Permalänk
Hedersmedlem

Snabbaste CPU till MSI K9N SLI-2F?

Har en AMD athlon 64 x2 6000+ 3.0Hgz 2MB i datorn just nu och skulle behöva uppgradera processorn utan att behöva byta ut moderkortet. Vilken processor ska jag skaffa då?

moderkortet: MSI K9N SLI-2F nForce 570 SLI - DDR2 - Socket-AM2 - ATX

Permalänk
Medlem

Tips, gå in på MSI's hemsida och kolla cpu-supportlist för ditt moderkort, dock har jag redan gjort det och vad jag kan utläsa ska en 6400+ passa på det moderkortet, dock tror jag inte det är någon större uppgradering.

Vissa är markerade med vit eller grå färg, har inte den blekaste om vad det betyder.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

6000+ är snabbaste för AM2 socketen.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
6000+ är snabbaste för AM2 socketen.

Fel, 6400+ är snabbast i AM2.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Hedersmedlem

crap också

skulle vilja uppgradera processorn men pallar inte o byta ut moderkortet o hålla på

finns det ingen butik i stockholm där man kan svänga förbi med burken så att de kan fixa till själva uppgraderingen / installationen?

Permalänk
Hedersmedlem

För detta mobo är det denna lista: http://eu.msi.com/index.php?func=prodcpu2&prod_no=254&maincat...Sedan är det så att du bör ominstallera när du byter mobo för att det skall gå så smidigt som möjligt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Inte värt att uppgradera med det moderkortet, köp ett nytt moderkort och cpu och gör det själv. Enklare än att koka ris tamigsjutton.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Funkar inga fyrkärniga processorer? Dom är väl snabbare än en x2a?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

inga quads på am2 ooh noo.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Inte värt att uppgradera med det moderkortet, köp ett nytt moderkort och cpu och gör det själv. Enklare än att koka ris tamigsjutton.

Det krävs faktiskt en del erfarenhet för att kunna koka ris

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en jätte stor skillnad mellan en AMD athlon 64 x2 6000+ 3.0Hgz 2MB processor och en CPU Intel Core i7 processor med vPro teknologi, 860 @ 2.80GHz ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Det krävs faktiskt en del erfarenhet för att kunna koka ris

sant, tror jag skulle misslyckas om jag ställde mig och kokade ris, men att montera moderkort mm har jag aldrig misslyckats med

tillbaka till ämnet, om det finns någon firma i stockholm som kan göra det? De tror jag nog, ring nå dataföretag som håller på med reparationer av burkar och frågà om ni kan göra nån deal... Men ärligt talat så är det lätt kan lova dig det, och när du väl gjort de en gång vet du tills nästa

köp ett am3 moderkort och en am3 CPU om de e AMD du vill ha X4 är att rekomendera för annars så ser du nog ingen större skillnad 6000+ är en riktig rugguggla till prolle jämnfört med X4 965, hade en 6k+ före jag bytte till 965.

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Men som sagt, är det en stor skillnad mellan CPU Intel Core i7 processor med vPro teknologi, 860 @ 2.80GHz och AMD athlon 64 x2 6000+ 3.0Hgz 2MB processor??

behöver veta det kanske snart

Permalänk
Medlem

http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Googlade fram ett test lite snbbt bara, din CPU är inte med men 5800+ och 6400+ är med längst ned där. Din CPU ligger mellan dom (:

EDIT

Fail, i7 860 var ju inte med där men här är både den och din med (: http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
Men som sagt, är det en stor skillnad mellan CPU Intel Core i7 processor med vPro teknologi, 860 @ 2.80GHz och AMD athlon 64 x2 6000+ 3.0Hgz 2MB processor??

behöver veta det kanske snart

Det går verkligen inte att jämföra de 2...

Mer behöver jag nog inte säga.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salmfrik
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Googlade fram ett test lite snbbt bara, din CPU är inte med men 5800+ och 6400+ är med längst ned där. Din CPU ligger mellan dom (:

EDIT

Fail, i7 860 var ju inte med där men här är både den och din med (: http://www.cpubenchmark.net/common_cpus.html

oj! det var verkligen en stor skillnad

tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Nu lånar jag tråden lite här.
Jag har samma moderkort och har funderat på om de går att flasha bios från V2 ? För då kan man köra phenom cpuer vilket skullle vara bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalkan
Det krävs faktiskt en del erfarenhet för att kunna koka ris

Jo, det är ju svårt att göra som det står på paketet
Men att byta moderkort och cpu, minnen osv när man aldrig har kollat in i en burk är nog svårare

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Såg något matlagningsprogram från japan på tv för ett tag sedan. Var en dam på 70 år där som förklarade att hon kokat ris i sin fars restaurang sedan hon var 15, nu 55 år senare började hon få koll på saken .. ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.