Ny version av XFX 5870 - sämre?

Permalänk
Avstängd

Fast man kan fortfarande inte höjja volten på det...

Permalänk
Medlem

Det är väl möjligt att höja volten vid en biosflashning? Funderar på att flasha mina till MSI's bios då den enligt flera källor fungerar bäst med OC.

Övrigt så verkar inte oc mellan 1000 och 900 på core göra näst intill någon skillnad. Inga 10% iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadrex:

Det är väl möjligt att höja volten vid en biosflashning? Funderar på att flasha mina till MSI's bios då den enligt flera källor fungerar bäst med OC.

Övrigt så verkar inte oc mellan 1000 och 900 på core göra näst intill någon skillnad. Inga 10% iaf.

Om det är som folk skriver så fattas helt enkelt själva "voltregulatorn" alltså själva kretsen. Så en biosflash kommer inte hjäpa.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Har du provat med nyare drivrutiner (nedladdade från AMD/ATI)?

Vad har du för nätaggregat? Ditt gamla HD4650 drar ju bara en bråkdel så mycket effekt under last som HD5870 gör under last (dock är HD5870 effektsnålt när det inte belastas). Om du sitter med ett klent nätaggregat så kanske det inte orkar med riktigt när kortet belastas och effektåtgången skjuter i höjden.

Bara två snabba tankar.

var ett nybygge, mitt första. tog 4650 från gamla datorn och kunde konstatera att felen som uppstod med xfx kortet inte fanns nu.

i7930
patriot 6gb ram
h50
hx750 nät agg
ocz vertex LE systemdisk
1tb lagringsdisk
150g raptor speldisk
p6x58d premium
win 7 ultimate

provade allt jag kunde googla fram, men inget fungerade... skickade tillbaka kortet förra veckan, fick mail att dom efter tester godtog reklamationen, och jag skulle få ett vapor-x kort istället...enligt önskemål från mig själv. men det lev 5 maj.. men skit samma... KOMPLETT är BÄST.... helt klart...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devil May Cry:

Om det är som folk skriver så fattas helt enkelt själva "voltregulatorn" alltså själva kretsen. Så en biosflash kommer inte hjäpa.

Sant som det är sagt ingen bios flash hjälper för att höjja volten då den funktionen är borta på det kortet...

Permalänk
Medlem

Okej, fair enough 900/1300 duger bra för mig. XFX's garanti äger ju allt och alla också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadrex:

Okej, fair enough 900/1300 duger bra för mig. XFX's garanti äger ju allt och alla också.

Hmm den allmänna uppfattningen är att garantin i Europa ligger på återförsäljarna och därmed på konsumenträtten.

Den grymma XFX garantin gäller endast i USA enligt rapportering.

[UK/EU Residents] XFX should give us a warranty. - Overclock.net - Overclocking.net
XFX Warranty Surprise - [H]ard|Forum

och Warranty Information

Utdrag ur första stycket, plus andra:
"XFX does not sell its Product directly to the consumer therefore the warranty for XFX Products remains the responsibility of your reseller where you purchased the Product.

This warranty offered by XFX to its Resellers is limited to the repair and/or replacement, at XFXs discretion, of defective or nonconforming Product, and XFX shall not be responsible for the failure of the Product to perform specified functions, or any other non- conformance caused by or attributable to: (a) any misapplication, modification or misuse of the Product; (b) failure of Customer to adhere to any of XFXs specifications or instructions; (c) neglect of, abuse of, or accident to, the Product; or (d) any associated or complementary equipment or software not furnished by XFX."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av h82lose:

var ett nybygge, mitt första. tog 4650 från gamla datorn och kunde konstatera att felen som uppstod med xfx kortet inte fanns nu.

i7930
patriot 6gb ram
h50
hx750 nät agg
ocz vertex LE systemdisk
1tb lagringsdisk
150g raptor speldisk
p6x58d premium
win 7 ultimate

provade allt jag kunde googla fram, men inget fungerade... skickade tillbaka kortet förra veckan, fick mail att dom efter tester godtog reklamationen, och jag skulle få ett vapor-x kort istället...enligt önskemål från mig själv. men det lev 5 maj.. men skit samma... KOMPLETT är BÄST.... helt klart...

Bra, ja jag skickade tillbaks mitt kort och fick en kreditnota på skiten (dvs pengarna tbx) vilket var väldigt bra av Komplett, även om det var ett jävla strul och support la på i örat på mig osv.. Men mail-supporten var iallafall trevlig.

Permalänk
Medlem

Men XFX nya 5870 kort med center placerad fläkt duger väl om man inte överklockar?
Den är väl lika bra "stock klockad" som den med referenskylare?? Alltså den nya är sämre när det gäller överklockning inte annars?

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilket grafikkort jag ska köpa till mitt första bygge. Jag kommer inte överklocka eller så. Kommer jag märka skillnad på 5870 med nya kylaren jämför med gamla kylare? Är lite skeptisk när det gäller pris skillnaden, men kommer jag verkligen märka stor skillnad?

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Visa signatur

Dator: | Chassi: Corsair Carbide Air 540 | CPU: Intel Core i7 3820 | MB: Asus Rampage IV Extreme | RAM: Corsair Vengence 32GB 1866MHz | GPU: EVGA GTX 780 3GB | OS: Windows 10 Enterprise | OS disk: OCZ Revodrive 3 120 GB | SSD: Samsung EVO Basic 1TB | HDD: Western Digital 3TB Red | PSU: Corsair AX1200 | CPU kylning: Corsair H100i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gonkey:

Jag vet inte vilket grafikkort jag ska köpa till mitt första bygge. Jag kommer inte överklocka eller så. Kommer jag märka skillnad på 5870 med nya kylaren jämför med gamla kylare? Är lite skeptisk när det gäller pris skillnaden, men kommer jag verkligen märka stor skillnad?

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Herregud klart du ska ta det billigaste. Kylaren funkar perfekt om du inte klockar, säkert även om du klockar. Folk överdriver säkert. De skulle inte släppa ett kort där kylaren inte duger, de förlorar bara på det (de får ersätta korten som förstörs).

Permalänk
Medlem

Jag har detta kort ni pratar om, xfx 5870 (nya kylningen).
Funkar fint, inga problem alls. Och någon sa att det inte går att klocka minnena på den?
Jag ligger på 1300 Mhz, inga problem alls ju.

Tänkte passa på att fråga en grej, tjänar man något på att ta loss kåpan på grafikkortet? Har en fläkt monterad i sidoplåten på ~900 RPM.
Påverkas garantin?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Passar EKWB´s fullcover block på denne versionen? :S

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!