*GUIDE* windows Remote desktop (fjärrstyr en annan dator)
Fjärrskrivbord (remote desktop) i windows i ett lokalt nätverk
I detta fall mellan Win 7 och XP Media center edition.
Det finns en hel del olika program för att kunna ansluta och fjärrstyra en annan dator, Men i denna guide tänkte jag visa hur man ansluter till en annan dator och får åtkomst till dess skrivbord och program i windows 7 genom att använda windows inbyggda remote desktop funktion.
*** OBS ***
Denna funktion finns dock bara i :
* Windows vista/W7: Professional, Business, och Ultimate.
* XP: professional och media center edition.
* windows 2000 server
* Windows NT TS
* Windows server 2003
* Windows server 2008
* och även vissa andra speciella versioner av Vista och Windows 7
I mitt exempel ska vi nu ansluta från windows 7 ultimate till en dator med XP media center edition på inom det lokala nätverket. Principen gäller på liknande sätt om man vill ansluta mellan:
* XP pro > XP pro.
* XP > Win7/vista.
* Win7/Vista > XP pro.
* Win7 > Vista.
* Vista > Win7
Steg 1:
Förbereda XP datorn.
Öppna startmenyn och högerklicka på "den här datorn" och välj egenskaper.
Det ser då ut så här i XP mce.
Vi väljer nu fliken fjärrsessioner.

Steg 2:
Här bockar vi i följande ruta.

Nu är vi klara för att ansluta till denna dator.
Steg 3:
Nu ska vi ansluta med W7 datorn och få tillgång till XP skrivbordet.
Vi öppnar starmenyn i W7 och går sen via alla program > tillbehör och väljer här "Anslutning till fjärrskrivbord".

Steg 4:1:
Anslutning till den andra datorn.
Här skriver vi i IP adressen till datorn vi ska ansluta till. I detta fall XP datorns interna nätverks adress. Klicka sen på Anslut.

Steg 4:2:
Väljer vi "alternativ" (nedre vänstra hörnet i bilden ovan) så kan vi göra ytterligare inställningar för XP skrivbordet

Egenskaper för bildskärm (skrivbord).

Inställningar för ljud , tgb, skrivare mm.

ev autostartande program.

Prestanda utseende.

Avancerat.

Steg5:
Efter att vi klickat på "Anslut" kommer denna ruta upp eftersom jag har lösenord på XP datorn.
Vi anger såklart det. Och klickar sedan på OK.

Steg 6:
Klart!
Vi kan nu styra XP datorn från Windows 7 datorn.

DEL 2
**** Ansluta och fjärrstyra en annan dator över internet ****
För att kunna ansluta till en annan dator över internet kommer vi att använda en annan typ av anslutning.
Gör så här.
Steg 1
Öppna kontrollpanelen.
skriv remoteapp i kontrollpanelens sökruta enligt bilden nedan.

Nu ser det ut så här. Och är det bara att följa anvisningarna för att ansluta till den andra datorn.

Om datorn man vill ansluta till har IP-adressen är 192.168.1.120 skriver man https://192.168.1.120/rdweb.
Då jag i skrivande stund inte har någon annan dator att ansluta till över internet för att kunna visa med egna screenshots så kommer här ett par lånade bilder.
Här klickar vi nästa/fortsätt

Vi skriver i användarnamn och ev lösenord

KLART

I startmenyn har vi nu fått en ny mapp remoteapp and desktopconnections (remoteapp och fjärrskrivbordsanslutningar på svenska om jag minns rätt)
När vi nu har konfigurerat anslutningen öppnar vi den så här:
Klicka på Start-knappen , klicka på Alla program och klicka sedan på RemoteApp- och fjärrskrivbordsanslutningar.
Klicka på anslutningen som du vill öppna.
Klicka på det program eller skrivbord som du vill få åtkomst till.
Om du litar på utgivaren av programmet eller skrivbordet klickar du på Anslut i dialogrutan som öppnas.
Klart
Hoppas denna kan vara till hjälp för er som undrat hur man gör.
Och trots dom lånade bilderna i del 2 tror jag ni förstår hur det går till
(kommer självklart att uppdatera med egna bilder så fort som jag får tillgång till en annan dator över internet)
Slutlig version
.