AMD lanserar fem nya processorer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Hade hellre spenderat 75USD mer på en i3 än att dras med en processor som inte klarar av att öppna microsoft word på under 10 sekunder.

Att Word inte öppnas under 10 sekunder kan ju bero på så mycket annat! Alla normala CPUer klarar det på 10 sekunder.

Permalänk
Medlem

som sagt min Amd bärbara klarade de på under 3 sek, med profilen energisparläge och tittade på film

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 427_Cobra_Jet
okej...samma sida som du länkade tiv:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=14
AMD åker på däng
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=16
AMD åker på däng
http://www.legionhardware.com/document.php?id=869&p=18
AMD åker på däng

Åker på däng var ju inte lite överdrivet inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det fina är att alla 555BE kommer vara C3 steppade Deneb kärnor. Dom kommer nå ganska höga frekvenser.

Jag skulle kalla dig inkompetent med dina sätt att hävda dig rätt ut om något du inte alls behärskar.

AMD har alltid, oavsett över eller underläge levererat extremt bra produkter för sitt pris. Om du tycker att Intel har ett övertag nu, så är det ingenting mot vad AMD hade tidigare, och då kunde ändå inte Intel gå ner i pris, utan man fick punga ut 5500kr för en P4'a som åkte på däng i spel av en A64 på 1.8Ghz för 1500kr som dessutom utvecklade hälften så mycket värme och drog hälften så mycket ström. Det Intel gjorde var ju att muta upp alla processorköpare och förbjuda AMD's processorer.

Först sedan 2006 när Conroe lanserades så har Intel haft ett övertag i high-end segmentet, och det är först nu som dom lyckats slå sig in i mid/low end och vara kostnadseffektiva. Du snackar om skillnader? Absolut ingenting du skulle märka mellan en AMD och Intel maskin idag om du inte visste vilken som var vilken, däremot hade du märkt skillnaden direkt i spel mellan en 3.2GHz P4'a och en A64 4000+

AMD's K7 mikroarkitektur har hållt i sig sedan 1999 fram tills dagens Phenom II processorer. Det är först om ca 8-10 månader som dom kommer att lansera en helt ny arkitektur vid namn Bulldozer. Vi ska se då om lite större skillnader.

Word, Johnny Calibanio vet inte riktigt vad han pratar om.

Visst, alla spelar inte! Men väldigt många spelar och köper Intel för dom tror det är bättre. Sen när någon visar att AMDs Phenom 2 kan åka om Intel eller väldigt jämnt så är det plötsligt ointressant.

Att Intel använt fult spel på stor skala har ju inte precis hjälpt AMD nått, dom har haft mycket förluster men verkar fortsätta kämpa hårt med hopp om att komma till ledning igen, eller åtminstone tjäna pengar på det som företag.

Efter man läst vad Johnny Calibanio skriver så tolkar jag det iallafall som att du tycker Intel alltid varit bäst och häst längder bättre. Vilket är långt ifrån sanningen.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Tjena,
Priserna i svenska kronor stämmer inte. Jag tror artikelförfattaren har tänkt i Euro. 525-1250 borde spannet vara.

"Nykomlingarna kostar mellan 74 och 169 USD i kvantiteter om tusen processorer, priser som bör kunna översättas till mellan 750 och 1 700 kronor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FANTEN
Tjena,
Priserna i svenska kronor stämmer inte. Jag tror artikelförfattaren har tänkt i Euro. 525-1250 borde spannet vara.

"Nykomlingarna kostar mellan 74 och 169 USD i kvantiteter om tusen processorer, priser som bör kunna översättas till mellan 750 och 1 700 kronor."

Glöm inte att vi i Sverige bor en ganska bra bit från USA med flera mellanhänder på vägen och har en momssats på 25%. Momsen skrivs aldrig ut på de amerikanska priserna då den skiljer sig från delstat till delstat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Hade hellre spenderat 75USD mer på en i3 än att dras med en processor som inte klarar av att öppna microsoft word på under 10 sekunder.

Nu är det uppenbarligen en ordentlig överdrift men jag har gått om erfarenhet från AMD och prestandan är minst sagt löjligt dålig i förhållande till Intel.

Hade jag inte vetat bättre hade jag till och med gått så långt som att hylla Intel för att försöka stänga ut AMD från marknaden. Hade det inte varit för konkurrensen, vilket de inte ens är kapabla till att genomföra i dagsläget mot Intel, hade vi klarat oss bättre utan dem.

Call me a fan boy if you want, men hade AMD presterat lika bra eller bättre till samma eller ett likvärdigt pris hade jag varit lika benägen till att välja en av deras produkter. Men så är inte fallet!

Vad menar du med att amds prestanda i förhållande till intel är dålig? Du kan inte jämföra en processor fö 1500kr med en för 3000... Amd ger mest för pengen. Köper man en processor för under 1600kr och väljer Intel så har man fruktansvärda problem.

Amd måste ha billigare priser än Intels motsvarigheter då alla köper intel trots att amd är bättre=)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Är någon av de här ungefär som i5 750 eller bättre? Har tänkt köpa i5, men det skulle vara roligare att stödja amd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Är någon av de här ungefär som i5 750 eller bättre? Har tänkt köpa i5, men det skulle vara roligare att stödja amd

965BE är den närmsta konkurrenten

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tivook
Kära fanboy.

Kan du vara vänlig och berätta på vilket sätt en i7 är så fruktansvärt mkt bättre än en PII 965BE?

För det är nämligen så att den inte är det.

Då pratar jag spel givetvis, jag använder inte datorn till att zippa filer med eller att öppna word under 10 sekunder med heller.

Ett stort tack på förhand.

(i7 prestandan är spalten längst ner)

http://img715.imageshack.us/img715/7500/cod02.png

Tiv

Brukar inte processorerna benchmarkas i lägre upplösningar så att det läggs mer tyngd på denna istället för grafikkort?

Ifall det skulle vara ett genuint test (och att resten av komponenterna som använts är jämförbara med varandra) så skulle det ju kunna antas att amds processorer arbetar bättre tillsammans med deras egna grafikkort, men det är ju givetvis bara något man kan klura på atm

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Är någon av de här ungefär som i5 750 eller bättre? Har tänkt köpa i5, men det skulle vara roligare att stödja amd

Köp en 965BE och höj multipeln lite..

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, en till fråga bara

Modell Klockfrekv. TDP Pris*
Phenom II X4 910e 2,6 GHz 65 W 169 USD
Athlon II X4 635 2,9 GHz 95 W 119 USD

Förstår inte det här riktigt, phenom'ens klockfrekvens är 0.3GHz lägre, men kostar 50 USD mer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Intel i7: http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200903/Futuremark3D...

AMD Phenom II: http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200903/Futuremark3D...

Så här får du rätt länkar för andra gången i denna tråd (:

AMD är mätt i 3dmark 03
och intel är mätt i 3dmark 01
i dina länkar.

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Tack för svaren, en till fråga bara

Modell Klockfrekv. TDP Pris*
Phenom II X4 910e 2,6 GHz 65 W 169 USD
Athlon II X4 635 2,9 GHz 95 W 119 USD

Förstår inte det här riktigt, phenom'ens klockfrekvens är 0.3GHz lägre, men kostar 50 USD mer?

Phenom har mer cache så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
AMD är mätt i 3dmark 03
och intel är mätt i 3dmark 01
i dina länkar.

...

Nej...
Dom är mätta i Vantage...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Tack för svaren, en till fråga bara

Modell Klockfrekv. TDP Pris*
Phenom II X4 910e 2,6 GHz 65 W 169 USD
Athlon II X4 635 2,9 GHz 95 W 119 USD

Förstår inte det här riktigt, phenom'ens klockfrekvens är 0.3GHz lägre, men kostar 50 USD mer?

I Phenom II betalar du för 6 MB L3 cache.

Athlon II och Phenom II har dock fortfarande lika mkt L1 och L2 cache, 128kB/core L1 och 512kB/core L2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Föregående AMD processor som jag har goda erfarenheter med:

AMD ahtlon 2200+
AMD athlon 64 3200+
AMD athlon x2 5800+
AMD Phenom 9850BE

Hm du glömde AMD athtlon 6000+ (fast du verkar inte ha provat den).

Jag tror grafikkortet gör mer skillnad än processorn.

Kan köra crysis på high i 30 fp.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vad står det där lila e:et för i Phenom II X4 910e? Och vad är det för poäng med denna CPU då man för samma pris kan köpa tex en X4 945 som är snabbare?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Vad står det där lila e:et för i Phenom II X4 910e? Och vad är det för poäng med denna CPU då man för samma pris kan köpa tex en X4 945 som är snabbare?

e står för att den är energisnål - 65W mot 945:ans 95.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
I Phenom II betalar du för 6 MB L3 cache.

Athlon II och Phenom II har dock fortfarande lika mkt L1 och L2 cache, 128kB/core L1 och 512kB/core L2.

Det säger mig inte så mycket är det värt 50 USD extra?

Permalänk
Medlem

Som vanligt ska det bli krig så fort någon (intel/amd eller amd/nvidia) släpper en ny prolle/grafikkort. Kan inte bara folk vara glada att det kommer något nytt?? Tycker själv att en prolle med 4 kärnor och som drar 65 amd-watt är kalas Go AMD!!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Det fina är att alla 555BE kommer vara C3 steppade Deneb kärnor. Dom kommer nå ganska höga frekvenser.

Jag skulle kalla dig inkompetent med dina sätt att hävda dig rätt ut om något du inte alls behärskar.

AMD har alltid, oavsett över eller underläge levererat extremt bra produkter för sitt pris. Om du tycker att Intel har ett övertag nu, så är det ingenting mot vad AMD hade tidigare, och då kunde ändå inte Intel gå ner i pris, utan man fick punga ut 5500kr för en P4'a som åkte på däng i spel av en A64 på 1.8Ghz för 1500kr som dessutom utvecklade hälften så mycket värme och drog hälften så mycket ström. Det Intel gjorde var ju att muta upp alla processorköpare och förbjuda AMD's processorer.

Först sedan 2006 när Conroe lanserades så har Intel haft ett övertag i high-end segmentet, och det är först nu som dom lyckats slå sig in i mid/low end och vara kostnadseffektiva. Du snackar om skillnader? Absolut ingenting du skulle märka mellan en AMD och Intel maskin idag om du inte visste vilken som var vilken, däremot hade du märkt skillnaden direkt i spel mellan en 3.2GHz P4'a och en A64 4000+

AMD's K7 mikroarkitektur har hållt i sig sedan 1999 fram tills dagens Phenom II processorer. Det är först om ca 8-10 månader som dom kommer att lansera en helt ny arkitektur vid namn Bulldozer. Vi ska se då om lite större skillnader.

Nej för jag har givetvis inte upplevt skillnaden i prestanda mellan ett Phenom II baserat high end system och ett i7 baserat high end system.

Sen att AMD hade sin storhetstid för 5 år sedan är oerhört relevant att spekulera i nu. Om du läser genom tråden så ser du att jag på den tiden, faktiskt rullade med Athlon processorer just av den anledning som du nämner, att de generellt sätt presterade bättre för ett billigare pris än vad Intel gjorde, på den tiden!

Men du får väl uppfinna din lilla tidsmaskin och gå tillbaka till den tid då vi lirade med singel core system då AMD fortfarande hade någonting att säga till om. Personligen väljer jag att leva idag och acceptera att Intel är snabbast. Vare sig de tagit sig till denna punkt på ett moraliskt sätt har i denna diskussion ingen betydelse, då vi som konsumenter, söker komponenter som kan tillfredställa våra behov. AMD hänger helt enkelt inte med för mig längre.

I övrigt kan jag till och med visa tester där min Intel Mobile core 2 duo T6400 piskar skiten ur en phenom i super pi, det är inget annat än sorgligt att en processor med högre klockfrekvens och dubbelt så många kärnor byggd för stationära datorer, inte kan slå ut Intels mobila processorer på alla plan.

Vad jag tycker är mest intressant är dock att du tittar in och kallar mig inkompetent genom att använda dig av argument som var relevanta innan vi ens hade tagit steget in på flerkärniga processorer, vilket nu känns som århundraden sen.

Givetvis hade jag för 5 år sedan märkt skillnaden mer när vi satt och spelade spel som Counter-strike 1.6 24/7. Läget i dag är mycket annorlunda när vi har spel som kräver så oerhört mycket mer av ett grafikkort än vad det gjorde då, förut hade processorn mer att säga till om än vad den har idag.

Hur du än vrider och vänder på det så slår helt enkelt inte AMD Intel i spel, de kanske kan uppnå samma resultat på grund av att grafikkorten inte kan prestera fullt ut jämsides med Intel processorerna. Däremot när man skickar in 3 eller fyra gpuer i form av radeon 5serien eller den kommande Geforce Fermi serien så kommer vi se oerhört stora skillnader.

Uppenbarligen lär generationen av grafikkort som kommer efter Fermi/radeon 5 serien att kunna uppnå samma resultat med 2 kort eller kanske till och med 1 kort, som vi ser i 3-4 vägars sli/crossfire idag. Vad som kommer att avgöra om du behöver köpa ett helt nytt system då, är om du idag har en processor som orkar driva systemet, eller inte.

Intel är en investering som du kan leva på länge. AMDs processorer, kommer helt enkelt inte att hänga med lika länge, vilket absolut är en faktor att räkna in då man överväger vilken processor som verkligen blir allra mest prisvänlig i slutändan, även om man inte alltid märker skillnaden idag som gamer.

Att spekulera i framtiden idag, i denna tråd i denna situation trots att även jag till viss mån har gjort det, är egentligen inte heller relevant. När AMD släpper sina 6kärninga processorer har Intel släppt core i7 980x - 6-10 månader tidigare.

Vill ni köpa AMD så köp AMD, men det är meningslöst att argumentera för att AMD processorer presterar bättre när så gott som alla resultat pekar åt det andra hållet.

Det räcker för mig i denna tråden nu, jag kommer inte ändra min åsikt och ni kommer inte ändra era, så det ligger ingen mening i att tjafsa om det mer

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

Asså shit vad dolk har babblat å babblat, har läst igenom hela tråden

kan inte direkt säga att de NÅGON (kanske -2) har pratat om vad tråden egentligen handlar om

/mvh BananSkott!

BTW om någon skulle vilja slänga ihop en gaming rig för max 7k /pm mig

Permalänk
Medlem

Det många missar är flexibiliteten med AMDs nuvarande plattform, har du bra DDR2 minnen, köp AM2+ med en AM3 cpu och du kommer hyffsat undan. Vill du sen bygga vassare så har du möjligheten och till slut har du en maskin i bra ha lådan som funkar bra som server eller nått annat kul. Vi som har familj och behöver fler maskiner än en egen spelburk ser det som mycket trevligt att AMD i princip bara har en plattform och inte som Intel tre olika.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BananSkott
Asså shit vad dolk har babblat å babblat, har läst igenom hela tråden

kan inte direkt säga att de NÅGON (kanske -2) har pratat om vad tråden egentligen handlar om

/mvh BananSkott!

BTW om någon skulle vilja slänga ihop en gaming rig för max 7k /pm mig

säger detsamma kommer ju inte ens ihåg vad tråden hhandlade om

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Intel är en investering som du kan leva på länge. AMDs processorer, kommer helt enkelt inte att hänga med lika länge, vilket absolut är en faktor att räkna in då man överväger vilken processor som verkligen blir allra mest prisvänlig i slutändan, även om man inte alltid märker skillnaden idag som gamer.

Vad du dillar om vet du tydligen inte ens själv, och den faktor du nämner finns inte. Prisvärd haha, vad innebär detta för dig?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hur var det med strömförbrukningen nu igen hos AMD och Intel? Mätte de inte på lite olika sätt?

Har riggen som står i min sign och har inte funderat på att byta moderkaka, prolle och minne än på ett tag. AMD är dock mäkta intressant eftersom de erbjuder sjyssta prylar till sjysst pris och kan komma att vara valet nr1 vid nästa uppgradering.

Kan någon säga mig ifall 80W är mycket jämfört med vad i7 920 sörplar i sig? Har för mig att den låg på 65W?

Permalänk
Medlem

Jo, AMD har max som är max med allt och då är det verkligen allt igång. Medans Intel kör med ett max som är max vad en användare kan ha igång samtidigt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Min aktivitet till forum har gått ner enormt, då tiden inte finns, men jag ska faktiskt lägga ner tid på att få rätt på saker och ting som du babblar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Nej för jag har givetvis inte upplevt skillnaden i prestanda mellan ett Phenom II baserat high end system och ett i7 baserat high end system.

Sen att AMD hade sin storhetstid för 5 år sedan är oerhört relevant att spekulera i nu. Om du läser genom tråden så ser du att jag på den tiden, faktiskt rullade med Athlon processorer just av den anledning som du nämner, att de generellt sätt presterade bättre för ett billigare pris än vad Intel gjorde, på den tiden!

Inte ens på den tiden behöver en gammel A64 4000+ 10sek för att starta word. Det är dessutom extremt hårddisk beroende första gången du startar applikationen. Dessutom kan dess diskkontroller och olika moderkort beroende på tillämpad bandbredd till kretsen avgöra saker. Sist men inte minst drivrutiner. Att du hävdar att skillnaden är enorm mellan i7 och Phenom II och tar som exempel att word startar på 10sek på en AMD, som det inte ens gjorde med en gammel A64 visar att du gjort bort dig totalt, så lägg ner det.

[QUOTE]Men du får väl uppfinna din lilla tidsmaskin och gå tillbaka till den tid då vi lirade med singel core system då AMD fortfarande hade någonting att säga till om.[/QUOTE]

AMD regerade fullständigt med dom första dualcore processorer som släpptes också. Förutom sitt mikroarkitektiska försprång, så var det dels för att det var en monolitiskt kärna och dels för att dom hade bättre interconnect och separerad I/O buss. Detta förändrades inte med Core2, men förbättrades.

[QUOTE]Personligen väljer jag att leva idag och acceptera att Intel är snabbast. Vare sig de tagit sig till denna punkt på ett moraliskt sätt har i denna diskussion ingen betydelse, då vi som konsumenter, söker komponenter som kan tillfredställa våra behov. AMD hänger helt enkelt inte med för mig längre.[/QUOTE]

Det var du som snackade om hur stora skillnader det är IDAG för att Intel nu skulle vara så förbaskat mycket bättre. Det ger en ganska stor anledning att titta tillbaka i tiden där vi snackar om ett ännu större övertag, men där fortfarande varken en A64 eller slö P4'a behövde 10sek för att starta Word.

Det sorliga är att du bevisat att du inte förstår vad en laddningsprocess av word innebär. Det gjorde du genom att jämföra processorer med vad för laddningstider applikationen får, vilket jag förklarade är bland den minsta faktor av dom alla. En normal fungerande dator oavsett märke startar applikationerna väldigt snabbt. Vad du gjort med dina datorer, det tror jag ingen kan komma fram till.

[QUOTE]I övrigt kan jag till och med visa tester där min Intel Mobile core 2 duo T6400 piskar skiten ur en phenom i super pi, det är inget annat än sorgligt att en processor med högre klockfrekvens och dubbelt så många kärnor byggd för stationära datorer, inte kan slå ut Intels mobila processorer på alla plan.[/QUOTE]

Här är ytterliggare bevis på hur din kunskap brister. Dessutom så är fortfarande klockfrekvensen en faktor. P4'a behövde extremt mycket högre frekvens, och ibland den dubbla för att hänga med A64, men hade det funnits 5GHz P4'or som var kostnadseffektiva och inte brann upp eller brände upp moderkort så hade man inte klagat, så lägg ner frekvenssnacket.

Super-Pi är ett syntetiskt test som utnyttjar strukturen på beräkningsenheterna hos core-mikroarkitekturen optimalt och även teoretiskt jämfört med en vanlig typisk applikation, men även för att dom har en snabbare arkitektur just nu. Dom är bra på att beräkna olika typer av instruktioner, och det skiljer även beroende på hur man optimerat koden och vad för kompilator som använts samt vilka instruktionsuppsättningar som är aktiva.

Finns liknande syntetiska programvaror där AMD är extremt snabba, t.ex STREAM x87 FPU i sciencemark. I många fall är AMD också överlägsna i dekrypteringsberäkningar. Anledningen till Super-Pi är för att det är enkelt och folk uppskattar tiden väl eftersom det är så känt.

[QUOTE]förut hade processorn mer att säga till om än vad den har idag.[/QUOTE]

T.ex 10 sek att starta word?

[QUOTE]Hur du än vrider och vänder på det så slår helt enkelt inte AMD Intel i spel[/QUOTE]

Det är du som vänder och vrider på saker. Ingen har påstått att att AMD skulle slå ett Intel system idag. Däremot är det dom som snackar om hur överlägsna Intel är, vilket inte riktigt är fallet, inte i samma sammanhang som att AMD skulle starta word på 10sek.

[QUOTE]de kanske kan uppnå samma resultat på grund av att grafikkorten inte kan prestera fullt ut jämsides med Intel processorerna. Däremot när man skickar in 3 eller fyra gpuer i form av radeon 5serien eller den kommande Geforce Fermi serien så kommer vi se oerhört stora skillnader.[/QUOTE]

Så extrem är inte skillnaden, och ska vi snacka skillnad, så behövde en P4'a dubbelt så hög frekvens som en A64'a i värsta fall i spelapplikationer. Som sagt, 11år sedan K7 lanserades, och det är fortfarande samma mikroarkitektur i dagens Phenom II. Nu kommer något helt nytt, och då ska du få se på _skillnader_ som du snackar om.

[QUOTE]Intel är en investering som du kan leva på länge. AMDs processorer, kommer helt enkelt inte att hänga med lika länge, vilket absolut är en faktor att räkna in då man överväger vilken processor som verkligen blir allra mest prisvänlig i slutändan, även om man inte alltid märker skillnaden idag som gamer.[/QUOTE]

Du har verkligen svårt att förstå begreppet kostnadseffektivitet. Det skalar linjärt med tiden beroende på hur mycket pengar som lägges. AMD är konstnadseffektivit och är inte mindre framtidssäkert för sina pengar än vad ett motsvarande Intelsystem är.

[QUOTE]Att spekulera i framtiden idag, i denna tråd i denna situation trots att även jag till viss mån har gjort det, är egentligen inte heller relevant. När AMD släpper sina 6kärninga processorer har Intel släppt core i7 980x - 6-10 månader tidigare.[/QUOTE]

Jag förhåller mig till fakta och kunskap. Du använder dig av smörja som inte stämmer. Läs på!

[QUOTE]Vill ni köpa AMD så köp AMD, men det är meningslöst att argumentera för att AMD processorer presterar bättre när så gott som alla resultat pekar åt det andra hållet.[/QUOTE]

Du får ha din åsikt. Problemet är att du ljuger för dig själv. Roligt att springa runt och tro att man begriper saker när man inte gör det för att sen desinformera andra om det på ett forum.

[QUOTE]Det räcker för mig i denna tråden nu, jag kommer inte ändra min åsikt och ni kommer inte ändra era, så det ligger ingen mening i att tjafsa om det mer [/QUOTE]

Argumenten tog slut förstår jag.

Kan tilläggas att man blir rätt trött att man varje gång ser en massa ren bs på ett forum som har världens potential, men geggas ner med massa skräpsnack. Du kanske lärde dig något om lite begrepp, om syntetiska respektive praktiska användningsområden samt olika faktorer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

2good4you FTW

Jädrigt bra du diskuterar! Mycket uttrycksfulla argument och samtidigt slår du sönder motargumenten med en viss finess!

och så lärde man sig nåt nytt också!

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sj6
2good4you FTW

Jädrigt bra du diskuterar! Mycket uttrycksfulla argument och samtidigt slår du sönder motargumenten med en viss finess!

och så lärde man sig nåt nytt också!

Tänkte precis skriva samma sak, mkt bra sagt 2good4you.

Johnny Calibanio är uppenbarligen en skitsnackare av rang som inte vet vad han talar om.

Antagligen så har han köpt sin i7a av någon försäljare i någon lokal butik som hjärntvättat honom med det typiska "intel krossar AMD på alla plan" snacket, vilket är rent skitsnack.

AMD är mycket billigare och är i spel jämnlika med i7 när det kommer till prestanda. billigare + lika bra i spel = win.

Applikationer somsagt, ja AMD är aningen sämre än i7 där men återigen... om mitt word startar på 1 sekund lr 2 sekunder.. jag måste nog starta programmet iCARE.EXE för o bry mig extra mycket om det.

Jag har bara ett ord att säga. FPS.

Mer FPS är det enda jag kan tänka mig att lägga ner pengar på, sen om windows startar en sekund snabbare lr 5 sekunder snabbare är fullständigt ointressant.

Med det sagt så skall ni i7 nissar veta att man med samma budget antingen kan köpa ett komplett i7 system med ett ati hd5850 kort ELLER.. ett komplett phenom II system med TVÅ ati hd5850 kort i crossfire FÖR SAMMA PENGAR.

Inse då att du får bra mycket bättre prestanda med AMD trots allt om man räknar prestanda per krona.

Tiv

Visa signatur