Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Alla minnen används inte?

Hej alla!
Fick nyligen hem en äldre dator från jobbet efter att de uppgraderat till nya maskiner.

Nu har jag själv uppgraderat datorn jag fick med bland annat nytt grafikkort, Nytt minne och Nytt OS (windows 7 pro 64 bit).

Har äntligen börjat få ordning på't Det ända problemet som kvarstår är att jag inte kan få alla RAM-minnen att fungera. jag köpte "4 st 2GB DDR2 PC6400"-minnen men när jag sätter in dem så hittar datorn "bara" 4GB RAM.

Moderkortet är ett asus p5w dh deluxe (har 4 Minnes-platser och ska klara 8GB RAM)

Betäckningen på minnena är "Kingston ValueR. DDR2 PC6400 4GB KIT CL5 Kit w/two matched ValueRAM 2048MB DDR2" (Observera att det är två sådana paket jag köpt.)

Någon som har en lösning på detta? Är de två minnes-paren inte kompatibla med varandra trotts att de är exakt likadana?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara lönt att prova att uppdatera bios?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Plocka ur 2 minnen och se hur mycket minne som hittas. Är det 2GB så är det densiteten som är för hög i minnena. Biosuppdatering kan då hjälpa, annars blir det till att leta upp äldre minnen med dubbelt så många chip för att få 8GB.
Hittas fortfarande 4GB med bara 2 minnen så pröva andra paret minnessocklar för att se att alla fungerar.
Se även i bios om det rapporterar vad som sitter i respektive minnesslot. Sådan information kan hjälpa i felsökningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Plocka ur 2 minnen och se hur mycket minne som hittas. Är det 2GB så är det densiteten som är för hög i minnena. Biosuppdatering kan då hjälpa, annars blir det till att leta upp äldre minnen med dubbelt så många chip för att få 8GB.
Hittas fortfarande 4GB med bara 2 minnen så pröva andra paret minnessocklar för att se att alla fungerar.
Se även i bios om det rapporterar vad som sitter i respektive minnesslot. Sådan information kan hjälpa i felsökningen.

Det verkar vara densiteten som är problemet i så fall. Tar jag ut ett minne så hittar den 3 GB och tar jag ut två minnen så hittar den 2 GB.

Tack för hjälpen! jag ska kolla upp hur man gör en BIOS-uppdattering. Men det verkar lite meckigt så jag har inte tid just nu. Måste man ha en Diskett-läsare för det? för det har jag inte. :/ Finns det andra sätt?

Permalänk
Medlem

Brukar väl gå att flasha bios från ett USB-minne, kolla i moderkortets manual.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Brukar väl gå att flasha bios från ett USB-minne, kolla i moderkortets manual.

jo, det verkar som det. tyvärr så har jag inga manualer osv. då jag fick datorn begagnad från jobbet när de uppgraderade till nya datorer. men jag har hittat en bra guide till hur man gör, tror jag. det verkar som att det ska funka med USB-minne eller CD. Det verkar oxå som att Bios:et har ett "program" som gör det lättare att uppdatera. ska kolla mer på det när jag får tid.

Permalänk
Medlem

ok.. så jag har nu flashat mitt bios till senaste versionen.... men nu när jag startar datorn så får jag bara svart skärm. fläktar och allt går igång men det händer absolut ingenting på skärmen.. vad gör jag nu?? hjälp! giuden som jag följde för att flasha säger att jag ska utföra en CPR (CPU Parameter Recall) hur gör jag detta? den säger även att jag ska stänga av datorn och dra ur strömsladden i 2 min. men detta hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Lugna puckar! Jag resettade cmos och nu funkar det. Tyvärr så värkar det dock inte som att detta löste problemet med att datorn inte kunde utnyttja hela minnenas kapacitet. får nöja mig med 4 GB tills vidare