Ny version av XFX 5870 - sämre?

Permalänk
Avstängd

Ny version av XFX 5870 - sämre?

Citat:

A word of caution.... It seems ATI has a second generation 5870 out now. It looks to me like it is built to be a $340-$360 priced card when Fermi lands.

I bought one today.. It is not even close to the same clock-ability and weighs a lot less. Why? The heat-sink is a POS compared to the original and no back plate for another.

On top of that... It looks more like a 5850. The cooler cover is the same and the power connections are the same as the 5850.

Källa: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=204684

Det är alltså så att den versionen som komplett säljer (HD-587X-ZNFV) är en ny version av kortet 5870 och därmed har flyttade el-intag till samma som på 5850, dvs i batmobil hålen... det är typ en till två centimeter kortare samt saknar svart "undersida", det sista är vad jag får anta utav lite forskning..

Ska jag begära pengarna tillbaks? Komplett har ju till och med ett vapor-x kort i lager nu, ändå skulle det inte komma förrän i maj. Jag känner mig grundlurad då kontakterna är flyttade, undersidan var jag också bestämd på att den skulle vara svart metall, men nu är den tydligen helt borta på denna modellen.... Den ska även vara mycket plastigare och helt enkelt sämre kvalité på kylaren enligt folk på evga forumet. Ingenting står på varken XFX eller Kompletts hemsida. Kan man begära att dom tar tillbaks skiten med vilseledande information, även som företag?

Permalänk
Musikälskare

Surt sa räven, men snacka med komplett. DVS ring dom, maila inte

De är väll inte omöjliga

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Rent förjävligt tycker jag.. och tragiskt att dom gör en sån där usel sak...

Skulle maila stället där jag skulle köpa mitt kort och säga ICKE DEN MODELLEN TACK... utan den första BRA .....

Såg en på techsweden som fått just den där usla modellen...
Han kunde inte klocka kortet 1mhz ens... han bytte till olika biosar... men icke same shit där....

Dom där kortena är rent utsagt USLA deluxe..

Permalänk
Medlem

har också fått ett sådant från komplett

Visa signatur

| Intel 8400 wolfdale @ 4 Ghz | Asus Maximus Formula X38 | Crucial Ballistix 8500 2 Gb | 550W Corsair | Gainward 8800GTS 512mb@ 750 / 2000 | Lian-Li PC-101b |

Permalänk

Det där är en xfxversion med deras egna kylare, precis likadan som dom hade till 4890korten och således inte en 2a generationens ati 5870kort.

Alla kort klockar olika, att killen klagar på att hans kort inte klockar lika bra som referensdesignen har väl inget med designen i sig att göra skulle jag tro. Då det varierar från chip till chip.

Precis som dom andra mittplacerade fläktarna (Vapor-X osv) kyler denna förmodligen bättre än originaldesignen, till ett lägre ljud dessutom. Nackdelen med ALLA mittplacerade fläktar är att dom dumpar en hel del värme i chassit. Detta är inget som bara xfxkortet gör utan d gör som sagt alla med liknande design.

Om jag vore dig skulle jag vara nöjd med kortet och inte lipa. Det fanns ju en bild på kortet i butiken när du köpte det.

Jag har själv haft 2st 4890kort från xfx med samma design på kylaren och dessa kylde mkt bra (och tyst!). Det kan dock vara en idé att ha ett chassi med bra ventilation.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk

Kör den nya modellen o tycker att d funkar helt ok. Idle temp e 33C och Load ligger runt 75C. Se bilder på kortet nedan:

XFX HD5870 vs ASUS GTS250 OC (front)

XFX HD5870 vs ASUS GTS250 OC (back)

XFX HD5870 (model info)

XFX HD5870 (front)

XFX HD5870 (back)

XFX HD5870 (in a case)

Kortet klockar till 900 (vilket e övre limit i CCC) utan märkbar ökning i Load temps. Dock e d bara o glömma klocka minnen.

Tilläggas skall att fläkten är extremt tyst, vilket, ironiskt nog kanske är lite av en nakdel eftersom den inte verkar komma upp i varv särskild mycket i Load. Om man manuellt ställer in fläkthastigheten kan man sänka temps med ca 20-30 grader, men då låter fanskapet förstås som en *bleep*ing *bleep*.

Enjoy!

Permalänk
Medlem

Vilseledande information? T.o.m. bilden visar ju att kortet inte har originalkylaren så vad förväntade du dig egentligen? Tänk vad lätt du kunde ha undvikit det. Det är upp till dig själv att ta reda på vad det är du köper.

Om Komplett vill vara jävligt snälla kan dom ge dig pengarna tillbaka.

EDIT: Med den kylningen lär kortet vara svalare än originalet och att kortet skulle vara mycket sämre på att överklocka är nog bara lögn.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Vadå pengarna tillbaks? Du fick ju vad du beställde.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lastochka
Kör den nya modellen o tycker att d funkar helt ok. Idle temp e 33C och Load ligger runt 75C. Se bilder på kortet nedan:

XFX HD5870 vs ASUS GTS250 OC (front)
http://pici.se/560872
http://pici.se/thumbs/t_AjaupKRCH.gif

XFX HD5870 vs ASUS GTS250 OC (back)
http://pici.se/560873
http://pici.se/thumbs/t_eRnnoKJIx.gif

XFX HD5870 (model info)
http://pici.se/560877
http://pici.se/thumbs/t_wVNyZJaCL.gif

XFX HD5870 (front)
http://pici.se/560878
http://pici.se/thumbs/t_eljfNznPL.gif

XFX HD5870 (back)
http://pici.se/560879
http://pici.se/thumbs/t_ErvQeuetf.gif

XFX HD5870 (in a case)
http://pici.se/560881
http://pici.se/thumbs/t_vzmRULMMu.gif

Kortet klockar till 900 (vilket e övre limit i CCC) utan märkbar ökning i Load temps. Dock e d bara o glömma klocka minnen.

Tilläggas skall att fläkten är extremt tyst, vilket, ironiskt nog kanske är lite av en nakdel eftersom den inte verkar komma upp i varv särskild mycket i Load. Om man manuellt ställer in fläkthastigheten kan man sänka temps med ca 20-30 grader, men då låter fanskapet förstås som en *bleep*ing *bleep*.

Enjoy!

Ser mkt snyggare ut utan kåpan, nice! Har du testat att köra med kåpan också? Tänkte mest på tempskillnader.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem

Jag har gamla versionen flashat till asus bios för 5870.

Kör i 1000/1300 (standard 850/1200 mhz). De blir varmt men för tillfället kör jag en bordsfläkt tills mina nya saker har kommit på plats.

Det är en schysst prestandaökning när man flashat bios. Trist om de byter kylare och snikar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eyeleks123
Ser mkt snyggare ut utan kåpan, nice! Har du testat att köra med kåpan också? Tänkte mest på tempskillnader.

Jepp, körde i början med plastkåpan på. Men har 120mm fläkt som blåser på grafikkortet i 800rpm. Utan plastskyddet fick ner idle temp från ca 40C till 33C. Dock är Load temps fortfarande domsamma, dvs kring 75C vid 100% load. Men som sagt om man manuellt ställer in fläkthastigheten i CCC så går d o sänka temps rejält, på bekostnad av oljud.

Notera oxå att Asus GTS250 DK med "Enthusiastic 4 Heat-Pipe Dark Knight Cooler" på bilder ovan har bara 4 heatpipes i stål. Detta gfx har däremot 5 heatpipes i koppar. Lite skillnad bara där.

Onekligen har XFX försökt o sänka BOM (bill of materials) kostnaden med denna modell, men att dissa den som oduglig e nog rätt korkat. GPU:n klockar bra med medföljande kylare, enda nakdelen är att minnena saknar kylflänsar och på mitt ex vägrar o gå över stock frekvensen.

Permalänk
Medlem

Man har alltid två veckors ångerrätt från onlinebutiker. Utnyttja det om du vill.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
Man har alltid två veckors ångerrätt från onlinebutiker. Utnyttja det om du vill.

vid obruten förpackning har man alltid minst två veckors ångerrätt

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så är det just kylaren de dra in på.
Jag hade 2st XFX 260 Black innan och kylaren på den klarade att hålla kortet under 70 grader i en måttligt kyld låda i furmark med fläkten på 100%.
Korten gick destovärre sönder (troligen VDDC som inte håll måttet) och fick i utbyte 2st XFX 275 GTX. VDDC kylningen på dessa kort är rejäl (till skillnad från 260 korten jag hade) men i övrigt är kylaren sämre.
Furmark med fläkten i 100% i ett antec P193 går upp till 85 grader så visst va kylningen på 260 korten mera rejäl.

Permalänk

Jag hade iaf valt detta kort före referensdesignen alla dagar i veckan.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Inaktiv

Jag hade ett XFX 5870 XT 865/5200 som inte funkade. Gjorde en retur till Komplett och fick ett oklockat xfx 5870 med den nya kylaren.

Har snackat med XFX och de är rätt fåordiga om händelsen. Bara att den nya versionen tillverkas av XFX och den gamla av ATI. Försökte få information om varför de bytt. Om det var av kostnadsskäl och de svarade inte på det mer än att "de var bara support och inte hade någon kommentar angående designen." De medgav dock att den nya kylaren var optimerad för att ge GPU´n kylning och att minnena inte hade någon annan kylning än luften från fläkten, alltså ingen heatsink.

Killen på Komplett tyckte att spelet som var bundlat (AVSP) var mera värt än ett fabriksklockat kort med ATI´s egna kylning.

Grejen är den att jag bara gav 3695kr för det fabriksklockade kortet. Det var alltså billigare än ett oklockat som kostade 4395kr vid tiden jag köpte det. Alltid skönt med garanti på överklockade saker

Ska jag returnera det XFX-tillverkade kortet och vänta några dagar för att få ett fabriksklockat ATI-kort eller vad tycker ni?

Ursäkta om jag lånar tråden lite på slutet :/

EDIT: Såg att de nya korten som XFX tillverkar heter HD-587X-xxxx och ATI-korten heter HD-587A-xxxx Bara en parantes

Permalänk

Finns det några tester med den nya kylaren kontra stock när det gäller minnena? För på gpun lär den ju kyla mkt bra.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Inaktiv

Frågade supporten på XFX men han "hittade inget". Men enligt en del forum så ska den nya designen pumpa ut en del värme i chassit (som nämnts tidigare) och ge sämre kylning överlag. Såg även att -xfx hade en 5870 XXX version med 875/5000 och nya kylningen men den försvann. Med ATI-designen, som fortfarande säljs, ligger den på 875/5200 så jag antar att den nya kyler sämre då de inte vill ge ut någon test på det.

EDIT: Ska man OC själv och byta kylare väljer man den nya versionen, men om jag vill köra med orginalkylaren utan att klocka själv måste den OC ATI-designen vara en självklarhet? eller?

Permalänk

Har inte den nya kylaren kontakt med minnena under heatsinken?

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Inaktiv

Inte om jag fattat det rätt.

Permalänk
Medlem

Enligt Tatus här på forumet följer den inte referensdesignen heller (bra att veta vid inköp av vattenblock).
Är dock inte hundra om det är exakt samma version han pratade om.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

har detta kort... får svartskärm eller gråskärm i spel.... allt låser sig och går tillbaka till skrivbordet någon sekund sedan är man tillbaka i spelet...

vet inte hur jag ska få till det här... är inte så haj på datorer...har ccc 10,2
stod i windows att "grafikkortets drivrutin slutade svara"---

jaha...tänkte jag...

men om jag rekommenderar andra att köpa kortet?!

nej.... 3695:- för något som mitt ati4650 klarade bättre som kostade 695:-

har provat... AVP -----
Companyofheroes....
Modern warfare2 -----

samtliga har krashat... har tom sänkt inställningar och upplösning... trodde detta kort kunde maxa...men nej...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kortet klockar till 900 (vilket e övre limit i CCC) utan märkbar ökning i Load temps. Dock e d bara o glömma klocka minnen.

Tilläggas skall att fläkten är extremt tyst, vilket, ironiskt nog kanske är lite av en nakdel eftersom den inte verkar komma upp i varv särskild mycket i Load. Om man manuellt ställer in fläkthastigheten kan man sänka temps med ca 20-30 grader, men då låter fanskapet förstås som en *bleep*ing *bleep*.

Enjoy! [/B]

Kan ju tillägga att jag har klockat mitt 5850 till 900/1220mhz utan problem.
Load ligger under 60*C.

Med andra ord, köp 5850 XFX BE.

Visa signatur

Asus PT6 Deluxe v2 | i7 920 @ 3,2GHz | Corsair Dominator DDR3 6GB @ 1600MHz | Intel X25-M 80GB SSD | 2x Gigabyte GTX470 1GB @ 850/2100 - 1.050v | Alienware OptX AW2310 23" 120Hz | nVidia 3D Vision

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
vid obruten förpackning har man alltid minst två veckors ångerrätt

Du har all rätt att prova varan, det måste inte vara obruten förpackning. Däremot skall den vara i "väsentligen oförändrat skick" så du får inte modda den hur som helst.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på lite mer info om detta? Är det fler märken som gjort liknande eller är man säker om man köper ett HIS/Sapphire/ASUS etc. istället?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av winmine
Någon som sitter på lite mer info om detta? Är det fler märken som gjort liknande eller är man säker om man köper ett HIS/Sapphire/ASUS etc. istället?

Det är bara att titta på bilden på produktbeskrivningen, svårare än så är det inte.

Visa signatur

HAF 922 | Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P Socket-AM3 | Phenom IIx4 965 Black edition @ 4 ghz 1.45v | Corsair H50 | 4gb Corsair XMS3 DDR3 @ 16000mhz 4GB | Corsair TX 850W PSU | XFX 5970 BE @ 800/1100 stock volts |
Macbook Pro i7 (sandybridge) 2,2ghz 15" hi-res antiglare

Permalänk
Medlem

Deppa inte du, XFX5870 med nya kylningen håller grymt låga temps med skalet av. Bättre i CF än den andra kylaren då kylningen centreras på kortet och sprider iväg värmen från korten bättre.

Om du har bra luftflöde i chassit så är "nya" kylningen bättre.

Ett plus är att den även låter mindre, så om du vill köra dina kort svalare kan du höja hastigheten på fläktarna och endå ha samma ljudnivå som på "normal"-kylaren.

Permalänk
Medlem

någon som har något tips om hur jag ska få till inställningarna?!

vill ju inte bara skicka tillbaka kortet...och sedan få till svar att inget är fel...

finns det någon "checklista" så man vet att man provat allt...

eller ska man verkligen behöva vänta på nya drivrutiner och hoppas på en förbättring?!

Permalänk

Har jag fattat detta rätt så har:

587X - Bättre kylning gpu / sämre kylning minne

587A - Bättre kylning minne / Sämre kylning gpu

Rätt så?

Permalänk
Medlem

Hade sådan kylare på mitt 7900GTX. Fungerade bra och var tyst. men det kortet är strömsnålt i jämförelse.

Gillar inte dessa typer av kylar på high end kort lägre,

Traditionel ATI/Nvidia kylare gör flera saker.
Den drar aldrig in samma varma luft igen som den avger, det gör kylare ovan om ventilationen är dålig.
Den avlägsnar luften från lådan alltså värms inget upp i onödan, kortet självt eller nåt annat.
Kommer luft ut ur lådan så kommer luft in. Alltså aggerar traditonela ATI/nvidia kyllösningar som chassifläkt också. Jag utnyttjar det för att få en tyst dator. Krävs igen extra chassifläkt för grafikkorten så det stör. Visst har EN extra fläkt ut i fall att men för 2st GTX260 jag har med referenskylare så krävs en 92mm fläk på 1000rpm och då har jag rumstemp i lådan (räknar inte med bakre utblåsfläkten nu). Burken jämte har ett GTX260 som dumpar all luft i lådan. Det är varmare vid grafikkortet i den lådan trots en 1200rpm 120mm fläkt i sidan på samma ställe (räknar inte heller med utblåsfläkten baktill då). Så uppenbara skillnader då ventilationen å lådorna i övrigt är väldigt lika.

Nu kunde det ju vara värre, att den faktiskt dumpad all luft i lådan. Men som sagt igen trevliga kylare med varma kort i lådor som ska vara tysta då man åker på ganska mycket extra chassifläktar när dom dumpar merparten av luften dom värmt upp i lådan.
Traditionella ATI och Nvidia kort läcker ju lite genom ett och annat hål men det utgör väldigt lite av luften och där med energin så det är lätthanterligt med en sparsamt nerskruva chassifläkt på lågt rpm eller igen alls om man inte har nåt i mot några grader extra.