Sony Ericsson Vivaz - Tråden

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson Vivaz - Tråden

Fanns ingen tråd om Vivaz så lika bra och lägga upp en för att det är en intressant telefon. Beräknas komma Q1. Pris runt 4000:-

Produkt sida: http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones/overvie...

Snabbinfo:

3.2" 16M-color resistive touchscreen of 640 x 360 pixel resolution
8 megapixel autofocus camera with LED flash, face and smile detection, geotagging and touch focus
HD 720p video recording @ 24fps with continuous auto focus
Symbian OS 9.4 S60 5th, topped with a custom-brewed homescreen and media menu
720 MHz CPU, PowerVR SGX dedicated graphics accelerator
Quad-band GSM support
3G with HSDPA 10.2Mbps and HSUPA 2Mbps support
Wi-Fi and GPS with A-GPS
microSD card slot (up to 16GB, 8GB card in the box)
Built-in accelerometer
Turn-to-mute
TV out
Stereo FM Radio
microUSB and stereo Bluetooth v2.0
Web browser has full Flash support
Preinstalled Wisepilot navigation software
Office document viewer
Decent audio quality

Permalänk
Medlem

Ser ju fin ut ,men har tyvärr blivit allergisk mot Ericsson när de står SONY innan.
Dels för min Xperia är helt f****d up samt att dom skickar ut allt
för många modeller på väldigt kort tid.

Men,men kanske jag fick tag i ett måndagsexemplar...

Permalänk
Medlem

Mjo, hoppas denna modell skiljer sig då.
Fint att de skippat SE egna kontaktport och har micro usb istället.

Permalänk
Medlem

Ganska snygg, men symbian? Moget! Nä, tack!

Permalänk
Medlem

Som volfram sade, de gör alldeles för många dåliga modeller istället för att göra få bra istället..
Kvantitet istället för kvalitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Som volfram sade, de gör alldeles för många dåliga modeller istället för att göra få bra istället..
Kvantitet istället för kvalitet.

Men behöver inte betyda att detta är en av de.. Det verkar som det kommer bli en stor säljare enligt många, har fått bra kritik.

Här är ett stort test av Vivaz:
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_vivaz-review-447.php

Kameran är ovanligt bra med lite brus i dåligt ljus och mycket bra kvalitet och hög upplösning på video filmning.
Ja, ALLT är ju inprincip bättre än i nya Nokia X6...ändå så ligger den på en tusen lapp dyrare. Har själv en X6 och är inte imponerad.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg sak det där.
Den hade varit intressant om den körde Android.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobinCC
Men behöver inte betyda att detta är en av de.. Det verkar som det kommer bli en stor säljare enligt många, har fått bra kritik.

Här är ett stort test av Vivaz:
http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_vivaz-review-447.php

Kameran är ovanligt bra med lite brus i dåligt ljus och mycket bra kvalitet och hög upplösning på video filmning.
Ja, ALLT är ju inprincip bättre än i nya Nokia X6...ändå så ligger den på en tusen lapp dyrare. Har själv en X6 och är inte imponerad.

Ny och ny, tekniken går frammåt och x6 har redan nu funnits ett tag. Man får räkna med att det kommer bättre telefoner än den man redan har, så är det bara. Det ryktas dock om att x6an och n86ans blandade efterträdare n8 kommer använda sig av symbian ^3. Att SE kommer med en ny release på en telefon till s60v5 när nokia snart kommer med en mobil som kör nya symbian känns ju som vanligt. Dvs att nokia alltid ligger steget före SE...

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Ny och ny, tekniken går frammåt och x6 har redan nu funnits ett tag. Man får räkna med att det kommer bättre telefoner än den man redan har, så är det bara. Det ryktas dock om att x6an och n86ans blandade efterträdare n8 kommer använda sig av symbian ^3. Att SE kommer med en ny release på en telefon till s60v5 när nokia snart kommer med en mobil som kör nya symbian känns ju som vanligt. Dvs att nokia alltid ligger steget före SE...

Vad jag minns så fanns X6 32GB efter års skiftet i butiker och vi är i feburari nu så mycket skillnad? Satio har bättre hårdvara än X6 till och med och den är gammal nu........
X6 16GB har inte kommit ut än...kommer snart.
SE kommer med samma OS fast kraftfullare hårdvara och kompaktare yttre så jag kan inte hålla med dig att Nokia ligger före.

Ett par stora skillnader:
X6 128MB RAM ------------------------- Vivaz 256MB RAM
X6 Inget grafikchip -------------------- Vivaz PowerVR SGX grafik
X6 VGA@30fps insplening ----------- Vivaz 720p@24fps med Autofocus aktiv
X6 vikt 122g ---------------------------- Vivaz 97g
X6 434MHz CPU ------------------------ Vivaz 720 MHz
X6 HSDPA, 3.6 Mbps------------------------Vivaz HSDPA, 10.2 Mbps

Permalänk
Medlem

X6 kom ut 12 november. Vivaz release datum ryktas bli i april vilket är 5 månader efter x6. 5 månader i teknikvärlden är en väldigt lång tid. Jag ska inte uttala mig för mycket om n8 men den sägs komma ut i sommar vilket inte är så många månader efter Vivaz. Nog är det i det fallet värt att vänta 3 månader om nu symbian ^3 blir ett riktigt bra OS.

En sak som skiljer sig mellan Vivaz och X6 är dock att Vivaz nyttjar resistiv touchscreen medans X6 använder sig av kapacitiv touchscreen. Har själv haft en 5800 så har inga problem med resistiva skärmar. Men långt ifrån alla tycker samma.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Från Gsmarena.com: Released 2009, December
Och om jag inte minns fel så var den försenad tills efter årsskiftet, då man inte kunde köpa den som julklapp.

Det är ändå stor skillnader vi pratar om. Men jag kan hålla med dig om att de låg före vid N95 tiden . Vivaz är ju dock inte SE värsting det är ju X10 så det skall bli intressant och så vad den går för.

Permalänk

Vet någon om det är någon kameralins eller liknande på denna telefonen?

Permalänk
Medlem

Kamera lins har alla mobiler.....du menar linsskydd?

Vivaz finns i lager på elgiganten nu ni som är intresserade http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

Permalänk
Avstängd

Liknar ju Samsungs äldre mobil telefoner =/

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Nu har jag klämt och kännt på den lite på Mediamarkt.

Testa den i ca 20 min.

Gillar den skarpt smidigt format,snygg,lätt och tydlig display.

Men visst jag tyckte att menyerna va lite jobbiga (vanesak?).

Funka kanon att skriva sms med qwert och åäö.

skrev typ 20 meningar med fingret missade ingen bokstav :).

Testade att filma och zooma (digitalt) verkar funka riktigt bra beror nog på att den har lite megapixlar att leka me.

Visst inte den mest logiska luren men man vänjer sig väl.

Vad jag vill ha är en mobil som filmar/fotar bra.
Gps (lite surf) mest mail. och ringa,smsa.
Kan va kul med lite skojiga apps ibland.

Radio mp3 mm använder jag inte.

Har en lg ku990 nu och är ganska nöjd med den.

Då måste detta vara luren för mig?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Ja, precis den ända nackdelen är väl Symbian igentligen då det är lite ologiskt och fördröjningar .....men vivaz gör det bästa av det möjliga, som han säger i videoklippet vivaz är den snabbaste symbian telefonen hittils..

http://www.mobil.se/articles/Webb-tv-Sony-Ericsson-Vivaz-1.33...

Permalänk
Medlem

Jag tycker Symbian s60 känns förelagt jämfört med android. Interfacet på Symbian är som att sätta sig i en bil ifrån 80-talet.

Med andra ord, synd att de inte körde denna som en android mobil.

Permalänk
Medlem

Ja symbian är lite förlegat. Sony ericsson gör dock det bästa av situationen så att säga medans nokia sitter med skitprocessorer och inga grafikchip.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Var sugen på denna Vivaz faktiskt då jag sålt min N900, men den gick fetbort när den inte hade Android.. förstår inte vad dom tänkte här..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med Android är att det inte finns bra möjligheter till kamera. Man har till exempel inte kunnat ha en kamera med riktig blixt av någon anledning. Marknaden skriker ju efter en Android-lur med bra kamera men hittills har dom lyst med sin frånvaro.

Kameran är nog enda anledningen till att jag snart väljer bort Android så det får mogna lite ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Det tråkiga med Android är att det inte finns bra möjligheter till kamera. Man har till exempel inte kunnat ha en kamera med riktig blixt av någon anledning. Marknaden skriker ju efter en Android-lur med bra kamera men hittills har dom lyst med sin frånvaro.

Kameran är nog enda anledningen till att jag snart väljer bort Android så det får mogna lite ett tag.

Är det så? .. Låter konstigt, ser ingen anledning varför det skulle vara ett problem.. Men du har rätt.. man får vänta ett tag till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror mjukvaran är för långsam för att hantera blixt, därför sätter man dit en diod istället som lyser lång tid både före och efter själva fotoögonblicket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Jag tror mjukvaran är för långsam för att hantera blixt, därför sätter man dit en diod istället som lyser lång tid både före och efter själva fotoögonblicket.

Ok men Vivaz har ju ingen blixt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Ok men Vivaz har ju ingen blixt

Nä vi gick lite off-topic där och pratade om Android. Varför Vivaz inte har någon blixt vet jag inte, kanske riktade dom in sej på att ha en lampa till videofilming istället. Symbian hanterar ju blixt utan problem i Noka N82, så det är inte mjukvaran som är hinder i Vivaz.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att blixt tar betydligt mer plats i telefonen än en LED-lampa gör och kanske kostar mer också. Där efter så blir telefonen tjockare som tex N82...
Sen är väl Vivaz inriktad mer på video en på foto och det kan man ju inte använda blixt till.

Permalänk
Medlem

Ja tjockleken är nog en faktor med, Satio fick ju sin puckel på ryggen, likaså C905 och egentligen alla mobiler med riktig blixt när jag tänker efter. k800i hade ju även den en ganska fet puckel.

Det är själva elektroniken som laddar och "skjuter av" blixten som tar plats tror jag. Jag meckade sönder en vattenskadad k800 för ett par år sedan och själva blixmodulen var en stor bit i den telefonen har jag för mej.

Permalänk
Medlem

Äntligen nu med Equalizer.

Går att ladda ner gratis.

Visa signatur

Permalänk

Hahaha va ful den är hahaha

Permalänk

Vet nån om man kan dra in Garmins mjukvara i denna och ha till gps:en?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Vet nån om man kan dra in Garmins mjukvara i denna och ha till gps:en?

funkar på sation så då skall den funka på vivaz.

Visa signatur