Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byta vattenpump på volvo 740

Ja min VOLVO 745-883 GL årsmodell -90 så har vattenpumpen totalhavererat. Första symptomet var att servot inte fungerade och senare så stod bilen och varvade 1500-2000 på tomgång. När jag kom hem så luktade det en del men förutom att det inte fanns något kylvatten så var det nog ingen större katastrof hoppas jag.

Behöver nu byta vattenpumpen och ska nu in till Biltema imorgon bitti. Vad behöver jag för att byta den i verktygsväg? Alla mina verktyg är på jobbet ca 45 minuters bilfärd(5-6 mil) bort så jag blir tvungen att köpa de jag behöver. Hoppas på att det inte heller är alltför avancerat.

Väldigt tacksam ifall någon kan hjälpa mig.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

man glömmer alltid hur man gör fan, kan tipsa om andra forum. garaget.se eller volvo740klubben http://www.svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/viewtopic.php?f=...

där är säkert nån tråd om detta.

alternativt köper du handboken på biltema gällande reparera 740 kostar runt 300 kr tror jag, lätt värt det med tanke på att problem föder nya problem så att säga

Permalänk

Jag bytte faktiskt min vattenpump i sommars/höstas.. det du måste se till är att du får med packningen mellan blocket och vattenpumpen.
Se till att du köper en ny frisk rem dessutom och spänner de lagom hårt inte för hårt då kommer du köra sönder lagret på vattenpumpen eller servon om du har otur.
Skriker en rem bör man aldrig spänna även om många 'anser sig veta' och spänner tills det tystnar tills man får lager ras.

Det du behöver är en medelstor platt mejsel eller en hylsnyckelsats med 5-6a för att lossa slangarna.. ett par nya slangklämmor kan vara bra om de är allt för dåliga.

tvingar du mig får jag be ge mig ut i kylan och kolla vad det behövs för verktyg. bästa hade varit om du jagade reda på en hylsnyckelsats eller lånar lite verktyg av kompisar.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Var ute o kollade på FK blocket men ingen större skillnad

en mellanstor mejsel av platt modell och sen en 10 för att lossa skruvarna för renskivan och vattenpumpen. har du tur behöver du inte lossa spännarn på servon utan du kanske klarar dig att lyfta av och på det annars behöver du en nyckel för det med men köp på dig en shiftnyckel annars av medelstor modell.

Lycka till!

Ska nämna att Meca har väldigt bra priset till 7 och 9 serien skiljer inte många kronor och på vissa produkter billigare än Biltema

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

När du har monterat nya pumpen sätter du först dit muttrarna löst, sen kör du in en kofot, skaftet på en hammare eller liknande i röret och bryter pumpen uppåt så att packningen pressas mot toppen och sedan drar åt muttrarna. Du förstår hur jag menar när du har grejerna framför dig och det går säkert lättare om ni är två.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Fixade vattenpumpen men har haft en del problem sen dess. Nu senast sprack kylarslangen(den övre) i ett hål på 15x5 cm. Och det verkar som om att tillochmed kylaren läcker nu. Den har nog gått för varmt för mycket så jag är inte förvånad om topplockspackningen är körd nu också. Blir väl att åka buss i nån månad och förlora 1.5-2 timmars fritid per dag...... Får se hur det blir. Kanske räcker med att fylla på kylarvattnet innan varje åktur^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

silvertejp o plasticpadding löser det mesta! Bara att tejpa kylarslangen;)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.