Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Strangelove
Har precis idag bytt från telia 24/1 till XXL
Tptest några gånger snitt: 80/9.7 Mbit/s, lägsta: 50/9.7, högsta 93/9.7

Stora paketförluster enligt detta test
http://www.pingtest.net/result/8532647.png

Lossen beror antingen på firewallen eller ipflooding i modemet. Försvinner om du inaktiverar detta. Inga nätpacketloss.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Har precis idag bytt från telia 24/1 till XXL
Tptest några gånger snitt: 80/9.7 Mbit/s, lägsta: 50/9.7, högsta 93/9.7

Stora paketförluster enligt detta test
http://www.pingtest.net/result/8532647.png

Har du testat köra Bredbandskollen mot Stockholm eller Malmö servern, istället för Göteborg? Får nästan alltid sämre resultat mot Göteborg servern när det gäller hastighet så här på kvällarna.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

Tack Phunky!

Med ipflooding inaktiverat ser det bättre ut

Permalänk

@Kabelkillen

Här är några test mot Malmö och Stockholm. Verkar vara samma för mig, att gbg-servern är lite seg, hade under 90 Mbit/s på den.

skicka 9.67 ta emot 97.2
skicka 9.66 ta emot 93.7
skicka 9.68 ta emot 93.3
skicka 9.67 ta emot 97.4
skicka 9.69 ta emot 97.0

Hur som helst, efter 4 timmars användande har allt fungerat över förväntan. Iofs var förväntningarna låga efter att ha haft telias 24/1 som i praktiken gav 8/1, dock mycket stabilt, ett avbrott per år kanske ...

Permalänk
Medlem
Citat:

@Kabelkillen

Här är några test mot Malmö och Stockholm. Verkar vara samma för mig, att gbg-servern är lite seg, hade under 90 Mbit/s på den.

skicka 9.67 ta emot 97.2
skicka 9.66 ta emot 93.7
skicka 9.68 ta emot 93.3
skicka 9.67 ta emot 97.4
skicka 9.69 ta emot 97.0

Hur som helst, efter 4 timmars användande har allt fungerat över förväntan. Iofs var förväntningarna låga efter att ha haft telias 24/1 som i praktiken gav 8/1, dock mycket stabilt, ett avbrott per år kanske ...

Man kan ju tycka att en sådanhär "organisation" som driver bredbandskollen ska ha koll på sina servrar så de inte uppvisar problem för kunden när felet sitter hos dem. Kan ju inte vara svårt att neka test om för många kör samtidigt. Hela grejjen är ju till för att uppvisa att man får det man betalar för och skapar ju merarbete för operatören och deras support om servern är kass.

Tror inte det beror på comhem's routing för bor man i Göteborg ska man gå ut från deras backbone direkt där och borde således få bäst på den servern jämfört med att ta vägen via Stockholms Netnodeanslutning. Senast jag kollade var det inte belastat på comhem's netnode lina i Göteborg tex.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske
Jag har XXL-modemet c.a 1.5meter ifrån datorn. Spelar de någon roll om jag använder den nätverkskabeln på 10meter som var med modemet eller en Cat5e-kabel på 2meter? Mellan modemet och datorn......2meters-kabeln är väl använd i c.a 5år, medans 10meters-kabeln från comhem är ju ny.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoSubstitute
då jag kollar på filmer/tv-avsnitt via nätverket till en WDTVLive. Det skulle kunna översättas till att merparten av de 755G jag laddat hem genererar lika mycket upload till WDTV:n. Dock har jag inte kollat på allt jag dragit hem ännu - vem hinner med det?

Jag anser iaf inte nedladdning av wäärsch, piratade filmer, tv, jada jada, som en vettig förklaring till varför man använder en viss mängd data.

Återigen, "vanligt" hemanvändande...
Skulle vara intressant att se hur du skulle använda 755gig utan att tanka ner tv/film/musik och spel
Blir bra mkt youtube, facebook och patchar det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojse
Dum fråga kanske
Jag har XXL-modemet c.a 1.5meter ifrån datorn. Spelar de någon roll om jag använder den nätverkskabeln på 10meter som var med modemet eller en Cat5e-kabel på 2meter? Mellan modemet och datorn......2meters-kabeln är väl använd i c.a 5år, medans 10meters-kabeln från comhem är ju ny.....

Finns ju alltid en viss risk att kablar börjar glappa, men funkar det bra med din gamla så kör på den. Känner du dig wild & crazy kan du ju passa på att köpa en ny 2 meterskabel, kostar väl 50:- eller så

Permalänk

Håller på och hjälper min flickvän att koppla in sitt nya Cisco EPC2425 modem från Comhem och det går sådär. Modemet hon hade tidigare började strula, hon kunde bara surfa på en dator i taget. Så efter kontakt med support så fick vi ett nytt modem hemskickat. Det fungerar att ringa men inte att surfa. Har kollat alla sladdar och gjort omstarter av hårdvaran. De lampor som ska lysa gör det och jag kan logga in på modemet via 192.168.0.1 och kolla på inställningarna. Aktiverade det trådlösa på det sättet och kan logga in med lösenordet men det går inte att surfa.

Kan jag ha missat något? Jag tycker att det börjar luta åt teknikerbesök...

Permalänk
Medlem

Fungerar det med kabel eller inte alls? Fungerar det inte alls tror jag inte modemet är korrekt inloggat = ring comhem OMGÅNDE. De stänger 18.00 på helgerna.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Fungerar det med kabel eller inte alls? Fungerar det inte alls tror jag inte modemet är korrekt inloggat = ring comhem OMGÅNDE. De stänger 18.00 på helgerna.

Det fungerar inte alls. Misstänkte att det var något tjaffs hos Comhem då jag i princip gjort alla standardåtgärder som en kund kan göra (har själv jobbat inom PC- och Internet-support så jag känner att jag har hyffsad koll).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Jag anser iaf inte nedladdning av wäärsch, piratade filmer, tv, jada jada, som en vettig förklaring till varför man använder en viss mängd data.

Återigen, "vanligt" hemanvändande...
Skulle vara intressant att se hur du skulle använda 755gig utan att tanka ner tv/film/musik och spel
Blir bra mkt youtube, facebook och patchar det
...

Köper inte det som resonemang.
Hela rejset med hastighet upp/ner handlar BARA om fildelning och musik/videostreaming (i båda fallen olaglig sådan). Den som påstår något annat framstår som antingen korkad eller förnekande. Utan fildelning (olaglig sådan) hade ingen behövt upphastighet värt namnet. Laglig fildelning är ytterst marginell. Utan fildelning (olaglig sådan) hade inte VOD existerat som annat än en framtidsidé, utan hopp om ekonomisk vinning. Det är fildelning (olaglig sådan) som tvingat fram de höga näthastigheter vi har idag, som möjliggör de (tyvärr) marginella lagliga tjänsterna. Om inte grundarna för diverse programvara hade haft sina rötter i fildelningsvärlden hade följande program aldrig sett dagens ljus: skype, spotify, voddler. Värt att notera är att alla tre är svenska!

Dessutom är merparten av materialet på YT olagligt. Bortsett från privata uppladdningar av folk som äter sin egen avföring, som ju är hemskt intressant att titta på. Ungefär på samma nivå som Big Brother, Anna Anka och Let's Dance.

Permalänk
Medlem

Nja jag har en/flera counterstrike server som rullar på 24/7 och den genererar fanimej en jävla massa trafik. Eftersom folk skall downloada ljud och massa olika banor som dom inte har. Tippar på 500-1000 gigabyte per månad bara i denna sorts transfer. Och sen vill man ju att dom skall få ner banorna fort så dom kan börja spela så snabbt som möjligt. Och inte sitta och harva 30 minuter innan dom fått ner sakerna. Så jag är allt för snabbare upload än 10Mbit som erbjuds nu.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p

...
Tippar på 500-1000 gigabyte per månad
...
Så jag är allt för snabbare upload än 10Mbit som erbjuds nu.

Jag skulle inte heller må dåligt av 100 upp.
Fick i dagarna brev om att hyresvärden skrivit avtal med Tele2-LAN, men de kommer också bara köra 100/10. Dock lär det vara riktigt 100 i download. Sen har ju Tele2 också möjlighet till 100 i upload också, men det vet jag ännu inte om de kommer erbjuda här. Då skulle det nog vara läge att byta

Även om det är off-topic, är det någon som har erfarenhet av Tele2-LAN?

Permalänk
Medlem

Varför släpper dom inte 100/100? Det är många isp som kör med 100/10

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 0p
Varför släpper dom inte 100/100? Det är många isp som kör med 100/10

För att nätet inte är fullt förberett för det. Säkert 10ggr svårare/dyrare/mer arbete att göre det i ett kabelnät än tex via LAN/fiber där man i princip bara byter eller uppgraderar switcharna. 100/100 tror jag heller aldrig vi får se hos comhem. Möjligen 100/40 eller liknande. Just i dagsläget är det tex bara 4 kanaler öppna i returen (som modemen använder för att skicka trafik) och ska det ej bli för belastat eller fler kanaler öppnas så lär maximum ligga runt 40. Att öppna fler kanaler är möjligt men det är stor risk att det finns störningar i de frekvenserna eller så ligger annat där som tex analoga tjänster man vill fasa ut först.

Det handlar knappast om vilja, tror nog comhem's VD gärna skulle se att deras nät levererade långt mer än *dsl.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skulle inte heller må dåligt av 100 upp.
Fick i dagarna brev om att hyresvärden skrivit avtal med Tele2-LAN, men de kommer också bara köra 100/10. Dock lär det vara riktigt 100 i download. Sen har ju Tele2 också möjlighet till 100 i upload också, men det vet jag ännu inte om de kommer erbjuda här. Då skulle det nog vara läge att byta

Även om det är off-topic, är det någon som har erfarenhet av Tele2-LAN?

tjena , jo precis som du säger så skall jag också få tele 2 lan 100/100 och 100/10 så frågan är ju om de är värt att byta till tele 2 från comhem 100/10 , om man spelar mycket på nätet ,

precis som han fråga , någon som har erfarenhet av tele 2 lan ?

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem

phunky: (och övriga) För att uppdatera lite om mitt problem jag hade med upprepade automatiska-omstarter av netgear 3100 modemet, så gick jag tillbaka till mitt gamla 50mbit modem. Efter bytet fick jag stora problem med uthastigheten. Pendlade mellan 1mbit till 5mbit och ibland inte ens 1mbit ut. Ringde comhem och där fick jag nu svaret att det gamla modemet inte funkar helt bra med den nya 100 tjänsten. Så då fick vi logga på ett av mina två nya netgear modem igen då.

Jag läste att någon annan här på forumet hade liknande problem som jag men att de nu försvunnit. Återstår för mig att se om stämmer för mig också.

(mitt gamla IP släpptes till ny kund efter 20 min, är inte det lite väl kort tid? har varit med om åtminstone 6h innan. börjar det bli tajt om IP?)

Permalänk
Medlem

Ingen här som jobbar på Comhems uppsägning/abbonemangs avdelning som har lust att hjälpa till med lite flyttavgifter...? Dum fråga men kanske någon vänlig själ som har lust att hjälpa till.

PM'a eller maila om du inte vill skriva här.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Vad heter anslutningen på kabeln mellan modemet och vägguttaget? Finns den att köpa längre? Skulle behöva ca 15 meter. Hur känslig är den för 90 graders böjar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caanol
Vad heter anslutningen på kabeln mellan modemet och vägguttaget? Finns den att köpa längre? Skulle behöva ca 15 meter. Hur känslig är den för 90 graders böjar?

75 ohms koaxialkabel, extremt känslig för böjar då den enbart innehåller en solid kopparkärna.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av caanol

Det är bättre att du har modemet nära uttaget med en kort Koaxkabel, sedan drar du 15meter nätverkskabel istället.

Koaxkabel är känsligare mot störningar speciellt i de längderna, sedan brukar comhem inte vara behjälpliga ifall det skulle krångla och du har en alldeles för lång koaxkabel.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Jag har router + Netgear cg3100 , Nat ,ip flood och firewall är av , har snitt att skicka 2.6 och att ta 86 vet inte vad det kan bror på bara 2.6 att skicka !!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det är bättre att du har modemet nära uttaget med en kort Koaxkabel, sedan drar du 15meter nätverkskabel istället.

Koaxkabel är känsligare mot störningar speciellt i de längderna, sedan brukar comhem inte vara behjälpliga ifall det skulle krångla och du har en alldeles för lång koaxkabel.

Det var det jag tänkte gjort ändå. Är det någon som har erfarenhet av hur stabilt modemet är (driftsmässigt) om man hänger upp det på väggen? Eller måste det finnas luft på bägge sidor för att det inte ska hänga sig?

Permalänk
Medlem

Det bör stå upp annars blir det varmt som tusan...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag kan inte strema musik från datorn eller min NAS genom det trådlösa nätverket i cg3100. Jag har aktiverat upnp och att komma ut på internet går bra. Tror att denna fråga varit upp tidigare men förväntade att det skulle fungera efter uppgraderingen av programvaran i cg3100. Är det något man kan göra eller måste man ha en separat router för att kunna streama musik trådlöst?

Permalänk
Medlem
Citat:

Köper inte det som resonemang.
Hela rejset med hastighet upp/ner handlar BARA om fildelning och musik/videostreaming (i båda fallen olaglig sådan). Den som påstår något annat framstår som antingen korkad eller förnekande.

Absolut, men vad jag blir irriterad på är folk som kommer med "omg jag får bara 80mbit av mina 100 vad är fel?".

En sak om man köper 2 mbit och får ut 1 mbit, 50% på så låg hastighet är en stor skillnad.
Även om man får 5 mbit utav en 10mbit lina.
Då skulle jag förstå att folk satt och irriterade sig.

Men, vad handlar 80 mbit utav 100 om? (epeen, i guess)
Eller 51 mbit (vilket ligger inom ramen för 50-100mbit som comhem säljer).
Det är det jag blir irriterad på. Sure, om nån får ut 40 mbit av sina 100 så har dom ju all rätt att klaga, men sålänge det är 50+ så ligger det inom ramen för vad dom har köpt!

Vidare lite räkneexempel, som även INOM fildelning visar på vad jag menar:

Ta två exempel, en divx/xvid som ligger på ~700 meg, sen en HD-rulle på 8 gig.

mbit filstorlek tid 10 700 meg ~9 min 50 700 meg ~2 min 80 700 meg 1 min 10 sek 100 700 meg 56 sek 10 8 gb 1h 47m 50 8gb 22 min 80 8 gb 13,5 min 100 8 gb 10,5 min

Såååå, vad jag vill komma fram till är:
Redan på 10 mbit så hinner man wärscha ner film i 1:1 hastighet mot vad det tar att titta på den.
På 50 mbit så hinner du ladda ner ungefär 5 stycken filmer i rätt bra HD-upplösning under tiden som du tittar på en film.

Skillnaden mellan 80mbit och 100 mbit är mellan 14 sekunder och 3 minuter.
VAD är det som är så EXTREMT viktigt att få ner så snabbt, så att man sitter och grinar över att man "bara" har 80 mbit...

Så, du talade om vad som driver på utveckling..
Detta är vad jag är irriterad över, hastigheten är ju långt ifrån den enda faktorn som spelar in. Men eftersom alla stirrar sig så jävla blinda på rå hastighet så gör detta att saker som stabilitet, uptime, peering, SLA etc etc helt har stannat av på tjänster till hemanvändare.

Själv satt jag med comhem och kunde inte spela eller köra telefon online på över 1 års tid, pga sån sjuk packetloss och ping... Där snackar vi iaf problem som gör tjänsten obrukbar.

Sorry för OT men jag anser det vara relativt bundet till tråden, då folk uppenbarligen inte verkar inse hur j*vla overkill 100mbit (downstream) är.
Snackar vi upstream och servertjänster så är det såklart en annan fråga.
Men då ställer man sig frågan: är det meningen att man ska förvänta sig att kunna köra tunga servertjänster på en hemlina?
Sluta vara så snåla och gå till närmaste hostingföretag så ska ni se att ni kan få 100/100 med fri trafik utan problem...

Permalänk
Medlem

ComHem dålig Respons ?? kanske lite off topic men

Köpte mig tjänsten 50/10 Mbit

Får ut 47mbit / 9.80mbit vilket är hur bra som helst.

Mitt problem är att när ja är inne på forum garaget.se och många andra sidor så får jag klicka på ladda om sidan för att den står och tuggar på någon jäkla fil i ca 2-3 sekunder vilket är oerhört irriterande.

Har prövat utan router med samma resultat och med egen dns och utan.

Någon med Liknande problem ?

Visa signatur

iPhone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macmania
ComHem dålig Respons ?? kanske lite off topic men

Köpte mig tjänsten 50/10 Mbit

Får ut 47mbit / 9.80mbit vilket är hur bra som helst.

Mitt problem är att när ja är inne på forum garaget.se och många andra sidor så får jag klicka på ladda om sidan för att den står och tuggar på någon jäkla fil i ca 2-3 sekunder vilket är oerhört irriterande.

Har prövat utan router med samma resultat och med egen dns och utan.

Någon med Liknande problem ?

Stängt av Ip Flood detection eller vad det heter?
Eller är kanske bara på CG3100

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

När man ska säga upp sitt Comhem-abonnemang, måste/kan man begära att få skriftligt på att det ska sägas upp ett visst datum?
Med tanke på hur mycket de ljuger och att det förut har varit mycket svårt att säga upp abonnemang trots att bindningstiden gått ut vad jag har hört, eller har de bättrat sig?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har ett mycket irriterande problem.
Varje gång jag startar upp min dator (Compaq 615) med det trådlösa nätverket igång så dör mitt internet. Inga lampor på modemet slocknar eller någonting. Jag kan inte komma åt routern i CG3100 modemet heller. Ibland så går det igång igen efter någon minut för att några sekunder senare sluta fungera igen. Sedan går det igång efter några minuter (oftast) och sedan verkar det fungera tills jag startar om datorn igen, då upprepas samma procedur. Vad som hjälper när internet inte går igång igen automatiskt är att stänga av den trådlösa funktionen på modemet med wireless knappen och sedan starta igen med wireless knappen på modemet. Sedan fungerar det som sagt helt suveränt tills jag startar om datorn. Exakt samma sak (att internet dör) händer även när tjejjen (som också har en Compaq 615 dator) startar sin dator, eller startar om den. Vi har trådlöst nätverk på jobbet och hos mina föräldrar och där dör inte internet när jag startar datorn och försöker koppla upp mig trådlöst. Värt att nämna är också att jag kör win 7 på min dator och tjejjen kör vista. Jag har testat olika drivrutiner för det trådlösa nätverkskortet utav framgång så problemet ligger i att våra nätverkskort inte vill jobba ihop med cg3100 modemet från början. Jag har även testat olika channels på modemet utan framgång.
Vad i helskotta kan detta bero på? Någon inställning i modemet som kan vara bra att göra? Jag har resettat modemet åtskilliga gånger och det verkar kanske som att det fungerar så länge jag inte assignar ett fast internt ip till de trådlösa nätverkskortens mac adresser. Jag har även en ipod touch och internet dör inte när jag kopplar upp mig via den. Jag har ip flood, brandväggen och port scan avstängt i modemet.

Är det någon som har en aning om detta? Om det inte löser sig snart så får jag köpa en separat trådlös router. Men känns onödigt att slänga ut 1000:- på en gigabit router när router funktionen i CG3100 modemet fungerar så bra annars. Please help!