskattas

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk

Testa att ändra vcore, och ändra de andra inställningarna lite, per core,+/- xx%. Min ville inte heller låsa upp på ett likadant mobo som du har. Låste dock upp min 720be med samma mobo Finns inte heller några garantier på att din prolle ska låsa upp:( Lycka till!

Edit: kika i phenom II tråden/FAQen och låsa upp tråden för fler tips då mina tips vart flummiga

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Testa att ändra vcore, och ändra de andra inställningarna lite, per core,+/- xx%. Min ville inte heller låsa upp på ett likadant mobo som du har. Låste dock upp min 720be med samma mobo Finns inte heller några garantier på att din prolle ska låsa upp:( Lycka till!

Edit: kika i phenom II tråden/FAQen och låsa upp tråden för fler tips då mina tips vart flummiga

ska göra detta, har även läst omkring i andra forum om att amd har pressat Gigabyte att ta bort så att man inte kan låsa upp sina kärnor. Vilket bios körde du med? jag flasha min idag till F6 kanske kan vara det som är felet? Hehe jag är envis så jag hoppas på att min processor ska klara av det

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
ska göra detta, har även läst omkring i andra forum om att amd har pressat Gigabyte att ta bort så att man inte kan låsa upp sina kärnor. Vilket bios körde du med? jag flasha min idag till F6 kanske kan vara det som är felet? Hehe jag är envis så jag hoppas på att min processor ska klara av det

Jag testade alla bios och alla lägen i bios men den ville inte Sålde till en kompis som älskar den som HTPC prolle nu

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

haha okej tur att någon har nytta va den då! får se om jag försöker pilla något mer eller om jag nöjer mig med x2 och klockar den ist

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
haha okej tur att någon har nytta va den då! får se om jag försöker pilla något mer eller om jag nöjer mig med x2 och klockar den ist

Japp
De klockar ju riktigt fint min gav 3650mhz @ 1,285 v ! Stockvolt var 1,35v

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

låter ju som rena drömmen! får se om jag kan hålla mig till helgen då jag har lite annat att göra innan det hehe

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
låter ju som rena drömmen! får se om jag kan hålla mig till helgen då jag har lite annat att göra innan det hehe

Hehe:) Ja, det tar ju en bra stund att hitta en 24/7 stabil klocka som man är nöjd med Har inte hittat de på min 720 än och har haft den i 3-4 månader. Ska försöka framåt helgen när vattenkylningen dykt upp

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Japp
De klockar ju riktigt fint min gav 3650mhz @ 1,285 v ! Stockvolt var 1,35v

550BE har väl inte så hög stockvolt som 1.34? Min 550BE jag hade var stockvolten 1.28.

Eller menar du din 720BE?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
550BE har väl inte så hög stockvolt som 1.34? Min 550BE jag hade var stockvolten 1.28.

Eller menar du din 720BE?

Stockvolten på min 550be var 1,35 i bios. Min 720 har 1,325 som stockvolt. 550:n var ovanligt hög men vad gör man

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Okej, finns väl iofs inte så mycket man kan göra

Min kära 550BE klockade följande
-200x15.5 = 3100MHz 1.08v (lite undervoltning)
-205 x 18 = 3690MHz 1.28v
-203 x 19 = 3857MHz 1.408v

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Okej, finns väl iofs inte så mycket man kan göra

Min kära 550BE klockade följande
-200x15.5 = 3100MHz 1.08v (lite undervoltning)
-205 x 18 = 3690MHz 1.28v
-203 x 19 = 3857MHz 1.408v

Testade du aldrig högre vcore? Var det kylningen som inte hängde med eller?
Jag testade aldrig min mer än till 3650mhz @ lite undervoltad. Bytte till mig en 720 mot e5200+mobo när min H50 kom och då sket jag i 550:n eftersom den inte låste upp =/ Ångrar det lite nu,att jag inte testade högre.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag testade 4000Mhz, men då krävde den 1.5v, inget jag ville köra 24/7 direkt

Kylningen var det inget fel på, den pallade det.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Jag testade 4000Mhz, men då krävde den 1.5v, inget jag ville köra 24/7 direkt

Kylningen var det inget fel på, den pallade det.

Okej Ska inte 1,55v vara säkert för en AMD propp? Men då blir det värme och det kanske du ville undvika? Bara kört PhII i nån månad innan det var senaste AMD proppen en duron 1600 så har inte så bra koll som jag skulle vilja

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

1.55v, testade jag aldrig. Är inget jag kör med 24/7, men då hade nog värmen varit i fara.

Bara läsa massa trådar om Phenom II

Är det nåt du undrar så är det bara fråga 2good4you här på swc. Han är hur jäkla duktig som helst

Provade min Phenom II 940BE X4 med 1.5v, men då drog värmen iväg över 62 grader.Det är ju inte så bra.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

hehe, har clockat min 550 BE nu, har den upp i 3.682 ghz på stockvolten temperaturen ligger på ca 45 C Load med stockkylaren och den verkar vara stabil ska köra OCCT nu ett par timmar för att vara säker!

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
hehe, har clockat min 550 BE nu, har den upp i 3.682 ghz på stockvolten temperaturen ligger på ca 45 C Load med stockkylaren och den verkar vara stabil ska köra OCCT nu ett par timmar för att vara säker!

Måste tillägga att jag använde amd overdrive så jag har igentligen inte gjort något mer än att kika så att inga resultat skjuter i höjden^^

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
Måste tillägga att jag använde amd overdrive så jag har igentligen inte gjort något mer än att kika så att inga resultat skjuter i höjden^^

Fin klock! 3,8 ska inte vara några problem med lite högre volt sedan

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Fin klock! 3,8 ska inte vara några problem med lite högre volt sedan

Ända problemet är att när overdrive hade nått 3.7 ghz så startde hela datorn om sig -.- okunnig som man är så blir man ju lite nojjig och tror att hela datorn ska flyga i luften^^ så jag tänkte att i och med att den var stabil ända tills 3.7 så kör jag på det innan men så fort jag väljer att overdrive ska köra det här varje gång mitt system ska starta så hänger sig hela datorn och jag är tvungen att starta om den

Några förslag?

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
Ända problemet är att när overdrive hade nått 3.7 ghz så startde hela datorn om sig -.- okunnig som man är så blir man ju lite nojjig och tror att hela datorn ska flyga i luften^^ så jag tänkte att i och med att den var stabil ända tills 3.7 så kör jag på det innan men så fort jag väljer att overdrive ska köra det här varje gång mitt system ska starta så hänger sig hela datorn och jag är tvungen att starta om den

Några förslag?

Börja med att läsa FAQ i överklockningsforumet; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Sen phenom II klock guiden;http://www.sweclockers.com/artikel/6162-verklocka_phenom_ii.
Mycket enkelt att klocka i bios om du lär dig grunderna och de vanligaste begreppen. Återkom gärna med eventuella frågor

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Börja med att läsa FAQ i överklockningsforumet; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Sen phenom II klock guiden;http://www.sweclockers.com/artikel/6162-verklocka_phenom_ii.
Mycket enkelt att klocka i bios om du lär dig grunderna och de vanligaste begreppen. Återkom gärna med eventuella frågor

Jag får göra det! wish me good luck!

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
Jag får göra det! wish me good luck!

Good Luck, Chuck

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Skulle någon vänlig själ kunna länka till guiden för att låsa upp kärnorna på en AMD Phenom II X2 550 BE?

Tack!:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikata
Skulle någon vänlig själ kunna länka till guiden för att låsa upp kärnorna på en AMD Phenom II X2 550 BE?

Tack!:)

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Men till nästa gång: använd sökfunktionen som finns!!

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Tack Sennebring!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Good Luck, Chuck

Har pluggat som en galning och lyckats med en någorlunda CO! ligger på samma som overdrive fick mig till vilket var på 3.6 ghz på stock Vcore, körde Orthos i 3 timmar utan några som helst problem vet inte om jag ska gå längre eller om jag ska stanna där jag är :/ min plånbok säger ifrån men samtidigt är man lite sugen och se vad prollen går för! Tack för all hjälp som jag fått

ps undrar ni något kan ni ju bara fråga

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk

Kör du på stockkylning skulle jag nöja mig tills du införskaffat en bättre kylare. T.ex CoolerMasterHyper 212 som kostar 2-300kr men duger gott åt nybörjaren. Corsair H50 är annars en kalas kylare men den kostar runt 700kr. Aldrig loadat över 42c oavsett vcore,har testat upp till 1,5v.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Kör du på stockkylning skulle jag nöja mig tills du införskaffat en bättre kylare. T.ex CoolerMasterHyper 212 som kostar 2-300kr men duger gott åt nybörjaren. Corsair H50 är annars en kalas kylare men den kostar runt 700kr. Aldrig loadat över 42c oavsett vcore,har testat upp till 1,5v.

Har själv funderat på att skaffa en ny kylare, men det kanske får dröja en månad eller 2
Sen undrar jag om det är något annat än prollen som kan skjuta i luften om man klockar för högt? kommer ihåg för ett antal år sen när jag skulle testa att clocka min athlon 3800+ och moderkortet brann upp och inte processorn^^ då kunde jag absolut ingenting heller utan bara ville vara cool och överklocka datorn, så jag gjorde säkert något helt fel och moderkortet brast ist^^

Visa signatur

Kan man cracka spel kan man ALLT!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Romland
Har själv funderat på att skaffa en ny kylare, men det kanske får dröja en månad eller 2
Sen undrar jag om det är något annat än prollen som kan skjuta i luften om man klockar för högt? kommer ihåg för ett antal år sen när jag skulle testa att clocka min athlon 3800+ och moderkortet brann upp och inte processorn^^ då kunde jag absolut ingenting heller utan bara ville vara cool och överklocka datorn, så jag gjorde säkert något helt fel och moderkortet brast ist^^

Klockade du enbart med multipel? (ex:200x17.5=3500mhz) så är det ingen fara men klockade du även minnena vilket du gör om du kör t.ex: 240x15=3600mhz för utsatt att du kör 800mhz minnen och att minnena går i 4xFSB (4x200=800mhz) då går de i 960mhz klockat å de pallar nog inte många 800mhz minnen. Skule du gjort det märks det genom bluescreen så du har knappst gjort det Sorry om det vart flummigt men börjar bli trött

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed