Windows 7 32 elr 64 bit?

Permalänk

Windows 7 32 elr 64 bit?

Hej, är så att jag ska införskaffa mig Windows 7 ULTIMATE , men kan inte välja om jag ska ha 64bit eller 32bit. Jag använder mig av 4gb ramminne, Men jag undrar hur mycket minne 64bit respektive 32bitars använder sig av IDLE, så jag får ett humm om hur mycket minnet som blir till övers gällande win 7 ULTIMATE , vilken version sig som jag vinner mest minne på.

Men Hur Funkar 32bit program i 64bit, tar det stopp direkt när man försöker installera något eller blir det problem sen när man försöker starta?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Windows 7 väljer du själv vid installation om du vill köra 32 eller 64-bitars.

Personligen skulle jag lira 64, vilket jag också gör.
Ser att du har 4gig i mine vilket 32-bitars inte kan utnyttja fullt ut så bara där är ju en anledning att skaffa 64bits.

Du får helt enkelt väga pros & cons, men då allt succesivt kommer övergå till 64-stöd så ser jag ingen anledning till att inte ta det!

Permalänk
Medlem

1) Varför måste du ha Ultimate? Proffesional är lika bra.
2) Kör på x64 det är bättre, när du har >2GB minne.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SM-LoD
Windows 7 väljer du själv vid installation om du vill köra 32 eller 64-bitars.

que? du får det att låta som att det ligger på samma skiva och det stämmer inte. Om man ska kunna "välja" så krävs det att man köper en windows version där bägge skivorna medföljer och så får man helt enkelt välja rätt version.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775-5.htm...
Mest troligt att det går att överföra siffrorna på windows 7 med. Som synes så får man mer ledigt RAM med 64-bit om man har 4 GiB minne i burken än 32-bit, där det som bäst kan röra sig om 3,5 GiB användbart minne för hela systemet.
Kör 64-bit. Jag har kört det i 2½ år och haft väldigt få problem. Någon gammal webcam man fick kassera typ.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

jag har kört på 64 bit nu sen vistan kom ut, och till en början var de bara problem med det, var ju inte så inne då. Men nu är det nästan ett måste med 64 bits, för lets face it. man kommer inte långt med 3,5 GiB ram nuförtiden

Visa signatur

Lian Li O11 XL | Asus Crosshair VII Dark Hero | AMD 5950x, Watercool IV Pro| 32gb G-skill trident-z neo @ 3600 Mhz | EVGA 3090 FTW3 Ultra | Seasonic Prime PX 1000 | Asus ROG Swift PG348q

Permalänk

64 bit

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
http://www.tomshardware.com/reviews/vista-workshop,1775-5.htm...

Kör 64-bit. Jag har kört det i 2½ år och haft väldigt få problem. Någon gammal webcam man fick kassera typ.

Fast läser man slutsatsen i länken du gav säger de att man ska använda 32 bit trots allt i hans fall.

Citat:

The upshot is that it doesn't make sense to install a 64 bit version of Vista in order to better utilize 4 GB of memory simply because the 32 bit version would only recognize 3.5 GB. The problem is that while it is true that you would "gain" the missing memory, you would also immediately lose it to the system due to the 64 bit version's larger memory footprint. Thus, using a 64 bit version really only makes sense with larger memory sizes.

Permalänk
Medlem

Har kört 64 i ca 1.5 år och har stött på väldigt lite problem!
Börjar kännas ganska ute med 32 tycker jag!Som sagt inte många riggar utan 4 gb ram nu mera!

Visa signatur

CPU:i5 2500K 4.4Ghz|MODERKORT:Asus P8P67 Deluxe|RAM:8 GB Corsair Vengance|Grafikkort:R9 290 tri-x|NÄTAGG:Fractaldesign 1000W|CHASSI:Fractaldesign R2 Black|Windows 7 64|Rock on!!!

Permalänk
Avstängd

Tycker inte det är "lönt" att ha 64-.bitars enbart för man har 4gb ram.
64-bitars använder mer ramminne.
Man får oftast ut runt 3.5gb med 32bitars.
Så vinsten av minne blir nästan noll.

64-bitars funkar bra dock, fortfarande för lite program som är 64-bitars i min mening dock.
Spel likaså.

64-bitars har gått långsamt fram.
Jag märker noll skillnad iaf mellan w7 32 och 64.

Permalänk

OM jag läser igenom vad folk skrivit tidigare kan jag bara sammanfatta så här.

Varför inte köra x64?

Jag har kört x64 sen Vista Beta ungefär.

Endast använt minst 4Gb minne och x64 i samtliga datorer jag byggt senaste 1-2 åren ungefär och inga som helst problem, x86 program fungerar klockrent, dock som de skriver inte många program som är skrivna för x64, men de kommer... x64 är ju framåt och x86 det som varit=).

Jag och mina vänner har ialf bara positivt att säga om x64.
..och visst fungerar alltså 32bits kanon med, men varför inte ta x64?

///Dennis

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Fast läser man slutsatsen i länken du gav säger de att man ska använda 32 bit trots allt i hans fall.

Dels är väl artikeln över 2 år gammal och de kanske tänkte på inkompatibilitet också.
Sen så visar ju siffrorna:
64bit: 4096 - 757 = 3339
32bit: 3581 - 549 = 3032 (som bäst, har man massiva grafikkort så kan man ju såklart ha mycket mindre tillgängligt RAM).

32-bitarsprogram tar i princip inte upp mer minne i 64-bitars windows än vad de gör i 32-bitar. 64-bitkompilerade tar upp lite mer, beroende på vad programmet handlar om (massa instruktioner och pekare => mycket åtgång, få instruktioner men mycket inbäddad grafik eller ljud t.ex. => liten total skillnad).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

64bit: 4096 - 757 = 3339
32bit: 3581 - 549 = 3032 (som bäst, har man massiva grafikkort så kan man ju såklart ha mycket mindre tillgängligt RAM).

Fast om det är Lite "no-more-or-less" med minnesvinsten, då är ju 64bit ett bättre val, så slipper man formatera/installera om hela datorn pga bara att man köpt lite mer ram-minne.. =P

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Hedersmedlem

En grej många inte tänker på är att om man kör 64-bit Windows kommer 32-bitars program som kan hantera mer än 2GB minne (kompilerade med /LARGEADDRESSAWARE) att få 4GB minne tillgängligt. I 32-bitars Windows får de programmen bara 2GB eller 3GB om man använder /3GB-växeln (men då kan man få annat strul).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jag använder 64-bitars Windows 7 Professional och har inte stött på några problem gällande kompabilitet. Drivrutiner finns för så gott som allt! Dem enda drivrutiner jag installerade själv (manuellt), var chipset och grafikkort. Resten (ljudkort, bluetooth, modem, webcam, tv-kort m.f.) hittade Windows själv.
Dem program som har 64-bitars stöd är oftast snabbare än dem som körs i 32-bitar.
Jag skulle rekommendera 64-bitars Windows 7!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Jag kör absolut 32 bit. Körde 64 innan och flera äldre program och spel strejkade, 32 är dessutom snabbare på min maskin (4 gb ram, 256 grafik, Turion x2) och webbläsaren hänger sig mindre.